Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Livihop Besök Atlas Assistans AB Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Humana. Kontaktperson: Johanna S:t Clair Renard, tel. 070-970 36 53. ledig sponsorplats
 
Assistans
Arbetsledarrollen (1083 inlägg)

Hoppa till första nya inlägget!

Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Förvaltningschef sökes
Av: JonHart 2016-12-06 Kl 12:38
huvudinlägg

Om tjänsten

Som förvaltningschef har Du det övergripande ansvaret för omvårdnadsförvaltningen. Du leder en verksamhet, som till 70 procent drivs av privata entreprenörer och till 30 procent i egen regi. Det innebär att upphandling, styrning och uppföljning av entreprenörer är en viktig del i uppdraget. Till Ditt stöd har Du tre avdelningschefer; två för myndighetsutövning och en för egen regiverksamheten samt två stabschefer; en för kvalitet och upphandling och en för ekonomi och IT. Du rapporterar till omvårdnadsnämnden och stadsdirektören samt ingår i stadens ledningsgrupp.

Utmaningen för omvårdnadsförvaltningen ligger i att kunna möta Solnas starka befolkningstillväxt, samtidigt som kvaliteten i verksamheterna bibehålls och utvecklas. Ett stort fokus kommer också att ligga på kompetensförsörjning och digitalisering för att vidareutveckla omsorgsverksamheten.

Beskrivning av kvalifikationer

Vi söker Dig som har högskoleutbildning och flerårig chefserfarenhet inom vård och omsorg med ett dokumenterat gott resultat. Du har god ekonomisk överblick och stor erfarenhet av kvalitetsutveckling, upphandling, uppföljning och myndighetsutövning inom vård och omsorg. Erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation på ledningsnivå är meriterande, liksom erfarenhet av att samverka med hälso-och sjukvården inom landstinget och med utbildningsväsendet för kompetensförsörjning och kvalitetsutveckling.

Som chef i Solna stad förväntas Du vara resultat- och utvecklingsorienterad, lyhörd, samarbetsinriktad, engagerad och att se helheter.

Mer information och ansökan

Om du har några frågor är du varmt välkommen att höra av dig till HR-chef Charlotta Tillbom, tel 08-746 19 70.
Fackliga kontaktpersoner är Marika Lindhagen (Vision), tel 08-746 15 48, Afshin Hamedi (Jusek), tel 08-746 33 58, Kim Smedberg (Akademikerförbundet SSR), tel 08-746 34 53 samt Riitta Salokangas-Davidsson (Kommunal), tel 08-746 16 90.

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 8/1 2017. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av tjänsten men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ansök här: https://express.candarine.com/campaign/url/forward
/fc4299297b87


Redigerat 2016-12-06 12:39

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Barn som arbetsledare ..
Av: Moon 2012-05-13 Kl 09:45
huvudinlägg

http://ungarorelsehindrade.se/goteborg/2012/05/lys
sna/


Lyssna! Är du ung och har personlig assistent...

Det kan vara lite knepigt att arbetsleda när man har personlig assistans. Det kan vara ännu knepigare om man är ett barn eller tonåring men assistansen

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Anonym[1] 2012-04-06 Kl 20:06
huvudinlägg

Sitter i en eländig situation, har hållt på och rekryterat en längre tid, runt ett halvår utan att ha fått in rätt människor. Jag sliter häcken av mig men får inte in "rätt" sökande, har hållt massor av intervjuer, några har provat men de är så långt från det jag skulle behöva. Har haft några få bra på kroken men så har de fallit bort det allra sista av olika anledningar som jag inte har kunnat påverka.

Min assistans tappar sin funktion och jag kan inte vara mig själv när jag inte har människor som är tillräckligt kompetenta (för jobbet hos mig). Det tar väldigt lång tid för mig att lita på folk. Jag har övergrepp med mig i ryggsäcken som inte förenklar min situation, i övrigt består den av fyskiska funktionsnedsättning i kombination med autism. Jag håller upp en mask till den grad då jag bokstavligen går under, de runt omkring ser ingenting förrän det är kört.

Gråtande smiley Det har varit extremt slitigt hittills och jag orkar snart inte mer. Mitt bolag fattar inte alls vad detta handlar om och har inte kunnat hjälpa mig. De menar att de kan sätta in folk men då blir det "vem som helst" och det är lika med katastrof. De fattar inte hur jag mår eller vad jag behöver.

Vården har inga resurser för att göra ngt heller då det gäller den psykiska biten, förutom samtal med en kurator. Denna ser med förskräckelse på hur det fortskrider men vet inte vad han ska göra.

Finns det ngn som kan göra ngt när det är så här?? Har bolaget ngt ansvar och i så fall vad?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Foa 2012-04-06 Kl 20:20
 

Är du arbetsledare också?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Anonym[1] 2012-04-06 Kl 20:24
 

Japp, och jag har ingen som kan ta över det ens tillfälligt tills jag är på fötter, tja logiskt kanske eftersom jag inte har assistenter inne..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Foa 2012-04-06 Kl 21:07
 

Anonym skrev:
Sitter i en eländig situation, har hållt på och rekryterat en längre tid, runt ett halvår utan att ha fått in rätt människor.

Förstår dig. Vi kanske har olika krav på assistenterna du och jag.. jag kan "leva" med en dålig assistent ett tag tills jag fått en bättre... (så tiden kan bli lång) medan för dig så är det ett måste att få rätt person.

Tror inte du kan kräva att anordnaren ska ta på sig ett ansvar att lösa det åt dig så där utan vidare. Men om du kan ge klara direktiv till anordnaren vad du vill ha för assistenter då ska anordnaren jobba i den riktningen och inte svara som dom gjorde. Dom ska tillsammans med dig jobba hårt att lösa det tycker jag.

Har du sett annonsen din anordnare skickat ut för att söka folk? Ser den ok ut?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Anonym[1] 2012-04-06 Kl 21:22
 

Den annons de satt in var horribel, det fanns inget som hade med mig att göra.. De sökte verkligen vem som helst. Har fått se svaren och där fanns iget att hämta.

Kanske är dags att byta bolag då eftersom jag varit så tydlig jag kunnat och de gör ingenting!!! Var t.o.m. inlagd för självmordsrisk för en tid sen pga allt detta men bolaget agerade inte alls då heller..

Känns jobbigt att byta när det är så här rörigt. Skulle vilja åka upp och träffa mitt bolag i Stklm är det en assistansomkostnad??


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Foa 2012-04-06 Kl 21:53
 

Anonym skrev:
Den annons de satt in var horribel, det fanns inget som hade med mig att göra.. De sökte verkligen vem som helst. Har fått se svaren och där fanns iget att hämta.

Kanske är dags att byta bolag då eftersom jag varit så tydlig jag kunnat och de gör ingenting!!! Var t.o.m. inlagd för självmordsrisk för en tid sen pga allt detta men bolaget agerade inte alls då heller..

Känns jobbigt att byta när det är så här rörigt. Skulle vilja åka upp och träffa mitt bolag i Stklm är det en assistansomkostnad??


Svårt för mig att bedöma som du förstår. Vet för lite om dig och din situation.

Har du någon anhörig som kan hjälpa dig?
Tror att du behöver någon du kan anförtro dig till och denna någon känner till vilka krav du har rätt att ställa.
Ska vara svårt för dig att må så här dåligt och samtidigt slåss med anordnare för att komma rätt.

Att åka till Stockholm måste du själv betala.. men följer en assistent med så tas det av omkostnaderna.

Hur många assistenter har du?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Sunshine 2012-04-07 Kl 00:31
 

Anonym skrev:
Den annons de satt in var horribel, det fanns inget som hade med mig att göra.. De sökte verkligen vem som helst. Har fått se svaren och där fanns iget att hämta.

Kanske är dags att byta bolag då eftersom jag varit så tydlig jag kunnat och de gör ingenting!!! Var t.o.m. inlagd för självmordsrisk för en tid sen pga allt detta men bolaget agerade inte alls då heller..

Känns jobbigt att byta när det är så här rörigt. Skulle vilja åka upp och träffa mitt bolag i Stklm är det en assistansomkostnad??


Har du försökt att få skriva annonsen själv?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Anonym[1] 2012-04-07 Kl 11:42
 

Jo jag har skött allt runt allt, har gjort alla annonser själv förutom då denna som bolaget la in. Har låtit olika personer med koppling till assistans läsa den och får ingen negativ feedback, för det är kanske det första man tänker, att texten inte är så bra..?

Har knappt ngn kontakt med bolaget, den enda är när jag ringer dem. Fast de vet hur situationen är och har varit så gör de ingenting.. När jag pratar med dem om det så känns det som om prata med en vägg. De är inte nonchalanta, de är.. ingenting??

Har de ansvar för att jag har en fungerande assistans? Har de ngn skyldighet att jobba på att det ska funka?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Blommé 2012-04-07 Kl 13:21
 

Foa skrev:


Att åka till Stockholm måste du själv betala.. men följer en assistent med så tas det av omkostnaderna.




Njää Foa!

Att träffa den assistansberättigade ingår i anordnarens skyldigheter och anordnaren bör/skall stå för kostnaderna kring detta.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Foa 2012-04-07 Kl 13:33
 

Blommé skrev:
Njää Foa!

Att träffa den assistansberättigade ingår i anordnarens skyldigheter och anordnaren bör/skall stå för kostnaderna kring detta.


Mycket bra om det stämmer!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Sunshine 2012-04-07 Kl 13:46
 

Anonym skrev:
Jo jag har skött allt runt allt, har gjort alla annonser själv förutom då denna som bolaget la in. Har låtit olika personer med koppling till assistans läsa den och får ingen negativ feedback, för det är kanske det första man tänker, att texten inte är så bra..?

Har knappt ngn kontakt med bolaget, den enda är när jag ringer dem. Fast de vet hur situationen är och har varit så gör de ingenting.. När jag pratar med dem om det så känns det som om prata med en vägg. De är inte nonchalanta, de är.. ingenting??

Har de ansvar för att jag har en fungerande assistans? Har de ngn skyldighet att jobba på att det ska funka?


Klart att dom har skyldigheter, är dom anordnare så är dom, med det följer fullt ansvar. Skicka ett meddelande och tala om vilket bolag du har.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Blommé 2012-04-08 Kl 12:46
 

Foa skrev:
Mycket bra om det stämmer!


Självklart stämmer det. Hur skulle en anordnare kunna uppfylla sina skyldigheter (enl. kraven från SoS) om han inte träffar sina kunder? Vad skulle man ha en sådan anordnare till?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Foa 2012-04-08 Kl 13:17
 

Blommé skrev:
Självklart stämmer det. Hur skulle en anordnare kunna uppfylla sina skyldigheter (enl. kraven från SoS) om han inte träffar sina kunder? Vad skulle man ha en sådan anordnare till?


Snyggt!
Ja att anordnaren ska besöka brukaren kräver säkert SoS! Och där har jag inte haft annan åsikt!
Men kräver SoS att brukaren ska göra det också?

Men bra att brukaren kan använda omkostnadsdelen till att besöka anordnaren också utan att SoS kräver det.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Blommé 2012-04-08 Kl 13:59
 

Foa skrev:
Snyggt!
Ja att anordnaren ska besöka brukaren kräver säkert SoS! Och där har jag inte haft annan åsikt!
Men kräver SoS att brukaren ska göra det också?

Men bra att brukaren kan använda omkostnadsdelen till att besöka anordnaren också utan att SoS kräver det.


Kostnaden för att träffas oavsett vem som reser till vem ska tas från anordnarens egna administrativa kostnader även om detta i slutändan innebär att anordnarens vinst reduceras.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Foa 2012-04-08 Kl 16:20
 

Blommé skrev:
Kostnaden för att träffas oavsett vem som reser till vem ska tas från anordnarens egna administrativa kostnader även om detta i slutändan innebär att anordnarens vinst reduceras.


Jovisst så blir ju resultatet!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Anna 2012-04-08 Kl 19:55
 

Anonym skrev:
Den annons de satt in var horribel, det fanns inget som hade med mig att göra.. De sökte verkligen vem som helst. Har fått se svaren och där fanns iget att hämta.

Kanske är dags att byta bolag då eftersom jag varit så tydlig jag kunnat och de gör ingenting!!! Var t.o.m. inlagd för självmordsrisk för en tid sen pga allt detta men bolaget agerade inte alls då heller..

Känns jobbigt att byta när det är så här rörigt. Skulle vilja åka upp och träffa mitt bolag i Stklm är det en assistansomkostnad??


När du ändå berättat för bolaget hur du vill ha din annons. Kan du inte istället skriva annonsen själv och de sätter ut den för dig?? Då får du med det som du själv vill skall stå i annonsen. en tanke...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: KarinSch 2012-04-09 Kl 13:33
 

Anonym skrev:


Känns jobbigt att byta när det är så här rörigt. Skulle vilja åka upp och träffa mitt bolag i Stklm är det en assistansomkostnad??


Självklart är det en kostnad för assistansen att du åker på möte med din anordnare, men det ska tas från utbildningsdelen. Däremot är assistentens kostnad en assistansomkostnad.
Varför utformar du inte annonser själv, det är ju inte så lätt för anordnaren att veta vad du söker. När våra medlemmar vill sätta in annonser får de göra ett utkast eller meddela vad de vill ska vara med i annonsen och sen finskriver vi den, visar den för medlemmen och om denne godkäner sätter vi in den.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Foa 2012-04-09 Kl 13:57
 

KarinSch skrev:
Självklart är det en kostnad för assistansen att du åker på möte med din anordnare, men det ska tas från utbildningsdelen. Däremot är assistentens kostnad en assistansomkostnad.
(Klippt)

Ännu en åsikt hur det ska betalas.
I den här tråden har det nu kommit olika besked.
Inte undra på att även brukaren har svårt att avgöra hur och vilka rättigheter den har. Och ännu viktigare kunna ge anordnaren besked var i text det står vad som gäller.
Sedan dessa anordnare som tydligen utifrån de svar som kommit i denna tråd inte har en "samma" syn på vad som betalar besöket.
Sådana här frågor vore det bra att få en länk till den plats som verkligen vet hur det SKA vara.
Men det finns väl inget SKA då det gäller anordnare och assistans.
Och vem kollar att anordnarna gör rätt i denna fråga?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Anonym[1] 2012-04-09 Kl 22:20
 

KarinSch skrev:
Varför utformar du inte annonser själv, det är ju inte så lätt för anordnaren att veta vad du söker. När våra medlemmar vill sätta in annonser får de göra ett utkast eller meddela vad de vill ska vara med i annonsen och sen finskriver vi den, visar den för medlemmen och om denne godkäner sätter vi in den.


(Till Anna också)

Som jag skrev i ett inlägg tidigare men missade från början (det är så självklart för mig), jag skriver allt själv och är noga med det också. Annars hade det varit mer än kört.

Men jag kan inte skriva ut att det gäller en "en fysiskt funktionsnedsatt autistisk tjej som varit utsatt för övergrepp ", (GRR..) det är ju på tok för utlämnande och ingen info jag vill ge folk i allmänhet (lätt att lista ut i min sits via af) eller arbetssökande heller för den delen. Känns bara panikslaget och sen ska jag träffa dem för intervju.

Fan vad detta är svårt!! Desperationen är väldigt nära..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Anna 2012-04-10 Kl 13:27
 

Anonym skrev:
(Till Anna också)

Som jag skrev i ett inlägg tidigare men missade från början (det är så självklart för mig), jag skriver allt själv och är noga med det också. Annars hade det varit mer än kört.

Men jag kan inte skriva ut att det gäller en "en fysiskt funktionsnedsatt autistisk tjej som varit utsatt för övergrepp ", (GRR..) det är ju på tok för utlämnande och ingen info jag vill ge folk i allmänhet (lätt att lista ut i min sits via af) eller arbetssökande heller för den delen. Känns bara panikslaget och sen ska jag träffa dem för intervju.

Fan vad detta är svårt!! Desperationen är väldigt nära..


Du kan väl kanske skriva att du har autsim och fysiskt funktionsnedsatt. DOck skulle inte jag heller lämna ut de mer känsliga uppgifterna om övergrepp i en annons. MEN jag tänker att det behöver man absolut inte göra för att hitta någon som skall passa. Du skall i stället skriva vad det är du söker.
Ex, någon som är
*lyhörd,
*har kunskap/erfarenhet om personer med autism, och bla bla bla....
.ja det du vill att man skall ha kunskap om/känna till
att en person är.... och det du vill att en person skall vara...

I en annons skall man inte lämna ut sig själv. Det skall däremot stå vad man söker efter.

Lycka till


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: KarinSch 2012-04-12 Kl 09:49
 

Foa skrev:
Ännu en åsikt hur det ska betalas.
I den här tråden har det nu kommit olika besked.
Inte undra på att även brukaren har svårt att avgöra hur och vilka rättigheter den har. Och ännu viktigare kunna ge anordnaren besked var i text det står vad som gäller.
Sedan dessa anordnare som tydligen utifrån de svar som kommit i denna tråd inte har en "samma" syn på vad som betalar besöket.
Sådana här frågor vore det bra att få en länk till den plats som verkligen vet hur det SKA vara.
Men det finns väl inget SKA då det gäller anordnare och assistans.
Och vem kollar att anordnarna gör rätt i denna fråga?


Det är ingen åsikt Foa, utan det står att läsa i FKs vägledning om hur assistansmedel kan användas. Dvs. inte bara utbildning och assistansmöte för assistenterna ska ersättas av assistansmedel utan även brukarens kostnader för att dels kunna lära sig om assistans i det stora men även alla möten med sin anordnare och utbildningar i arbetsledning. Sen finns det anordnare som vägrar betala och som bara tänker på sin vinst, då kan man välja att byta till ett företag som sköter sig bättre och som bryr sig om sina kunder, för fakta kvarsstår, enligt FK får man använda assistansersättning för brukarens kostnad i dessa fallen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Foa 2012-04-12 Kl 17:03
 

KarinSch skrev:
Det är ingen åsikt Foa,
(Klippt)


Åsikt var fel ord för att få fram vad jag menade.
Åsikt bör bytas ut mot "tydande" av en text som inte länkades till.
Olika tydande!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: KarinSch 2012-04-16 Kl 11:34
 

Foa skrev:
Åsikt var fel ord för att få fram vad jag menade.
Åsikt bör bytas ut mot "tydande" av en text som inte länkades till.
Olika tydande!
Här kommer länken, är heller inget tydande utan fks och politikers syn på vad ass. ersättning får användas till.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/f5
81f3a9-265d-4cac-9efc-4eba3c0d28f8/vagledning-2003
-06.pdf?MOD=AJPERES


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Foa 2012-04-16 Kl 12:02
 

KarinSch skrev:
Foa skrev:
Åsikt var fel ord för att få fram vad jag menade.
Åsikt bör bytas ut mot "tydande" av en text som inte länkades till.
Olika tydande!
Här kommer länken, är heller inget tydande utan fks och politikers syn på vad ass. ersättning får användas till.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/f5
81f3a9-265d-4cac-9efc-4eba3c0d28f8/vagledning-2003
-06.pdf?MOD=AJPERES


Snyggt bra jobbat!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Hur gör man när det rasar..
Av: Bernie 2012-04-22 Kl 13:50
 

Det måste vara ett assistansbolag som har autismkunskaperna och är van att arbeta systematiskt. Äspereds assistansbolag verkar arbeta väldigt professionellt och ägarna ser ut att ha kompetensen (läst deras ansökan om tillstånd). Hoppas du åtminstone kunde få råd och stöd på vägen. Asperger och autismföreningen har ombud man kan vända sig till för hjälp, råd och stöd. Du kan söka insatsen LSS 9:1 "råd och stöd" via särskild expert, som kommer och vägleder hela arbetsteamet (där du är huvudpersonen) hur din assistans ska utföras. Du har då inflytande och bestämmanderätt hur, när och av vem assistansen ska utföras. Personalen brukar uppskatta stöd, handledning och utbildning via särskild expert. Min erfarenhet.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Jag som arbetsledare
Av: Foa 2012-01-19 Kl 22:49
huvudinlägg

Vilka arbetsuppgifter tycker ni att jag som arbetsledare ta ta på mig för uppgifter för en lön på 135 kr timmen?
Försök också ange vilka tider en arbetsledare jobbar?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Jag som arbetsledare
Av: Ninnie 2012-01-20 Kl 11:49
 

Jag anser, personligen, att det är bra om arbetsledaren får ett fast tillägg per månad så att den uppgiften skiljs från assistentrollen.

Vad som ska ingå, och tider, är omöjligt att svara på utan att veta mer. Det ska regleras i ett skriftligt avtal vad som ingår i arbetsuppgifterna för arbetsledaren och vilka tider personen ska finnas att tillgå.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Jag som arbetsledare
Av: Anonym[1] 2012-02-29 Kl 09:36
 

om brukaren är arbetsledare, ska denna också få ersättning då? Cool smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Jag som arbetsledare
Av: Foa 2012-02-29 Kl 10:00
 

Anonym skrev:
om brukaren är arbetsledare, ska denna också få ersättning då? Cool smiley


Alla arbetsledare oavsett hudfärg! Varför jobba gratis?
Men se upp ifall du får bidrag från FK då kan det påverkas av att du plötsligt får inkomst.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Jag som arbetsledare
Av: Ninnie 2012-02-29 Kl 12:45
 

Anonym skrev:
om brukaren är arbetsledare, ska denna också få ersättning då? Cool smiley


Den möjligheten finns, ja. Men som Foa skriver, tänk på att det blir en inkomst.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Jag som arbetsledare
Av: Anonym[1] 2012-04-13 Kl 17:44
 

Det finns väl en viss tid man får jobba enligt lag? Max lön/inkomst också?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Foa 2012-01-18 Kl 13:34
huvudinlägg

Kom just på vad intressant arbetsledarrollen kan vara!
Vad många olika arbetsledare med olika arbetsuppgifter det finns.
SoS med sina nya krav.. vem måste se till att dom efterföljs. Vem står ansvarig där i slutändan.. Brukaren? Anordnaren? Arbetsledaren? Assistenten?

Arbetsledare vad gör den? Är den Pa samtidigt? Är den enbart en ledare som finns längst ut på en telefontråd?

Kul va?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Ninnie 2012-01-18 Kl 15:50
 

Jätteintressant, för det ser så väldigt olika ut...

Att Socialstyrelsens krav efterlevs är anordnarens ansvar, eftersom det är denne som har tillstånd. Sedan kan det regleras i avtal att arbetsledaren har vissa skyldigheter. Yttersta ansvaret har dock assistansanordnaren.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Lotta E 2012-01-18 Kl 16:14
 

Ninnie skrev:
Jätteintressant, för det ser så väldigt olika ut...

Att Socialstyrelsens krav efterlevs är anordnarens ansvar, eftersom det är denne som har tillstånd. Sedan kan det regleras i avtal att arbetsledaren har vissa skyldigheter. Yttersta ansvaret har dock assistansanordnaren.


Jag vill inte ställa till med förvirring i onödan här, men det finns ju assistansberättigade som driver sin assistans som egna företagare via en assistansanordnare som sköter deras assistans och annat för en (ibland väldigt hög) avgift. Jag antar att det då är den assistansberättigade som har det yttersta ansvaret. Vilket kanske inte alltid är en fördel om något oförutsett inträffar. Rätta mig gärna om jag missuppfattat något. Tycker att det är viktigt i sammanhanget därför att den här andelen tycks öka enligt den senaste statistiken. Jag tycker själv att det ofta är ett sätt för anordnaren att slippa undan arbetsgivaransvar och andra skyldigheter, ofta till den assistansberättigades nackdel...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Morticia 2012-01-18 Kl 16:26
 

Lotta E skrev:
Jag vill inte ställa till med förvirring i onödan här, men det finns ju assistansberättigade som driver sin assistans som egna företagare via en assistansanordnare som sköter deras assistans och annat för en (ibland väldigt hög) avgift. Jag antar att det då är den assistansberättigade som har det yttersta ansvaret. Vilket kanske inte alltid är en fördel om något oförutsett inträffar. Rätta mig gärna om jag missuppfattat något. Tycker att det är viktigt i sammanhanget därför att den här andelen tycks öka enligt den senaste statistiken. Jag tycker själv att det ofta är ett sätt för anordnaren att slippa undan arbetsgivaransvar och andra skyldigheter, ofta till den assistansberättigades nackdel...


Arbetsgivaren har yttersta ansvaret. Oavsett om man köper ekonomitjänster (dyrt?).
Gäller oavsett om man är egen arbetsgivare/anordnare för sina egna PA eller om man som företag med flera kunder köper redovisning från något redovisningsföretag.

Eftersom det är den assistansberättigade som väljer hur den vill sköta sin assistans. Om den vill vara egen så har någon anordnare inget med det att göra.
Den assistansberättigade företagaren väljer att köpa vissa tjänster av ett företag. Aktivt val.
Så anordnaren smiter inte från något, så länge den assistansberättigade får de tjänster den betalar för.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Batsheba 2012-01-18 Kl 16:55
 

Lotta E skrev:
Jag vill inte ställa till med förvirring i onödan här, men det finns ju assistansberättigade som driver sin assistans som egna företagare via en assistansanordnare som sköter deras assistans och annat för en (ibland väldigt hög) avgift. Jag antar att det då är den assistansberättigade som har det yttersta ansvaret. Vilket kanske inte alltid är en fördel om något oförutsett inträffar. Rätta mig gärna om jag missuppfattat något. Tycker att det är viktigt i sammanhanget därför att den här andelen tycks öka enligt den senaste statistiken. Jag tycker själv att det ofta är ett sätt för anordnaren att slippa undan arbetsgivaransvar och andra skyldigheter, ofta till den assistansberättigades nackdel...


Är man egen har man ingen anordnare så de kan inte slippa undan något arbetsgivaransvar då de inte har något till att börja med. Man har en samarbetspartner som antingen är, eller inte är, knuten till assistans. Beroende på hur mycke de gör, hjälper till med, betalar man för deras tjänster hur mycket kan variera.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Lotta E 2012-01-18 Kl 17:14
 

Tack för era svar Glad smiley! Jag ställde dock frågan till Ninnie specifikt pga att hon själv driver ett assistansbolag och får anses besitta viss expertis genom det. Jag hade lite svårt att förstå era svar, tyvärr...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Batsheba 2012-01-18 Kl 19:54
 

Lotta E skrev:
Tack för era svar Glad smiley! Jag ställde dock frågan till Ninnie specifikt pga att hon själv driver ett assistansbolag och får anses besitta viss expertis genom det. Jag hade lite svårt att förstå era svar, tyvärr...


Jag har enskild firma o är således arbetsgivare o har varit sedan -97..... men det kanske inte räknas? Frågande smiley Vad är det du inte förstår i mitt svar?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Ninnie 2012-01-18 Kl 21:41
 

Lotta E skrev:
Jag vill inte ställa till med förvirring i onödan här, men det finns ju assistansberättigade som driver sin assistans som egna företagare via en assistansanordnare som sköter deras assistans och annat för en (ibland väldigt hög) avgift. Jag antar att det då är den assistansberättigade som har det yttersta ansvaret. Vilket kanske inte alltid är en fördel om något oförutsett inträffar. Rätta mig gärna om jag missuppfattat något. Tycker att det är viktigt i sammanhanget därför att den här andelen tycks öka enligt den senaste statistiken. Jag tycker själv att det ofta är ett sätt för anordnaren att slippa undan arbetsgivaransvar och andra skyldigheter, ofta till den assistansberättigades nackdel...


Ska försöka förklara även om jag tycker att Morticia och Batsheba gav bra svar.

1. Den assistansberättigade har eget företag och driver assistansen därigenom.
= Den assistansberättigade är ansvarig eftersom det är denne som ansökt om tillstånd hos Socialstyrelsen.
Om denna köper ekonomiska tjänster av annan anordnare är helt ovidkommande.

2. Den assistansberättigade sköter allting runt assistansen själv, och är arbetsledare fullt ut. En assistansanordnare är formell arbetsgivare för assistenterna.
= Den formella arbetsgivaren är ansvarig eftersom det är denne som ansökt om tillstånd hos Socialstyrelsen.

Besvarar det din fråga, Lotta? Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Batsheba 2012-01-19 Kl 16:15
 

Ninnie skrev:
Ska försöka förklara även om jag tycker att Morticia och Batsheba gav bra svar.

1. Den assistansberättigade har eget företag och driver assistansen därigenom.
= Den assistansberättigade är ansvarig eftersom det är denne som ansökt om tillstånd hos Socialstyrelsen.
Om denna köper ekonomiska tjänster av annan anordnare är helt ovidkommande.

2. Den assistansberättigade sköter allting runt assistansen själv, och är arbetsledare fullt ut. En assistansanordnare är formell arbetsgivare för assistenterna.
= Den formella arbetsgivaren är ansvarig eftersom det är denne som ansökt om tillstånd hos Socialstyrelsen.

Besvarar det din fråga, Lotta? Glad smiley


Vill bara tillägga; om brukaren driver assistansen som enskild firma behöver denne endast anmäla det till SoS då krävs inte tillstånd, det behövs bara om brukaren har AB eller HB.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Lotta E 2012-01-19 Kl 17:00
 

Ninnie skrev:
Ska försöka förklara även om jag tycker att Morticia och Batsheba gav bra svar.

1. Den assistansberättigade har eget företag och driver assistansen därigenom.
= Den assistansberättigade är ansvarig eftersom det är denne som ansökt om tillstånd hos Socialstyrelsen.
Om denna köper ekonomiska tjänster av annan anordnare är helt ovidkommande.

2. Den assistansberättigade sköter allting runt assistansen själv, och är arbetsledare fullt ut. En assistansanordnare är formell arbetsgivare för assistenterna.
= Den formella arbetsgivaren är ansvarig eftersom det är denne som ansökt om tillstånd hos Socialstyrelsen.

Besvarar det din fråga, Lotta? Glad smiley


Ja tack, det var tydligt och klart Glad smiley! Jag vill helst ha informationen från någon som jag vet existerar och inte bara har en signatur. Folk kan ju påstå vad som helst på ett forum, så länge de inte behöver stå för vad de säger, har jag märkt Ledsen smiley . Jag vet dessutom att det inte alltid fungerar så som Batsheba säger att det fungerar för henne, när man anlitar det företag hon säger att hon anlitar. Jag har nämligen arbetat för deras klienter i många år, så jag har god personlig erfarenhet av hur det kan fungera ibland. Jag har vid ett flertal tillfällen på ett annat forum förklarat att det kan fungera olika hos olika brukare för Batsheba. Budskapet tycks inte gå fram, så jag orkar inte tjata mer om det med henne. Det glädjer mig att det fungerar så bra för just Batsheba Glad smiley! Kanske är hon en av deras "ambassadörer" som får bonusar om de skaffar nya klienter? Vad vet jag Frågande smiley.

Jag tror att vi har rett ut själva ansvarsfrågan nu. Vilket var den jag var ute efter. Är man egen arbetsgivare så har man alltså arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar. Sköter man inte arbetsmiljöansvaret så kan man i värsta fall bli bötfälld om man gjort någon grov underlåtelse. Det tycker jag att man bör vara medveten om innan man väljer det alternativet. Jag ska se om jag kan hitta något som verifierar detta. Det kanske tar några dagar. Jag får väl maila och fråga Arbetsmiljöverket om jag inte lyckas googla fram något... Trött smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Batsheba 2012-01-19 Kl 17:34
 

Lotta E skrev:
Ja tack, det var tydligt och klart Glad smiley! Jag vill helst ha informationen från någon som jag vet existerar och inte bara har en signatur. Folk kan ju påstå vad som helst på ett forum, så länge de inte behöver stå för vad de säger, har jag märkt Ledsen smiley . Jag vet dessutom att det inte alltid fungerar så som Batsheba säger att det fungerar för henne, när man anlitar det företag hon säger att hon anlitar. Jag har nämligen arbetat för deras klienter i många år, så jag har god personlig erfarenhet av hur det kan fungera ibland. Jag har vid ett flertal tillfällen på ett annat forum förklarat att det kan fungera olika hos olika brukare för Batsheba. Budskapet tycks inte gå fram, så jag orkar inte tjata mer om det med henne. Det glädjer mig att det fungerar så bra för just Batsheba Glad smiley! Kanske är hon en av deras "ambassadörer" som får bonusar om de skaffar nya klienter? Vad vet jag Frågande smiley.

Jag tror att vi har rett ut själva ansvarsfrågan nu. Vilket var den jag var ute efter. Är man egen arbetsgivare så har man alltså arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar. Sköter man inte arbetsmiljöansvaret så kan man i värsta fall bli bötfälld om man gjort någon grov underlåtelse. Det tycker jag att man bör vara medveten om innan man väljer det alternativet. Jag ska se om jag kan hitta något som verifierar detta. Det kanske tar några dagar. Jag får väl maila och fråga Arbetsmiljöverket om jag inte lyckas googla fram något... Trött smiley


Du är ju helt otrolig Illamående smiley du gör hela tiden det du ber andra att inte göra, lägga ord i munnen på folk. Jag är medveten om att alll assistans fungerar olika eftersom alla brukare är olika. Det jag många gånger försökt få dig att förstå är att det är en av annledningarna till att det är svårt, om inte omöjligt, att få till en lösning att applicera på alla vad gäller t ex vikarier. Utöver det har jag också försökt få dig att förstå skillnaden mellan en ass.anordnare, ekon.ass. samt om brukaren har eget AB el HB något du helt enkelt inte tycks greppa alls.

Och all den här skiten om att folk inte existerar...... lägg ner!! Arg smiley Arg smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Anonym[1] 2012-01-19 Kl 21:02
 

Batsheba skrev:
Du är ju helt otrolig Illamående smiley du gör hela tiden det du ber andra att inte göra, lägga ord i munnen på folk. Jag är medveten om att alll assistans fungerar olika eftersom alla brukare är olika. Det jag många gånger försökt få dig att förstå är att det är en av annledningarna till att det är svårt, om inte omöjligt, att få till en lösning att applicera på alla vad gäller t ex vikarier. Utöver det har jag också försökt få dig att förstå skillnaden mellan en ass.anordnare, ekon.ass. samt om brukaren har eget AB el HB något du helt enkelt inte tycks greppa alls.

Och all den här skiten om att folk inte existerar...... lägg ner!! Arg smiley Arg smiley



Det finns ingen Lotta E folkbokförd i Sverige.
Alltså kan man fråga sig vem det är som inte existerar.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Moon 2012-01-19 Kl 21:09
 

Jodå, visst finns det. Man kan ju tänka sig att Lotta heter Charlotta. http://www.ratsit.se/BC/SearchSimple.aspx?Who=char
lotta


... men orka .....


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Anonym[1] 2012-01-19 Kl 21:39
 

Moon skrev:
Jodå, visst finns det. Man kan ju tänka sig att Lotta heter Charlotta. http://www.ratsit.se/BC/SearchSimple.aspx?Who=char
lotta


... men orka .....



Charlotta ja. Lotta nej.
Med tanke på att Lotta E tjatar om att folk inte skriver under sitt riktiga namn så är det anmärkningsvärt att hon själv inte föregår med gott exempel.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Moon 2012-01-19 Kl 21:48
 

Anonym skrev:
Charlotta ja. Lotta nej.
Med tanke på att Lotta E tjatar om att folk inte skriver under sitt riktiga namn så är det anmärkningsvärt att hon själv inte föregår med gott exempel.


....... jag kan se din point men nu har vi att göra med en heeelt annan typ av människa .... no point at all .... som min gamle engelskläraret hade sagt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Morticia 2012-01-18 Kl 16:28
 

Ninnie skrev:
Jätteintressant, för det ser så väldigt olika ut...

Att Socialstyrelsens krav efterlevs är anordnarens ansvar, eftersom det är denne som har tillstånd. Sedan kan det regleras i avtal att arbetsledaren har vissa skyldigheter. Yttersta ansvaret har dock assistansanordnaren.


Sen finns det assistansberättigade och anhöriga som är arbetsledare light... dvs de har inget med schema, arbetsmiljö, budget eller annat att göra. Men de leder PAs arbete i vardagen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Foa 2012-01-18 Kl 19:51
 

Ninnie skrev:
Jätteintressant, för det ser så väldigt olika ut...

Att Socialstyrelsens krav efterlevs är anordnarens ansvar, eftersom det är denne som har tillstånd. Sedan kan det regleras i avtal att arbetsledaren har vissa skyldigheter. Yttersta ansvaret har dock assistansanordnaren.


Tack för ditt svar!
Ja det är intressant fråga.. synd bara att en tråd som denna blir så förstörd av ifrågasättanden.
Önskar en ordförandefunktion där jag som trådskapare styr tråden! hi hi
Jo att det är anordnarens yttersta ansvar eftersom tillståndet ligger där är ok.
Men på något sätt borde vi "under" anordnaren märka av ifall det ansvaret tas. Regleras i avtal säger du.. nu ser jag inte att för min del som arbetsledare att det finns.

Kan någon länka på/till ett sådan exempel på reglerat avtal?

Någon annan arbetsledare som har sett ett reglerat avtal?

Varför jag är intresserad är av den enkla anledningen att jag hoppas SoS krav efterföljs av dom som fått tillstånd.
Men jag ser inte spåren ännu!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Ninnie 2012-01-18 Kl 21:37
 

Foa skrev:
Kan någon länka på/till ett sådan exempel på reglerat avtal?

Någon annan arbetsledare som har sett ett reglerat avtal?


Det företaget jag arbetar på har ett tilläggsavtal till det "vanliga avtalet". Tilläggsavtalet kallar vi Uppgiftsfördelning. Där står exakt vad arbetsledare/medarbetsledare ska göra, och vad vi ska göra. Tydligt och enkelt, för att undvika missförstånd.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetsledarrollen
Av: Morticia 2012-01-19 Kl 17:07
 

Ninnie skrev:
Det företaget jag arbetar på har ett tilläggsavtal till det "vanliga avtalet". Tilläggsavtalet kallar vi Uppgiftsfördelning. Där står exakt vad arbetsledare/medarbetsledare ska göra, och vad vi ska göra. Tydligt och enkelt, för att undvika missförstånd.


Här finns en kopia på det avtalet i PA-pärmen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Tack kommunen för att den rätte sök
Av: Foa 2012-01-15 Kl 13:05
huvudinlägg

Tack kommunen för att den rätte söker jobbet!

Intressant sak jag snavat över. Att det skulle ta så lång tid innan jag insett.
Vi har haft ute en sökning på AF efter en assistent. Många sökte denna gång, svårt att hitta den rätta eftersom det är så mycket som ska stämma.
Men så dyker det otroliga upp! En som jag inte alls var intresserad av då rubriken i hennes personliga brev löd:
"Lat, ointresserad och socialt inkompetent"
"Tre ord som ingen skulle använda om mig."

Men sedan såg jag att hennes ålder låg i kanten av det åldersområde jag var intresserad av.. så jag ringde henne.
Det visades att hon inte behövde inskolning på jobbet jag kunde erbjuda. Hon hade jobbat åt kommunen och där fått all den utbildning och erfarenhet hon behövde, allt jag nämnde som ingick i det jobb jag erbjöd henne, hade hon redan erfarenhet av.
Sedan var min fundering.. men hur kommer det sig att en sådan "lämplig" avstår från kommunen och söker assistans-jobb?
Jo stressen. (8,4% som är sjukfrånvarande)

Så vi förhandlade fram en lön som låg 10% högre än den hon hade hos kommunen. Och med den lönen är hon lägst betald hos oss just nu.

Så stämmer allt att hon kommer att bli en förmåga på sitt jobb hos oss ja då kan 25% högre än kommunen ger henne bli ett faktum.

Nu har hon inte skrivit på ännu.. men hon har läst arbetsuppgifterna som gäller och hon är ivrig att få träffa mig för att vi får personligen träffas. Jag utgår från att den träffen blir trevlig för oss båda.

Sedan är det andra saker som gör att om det stämmer och funkar så har Allan ett finger med i spelet!

Ja ovanstående är också ett inlägg utifrån hur jag kan känna som arbetsledare och anhörig till brukaren.

Önskan är också att låsa ämnet för kommentarer.
__________________
"Var gärna avundsjuk! Inget jag har ensamrätten på" ---Folke Andersson---

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Tack kommunen för att den rätte sök
Av: Anonym[1] 2012-01-15 Kl 22:55
 

Foa skrev:
Önskan är också att låsa ämnet för kommentarer.
__________________
"Var gärna avundsjuk! Inget jag har ensamrätten på" ---Folke Andersson---


Du kan skriva i din Dagbok, krönika?
Så slipper du risken att någon har åsikter.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Tack kommunen för att den rätte sök
Av: Foa 2012-01-16 Kl 07:54
 

Anonym skrev:
Du kan skriva i din Dagbok, krönika?
Så slipper du risken att någon har åsikter.


Jo i dagboken finns den.
Måste kolla mer vad som menas med krönika innan jag använder den framöver.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Kurs för arbetsledare?
Av: Foa 2011-12-28 Kl 17:53
huvudinlägg

Finns det några kurser/utbildningar för arbetsledare LSS eller forum?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Kurs för arbetsledare?
Av: Morticia 2011-12-28 Kl 22:10
 

En av de bästa endagarsutbildningar jag gått:

http://www.hjartum.se/kurser/besvarliga-manniskor

Redigerat 2011-12-28 22:11


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Kurs för arbetsledare?
Av: Morticia 2011-12-28 Kl 22:25
 

Sen finns det rätt många böcker om arbetsledning som passar inom assistans.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Kurs för arbetsledare?
Av: Anonym[1] 2011-12-29 Kl 08:23
 

vet att både STIL och GIL har utbildningar. hör med dem om man som ej medlem får gå på dem.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Kurs för arbetsledare?
Av: Opera 2012-02-09 Kl 01:57
 

Arbetsledning inom vård och omsorg 15 högskolepoäng
Delkurs 1 (ht11) syftar till att ge grundläggande kunskaper om organisations- och ledarskapsteorier samt ledning och utveckling av arbetsgrupper inom vård och omsorg. Delkurs 2 (vt12) syftar till att ge grundläggande kunskaper och färdigheter om kommunikationens betydelse för ledning av verksamhet inom vård och omsorg.
http://utbdb.hig.se/webkat/kurs.php?kurs_kod=SC900
A



Arbetsledning, 7.5 hp
Din förmåga att som arbetsledare skapa ett hälsosamt och produktivt arbetsklimat är en kritisk faktor för framgång. För att kunna skapa detta behöver du bland annat känna till ledarskapets betydelse, särskilt med avseende på relationsbyggande och kommunikation, hur individer i grupp relaterar till varandra och hur du ska organisera för att ta till vara människors resurser. Därför tar kursen upp grunderna i ledarskap, kommunikation, coaching, gruppdynamik och organisation. Dessutom övar du dig i argumentation, förhandling och övertygande presentation. All inlärning bygger på att den lärande är aktiv, så diskussioner och uppgifter utgör en del av examinationen.
http://www.hv.se/extra/pod/?action=pod_show&module
_instance=2&id=538&page=hv_course.php&package_id=8
299&show_course=visakurs&lc=false&lang=sv


Arbetsrätt
Kursen syftar till att ge dig grundläggande kunskap om den arbetsrättsliga regleringen i form av viktigare lagar och kollektivavtal med speciell betoning på den traditionella arbetsrätten i form av MBL och LAS. Vidare är syftet att belysa den rättsliga regleringens roll i samspelet mellan arbetslivets olika aktörer.
Följande moment ingår:

Användandet av olika rättskällor i den arbetsrättsliga processen
Rättsutvecklingen inom arbetsrätten genom rättsfallstolkningar och domstolsavgöranden
EG-rättens påverkan på den svenska arbetsrätten
http://www.hv.se/extra/pod/?action=pod_show&module
_instance=2&id=538&page=hv_course.php&package_id=6
681&show_course=visakurs&lc=false&lang=sv


Redigerat 2012-02-09 02:07


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: elektronisk signering av tidsrappor
Av: Fartillautist 2011-10-12 Kl 08:46
huvudinlägg

Hej,

Jag vet att Aiai är godkända för elektronisk signering av försäkringskassan, men finns det andra produkter på marknaden som FK godkänner?

letar efter en stämpelsklocka där assitenten enkelt checkar in och ut (knappa in eller med nyckelbricka) och programmet spottar ut en färdig tidsrapport signerat och klart i slutet av månaden..

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: elektronisk signering av tidsrappor
Av: Lotta E 2011-10-12 Kl 10:29
 

Det här kanske kan vara något? Du får kolla upp om det är godkänt och om det uppfyller dina behov själv med tillverkaren. Kanske någon annan har testat det...

http://etime.se/login.asp


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: elektronisk signering av tidsrappor
Av: Lotta E 2011-10-12 Kl 20:41
 

Jag såg nu att det inte finns någon avsändare eller mailadress till ovanstående. Det behöver ju inte betyda något speciellt, men lite underligt, tycker jag. Lämna med andra ord inte ut några uppgifter om er själva, eller betala inget i förskott om det verkar vara intressant. För säkerhets skull... Blinkande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: elektronisk signering av tidsrappor
Av: KalleJ 2011-10-31 Kl 13:23
 

Tror inte att jag skulle våga att använda mig av e-time av följande anledningar:
1. Ingen avsändare. Skumt.
2. Ingen garanti - vad gör jag om allt försvinner och det inte finns någon support?
3. Bökigt system för att mata in tidrapporter - då är det ju enklare enklare med papper och penna.
4. Varför använda E-time om de inte är godkända av FK? Då blir det ju dubbelt arbete ändå!

Varför använda ett e-time då Aiai funnits och utvecklats i många år? Aiai känns tryggt. Etime känns högst osäkert.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Anställningsformen?
Av: Anonym[1] 2011-08-26 Kl 22:29
huvudinlägg

Ska anställa en ny ass.

Fördelar reps nackdelar av följande anställningsformer?

Tillfällig anställning fr.o.m - t.o.m
Timanställning (ej anställd mellan passen)
Så länge assistansuppdraget varar
Tills vidare

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Anställningsformen?
Av: Lotta E 2011-08-26 Kl 22:44
 

Du måste förklara vad du själv är i behov av. Någon som vill jobba i många år, eller någon som kan vara flexibel under perioder? Det beror på vilken typ av person du är och vilka behov du har. Vad är viktigast för dig? Du kan dock inte välja allt på en gång. Väljer du en otrygg antällningsform så kan du säkert få en bra assistent under en kortare period, men till slut så kommer h*n troligtvis att tröttna och förlora sitt engagemang i jobbet om h*n inte får en vettig anställningstrygghet.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Anställningsformen?
Av: Anonym[1] 2011-08-26 Kl 22:49
 

Lotta E skrev:
Du måste förklara vad du själv är i behov av. Någon som vill jobba i många år, eller någon som kan vara flexibel under perioder? Det beror på vilken typ av person du är och vilka behov du har. Vad är viktigast för dig? Du kan dock inte välja allt på en gång. Väljer du en otrygg antällningsform så kan du säkert få en bra assistent under en kortare period, men till slut så kommer h*n troligtvis att tröttna och förlora sitt engagemang i jobbet om h*n inte får en vettig anställningstrygghet.


På sikt är det en ca 50% tjänst. Den ersätter en som jobbat i 13 år som ska flytta. Om assen fungerar så blir det så länge vi står ut med varandra. Så någon livstidsanställning går inte.

Brukar anställa Så länge assistansuppdraget varar eftersom tillsvidare innebär att jag måste spara ihop mer till ev uppsägning.
Blev rekommenderad att "provanställa" genom timanställning först. Eftersom vanlig provanställning fungerar dåligt inom ass.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Anställningsformen?
Av: Lotta E 2011-08-26 Kl 23:13
 

Är du egen arbetsgivare? Annars så behöver du ju inte bekymra dig om att du ska tvingas på någon assistent. Om någon "stått ut" med dig i 13 år så kan du ju inte vara helt omöjlig. Viktigt dock att du inser att du inte kan få någon ersättare för din gamla "trotjänare" och ställer orealistiska krav på en nybörjare. Var så tydlig som möjligt och förklara att det är en halvtidstjänst som kan bli långvarig om ni trivs med varandra. Har du anställt sällan så är det säkert jättejobbigt. Ta dig tid med ordentliga intervjuer och om du tycker att någon verkar intressant så kan ni ta ett "provpass". Var dock tydlig med att förklara att det är just det. Du kan tom säga att du kommer att ta provpass med alla som är intressanta, så att assistenten inte tror att det är en anställning.

Fattar att det är svårt, men det finns inga säkra svar på hur man ska göra. Det gäller att hitta någon som själv har behov av det du erbjuder om det ska funka. En långvarig halvtidstjänst kan vara jätteintessant för någon som har en annan sysselsättning som man kanske inte riktigt kan försörja sig på, men då gäller det också att arbetet fungerar smidigt och att man inte behöver engagera sig på fritiden (sitt andra jobb).


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Bli uppsagd eller sluta frivilligt!
Av: Anonym[1] 2011-05-31 Kl 23:39
huvudinlägg

Imorgon ska jag kräva nycklarna tillbaka av den som jobbat längst hos mig.
Personen sabbade sin sista chans igår genom att inte komma. Så nu får xx välja. Sluta frivilligt eller bli uppsagd.

Senaste 10 mån har personen låtit bli att komma vissa pass. För att sen jobba som vanligt andra pass. Lovat bättring. Men...

Men personen är sjuk. Och jag hade hoppats att det skulle gå att lösa på annat sätt. Men det går inte.
Missar man gå till jobbet. Svarar inte på samtal, sms. Meddelar inget. Så till slut är chanserna slut.

Personen valde att inte bli sjukskriven. Trots sjukvården skrev intyg.

Hade personen varit frisk så hade den inte fått dessa extra chanser. Men nu ville jag ge det. Men det hjälpte inte.

Redigerat 2011-05-31 23:44

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Bli uppsagd eller sluta frivilligt!
Av: Anonym[1] 2011-06-04 Kl 00:47
 

Slutade frivilligt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp

Till sida nr: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Visa trådindex

Forumkategorier, rubriklogo

fh sponsorer Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Atlas Assistans AB Besök Humana. Kontaktperson: Johanna S:t Clair Renard, tel. 070-970 36 53. Besök Livihop ledig sponsorplats
 

© Copyright 1999-2018 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh