Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Humana. Kontaktperson: Johanna S:t Clair Renard, tel. 070-970 36 53. Besök Atlas Assistans AB Besök Livihop ledig sponsorplats
 
Assistans
Ekonomi (993 inlägg)

Hoppa till första nya inlägget!

Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Omkostnader
Av: Paprika12 2017-06-01 Kl 23:56
huvudinlägg

Hej!

Har någon av er någon er någon erfarenhet av assistans omkostnader.
Jag vet att vissa bolag kan betala en form av hyra som ska stå för assistenternas förbrukning av Vatten, el, sopor m.m
För det är väl inte meningen att den assistans berättigade ska betala för detta eller om assistansen utförs i hus som ägs av tredje part?
Tacksam för svar..

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Omkostnader
Av: Beavis 2017-06-02 Kl 18:52
 

Ingår inte sånt i hyran som brukaren betalar för sin lägenhet/Hus?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Omkostnader
Av: Paprika12 2017-06-04 Kl 18:16
 

Nej det ingår inte..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Omkostnader
Av: Ejje 2017-06-11 Kl 17:14
 

Om jag minns rätt så fick vi 1 krona per arbetad assistanstimme som skulle täcka den typen av kostnader. Efter åtstramningen, jag tror det var 2007, så går det inte längre, det måste finnas kvitto på allt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Efterskottsutbetalning av ass.ers.
Av: Adial 2016-11-29 Kl 16:47
huvudinlägg

Jag är i grunden egen arbetsgivare. Anställer själv assistenter på ca 340 timmar i månaden.
Köper även en nattjänst i 20 minuter varje natt för att kunna lägga mig av ett större bolag (patrullbil).

FK har under året ändrat sina regler så att assistansberättigade som anlitar externa bolag får sin assistansersättning utbetald i eftersott istället för i förskott, som det varit hittills.

Detta innebär att jag och säkert andra med liknande assistanslösning hamnar på två stolar samtidigt och får de negativa effekterna från båda.
Dels är jag egen arbetsgivare, får inte ha vinst och kommer att efter avräkningen i januari ha 0:- på kontot.
Dels anlitar jag ett större bolag (som får ha vinst och kan spara pengar) i 20 minuter varje natt och därför får utbetalningen en månad efter.

Det blir alltså ett glapp på 1 månad då jag inte får ersättning alls! Men jag har samma hjälpbehov, måste fortfarande betala löner, skatt mm.

FK har inget svar och är nonchalanta. Jag kan ju inte vara den enda i hela Sverige med denna lösning.

Hur gör ni andra? Tips? Vad ska man göra?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Efterskottsutbetalning av ass.ers.
Av: Blommé 2016-12-01 Kl 09:02
 

Bilda bolag Ja-smiley, med tummen upp


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Efterskottsutbetalning av ass.ers.
Av: Tine 2016-12-07 Kl 14:24
 

Egna arbetsgivare ska vara undantagna efterskottsbetalning och fortfarande få i förskott. Det är den infon som jag har fått. Om du har fått assistansersättning i förskott och betalar lön månaden efter borde du ha en månad innestående assistansersättning kvar på ditt konto.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Kvarvarande omkostnadspeng
Av: Agek 2016-01-04 Kl 13:59
huvudinlägg

Hej,
Vi har haft otur och hamnat i ett assistansföretag som inte rekryterade personer. P g a det inte funnits tillräckligt med assistenter har en del omkostnadspeng samlats. Nu har vi sagt upp kontraktet med dem och gått över till ett annat företag.
Omkostnadspengen behövdes/behövs överhuvudtaget till resor, men företaget som vi avslutade kontraktet med vägrar att betala ut dem. Finns det en lösning?
FÖRSTÅS, FY PÅ DET FÖRETAGET SOM SMUTSAR SITT NAMN FÖR C:A 10.000 KR!!! Nej-smiley, med tummen ner

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Kvarvarande omkostnadspeng
Av: RichNet 2016-01-04 Kl 14:41
 

Agek skrev:
Hej,
Vi har haft otur och hamnat i ett assistansföretag som inte rekryterade personer. P g a det inte funnits tillräckligt med assistenter har en del omkostnadspeng samlats. Nu har vi sagt upp kontraktet med dem och gått över till ett annat företag.
Omkostnadspengen behövdes/behövs överhuvudtaget till resor, men företaget som vi avslutade kontraktet med vägrar att betala ut dem. Finns det en lösning?
FÖRSTÅS, FY PÅ DET FÖRETAGET SOM SMUTSAR SITT NAMN FÖR C:A 10.000 KR!!! Nej-smiley, med tummen ner


Nej, det ni kan göra är att varna andra från att bli blåsta av företaget.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Kvarvarande omkostnadspeng
Av: Beavis 2016-01-04 Kl 17:04
 

Den här sajten där det kretsar så mycket runt assistans och olika assistansföretag, Borde ha en svart lsta med dåliga företag man ska undvika.....
Eller är det tabu att göra så?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Kvarvarande omkostnadspeng
Av: RichNet 2016-01-05 Kl 02:45
 

Beavis skrev:
Den här sajten där det kretsar så mycket runt assistans och olika assistansföretag, Borde ha en svart lsta med dåliga företag man ska undvika.....
Eller är det tabu att göra så?


Bättre med en vitlista på bra assföretag. Assistansen blir svartmålad hela tiden i media.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Kvarvarande omkostnadspeng
Av: Beavis 2016-01-05 Kl 13:59
 

Med rätta kanske? Hur som helst hoppas jag att listan med "Dåliga" assistansföretag eller med anmärkningar, Blir kortare än den med bra företag utan anmärkningar..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Kvarvarande omkostnadspeng
Av: Vinver 2016-01-06 Kl 09:40
 

Tyvärr Agek, så fort pengarna trillat in på assbolagets konto är de deras. Om ni redan har bytt bolag är det inget att göra, är ni fortfarande kvar, hitta på ett sätt att bränna så mycket pengar som möjligt!!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Assistansmiddag
Av: Anonym[1] 2015-11-29 Kl 17:01
huvudinlägg

Hur tillvida får assistans ersättningen användas till middag för dom personliga assistenter nå vid en middag. Då samtliga personliga assistenter går ut o äter tillsammans utan att brukaren de jobbar för får vara med. Brukaren bor i eget boende kan tänka obehindrat o tala obehindrat med hjälp av munnen assistenter tolkning o hjälpmedel.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Assistansmiddag
Av: Mrvips 2015-12-18 Kl 07:41
 

I det bolag min närmaste har sin assistans så finns det ett belopp avsatt för det för en eller två gånger per år att assistenterna går ut och äter, spelar bowling eller annat.
Det enda som är förbjudet att prata om är jobbet, men det vet vi ju inget om om de gör eller inte...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Assistansmiddag
Av: Paprika12 2015-12-21 Kl 17:56
 

Vissa assistenter har ett assistent konto som skall användas vid behov när de jobbar.
Det ska täcka kostnader så som biobiljetter. Konsertbiljetter eller dyrligt.
Om brukaren äter ute på restaurang ska assistenterna även använda detta konto.
Sen kan det användas till så kallad pedagogisk middag.
Att man lagar och äter med sin brukare.
Då ska assistentkontot betala via procent av maten.
Hur det går till när man bara går ut och äter alla assistenter utan brukare är jag lite osäker på.
Möjligen är det bolaget som då betalar?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansmiddag
Av: Vinver 2015-12-25 Kl 07:40
 

Paprika 12, om man inte har pedagogisk måltid är det numera problem att äta ute m assistent. Betalar assbolaget mat för assen så ska hen förmånsbeskattas för detta...
Jag har aldrig varit med om att hela assgruppen går ut och äter utan mig så de reglerna kan jag tyvärr inte. Däremot har det hänt vid något tillfälle att assbolaget har bjudit några av assarna på mat i samband med ett möte o liknande. Problemet med förmånsbeskattning uppkommer tydligen när assen äter ute med mig i sitt ordinarie jobb.
Sen är jag väldigt kluven till att assarna träffas organiserat utan mig. Det är toppen att de känner varandra och på det sättet har arbetskamrater. Jag bor i en liten by, så att alla har koll på alla, men att hela eller större delen av gänget skulle träffas utan mig? Nja... Det lär förr eller senare resultera i skvaller...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansmiddag
Av: Paprika12 2015-12-28 Kl 00:12
 

Detta med förmånsbeskattning är något jag aldrig hört talas om.
Att assistenterna kan/får äta på Ass kontot när du äter ute är just för att det är svårt för dom att ta med matlåda och äta på vissa ställen m.m
Om det blir någon form av förmånsbeskattning går nog lätt att kolla upp med Ass bolaget.
Jag har jobbat som Assistent i 11 år och aldrig behövt betala någon extra skatt för detta.
Att anta att det pratas jobb när assistenter träffas privat är något som man bara kan spekulera i.
Tyvärr tror jag inte att det går att förbjuda en sådan sak.
Eller på annat sätt hindra dessa "kolegor " att träffas så som det ofta görs även inom andra yrken.
Visst kan det skapas oro hos brukaren men det enda denna kan göra är att förlita sig på den sekretess som Assistenter har.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansmiddag
Av: Blommé 2015-12-28 Kl 10:16
 

Handlar det om ifall måltiden ska förmånsbeskattas eller ej så läs på skatteverkets hemsida då skatteverkets regler styr ass.bolagen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansmiddag
Av: Ejje 2015-12-28 Kl 17:39
 

Om assistenten äter måltid ute på restaurang så skall det förmånsbeskattas. Fika däremot är skattefri.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansmiddag
Av: Vinver 2015-12-31 Kl 19:10
 

Har aldrig varit tal om att förbjuda assarna att träffas. Det jag inte behöver uppmuntra är organiserade träffar där jag inte är med. I övrigt så umgås mina assar relativt flitigt med varandra och gärna för mig. Men att samla hela gänget med mig som enda anledning att ses, utan att jag är med, luktar problem.
Eftersom jag bor på en mindre by känner de flesta varandra. När dessutom halva gänget är släkt med varandra så blir det så att mina assar träffas utan mig. Vi träffas ett par gånger per år, (utanför jobb/persmöten) grillar/lagar mat och umgås allihop. Assarna är kompisar på fb/messar varandra/ses och gärna det. Att vara asse är ett ensamt yrke därför behöver det varandra. Det jag försöker att belysa är att vissa situationer kan skapa onödiga problem, som lätt kan undvikas.
Vad assarna gör på sin fritid är deras ensak!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistansmiddag
Av: Beavis 2016-01-03 Kl 16:07
 

bra skrivet. Jag håller med. Och om assarna känner ett behov att hålla enskilda möten utan brukaren så är ju uppenbart brukaren ett allvarligt problem och ett personalbyte nära förestående?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Budget assistansersättning?
Av: Wolf of wallstreet 2015-09-01 Kl 14:37
huvudinlägg

Hur vanligt är det att man gör en budget med sitt assistansbolag över assistansersättningen? Hur ser dessa i så fall ut?
Får man någon uppföljning på budgeten?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Budget assistansersättning?
Av: Vinver 2015-09-02 Kl 12:26
 

självklart ska du ha en budget över din assistansersättning!!
Den ska omfatta alla kostnader runt assistansen, inklusive socialaavgifter, utbildning, administration mm. Du ska även se till att specifiera exakt VAD assistansbolaget ska utföra vad det gäller administration, löner, rekrytering mm. Endast oseriösa bolag som inte kan specificera sina omkostnader!!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Budget assistansersättning?
Av: Ninnie 2015-09-02 Kl 13:08
 

Skulle aldrig anlita ett bolag som inte gör budget tillsammans med den som anlitar dem. Och skulle också kräva att ekonomisk redovisning mot budget sker varje månad.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Paprika12 2015-08-10 Kl 00:11
huvudinlägg

Hej på er. .
Har en liten fråga. .
Jag har jobbat på samma ställe i 11 år och är väl vad man kallar "fast anställd"
Men nu för tiden heter det ju "Timanställd på chema"
Det där med fast anställning tycker dom inom assistansen är bökigt för då blir det väl för mycket ansvar Blinkande smiley
Nå väl. .
En kollega till mig har gjort som så att hon har VABatt tex de dagar hon skulle ha jobbat extra för en kollega.
Men nu anser Försäkringskassan att så får man inte göra.
Vi får bara VABA de dagar vi skulle jobbat enligt Chema fast än vi är Timanställd. .
Vet någon av er hur det egentligen är?
Har själv hört från några att man ska få ta VAB även de extra passen men blev ju fundersam nu. .

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Beavis 2015-08-10 Kl 01:25
 

Du är laglös som timanställd, Det är en del i att det är"lättare att ha det så" du har inga rättigheter om chefen inte vill


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: RichNet 2015-08-10 Kl 09:20
 

Beavis skrev:
Du är laglös som timanställd, Det är en del i att det är"lättare att ha det så" du har inga rättigheter om chefen inte vill


Det är F-Kassan som är laglös.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Beavis 2015-08-10 Kl 15:56
 

Det kanske de är? Men dina timmisar har inga rättigheter och sitter i skiten om du ballar ur


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Paprika12 2015-08-11 Kl 06:14
 

Ja... det finns inga rättigheter bara skyldigheter ibland Tunguträckande smiley
Myndigheter och andra instanser kan va riktigt jävlig att ha å göra med.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Beavis 2015-08-11 Kl 12:47
 

Det är mest när man är timanställd eller vikarie för då är man inte anställd "på riktigt" och kan bli sparkad på mer eller mindre stående fot om chefen inte är nöjd. Du är fredlös helt enkelt visst har du varit på samma ställe i flera år är du kanske i lite bättre sits? men det hindrar inte att LAS inte gäller dej om det blir någon form av tvist.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Paprika12 2015-08-11 Kl 18:25
 

Jo visst är det knasigt i bland.
Men nu var ju ämnet mera riktat till VAB på försäkringskassan. .
Ingen som vet hur det är när man har en timanställning?
Får man VABa alla pass eller bara de på chema?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Batsheba 2015-08-16 Kl 16:09
 

Jag tror f-kassan har rätt. Man får ju inte VAB:a då man är ledig enligt schemat och passet hon skulle ha vickat är ju inte hennes.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Moon 2015-08-12 Kl 17:06
 

Är du med i facket? De kan ge råd om de olika anställningsformerna.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Ninnie 2015-08-20 Kl 10:39
 

Man kan inte vara timanställd och ligga på schema, om det finns kollektivavtal. Det är olagligt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Batsheba 2015-08-24 Kl 16:41
 

Jag tror hon syftar på att man har timlön till skillnad från månadslön. Somliga på f-kassan brukar ha poblrem med det också Blinkande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Paprika12 2015-08-28 Kl 22:40
 

Kan vara just så jag syftar på Jätteglad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Beavis 2015-08-30 Kl 00:18
 

Jo det är ju skillnad på timlön och timanställning. jag har också haft timlön på ett ställe trots att jag arbetade heltid. Men det var till min fördel då det var väldigt mycket övertid jag inte fått betalt för om jag varit fastanställd med månadslön. Men det var i slutet på 90-talet. man får kanske inte göra så längre?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: VAB vid Timanställd
Av: Paprika12 2015-08-31 Kl 22:54
 

Jag har lite dålig koll på sånt. .
Men då har du ju gått miste om Övertidsersättnig däremot..
Nå sånt har vi inte på mitt jobb tyvärr. .
Vi kan få en Utbeordran som mest. .
Lite synd


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Ersättning för jour/vila/natt
Av: Anonym[1] 2015-06-29 Kl 05:59
huvudinlägg

Hittade bara massa gamla inlägg om detta så frågar därför så det blir aktuella siffror.

Mitt assbolag säger att när det är jour/vila (eller vad det nu heter) så får assistenten bara betalt 20kr/h (eller om det var 25kr, men tror 20).
Är det verkligen rimligt?
Hur får man någon att vilja jobba det? Känns som det är rätt svårt att faktiskt få igenom. Är tom så pass att min jurist frågade om det verkligen var lönt att överklaga beslutet om att jag inte fick nattetid just för att det tydligen är i det närmaste omöjligt att få personal till det.

Tacksam för svar

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Ersättning för jour/vila/natt
Av: Moon 2015-06-29 Kl 20:59
 

Väntetid som det kallas, betalas med en kvarts timme.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning för jour/vila/natt
Av: Anonym[1] 2015-06-30 Kl 00:39
 

Undrar hur i hela fridens namn man ska få folk som vill jobba det bara.

Redigerat 2015-06-30 00:39


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning för jour/vila/natt
Av: Moon 2015-06-30 Kl 17:25
 

Anonym skrev:
Undrar hur i hela fridens namn man ska få folk som vill jobba det bara.

Redigerat 2015-06-30 00:39


Lägga schema för både dag, kvälls och nattid. Vissa tider arbetar de dag andra kväll och natt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning för jour/vila/natt
Av: Anonym[1] 2015-07-01 Kl 14:26
 

Problemet är att då ryker de assistenter jag har idag som funkar toppen.
Ingen av dem är intresserade av natt pga betalningen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning för jour/vila/natt
Av: Mrvips 2015-07-01 Kl 23:39
 

Min fru har dygnetruntassistans och vi har fått ihop ett rätt bra schema som assistenterna tycker fungerar.
En jobbar vardagar 08-16, andra jobbar 16-23, 16-08, 23-08, 08-21 på helger och så skiftar det lite så alla blir nöjda i slutänden.
Då de jobbar natt (23-08) är det fyra timmar aktiv tid och fem timmar väntetid så de får ju inte bara väntetid.

Tror att om du ordnar ett t ex fyraveckorsschema med lagom fördelning av tiderna så kan du nog få alla nöjda. Förhoppningsvis... Blinkande smiley

Redigerat 2015-07-01 23:41


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning för jour/vila/natt
Av: Moon 2015-07-02 Kl 19:09
 

Anonym skrev:
Problemet är att då ryker de assistenter jag har idag som funkar toppen.
Ingen av dem är intresserade av natt pga betalningen.


Som Mvips skrev, du får lägga ett tvåveckors eller fyraveckors schema med både dag, kvälls och nattimmar. Det är ju OB på kvällen och natten och är det mest sova under nätterna, så blir det ju faktiskt inte så dåligt.

En assistent som går på på kvällen och av på morgonen tjänar ungefär lika mkt som han/hon gjort ett dag pass. Har då det varit en lugn natt med sömn så är det ju ett lättare knäck än att slita en hel dag.

Så lyssna inte så mkt på vad dina assistenter tycker, utan gör som du behöver. Annars går u ju snart miste om vilotiden om du inte använder den.

Redigerat 2015-07-02 19:10


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning för jour/vila/natt
Av: Anonym[1] 2015-08-03 Kl 10:38
 

Då kommer vi till nästa problem

Dels, ingen av de jag har är intresserade av natt just pga betalningen.
Kommer bara vara jour de timmarna hos mig då jag "bara" är beviljad 14/dag.
De tycker inte det är värt det för de pengarna. Även om det blir med ob så är det ju inte speciellt mkt. Hade nog inte själv heller gjort det

Och problem nr 2 att jag behöver lite stabilitet i detta med personalen både för mitt mående, men även för att jag inte vill känna mig begränsad i saker att hitta på för att man måste vara hemma till skiftbyte. Som det är nu jobbar en person sina pass för veckan innan det går vidare till nästa som kör sina pass så det inte blir så hattigt liksom

Mitt mående varierar väldigt från dag till dag och därför är det svårt att planera saker utan man får mer spontant hitta på grejer så går inte heller att planera lite så man löser det i tid eller så.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ersättning för jour/vila/natt
Av: Moon 2015-08-06 Kl 23:50
 

Lägger du schema själv eller får du hjälp med detta?

Anonym skrev:
Då kommer vi till nästa problem

Dels, ingen av de jag har är intresserade av natt just pga betalningen.
Kommer bara vara jour de timmarna hos mig då jag "bara" är beviljad 14/dag.
De tycker inte det är värt det för de pengarna. Även om det blir med ob så är det ju inte speciellt mkt. Hade nog inte själv heller gjort det

Och problem nr 2 att jag behöver lite stabilitet i detta med personalen både för mitt mående, men även för att jag inte vill känna mig begränsad i saker att hitta på för att man måste vara hemma till skiftbyte. Som det är nu jobbar en person sina pass för veckan innan det går vidare till nästa som kör sina pass så det inte blir så hattigt liksom

Mitt mående varierar väldigt från dag till dag och därför är det svårt att planera saker utan man får mer spontant hitta på grejer så går inte heller att planera lite så man löser det i tid eller så.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Ersättning för jour/vila/natt
Av: Paprika12 2015-08-05 Kl 11:13
 

Jag jobbade dygn på ett ställe.
Det var smidigt.
Lönen var mellan 07.00-02.00
Sen var jouren 02.00-07.00
Låter ju lite orättvist om någon som jobbar eftermiddag/natt tjänar lika mycket som dagen.
Det är ju trots allt obekväm arbetstid.

Hoppas det löser sig för dig!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Soffa som assomkostnad?
Av: Kaptenkork 2015-05-16 Kl 22:22
huvudinlägg

Är det okej att köpa in en soffa som assistent omkostnad om man skulle ha sovande jour på natten?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Soffa som assomkostnad?
Av: Fairytale 2015-06-29 Kl 04:38
 

Vad jag förstår så ja absolut, om det är något som behövs så köp det, men mitt assbolag sa att det är bäst att prata med assbolaget om större omkostnader så de godkänns innan.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Kajsas 2015-01-22 Kl 15:50
huvudinlägg

Jag har vänner som har personlig assistans åt deras barn. De använder ett stort assistansbolag och har gjort i mååånga år. Nu fråga de mig häromdagen om hjälp.
Det är så att under årens lopp har de blivit överskott av pengar nästan varje månad som har samlats i en slags "pott". De vet inte hur de ska använda pengarna för de vill lägga det på löner eller bonusar till assistenterna men det kom inte på frågan enligt assistansbolaget. Hur ska de använda pengarna? De är uppe i flera hundra tusen! Får det gå till så verkligen? Vem kan man ringa och fråga?

De är missnöjda med bolaget och skulle vilja byta med självklart inte skänka de flera hundra tusen.
Tacksam för svar!
Mvh,
Kajsa

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Ninnie 2015-01-22 Kl 15:53
 

Rent juridiskt så är alla pengar assistansbolagets, och de kan själva bestämma hur pengarna får användas.
I mina öron låter det sunt att vilja ge pengarna som extralöner - så att pengarna går till assistenterna snarare än bolaget (som säkert redan har tagit vad de ska ha).

Summa summarum är dock att bolaget bestämmer. Ledsen smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Kajsas 2015-01-22 Kl 16:47
 

Ja det ville de gärna göra, ge högre löner eller bonus men det fick de absolut inte göra enligt bolaget. Vilket är synd för bolaget betalar så usla löner. Tips på vad annars man kan använda pengarna till? Resa fungerar inte då familjen är total 5 personer så det har de inte råd med. Jag föreslog utbildning men det va också svårt. De har bara tre assistenter! Alla förslag uppskattas Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Ninnie 2015-01-22 Kl 18:04
 

Svårt. För att köpa "saker" är meningslöst om de tänker byta bolag eftersom sakerna juridiskt tillhör bolaget...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Fairytale 2015-06-29 Kl 04:48
 

Funderat på just det Ninnie att möblerna blir bolagets.
Assistansersättningen är ju mina pengar som de förvaltar åt mig typ, och om jag köper saker till assistenterna så är det ju ett behov som behövde fyllas för assistenterna och inte pga bolaget, så egentligen är det helt befängt att det ska bli deras möbler och att jag ska behöva köpa nya varje gång man byter bolag.

Att man inte får med sig potten kan jag förstå, men att sakerna som MIN ersättning bekostat till MINA assistenter ska gå till bolaget är rätt knas tycker jag.
Förstår inte riktigt hur det kan vara lagligt heller faktiskt eftersom det då plötsligt blir att assistansersättningen går till att möblera assbolaget ochndet är ju inte det ersättningen är till för.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Ninnie 2015-08-20 Kl 10:36
 

Det är just det som är grejen... Det är inte så att de förvaltar dina pengar. Varje krona är bolagets. I juridisk mening...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: RichNet 2015-01-23 Kl 14:06
 

Kajsas skrev:
Jag har vänner som har personlig assistans åt deras barn. De använder ett stort assistansbolag och har gjort i mååånga år. Nu fråga de mig häromdagen om hjälp.
Det är så att under årens lopp har de blivit överskott av pengar nästan varje månad som har samlats i en slags "pott". De vet inte hur de ska använda pengarna för de vill lägga det på löner eller bonusar till assistenterna men det kom inte på frågan enligt assistansbolaget. Hur ska de använda pengarna? De är uppe i flera hundra tusen! Får det gå till så verkligen? Vem kan man ringa och fråga?

De är missnöjda med bolaget och skulle vilja byta med självklart inte skänka de flera hundra tusen.
Tacksam för svar!
Mvh,
Kajsa


Byt assistansanordnare idag och ge dem ett långfinger, pengarna är redan förlorade till en oseriös anordnare.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Kajsas 2015-01-26 Kl 11:48
 

Ja det är väl bäst! Va synd med alla bolag som är så dåliga och då är det här det största bolaget som finns och folk tror säkert att de är bra för att de är så stora!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Blommé 2015-01-27 Kl 13:21
 

De stora har oftast riskkapitalbolag bakom sig och då är det den ekonomiska avkastningen som är det intressanta. Brukaren kommer då i sista hand. Men att som litet bolag få "kunder" och driva en verksamhet för brukarens bästa är inte lätt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: 2LSS 2015-02-12 Kl 11:26
 

Hej
Vi har ett liknande problem.
Vi som assistansföretag har som målsättning att ge vår personal så hög lön som vi kan.
Men FK begränsar oss till att maximalt ge 87% av assistansersättningen i lön.
Kan det vara så att deras nuvarande anordnare har samma problem?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Fairytale 2015-06-29 Kl 04:40
 

Hade det inte funnits möjlighet till att åka iväg på semester?
Och kanske något som vintersol där man är borta 3-4 veckor, och har personalfest tex.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Kängru 2015-07-01 Kl 10:59
 

Inte helt insatt i asstistansekonomi... Men skulle det gå att använda pengarna till någon slags utbildning för assistenterna? Något som både ger kunskap i nåt ämne som kan vara relevant och kanske ordnas på så sätt att det är nåt roligt att göra tillsammans för dom?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Pott hos assistansbolaget
Av: Fairytale 2015-07-01 Kl 14:29
 

Kanonidé tycker jag med utbildningen.

Här ska tex en av assistenterna gå kurs i taktil massage.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Äta tillsammans
Av: Trollet 2014-03-18 Kl 21:21
huvudinlägg

I en nystartad assistansgrupp är det kundens önskemål att vi ska laga och äta maten tillsammans.
Hur mycket betalar ni?
Eller varannangång vid varm mat?
Vill inte på nåt vis att kunden ska förlora.
Tänkte frukost-lunch-middags pris.

Har ni nåt skrifligt avtal?
Lista att skriva upp sej på när man ätit och betala den siste?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Äta tillsammans
Av: RichNet 2014-03-18 Kl 21:30
 

Trollet skrev:
I en nystartad assistansgrupp är det kundens önskemål att vi ska laga och äta maten tillsammans.
Hur mycket betalar ni? Jag betalar noll kronor för min assistans.
Eller varannangång vid varm mat? Vad menar ni?
Vill inte på nåt vis att kunden ska förlora.
Tänkte frukost-lunch-middags pris. Piss off!!!

Har ni nåt skrifligt avtal? Nej!!!
Lista att skriva upp sej på när man ätit och betala den siste? Ät min skit!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Äta tillsammans
Av: Batsheba 2014-03-24 Kl 17:50
 

Vad i hela friden är det här för svar? Inte okej.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Äta tillsammans
Av: Beavis 2014-03-24 Kl 21:53
 

Kan hålla med..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Äta tillsammans
Av: Moon 2014-03-25 Kl 16:13
 

Trollet skrev:
I en nystartad assistansgrupp är det kundens önskemål att vi ska laga och äta maten tillsammans.
Hur mycket betalar ni?
Eller varannangång vid varm mat?
Vill inte på nåt vis att kunden ska förlora.
Tänkte frukost-lunch-middags pris.

Har ni nåt skrifligt avtal?
Lista att skriva upp sej på när man ätit och betala den siste?


Känns som om det lätt kunde gå fel. Många inblandade och vid olika tillfällen och olika mat för olika kostnader.

Vill verkligen alla assistenter göra detta? Hur gör ni när nya tillkommer och kanske inte alls är med på det? Allergier, de som inte kan/vill äta ditten och datten. Och är inte måltiden ett sätt för assistenten att vila och slappna av lite, även om det är ett måltidsuppehåll.

Känns som om ni borde tänka ett varv till.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Äta tillsammans
Av: Fairytale 2015-06-29 Kl 05:10
 

Häråt det så att det är upp till assistenten om de vill äta med mig eller inte.
Vi gjorde det enkelt för oss och kollade Livsmedelsverkets hemsida vad rimliga matkostnader är.

Om jag inte missminner mig så kom vi fram till 5kr för mellanmål och 15 för huvudmål (eller ja vi räknade i alla fall ut därifrån, ibland kostar det mer och ibland mindre). Det är ju något som anses vara förmån om de inte betalar vilket då måste deklareras som arbetsförmån.

Äter man ute så är det bara att betala på 2 kvitton och skicka in det ena som assistansomkostnad. (Eller om man glömmer och betalar på ett och sen säger vad som var assistentens)

De skriver sen upp i asskalendern vad/om de ätit och sen läggs pengarna i assplånboken som påfyllning till inköp och så, men förs kassabok på det vilket "huvudassistenten" gör.

Tråkigt nog är det oftast de har med eget. Men men, de ska ju inte heller vara några sällskapsdamer Glad smiley


Och håller med att det är fruktansvärt oförskämt att svara som första gjorde. ALLA har rätt att fråga saker här och att svara så ger knappast en känsla av att vilja vara öppen och kunna känna sig trygg i att ställa sina frågor utan påhopp.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp

Till sida nr: [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Visa trådindex

Forumkategorier, rubriklogo

fh sponsorer Besök Humana. Kontaktperson: Johanna S:t Clair Renard, tel. 070-970 36 53. Besök Livihop Besök Atlas Assistans AB Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) ledig sponsorplats
 

© Copyright 1999-2018 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh