Idag SMS-ade mitt gäng. Att fr.o.m. 13:e okt vet jag inget om deras schema (de har just fått schema för hela okt. Men det gäller enbart till och med 12:e nu) Inom rätt tid enligt kollektivavtalet. Men det innebär inte att jag gillar att ta bort deras inkomst. Jag fick tid för stomioperation. Och jag har ingen aning om jag får ta med de dit. De ska lära sig delar av mig på nytt, men om det är skäl nog, jag behöver hjälp med samma där som här. Frågat kommunen (jag har personlig assistans enligt LSS) 2 ggr utan svar. Vågar jag schemalägga de en stund varje dag? Och hur blir det när jag kommer hem? Som jag har det idag går inte sen. Då blir jag snabbt sjukare och få sårskador på buken, bråck, läckage om jag inte får hjälp. Mycket surr i min skalle, jag vet att ni nog inte kan svara. Jag ska fixa ett möte för gruppen så snart som möjligt. Så de kan prata julbord och jag operation.
Du får söka för hjälp av dina assar på sjukhuset, men få blir tydligen beviljade det. din kundansvariga kan ju se till att dom får jobba ändå eller att dom får betalt för dom timmar dom skulle jobbat om du inte vart på sjukan.
Eftersom de behöver lära sig om stomin så tycker jag att du ska ansöka om att få ha dem med. Tänk också på att du troligen blir mer orörlig pga. operationen. Om det inte går så kommer du ju troligen att behöva mer assistans hemma tills du är frisk igen och de kan få mer timmar då.
Till sidans topp
Jag tänkte "tvinga" de 4 som jobbar nu i höst att följa med... Sen får de jobba en 1/4 var där. Så inte en missar allt... Hur gör ni andra? Frivilligt? Det kostar inte assistenterna något. Mer än en fredag kväll av sitt liv.
Brukar lägga ett möte/utbildningsdag före och sen äter vi men obligatoriskt kan ju mat inte vara, vissa har kanske inte barnvakt eller vill vara med familjen på helgen. Jag går själv inte alltid på mitt jobbs julbord, eller andra fester, det måste man få välja själv, tycker jag.
Ska något vara obligatoriskt så ska de ju ha betalt för att de går oxå. Kanske kan lägga ett personalmöte före och sen när ni ändå är samlade följer de säkert med. Annars får de välja att gå hem så länge de inte får lön även för detta och det verkar lite överdrivet med obligatorisk betald arbetstid för julbord
Om dom ska arbeta 1/4 var då får dom ju inte äta samtidigt för att det ska gå på omkostnadskontot Morticia. (Ifall det är omkostnadskontot som ska bära utgiften.) Dom får bara äta då dom tjänstgör.. eller har jag fel?
Jag går aldrig ut och äter med mina PA. Vi har däremot haft eget julbord hemma i samband med december månads PA-möten. Otroligt populärt har detta varit. Flera av mina PA har engagerat sig i förberedelserna och eftersom det är hemmagjord mat har ingen blivit sjuk efteråt (vilket ju sker nu och då annars med julbord på restauranger)
Lite skillnad på en vanlig stressig dag på stan och Julbord! Skatteverket anser att det är olika saker.
Julbord är inte representation, utan personalvård, tror dessutom att julbordet betalas av anordnaren för alla kunders assistenter och deras kunder, inte av Morticias omkostnader (rätta mig om jag har fel M). Självfallet får man inte lön när man är bjuden på julbord, däremot om man har möte tidigare, då utgår lön för de timmarna och de dras från omkostnadsdelen, är ju inte assistans förutom för den som ev. arbetar just då. Julbord är alltid ok enl. skatteverket, till och med avdragsgillt för arbetsgivaren upp till en viss summa. Mat vid utbildningar ska aldrig förmånsbeskattas om utbildningen varat över 6 tim under en dag. Kick-of och andra personalvårdande dagar är ok upp till 2 ggr per år. Representation innebär att man representerar sitt företag, är för att skaffa nya kunder och inget man använder för julbord för redan anställd personal.
Kostnaden dras av omkost. (har låg avgift att det täcker inte sånt) På företag med mycket större avgift så brukar företag bjuda på det. Mina kommer att få ett möte här först. Men vanlig utbildningslön. Sen kommer resten av kvällen att delas upp så jämt det går, så inte en behöver jobba hela kvällen.
Två har sagt ja redan. En har spelat på stället (Grand hotell) så han ville gärna dit igen. Ska prata med en i morgon och sen sista på fredag. Sen ska jag planera för möte i okt. Först enskilda, sen allesammans. Har en del att ta upp, + och - och vill inte att någon ska känna sig uthängd inför de andra. Så sånt tas privat.
Vem skulle ni välja som medarbetsledare? Jag ska snart genomgå en stor operation. Har iofs bra läkkött, men är 10 år äldre än vid senaste operationen så jag behöver i alla fall 14 dagar efter operationen med hjälp att få ihop assistansen. Jag har i dagsläget 4 personer. En helt ny. Och då han även pluggar heltid så faller det av två skäl. Och tre vana. En bor nära och har rätt bra erfarenhet av att arbetsleda. En har jobbat längst och hon är även yngst. Och den tredje och äldste har ett annat jobb och just nu mycket i sitt liv som gör att hon faller bort av de skälen. Den som bor närmst känns smartast. Då hon även kan fungerar som en "snäll granne som tar posten" medan jag är inlagd. Vad ska man tänka på? Hur många timmar bör det ta för henne att vara arbetsledare dessa veckorna? Ska vi skriva särskilt avtal, och vad ska jag se till finns med?
Jag skriva ihop ett avtal. Ska maila företaget imorgon, kan hända de har ett jag kan använda. Och sen skriva klart ett litet info-blad till alla med vad som gäller under den tiden. Än vet jag inget själv om jag får ha med de eller inte. Får de inte jobba måste jag fixa så de kommer tid på snabbutbildning. Inte en bra lösning alls. Har fått schemat klart till och med dagen jag läggs in (får jag tid för fler undersökningar före så spricker allt, fick ändra mån 6:e idag just när jag skrivit ut en hög snygga schema)
Följande har jag bestämt ska läggas på medarbetsledaren under tiden jag ligger inne: Schemaändringar, byte av pass, fixa vikarie, och sen får den hålla lite i trådarna när jag är hemma. Känns detta bra så kanske jag fortsätter med medarbetsledare. Det kan alltså bli allt från en timme till flera timmars arbete. Men det löser sig. Jag har ett bra gäng som inte sätter upp sig på pass fall i fall utan tänker över om de verkligen kan jobba innan. Det är samma PA som är med mig den dagen jag läggs in. Och troligtvis den som jobbar första passet dagen efter operationen. Det känns bra. Till mötet på lördag ska de tänka över vilka tider de kan resp. inte kan jobba. Kan ju inte säga vilka tider jag kan lägga passen på än eftersom jag inte vet hur jag blir beviljad hjälp.
Samlat lite tankar i en krönka http://funktionshinder.se/minaTexter_visa.php?aWQ9MjgyMg==
Jag är nyfiken på vem ni föredrar är arbetsledare? Någon från företaget/kommunen (som ej arbetar på plats)? Anhörig? En PA? Den assistentberättigade/brukaren? Motiverar gärna ert val. Och skriv gärna fördelar resp nackdelar med de olika alternativen.
Helt klart jag som brukare Skulle inte kunna tänka mig att ha ngn extern arb led då assistansen är en del av mitt liv, vill ha total koll nackdelen kan vara.. känsliga samtal men det avgörande ansvaret har ju alltid arb giv
Absolut mig själv, men gärna en handledare som jag kan prata med vid problem. Jag har knutit en tjej till min assistans som både jag och assistenterna kan gå till om något krisar. Vill dessutom att någon ska kunna ta över om jag blir sjuk eller något så inte assistenter eller min sambo får klara det själv.
På personligassistent.com så har svar på samma fråga som detta ämne besvarats av Tina så här: http://www.personligassistent.com/forum/showpost.php?p=62498&postcount=13 Ja där finns fler svar på frågan med start här: http://www.personligassistent.com/forum/showpost.php?p=62469&postcount=1 Redigerat 2008-08-31 19:43
Idag bevittnade jag och mina PA en som hoppade framför t-banetåget på T-centralen. Vi var nära. S och jag såg det. Sen tog det någon sekund innan jag fattade vad som hänt. Jag kollade med dom om dom orkade jobba som tänkt. Både svarar jag. Så vi uträttar de ärende jag tänkt, fast långsammare, illamående och chockade. På torsdag ska jag ha ett möte (planerat sen tidigare) och de två som jobbat idag är de enda som kan komma. Så då ska jag ta upp det medan vi gör lite lotion och salva till mig. Att arbetsleda i chock, kaos är svårt. En kort stund idag önskade jag att någon annan kunde kommit dit (på en sekund) och tagit över allt. Samtidigt som jag tror det var skönt för mina PA att jag oxå såg, hörde tågets tjut från bromsarna.
Sånt önskar man att man aldrig behövde bevittna, det är hemskt utan tvekan. Hoppas att den värsta har/har börjat lägga sej.
Fy så hemskt, fråga om ditt bolag kan erbjuda något samtal till assistenterna om de behöver. Min dotter jobbar ju på Tivoli i Köpenhamn och för någon vecka sedan var där en kvinna som hoppade från pariserhjulet, alla anställda som såg det erbjöds samtal och annat stöd, bra personalpolitik där och det kändes bra för dem.
Fruktansvärt! Företagshälsovården borde kunna hjälpa i dessa fall.
Blev mest småprat på dagens möte. Vi var och handlade tillsammans, köpte munkar. (jag hade helt missat att jag skulle fixa middag, men S kunde stanna så jag fick min middag!) Kändes bra med ett lugnt möte, eftersom idag har min hjärna släpat efter... igår hade kroppen massa reaktioner... Jag är förvånad över hur stark man kan reagera... men det är väl så det är när man är så nära något så stort De fick med sig schema för första veckan i sep. (Skulle gjort hela sep i tisdags... men...) Att vi inte avbröt utan var tillsammans fem timmar till och gjorde mina ärende var i detta fallet ett bra beslut. Båda har sagt det var för sig efteråt. Och det känns bra. Deras arbetsinsats den dagen var enorm. Att sätta ord på hur glad jag är över det de hjälpte mig med är omöjligt. De var verkligen proffs. Jag har sagt till de det. Jag har berättar om företagshälsovård och hur de ska göra om de behöver stöd.
Det kan vara bra att prata med arbetsledare, kolleger innan. Man kan bli vittne till bilolycka eller annat. Och att då veta vad som gäller på sitt jobb, i sitt liv är viktigt. Och se till att ha rätt nummer i mobilen. Kolla vilken som är just din kontakt på ev företag. Som stöd finns bl a jourhavande kompis, präst och ett par andra liknande tjänster. Och det är bra stöd! (jag testade för några år sen när en annan sak ramlade över mig och jag hade ingen annan att prata med) Mina PA fick lov att berätta om den dagen för anhöriga. Jag bad de göra det. Så familjerna visste varför de mådde kasst. Det har gått en dryg vecka för oss. Och vi börjar fungera. Vi kan skratta igen åt missförstånd (det är inte alltid lätt att förstå vad jag säger) och skämt mellan oss. De beslut jag fattade där på perrongen var bra. Det vet jag nu. Att vi höll ihop 5 timmar till och likt zombis uträttade några av mina ärende var bra. Det var inget lätt beslut. Men jag ville inte skicka iväg någon till ensamhet. I måndags bytte jag och en av tjejerna tåg på samma perrong. Och vi klarade det. Kändes bra efteråt. Kvinnan förändrade oss, men förstörde inte våra liv helt.
Jag hittar inte mina papper med de frågor jag brukar ställa vid anställningsintervjuer... finns det någon som har sina samlade i ett dokument? Kan jag få ta del av dem? Har tre intervjuer imorgon, en på måndag och ska fortsätta intervjua nästa vecka. JÄTTEtacksam för hjälp! Det gäller assistent till min 4-årige son.
Ett smidigt verktyg för att vara arbetsledare http://www.aiai.se Aiai är unikt. Där fixar jag och mina PA med schema. De markerar vilka pass de kan jobba eller inte kan jobba (Jättebra, bra, dåligt eller omöjligt) Och sen lägger jag schema. De kan logga in hemifrån och kolla sina pass. Och jag har bra överblick på schema och vilka som är tillgängliga om någon bli sjuk eller få förhinder. Version 2.0 släpps inom kort (23:e juli) och det ska bli spännande att se hur det kommer att se ut. Sen kommer 2.1 en vecka senare (31:a juli)... undrar vad gänget bakom aiai äter eller dricker Jag är testpilot på aiai sen ett tag. För mig och mina assistenter har aiai förenklat vardagen. Man kan även sköta löner och tidrapportering. Så man behöver inga andra programvaror. Bara Internet! Redigerat 2008-07-17 22:43
Jag har testat AIAI länge, ända sedan oktober förra året. Använder allt eftersom jag är egen arbetsgivare och efter lite "barnsjukdomar" fungerar det fantastiskt. Jag lägger schema, assarna går in och ser när de ska jobba. När månaden är slut godkänner de och jag tidrapporterna, glömmer de kan jag skicka påminnelse genom en enkel knapptryckning. När det är klart trycker jag fram löneavierna, allt uträknat och klart förutom extra saker som traktamente och sjuklön, det får man köra in manuellt. När det är klart räknar den om och man går vidare och trycker ut en skatteredovisning som jag för över till skatteverkets sida och sist tar jag fram en ass. räkning, fyller i och skickar till FK, Mina 4 ordinarie assar tar ca 40 minuter att fixa varje månad om det har varit en normak månad, även byte och ändringar går smidigt och snabbt, inget kladd på papper utan snygga enkla timredovisningar som är klara direkt. Så för er som vill ha en enkel lösning kan jag verkligen rekomendera att prova Aiai. Jag var lite orolig när jag beslutade att bli egen men med det här programmet har det fungerat superbra, mycket för den fantastiska supporten jag dessutom fått när jag behövt hjälp.
Är ju själv lite involverad i utvecklingen Aiai och har varit det 1,5 år. Sedan april i år använder vi oss fullt ut av Aiais schemaläggning och tidrapportering. Både jag och mina assistenter älskar det. Det är smidigt och enkelt. Alla ser vem som jobbar och det gör att de enklare kan byta pass med varandra om de måste. Det är också enklare att täcka upp tomma pass iom att man ser vilka ass som är tillgängliga. Och tidrapporteringen är en dröm. Om det inte skett några ändringar sedan schemat las behöver assistenterna (eller jag) fylla i en enda rad. Det sker automatiskt. I slutet av månaden klickar assistenten och jag på "godkänn tidrapport". That's it! Hur löner och så fungerar har jag bara testat, men det verkar bra. Känns som att vi (jag, Karin och Mortica) är köpta för att säga det här nästan. MEN det är faktiskt så här bra!! Efter version 2.1 släppts är det fritt fram för alla att testa aiai. Då ser ni själva!!
... Och ojoj vilken reklampelare detta blev då! Tur att det är Errkkis produkt, annars skulle vi få fakturera nästan. Haha.
Jag vet... men vi är ju bara vanliga användare som är väldigt nöjda med produkten... och fler borde verkligen använda det för det förenklar så mycket.
Inte alls reklam, bara ett sätt att få folk att hitta programmet och våga använda de. Det är faktiskt suveränt enkelt, vilket ju var målsättningen med programmet.
Precis, tror det är svårt att förstå hur bra det är om man inte har provat det. För liknande saker finns ju, men inte något som är så genomarbetat som detta... Det ligger så otroligt mycket utvecklingstimmar bakom.
Ja, ja, jag tvivlar inte på att produkten är bra. Inte ett ögonblick. Den här typen av inlägg, som är så ingående och reklaminriktade, skulle dock kunna öka katastrofalt om alla möjliga företag gjorde så. Men... Nog sagt! Bra att ni gillar systemet, jag hoppas att många vill testa det. Redigerat 2008-07-18 18:45
Sant, men det blir väldigt svårt för oss admins att förklara för andra företag varför man får göra ganska mycket reklam för ett företag men för ett annat i forumet. FH lever av sponsring/annonsering. Utan den kan vi inte driva sajten...
Well... Om ni tycker AiAi fungerar bra så kommer ni älska ett nytt system som snart kommer ut på marknaden.
Hur fungerar programmet nu? jag är nyfiken och testa de men är inte 100% säker om de är lika bra som sägs. Mest intresserad av schemaläggningen, hur fungerar den ang om pa har olika långa pass och om 2 assar vill byta pass med varandra räknar programmet ut ev dyngsvilan så den stämmer och måste arbetgivaren/arbetsledare godkänna bytet innan det är spikat?
vad kostar programmet per månad?
Ska som sagt göra en ass pärm där allt ska stå med. Tex. Om mig Vad jag behöver hjälp med Förhållningssätt vid olika tillfällen/ situationer Rutiner Regler Har du/ni några tipa om vad som ska stå med?
..månad...*suck* Vad ska jag ta mig till? Dem har bara jobbat i en månad och jag mår superdåligt! Allt dem gör görs med olust och slarvighet.. Dem tycks tror att dem är någon slags aktivitetsordnare för mig, trotts att jag har påtalat deras arbetsuppg. flertalet gånger. Jag är helt slut!!! Jag har svårt för att träffa nya människor och vill inte byta pga. det men vad ska jag göra? dem är tätt inpå mig helatiden, jag har inte en lugn stund, förutom nu- tre på natten.. Vad ska jag göra
Du bör sätta dig ner o prata m dem o beskriva HUR du vill ha din assistans Tänk på att de är där för din skull för att du ska kunna leva ett normalt liv (så gott det går) Tydlighet är a och o, har du en arb givare så kan det kanske vara bra att ta kont m dem för du ska inte gå omkring o måligt o begränsa dig pga av pa. Hör gärna av dig m du behöver mer tips, har haft ass länge nu o har varit med om mkt vill jag säga
Vi är nog många här som gärna vill stötta dig! Det första jag skulle göra är att skriva ner, så exakt som möjligt, hur jag vill att assistansen ska fungera. Det är skitsvårt, men kan vara ett bra sätt att reda ut sina egna tankar. Sedan skulle jag samla dessa papper i en pärm att ställa tillgängligt för assistenterna. På ett personalmöte skulle jag berätta för assistenterna, i korta drag, att det är förändringar på gång - och säga åt dem bestämt att läsa pärmen. I pärmen kan man ha ett papper, där var och en får skriva sin signatur som ett kvitto på att de har läst och förstått. Om de inte förstår får de väl fråga.... Allt detta är såklart knepigt och inte gjort i en handvändning - kan du ta hjälp av anordnaren?
Stackare... inte lätt när det blir så där. Jag håller med Ninnie att skriva en pärm, det tar aslång tid men det är värt det. Hör av dig så kan jag hjälpa dig med lite förslag till den.
Jag har haft några samtal en och en med de två som jobbar nu. Och de har kommit med förslag, frågat lite om hur jag menar med vissa saker, etc och vi har pratat om assistans. Jag har löst lite av förslagen, bl a en plastmapp med olika flikar där jag satt deras namn, där stoppar jag i schema, annat som de ska ta hem. (Jag kollade lite på vad såna där tidskriftsfack man sätter på väggen kostar, men 750 kr för en som är snygg nog att ha i hallen är mycket pengar! Det får vänta till jag gjort om i köket. Och då får en sån vanlig brevkorgshög för 500 plats) Det blev en miss för någon månad sen när en missade ta en schemauppdatering. Vilket gjorde att det blev problem med barnvakt och hon blev väldigt stressad. Sen har vi pratat lite om jobbet här. Och hur de trivs. Om det är något de vill ha sagt. En del jag fick veta hade jag inte fått veta vid möte med alla. Så det var bra att göra så här. Jag ville de skulle veta varför de får löneförhöjning och vad som ingår i deras jobb. Som att ha kolla på aiai (även lite hemifrån om de inte jobbar på några dagar) och markera de pass de inte kan ta etc. Jag har inte antecknat något. Förutom att de saknar hushållspapper... (Under alla år med hemhjälp insåg jag att en del verkar äta hushållspapper. Så jag valde att ha toapapper där. Så varade en rulle längre. Men nu så kan jag ju ha hushållspapper...) På nästa möte ska jag ta upp det som vi bollat.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh