Vid vilken ålder har man rätt att bestämma vad om sin assistans? Och när kan jag bli arbetsledare (under förutsättning att jag skulle klara det), är det när jag är arton eller? Och ansöka om timmar och sånt? Har jag rätt att bestämma vem som ska vara arbetsledare? Lite nyfiken bara.. Skulle varit kul att kunna lite mer om det och kanske börja lära mig hur det fungerar snart så jag så småningom kan ta över.
18 år... men helt kul är det faktiskt inte. Det tar rätt rejält på krafterna. Så njut medan du kan... Du får välja, ja...
Även om nuvarande arbetsledaren inte vill det? Dumma frågor kanske, men jag behöver veta..
Vill den nuvarande arbetsledaren inte lämna det ifrån sig? När du är 18 är du myndig och kan bestämma själv. Nu är det dina föräldrar som är ansvariga.
Det är min mamma som är arbetsledare. Jag vill varken ha mamma eller pappa, jag vill ha någon utomstående pga olika anledningar...
Anhöriga och assistenter går inte alltid ihop, så jag förstår det. Din mamma vill inte lämna ifrån sig AL-rollen, vet du varför? Det är ju svårt eftersom de är dina vårdnadshavare, men samtidigt tycker man att de kan låta dig vara med i besluten. Har du förklarat varför du känner så?
Jag vet inte riktigt varför hon inte vill, men hon vill gärna ha kontroll.. Jag har försökt förklara.. Men än så länge går det inget vidare.
Jag ska prata med henne om det idag om det finns tillfälle. Frågan är bara att jag inte vet nån som kan bli det... Antagligen vet väl hon det... Eller pappa kanske.
Hihi, en assistent sitter bredvid nu och är lite intresserad Men lite enkelt här nu, ungefär vad innebär det? Alltså, vad är det arbetsledaren ska göra? *dum fråga kanske*
Det kan vara lite olika, mkt beroende på funktionshindret. Men, lägga schema, fixa vikarier, hålla i möten, kontrollera timrapporter, konflikthantering... är väl det vanligaste.
Sedan jag skaffa egen lägenhet (inne på 2a året nu) så har mina föräldrar börjat kunna vara bara vanliga föräldrar. De har fått mer egen fritid och vet ibland nästan inte vad de ska använda fritiden till verkar det som Har nu en assistent som arbetsledare eller Gruppledare som mitt ass-bolag kallar det och det funkar bra för mig. Men du kan ju vara arbetsledare själv oxå om du vill. Din mamma blir ju inte mindre mamma för det.
Precis, mamma blir inte mindre mamma för det.. Arbetsledare kan jag väl inte vara än? (Blir femton i morgon.)
näe det e nog först vid 18 tror jag (grattis föresten)
Arbetsledarskapet är inte en dans på rosor så tänk efter före, både en och två gånger. En arbetsledare får ofta mycket ansvar såsom vikarieanskaffning, schemaläggning och semesterläggning, arbetsmiljö, konflikter, utvecklingssamtal, mm
Det här med hur mycket ansvar arbetsledaren har beror helt på vad man har avtalat med sitt företag. Jag har La Vita och de har 3 olika nivåer som kostar olika mycket. Nivå 1 är att assistansbolaget gör allt, och det enda jag gör är att ha intervjuer med några få, efter att La Vita har valt ut några, plus att jag talar om vad assistenterna ska göra när de är här. Nivå 2 har jag, och det innebär för mig att jag har lite mer ansvar vid rekrytering, dvs att La Vita bara gör telefonintervjuer och att jag sedan i samråd med La Vita väljer vilja jag vill träffa för intervju. Och att jag har ansvar för att rapportera arbetsskador. Jag tror jag har ansvar för det här med assistansomkostnadspengarna också, att assistenten inte behöver betala själv när vi är ute tillsammans. När det blir konflikter kan jag alltid prata med min handläggare och hon är med på utvecklingssamtal och assistentmöten. Nivå 3 vet jag inte så mycket om, men jag antar att det är att brukaren gör allt själv och det enda företaget gör är att betala ut löner och ta en låg administrativ avgift. Okej. Jag trivs bra med nivå 2 och alla borde kunna välja på detta sätt! Så prata med företaget du har! Med vänlig hälsning Esmeralda Redigerat 2007-01-20 23:34
Till sidans topp
Jag har en fråga där det kanske kommer att bli långa svar... Hur gör ni när ni lägger nytt schema och hur ofta gör ni det? Har ni rullande schema (som att assistent A jobbar var 3e dag) eller ett spikat veckoschema (som att assistent A jobbar varje tisdag förmiddag och torsdag kväll), eller ser det olika ut från månad till månad? Hur löser ni om assistenterna får förhinder (eller har önskemål) om andra tider? Har de möjlighet att önska pass - eller blir det för myket administrativt krångel? Såhär gör jag: Först har jag ett tomt standardschema med alla (tomma) pass. Då jag lägger schema månadsvis hör jag en gång per månad av mej (via mejl oftast) till mina assistenter om att de får önska jobbtider. De får säga huruvida passen funkar bra/halvbra/eller är omöjliga. Önskemål kommer in och jag pusslar ihop ett optimalt schema med assistenternas önskemål i åtanke (givetvis har jag okså mina egna idéer om vad som passar bäst) och hur många timmar varje assistent är lovade. Önskemålen sparar jag utifall någon skulle få akut förhinder - då kan man se vilka som har möjlighet att hoppa in. Den rutinen går jag igenom varje månad. Hur gör ni - har ni andra tillvägagångssätt?
Har ett rullande schema, samma alltid, vid resor får någon ta tjänstledigt och sen ta igen när reseassen kommit hem. Redigerat 2006-12-04 19:57
Rullande 6 veckor. Fram till nu har det vart önskemål som styrt det, till en viss del, typ jag vill inte jobba måndagar, inte så många dagar på raken osv. Men efter nyår, så blir det lika rader för alla! Inget tjafs! Blir för mycket jobb att pussla ihopa allt, efter både önskemål och lagen. Men sen har vi ju dubbel assistans dygnet runt och en 12 assistenter, så det går inte att följa alla önskemål!
Shit, verkar vara mycket jobb. Att du orkar! Nåväl, jag har kört lite olika. Rullande efter allas önskemål (gick ej att få ihop), pusslande månad efter månad efter folks önskemål (funkade inte heller), nån kombination av dessa två (också dåligt). Ett tag med ett totalt rättvist 4-veckorsschema. Numer har alla 90%, 4 st, en fast vardag (månd-torsd), samt varannan fred el sönd (beroende på vilken vardag de jobbar). Sen två st varannan lörd, 30%. Onekligen skönt för alla att alltid veta vem som jobbar utan att dra fram ett schema. Byten får de göra om de verkligen måste, och då sköter de detta utan min inblandning. Eller så stuvar jag i god tid om ifall jag ska ut o resa eller bara vill ha en speciell ass en dag.
Jag gör också nytt schema månadsvis. Vissa tider är nästan lika varje månad medan andra är mer rörliga lite beroende på mitt eget schema. Kan vara lite meckigt att få ihop ibland då jag inte har assistans hela tiden men ska förutse när jag tror jag behöver den som bäst. Men det brukar lösa sig bra för det mesta både för mig och assistenter.
kör rullande 4-veckors och har utgått från önskemål om hur de helst vill jobba (vardag, helg, dag, kväll, natt). en jobbar tex. bara nätter.
Probelmet blir när alla assistnter har så mycket krav att det inte går ihop. Det finns alltså ingen möjlighet att få ihop önskemålen. Vilket blir så att vissa får igenom sina och andra får inte igenom sina. Känns inte så bra att man ska lägga ett schema där vissa får sina önskemål och andra inte. Nu har vi bra ett önskemål som får gälla, och det är vilka helger man ska jobba. För det är en sån sak som lätt går att fixa! Vi har åxå haft önskemål, men när det blir för mycket. La vi av med det istället!
Hur ser ni på assistenters alkoholintag under arbetstid?
inga problem så länge de någon av de PA som jobbar klarar av att göra jobbet ändå fast de har druckit lite..
Har man haft assistenten länge så vet man vart gränsen går (den är ju som bekant ganska individuell). Nolltolerans är trist. Så länge man ligger steget efter mej så är det lugnt . Redigerat 2006-10-19 13:04
Håller med de andra. En helt ny börjar man inte supa med, men de som jobbat ett tag får gärna ta nåt ute.
Mina kan oxå få ta något om vi är ute eller ett glas hemma hos mig under helgen. Fast bara de jag litar fullt ut på att de kan sköta sitt arbete ändå. Är vi ute och reser en längre period kan jag vara lite generösare på det nån enstaka kväll och då ha någon i "backup" ifall de skulle få i sig lite för mycket. nu har detta endast hänt en gång. och kommer nog aldrig att hända igen.
Här hemma kan det vara ok med ett glas vin eller en öl om det är något speciellt, men ute vill jag att de är nyktra, detta mest för att jag inte dricker så mycket pga mediciner och då vill jag inte ha berusade assistenter eftersom jag normalt sett kört hem (är ju ingen uppoffring om man ändå bara dricker ett glas vin att låta bli det med) och då får de göra det också. Skäl två är att det står i kooperativets regler att assistenterna inte får dricka och eftersom jag jobbar där känns det viktigt att föregå med gott exempel plus att jag inte tycker att man dricker på arbetstid någonstans.
som ass kan jag inte tycka att man dricker på arbetstid!!! gör man det på andra jobb? Redigerat 2006-10-21 08:25 Redigerat 2006-10-21 08:25
Håller fullständig med dig!!! Jag kan inte heller tycka att man dricker på arbetstid. Det gör man ju som sagt inte på några andra jobb...
Jag skulle inte låta mina PA dricka på arbetstid. Nu är de ju alla nya så det kan ju ha med det att göra. Möjligtvis skulle jag bjuda på ett glas (!) glögg om någon jobbar och jag har glöggparty. Men sen är det ju en viss skillnad mellan anhöriga och utomstående PA, lyft och andra PA-bestyr handlar ju till stor del om vana. Mina föräldrar hjälpte ju mig i 18 år utan att få några alls/särskilt mycket assistanstimmar så det kan ju inte räknas som "jobb", det är klart att de har tagit ett glas vin eller öl när de har velat under alla de åren, de har ju alltid hjälpt mig ändå utan problem. När jag tänker på det känns det nog ändå säkrare att bli lyft av en halvberusad anhörig med vana än assistent som jobbat i 2 mån och är nykter...
Jag kör nolltolerans med mina. Skulle det hända något så ska ingen kunna säga att assen hade druckit.
Jag har nolltolerans som regel med några få undantag under åren. Här är det nog bättre att vara återhållsam än att riskera att det ballar ur.
Intressant att höra hur andra resonerar. Jag gör lite olika beroende på vem det är. Min enda måttstock är att jag ska känna mig trygg!
Jag tycker det är bra att ha samma regler för alla. Well.... okey...om det inte är min sambo som jobbar dårå...Han får dricka, det är ju speciellt
Så det inte blir tjafs...varför får den o inte jag...
Aha, fast mina vet inte vad de andra får och inte får. Jag är ganska hård på tystnadsplikten i assistentgruppen.
Iofs.... well jag kör nolltolerans iaf.
Precis så tänker jag också. Så länge assarna kan utföra sitt jobb så jag känner mig trygg över att ingenting farligt händer så gör det ingenting om de tar ett glas eller två...
Kan förstå hur du tänker... men det är lika bra att inte pa får dricka när man jobbar...... Tänk om ngt händer o då kommer försäkringsbiten in Jag har tänkt mkt på detta o kommit fram till att pa får inte dricka alkohol när hon jobbar
Jag (som själv inte nyttjar alkohol) skulle inte tolerera att PA var påverkad. Absolut NIX!!! Jag har PA för att jag behöver HJÄLP eftersom koordination och motorik är "paj". Då går det ju inte att ha en PA som delvis inte funkar pga alkohol!!!
Jag tycker det finns en aspekt som inte tagits upp här. Om man är arbetsgivare för sina pa har man ett ansvar, vad händer om det visar sig att pa har missbruksproblem? Som arbetsgivare har man då skyldighet att rehabilitera. Jag vill inte säga hur någon annan ska göra men det finns många olika delar att ta hänsyn till. Att vara pa är ett speciellt yrke på många sätt. Fö håller jag med den som sa vilket annat jobb får man dricka alkohol? Och firmafesten är ju som regel på fritiden.
På rak arm säger jag nej, PA skall inte under några omständigheter dricka under arbetstid. Å andra sidan kanske det finns tillfällen? Som när jag är ute och reser, det är sent och jag har gått och lagt mig. Då kanske min assistent vill korka upp en pilstner eller ta en drink ur minibaren och det skulle vara ok, tror jag? Även om jag kanske behöver hjälp senare. Det finns kanske, när allt kommer omkring, tillfällen då assistenten kan ta ett glas. Men det är inte ofta och inte mycket. Oftast säger jag nog nej i allafall, man dricker ju inte på arbetstid.
För ren information men drickande av alkohol på arbetstid kan vara sakliga grund för uppsägning. Jag har aldrig varit med om att personal får dricka på arbetstid Ingela
Jag själv tycker det är oansvarig att man skulle dricka på arbetstid. Jobbar jag så är det alkoholfritt. Ni som skriver här, är ni arbetsgivae åt era assistener? Ingela
Likadant som hos oss då, fast vi tar alla delar om brukaren så önskar, förutom arbetsledning och val av assistenter.
Idag kan jag bara tänka mig att göra det jag redan gjort några gånger - smaka av hemmagjort vin när det är klart eller håller på att bli klart. Det handlar om en tsk. (Eller 2-3, beroende på antal sorter!) Tror att jag kan tänka mig den "mängd" alkohol på arbetstid man kan sätta i sig och kan köra på en halvtimma senare. (=lättöl o liknande) Jag har tagit vin på några gemensamma fester för några år sen. Var säker på jobbet och brukaren godkände det. Men det var ungdomligt oförstånd och tur, eftersom inget hände. Idag skulle jag inte göra det. Tycker att man inte gör så. Var ute och reste och hamnade i ett litet bryderi. Var ledig, men ute och åt med brukaren och dennes partner o en till. Partnern (pa) satte sig vid medresenären och jag fick alltså hjälpa brukaren. Ölen var redan beställd, men tanken på att ta en till, fick ju snabbt raderas ut. Hos den brukaren behövde man vara klar i skallen. Detta hade inte sett bra ut, om man sett oss i Göteborg!! Jag fick ofta "jobba" på fritiden under den resan, både frivilligt och ofrivilligt och gränserna suddades ut väldigt.
Det blir kanske lätt så när man är ute och reser..... att gräser suddas ut lite och det är ju inte riktigt rätt.
Hur fördelar du arbetsuppgifterna mellan dina ass? Jag kan komma på tre varianter: 1: En helt rättvis fördelning, alla får göra allt. Vad anser ni då om att schemalägga saker, typ städning? 2: Den som är bäst på något/tycker det är roligt får göra det. 3: Du gör saker när Du känner för det. Sen att samma person gjort det de senate 10ggr och är värdelös på det spelar ingen. Vad vill man som PA?
Oftast alternativ 3... Sen finns det flexibilitet, jag orkar inte exempelvis baka med nån som är långsam eller klumpig...
Nr 3, men försöker att se till att ingen blir "värdelös" på ngn arb upp för då är ju frågan om denne klarar just detta jobbet
Alt.3 känns mest som assistans. Om brukaren förklarar bra, det jag inte kan. Om inte, så känner man sig verkligen värdelös, eftersom resultatet blir dåligt. Min brukare ville att jag skulle sy en sak på hennes gamla symaskin och maskinen och jag kom INTE överens! Hon kunde inte förklara p.g.a. fh och inte visa. Tillslut bröt jag av nålen! Vi gav upp och var ledsna. Nästa dag ville hon sy igen! Den andra assen hade sytt hur mycket som helst, hur fint som helst! Alt. 1 känns minst som assistans, men blir väl mest rättvist. Alt. 2 roligast, så länge man inte får skrapet varje gång.
Försöker göra de saker jag känner för, oavsett vem som jobbar. Just när det gäller att sy har jag dock en ass som gör det så proffsigt att det blir henne jag ber hjälpa mig med sygrejer.
Oftast alt. 3 men eftersom vissa helt enkelt inte kan göra vissa saker, typ saknar helt handlag med hundarna så blir det lite alt. 2 ibland. Tar dessutom oftast med maken vid arbetsresor eftersom jag inte har assistans dygnet runt så får han jobba gratis istället.
Jag har delegerat ut 1-2 uppgifter till vardera ass. Utifrån vad den kan bäst av vissa vardagsuppgifter. Det underlättar massor. Den får göra grejen när den känner för det - men fråga innan om det funkar, ifall att det är något som låter eller om jag tänkt sticka iväg. I övrigt är det mest detaljerat arbete som förlängning av mig s a s.
Mycket bra fråga Jessma. Jag använder en blandning av alt 2 och 3. När X kommer och jobbar, hon som är bra på att sy, då är det klart att jag vill sy! Jag har funderat på om detta är okej och vad jag förstår så gör de flesta enligt alt 3, så det måste vara okej. Med vänlig hälsning Esmeralda Redigerat 2007-01-02 23:08
Hur tänker ni runt att anställa kompisar till befintliga PA i sin egen grupp? Alltså, vad kan ni se för för- och nackdelar? Jag kan se att fördelen är att de känner varann och kanske ställer upp mer vidsjukdom och ledigheter. Men jag har erfarenheter om svårigheter med sekretessen mellan PA. I synnerhet om jag själv även är lite "kompis" med den ena eller båda...
Var vääääldigt tveksam till det, men tycker det fungerar bättre än väntat. Fördel: man vet vad man får, och det går fort att få in. Nackdel: jobbigt om en inte funkar. Om en ska på fest ska den andra det också. Sekretessen... ja... fast det känns bättre om de bryter t varann än t utomstående...
Jo... iofs... men det är inte mkt ass A vet som inte ass B vet... Sen vet jag att A reagerat när B sagt nåt (ej nåt stort), och påpekat det för henne... Fast... beror nog på ens relation m ass. El?
Faktum är att en ass tog upp detta häromdan... Där satt de, 4 st på samma fest. Och alla känner inte alla lika bra. Men... de kom på sig själva. "Byt ämne innan vi bryter sekretessen!".
Fördelar: Som sagt, man vet vad man får (oftast). Dessa har lättare att jobba med varandra, vet hur den andra funkar, och har roligt tillsammans på jobbet. Vilket bådar gått för alla, bra stämmning! ( Hittills har det inte blivt några bråk mellan dem) Hoppar lättare, kanske, in för varanadra. Vill ju ställa upp för kompisen Nackdelar: Defenetivt att dom "alltid" ska vara lediga samtidigt, vill gärna jobba samtidigt för att vara ledig samtidigt. Men i en sån stor personal grupp som vi är, 9 pers, så funkar det ändå ganska bra! Vi har tre "kompispar". Där alla par jobbar samma helger, men annars så spelar det ingen roll. Det betyder att dom har helgerna ledig samtidigt, vilket kan vara propulärt
Där en kompis till mig har råkat hamna som pa, på samma ställe som jag, så gällde inte sekretessen mellan anställda, eftersom brukaren var beroende av att någon annan förde dennes talan eller berättade hur dagen varit. Men det var en mycket konfys känsla, må jag säga! Berätta för KOMPISEN om brukaren?! Det hade ju alltid varit tabu?!! Det var lite som att tala med lim i munnen!
Jag håller med jessma, det är skönt att veta vad man får. De har ju gått igenom en slags kvalitetssäkring, man behöver inte vara lika rädd för att få en hypokondriker eller kleptoman. När min jättebra ass fick ett jobb i andra delen av Sverige och skulle flytta intervjuade jag hennes kompis som nu jobbar heltid. Det fungerar verkligen jättebra. Däremot kan ju sekretess vara lite jobbigt om de jobbar samtidigt...
Kan inte prata för mig själv, däremot för de medlemmar i kooperativet där det hänt och kan väl säga så här - Om man själv arbetsleder på rätt sätt är det inga problem, det fungerar jättebra och man har kontroll, däremot fungerar det nästan aldrig hos brukare med utvecklingsstörning eller hjärnskador för då brukar brukarens behov bli åsidosatta och kompisassistenterna umgås istället. Man tar dubbelassistent pass och sitter och snackar över huvudet på brukaren som inte kan förklara att det inte känns ok.
Jag anställer inte assistenters kompisar eller syskon. Inte ens som vikarie eller timmis. Jag håller hårt på tystnadsplikten och tror inte att de skulle klara att hålla den eftersom de umgås eller är släkt. Jag tycker inte att det skulle vara schysst mot dem heller att göra så, för det blir så svårt för dem. Man ska inte utmana ödet i den frågan tycker jag. Med vänlig hälsning Esmeralda
Ibland får mina PA gå hem några timmar med bibehållen lön. Då vill de ofta veta hur länge, vill att jag ska meddela i god tid innan de ska vara tillbaka osv... Fattar att de vill kunna nyttja tiden hemma vettigt, men blir galen på att de inte fattar att de har jour... Hur ska man tänka? Hur kan man ta upp det?
Tala om för dom vad jour innebär.
Jour är jour, dom skall vara beredda på att infinna sej med kortvarsel, punkt slut. Dom måste vara kontaktbara på telefon, mobil eller annan. Fattar dom inte det så är det bara att beklaga, men dom får finna sej i det.
Kanske säga minst x timmar och därefter beredda?
Mmm, fast när man inte har en aning... Eller ja, då får de ju bara köpa läget!
Dessvärre måste de nog det... Kanske fråga dem hur de skulle göra om de var i din sits?
Jag skulle nog säga såhär. Om jag vet när jag senast behöver dom, typ vid 5 får du vara här, för då behöver jag dig för att vi ska handla. Men om jag behöver dig innan så ringer jag dig, å då ska du vara här. Alt. Kom klockan 5, om jag inte behöver dig så hör jag av mig. Men ta upp det på ett möte med alla assar och förklara för dom hur läget är. När jag skickar hem er. Så vet jag inte när eller om jag behöver. Så ni får göra vad ni vill, men jag kommer att ringa om jag behöver er och då ska ni komma på en gång. Så är det! Det är ju itne meningen att du ska behöva planera för att assarna ska veta hur lnge dom kan ha "fritid" på arbetstid. Jobbar dom så jobbar dom, sen spelar det ju ingen roll var dom är! Klart, vet du så säger du annar så ska du ju komma när du behöver dem. Oavsett om det är i god tid eller mitt i deras bullbak Det gäller att vara snäll , men hård
Tycker att du ska säga rakt av: jag har ingen aning utan jag hör av mig o ska ni vara här om x antal minuter som det tar för pa att komma till dig när de har "jour" För man ger dem ju inte ledigt vilket de kanske blandar i hop det med
Förklara för dem att det är inte LEIGT du ger dem utan bara ett litet upephåll och det ska de nästan se som bonus. Då de har lönen kvar jobbar de och får en paus. Ge klara direktiv hur lång tid det får lov att ta innan de kan vara tillbaka hos dig
Tyvärr är det ju så med oss människor att ju snällare någon är ju längre försöker vi dra det, gäller inte alls bara assistenter utan alla, får vi en förmån ena gången så blir den snart självklar, så det gäller nog att sätta reglerna bestämt från början. Får de lön är det ett stort privilegium att få lämna arbetet och göra andra saker och då ska man bara infinna sig när det behövs, annars får man sitta i ass. rummet. Karin som just nu är gräsligt trött på assistans.....och mig själv för att jag inte kan säga ifrån.
Jag klargör från början att det kan hända att jag skickar hem de under ett arbetspass, men då gäller det att de ska kunna vara hos mig inom 20 minuter från det att jag ringer/SMS:ar. Sen skiter jag fullständigt i vad de gör under "jourtiden", bara de är här inom 20 min. Det är inget som helst tjafs om detta hos mig nu för tiden. Det är ju faktiskt du som bestämmer, Ninnie. Är dom så dumma att de går på IKEA t ex får de ju släppa allt de har i händerna och bege sig till dig.
När jag gör så så ska assistenten vara hos mig inom en timme om jag ringer. Mina assistenter förstår att det är betald arbetstid och jag har inte haft några problem med att få dem att komma. De får ju betalt. Med vänlig hälsning Esmeralda
Undrar om någon här vet var jag kan få tag i föreläsare om CP. Detta är ett önskemål från mina assistenter! Anna
Det beror ju på vilken typ av föreläsare du vill ha (eget funktionshinder eller en yrkesverksam inom neurologi t ex) och var du bor. Katarina Frankel föreläser utifrån egen diagnos: http://www.drivkraftfrankel.se Hon är även författare till en bok, Nästan ikapp - trots handikapp, utgiven av Studentlitteratur. // A E
Du har ju flera duktga föreläsare runt dig i Gbg. Erbjud någon av dem ett bra arvode och berätta för dem vad det är du vill ha förmedlat. Det bör ju vara enklast och smidigast. Sedan är jag alltid tveksam till att någon "skall berätta hur det är". För en skada är ju inte den andra lik, speciellt inte när det gäller CP skador. De verkar ju vara väldigt varierande hos olika personer så den informationen får ju vara väldigt generell för att inte gå helt fel.
Dags för schemabyte. Hur ska man göra om vissa rader är mer poppis än andra? Tidigare har mina heltidare jobbat exakt likadant. Nu ska de få fasta dagar istället. Men två rader innebär jobb varannan fredag, och två varannan söndag. Alla vill åt fredagsraderna... Lottdragning, eller vad?
Mmm... iofs sant... men då börjar man lägga i värderingar, vilken ass man helst vill ska stanna... Det har löst sig nu, iom att en är vik och en rad tas upp av timmisarna... men... till våren blir det annat...
Hej! Jag har tre assistenter alla på 80% och jag gjorde ett schema där alla jobbar lika, ett 3 veckors rullande schema och alla blev nöjda. Men nu när arbetstidlagen ska ändras from 1/1-07 så lär jag väl få göra om lite i det. Är det någon som har koll på vilka ändringar som är förutom 11-timmars grejen? Varför ska assistenterna få bestämma hur de ska jobba? Det är ju vi som har behovet och måste se till att få hjälp den tid vi behöver. Håller med Ninnie man ska vara benhård.Jag menar var kan du välja hur du vill arbeta???
om alla vill ha samma så är det nog bäst att du bara bestämmer och fördelar raderna så jämt som det nu går
Om det inte spelar dig nån roll vem som kommer när, så skulle jag nog dra lott om jag var du. Så att du inte blir beskylld för att favorisera någon. Ingen blir anklagad för att ha smörat heller... Detaljer i schemaläggning, som inte spelar brukaren nån roll, är man väldigt tacksam för, som pa, om man får vara med och välja / påverka! Det är väldigt skönt att ha en arbetsledare väger in önskemål, efter att behoven är bärgade!! Sen att alla vill ha samma, det är ju sånt som händer och arb.ledaren får avgöra i frågan.
Hos mig har vi än så länge principen att man säger till mig vilka dagar man inte vill jobba kommande tidsperiod (3-4 veckor) för att man har något planerat, detta tar jag hänsyn till (om det går förstås!), sen kan man också säga vilka dagar man föredrar om man har något skäl (typ. jag jobbar jättegärna mycket söndagar för då har jag hund/barnvakt), sen lägger jag schemat och alla har hittills blivit nöjda. Men det är klart, ju längre personalen varit anställd desto svårare blir det säkert. Kan man inte skifta så att under 2 månader jobbar man varannan söndag, nästa 2 månader varannan fredag? Då blir det ju inte helt "fasta" dagar och kanske lite mer rättvist. Annars lottdragning...
Jag har en ass som ska sluta ett pass och direkt byta av med en annan ca 30 min från mitt hem. Assen kan inte åka efter mig i egen bil denna gång, utan behöver alltså ta sig med buss hem till mig och hämta bilen för att åka hem. Vilket blir 30min utanför arbetstiden (obs utlägg betalda förstås, men jag tänker att det är lite oflexibelt att en ass inte kan tänka sig göra så utan att vilja ha restidsersättning om det inte ligger i schematiden - då sånt här är engångsföreteelser? Jag tvingas ibland lägga dubbelschema pga såna här små praktiska saker. Samma ass menade en gång att en arbetsledare egentligen inte får dricka alkohol någon gång då en chef enligt arbetsrättslagar inte får vara påverkad gentemot sina anställda...hehe. Aldrig att jag skulle bry mig, men hur fasiken svarar man på sånt urbota, alla har ju rätt till sin tro. Jag sa bara att jaja och det tror du skulle funka eller? LOL
Om jag förstår rätt, så har du och din ass åkt iväg någonstans, din ass slutar sitt pass och för att komma åt sin bil måste hon åka hem till dig och hämta bilen. Jag hade informerat assen om vad som skulle hända någon dag i förväg så hon/han hade varit medveten om situationen när hon/han slutat och planert därefter. Eftersom det inte är någon längre bit bort så hade assen fått löst sin hemresa helt själv utan någon extra arbetstid. Assen kan ju inte räkna med att alltid sluta där du bor varje gång. Angående dumma kommentarer så får du väl säga att du inte är intresserad av att diskutera dumheter med henne/honom.
Tack för ditt svar. Jag håller med dig fullständigt, men det jag menar är att ibland är det svårt att veta vad som egentligen är rätt och fel enligt grundlagarna, dvs endel saker i assistans passar inte med arbetsrätt. Självklart kan ass inte alltid sluta där man bor, men kan man Egentligen kräva att en anställd ska ha extra resvägar utanför betald tid för att hämta bilen och komma hem? Samma med alkoholfrågan... självklart argumenterar jag inte såna knäpptolkningar, men samtidigt stämmer det ju att en chef inte kan göra så under arbetsledningstid. Ibland ser jag/vi att problematik sker just för att det är oklart VAR och med vilken rätt skilldnaderna ligger jämfört med andra jobb. Funderar bara... ge gärna input.
Tack för tips men jag vet inte om jag är oklar här... De vet givetvis att arbetsplatsen är där jag befinner mig, det jag menar är ju mer var gränsen tex går för vilka resvägar de kan få "tidskompenserade"....
I mina assistenters anställningsavtal står att deras arbetsplats är där jag är. Alltså kan de aldrig räkna med att veta i förväg vart de kommer att sluta när arbetsdagen är slut. Har de då sin bil där jag bor så måste de hämta den efter arbetstid. När det gäller alkohol så ska en assistent ALDRIG dricka på arbetet. Händer det något och brukaren eller assistenten skadas så kan det bli så att försäkringarna inte gäller om assistenten varit påverkad.
Ni som svarar här kan ju inte bara sitta och tycka. Har Ni kollektivavtal/häng läs i det så är både restidsersättning och merkostnaderna reglerade där. Är ni egen arbetsgivare utan dessa avtal skall ni ha skriftligt avtal med varje anställd där ni från början reglarar var arbetsplatsen är. Har du exempelvis sommarhus är det mycket lämpligt att ange dina två vistelseorter som arbetsställe. Tänk på att ditt hem också är en arbetsplats mvh lars_gunnar
Jag har nu tänkt igenom detta och insett att jag själv ofta har fått extra resväg för möten på olika platser i mitt jobb. Har inte ens tänkt tanken att få det ersatt, dvs förutom ordinär arbetstid. Så varför skulle detta yrke ha det!
Jajja men, varje gång klagovisan började, så sa jag till h*n att så är det inte. Och la fram en hel rad med argument om vad omkostnadspengen skall räcka till, inte faan är det till deras böter.
Otroligt vilka förväntningar som finns! Inte konstigt man blir ställd ju.
Dom enda gångerna som det är okej, att begära taxi till jobbet. Är när lokaltrafiken inte fungerar.
Men vilket trams, om man från början får veta att det i arbetet ibland händer att man ska infinna sig någon annanstans än i den ass berättigades bostad så vet man ju vad som ingår och att det är upp till den anställde att kunna ta sig till och från sitt arbete. Att man sen ibland får en längre resväg än vad som är normalt och kan få restidsersättning för det kan väl vara ok, men om man vet med sig att man inte kan ta sig till olika ställen pga. att man har bussfobi eller ingen bil då får man låta bli att ta det jobbet. Ännu mer måste det väl gälla inom kommunen där man inte alltid har samma arbetsplats, det är väl ok för arbetsförmedlingen om man säjer nej till arbeten som man inte kan sköta.
Hmm intressant, så om det skulle hända att en ass ringer och säger jag kan inte komma till jobbet idag för min bil är trasig - så kan/bör man kräva att de betalar taxi själv? Tror iof inte att många ass skulle göra det, så vad är rätt att göra då?
Jag skämmer troligen bort mina lite för mycket - tex när det gäller lön... Mina har mellan 105 - 110 i grund + ob + sem förmåner... Har en plats där jag bara kan ge ca 80% tjänst (110 i gr.lön) och efter ett par mån kommer den vanliga situationen... assen vill ha mer tim eller söker andra jobb vid sidan av - och blir därav mycket oflexibel (ingick i villkoren att vara mycket flexibel). Jag anar hur det blir nu, så det är väl bara att vara beredd med ny. I övrigt så visst stannar de andra... har alltid gjort, de har det ju bättre än vad många kan ge. Vore jag inte så självständig, hade bra anhöriga, organiserade större delen av tiden skulle det väl bli katastrof. Jodå, jag lägger ansvar på dem - men troligen inte nog för jag vill inte ha ett hem som är som ett par svängdörrar. I assistans är allt så direkt relaterat till din egen förmåga att orka, analysera psykologi och alltid redo att hålla gränserna. Härmed understrycker jag vikten av att inte skapa personliga bindningar/beroenden med anställda - man räcker aldrig till. Ang ämnet att vara delaktig: Hmm ja mina ska vara armar och ben när jag vill och orkar, men det finns ingenstans uttryckt att de inte får göra saker själv bara man förmedlat hur. Jag vill leva ett liv, inte ha en plåster samvaro med någon jämt, det vore omänskligt.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh