Hej! För någon vecka sedan damp det ner en tjusig broschyr från SL i brevlådan där man bla lockade med större tillgänglighet på pendeltåg och bussar. Bestämde mig för att testa och åkte glatt i väg igår med elmoppe och medföljande make. När pendeltåget rullade in på perrongen så tryckte vi på knappen för att rampen skulle fällas ut. Döm om vår förvåning så funkade det inte, utan det var bara att ta rejäl sats och dunka in på tåget ändå, med stor risk att krocka med någon stackare. När vi sedan gick av tåget, så testade vi ytterligare en ramp som inte heller den fungerade. Efter en trevlig dag på stan, så skulle vi hem och inte heller på detta tåg fungerade någon ramp, utan det var bara att ta sats igen. När vi klev av så lyckades vi få syn på tågvärden och upplyste honom om dagens erfarenheter. Döm om vår förvåning när han berättade att tågförarna brukade stänga av ramperna, för att de tog sådan tid att stänga dörrarna annars. Har givetvis ringt SL, som tog emot mina synpunkter, men skulle gärna vilja veta om någon annan har råkat ut för samma sak? Fånigt att satsa på dyra ramper om de inte går att använda?!
Kan inte låta bli att skratta, känns så typiskt Sverige. Ungefär som att anpassa men sen säga att de inte får ta ombord rullstolar. Är inte ett dugg förvånad, men visst är det trist att inte förarna får bättre info.
Vad lustigt...tänkte just skriva ett inlägg om man kunde åka elmoppe i t-tåd o p-tåg. Ringde nämligen SL o kollade. Tjejen sade att man nästan måste ha assistans med sig. Hållåå jag har ju inte ens asistans. Ja sade hon efterson ungen hjälper med ramp el med på o avstigningen. Superdåligt. Så man ej kan åka med tåg på egen hand. Men funkar det ändå? omn jag h med min vän. Planerar att resa till sthlm i aug o ser inget val än at ta ned ek-moppe. MVH Marie
Hej! Självklart skall du prova pendeltåget i Stockholm, i synnerhet om du har en vän med dig som kan hjälpa dig med knappar och så. Som jag skrev i mitt inlägg, så gick det att "dunka" på tåget med elmoppen även utan ramp. Det hade dock varit trevligare om det hade gått att få ut den. SL lovade att ta tag i problemet, så vi får väl hoppas att förarna slutar att stänga av ramperna av bekvämlighetsskäl. Ett tips är att ni ser till stiga på i mitten av tåget där tågvärden finns, så kan ni få hjälp om ni behöver. Dock skulle jag inte ge mig på att testa tunnelbanetrafiken då det ofta är väldigt trångt och olika nivåskillnader på perrongerna. Men vad jag förstår så kan man beställa ramp i förväg på SL. Lycka till!
Elmoppe funkar nog bättre på t-banan än permo. Smidigast är att ha med sig en egen ramp, då går det bra.
Vissa tunnelbanestationer i Stockholm ska modifieras, så att perrongen kommer i samma höjd som golvet i vagnarna. Exakt när det ska vara färdigt vet jag dock inte. Här är en länk, som berör perronger på Tensta/Hjulst-banorna: http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=5676
Dom lever då inte upp till tillgänglighetsmålet 2010. Redigerat 2007-07-31 13:24
2011 ska det visst vara klart med den tillgängliga kollektivtraffiken här i Stockholm... enligt broschyren färdtjänst skickade ut. Men... är det någon här som räknat ut hur ramperna i bussarna fungerar? Både jag och flera av mina ass har försökt tyda instruktionen, men vi förstår bara inte!
Då har dom fått anstånd med att anpassa lokaltrafiken i Stockholm då?
Det finns två typer av ramper på bussarna i Stockholm. Antar att du inte menar den som är som en lucka i golvet. Dom andra är lite trixiga, men chaufförerna brukar hjälpa till, om än något motvilligt i vissa fall.
Ja... luckan i golvet är ju helt ok. Även om de är svåra att få loss. Det är den andra som är uppfälld som jag inte fattar. Why o why har de inte ramper a la Barcelona?
Kan säga att jag har varit i Sthlm ett flertalet gånger och åkt T-bana. Inga problem med Permobil här inte. Däremot är det värre att åka buss i Sthlm.
Idag åkte jag nya pendeltågen för första gången. Det funkade faktiskt ganska bra med permobil. Tyvärr var det ett litet gap mellan tåg och perrong, så jag lade ut min lilla ramp för att slippa fastna med bakhjulen. Ombord var det betydligt ljusare och fräschare än på de gamla p-tågen.
Kan väl inte vara tillgängligt om man måste ha egen ramp med. På vissa Öresundståg här nere i Skåne finns med utdragbara ramper, de tar man bara tag i och drar ut. Annans ska man laga, alla har inte ramper med sig.
Har hört ryktas om att chaffisarna stänger av dem för de tar för lång tid... Eller så är det som i GTB. De nya spårvagnarna ska ha ramp, men de är inte installerade för de är ej godkända. Alltså finns bara en knapp...
Jag har också åkt pendeltåg för första gången i mitt liv den här helgen, tur och retur till Hjultorget på Stockholmsmässan! Och jag har provat både med manuell rullstol ena dagen och permobil andra dagen, och båda funkade faktiskt väldigt bra. Nu tillhör jag också den kategorin som har bärbar ramp, men bara när jag använder permobilen. Den är lite väl otymplig att ha med mig när jag sitter i manuella rullstolen...
Jag har prövat tågens "ramp", och det tog ett tag innan jag insåg att den faktiskt var utfälld. Det är en liten, liten bit som åker en liten bit utanför dörren, men inte som man tänker sig en ramp skall se ut. Är det någon som prövat att åka de nya pendeltågen utan egen ramp? Jag har bara prövat med manuell, och det var lite smått läskigt, men gick bra, över förväntan faktiskt.
Till sidans topp
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh