Otrevliga arbetskamrater kan bli din död Har du otrevliga arbetskamrater lever du farligt. Då är det 2,4 gånger större risk att dö i förtid, enligt en studie av forskare vid Tel Avivs universitet. Forskarna, ledda av doktor Sharon Toker, följde under 20 år 820 personer som arbetade i genomsnitt 8,8 timmar om dagen. De som uppgav att de hade dåligt socialt stöd på jobbet löpte 2,4 gånger större risk att dö under den studerade 20-årsperioden. Under studien avled 53 personer. De flesta av dem hade sagt att de hade mycket dålig social kontakt med sina kollegor på jobbet. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/otrevliga-arbetskamrater-kan-bli-din-dod Eftersom det verkar som om jag är ganska ensam här från "assistentsidan", så ville jag slå ett litet slag för att arbetsledarna ser till så att personalgruppen mår bra och fungerar tillsammans. Inget illa ment . Det är ju dumt om personalen kolavippar, då får man ju ingen hjälp...
Till sidans topp
Är det några speciella utbildningar ni kan rekommendera som kan vara bra att skicka PA på eller som ni tycker är bra att gå själva?
Hej, Jag tänkte passa på att fråga vilka det är som erbjuder utbildningar till assistans företag? Vet att det finns http://www.high-five.nu/index.php men är det någon som kan tipsa om flera som erbjuder? Tack
STIL har oxå för utomstående.
High five verkade inte ha ngt som var amatnyttigt inom assistans?
Nej jag har inte varit i kontakt med dem utan min känsla fick jag utifrån deras hemsida. De kanske är jättebra??
På måndag ska jag ha 2 lektiontimmar på viebäck folkhögskola inför en grupp på ca 20 pers. De går en linje där de ska utbildas till pers ass/elevassisenter. Jag behöver alla tips jag kan få, tänkte ta lektion till grupparbeten.. tips?
Hej Lotta, det beror ju lite på vad som är temat för Dina lektioner. Men jag tror det mest intressanta för blivande assistenter är om Du berättar lite hur det känns att ha assistenter, vad som är jobbigt, vad som är roligt, vad Du hatar, vad Du tycker om, några riktigt bra exempel på upplevelser/erfarenheter Du gjort med Dina assistenter och raka motsatsen, några riktigt dåliga exempel på hur assistenter kan göra. Det öppnar ögonen för dem och får dem att tänka till och se sitt jobb lite i ett nytt ljus. Jag tror de kommer att lyssna jätteintresserade. Du kan också låta dem ställa frågor. - Om tiden känns lång med två timmar, börja med att berätta enligt ovanstående och be sedan alla att formulera tre frågor som de vill ha svar på. Ge dem 10 minuter för det och låt dem även prata med varandra om de vill. Sedan samlar Du in frågorna och besvarar dem som ur en korg med lotter. Det blir säkert många följdfrågor och mycket diskussion just om de viktigaste frågorna som de blivande assistenterna borde lära sig mera om.
Tide är väldigt lort, att ha grupparbete på två timmar är nog svårt. Jag lägger in två grupparbeten på en heldagskurs, ibland bara ett. Däremot ett storgruppsarbete där var och en t.ex. får skriva ner vad de själv skulle uppleva som jobbigast om de behövde assistans (det brukar bli intimhygien och sånt) då kan man få fram jättebra diskussioner om att det allra jobbigaste kanske inte är att bli torkad i baken om det görs av någon man skälv valt utan att det jobbigaste kan vara att aldrig vara själv, att alltid behöva ta hänsyn, att inte kunna ha spontan sex på köksbordet me sin partner. En sådan diskussion gör underverk med personer som går i skola och blivit fullmatade med att de ska ta hand om oss, Börja med att presentera dig, berätta lite om ditt funktionshinder (annars kommer de att undra i två timmar och inte höra ett skit av vad du har att säga). Berätta om vardagen med assistans, varför det är så viktigt att vi själv får välja. Dra paralleller i andras privata sfär (tänk om någon du själv får dåliga vibbar av tar sig rätten att klappa dig på rumpan eller krama dig och du inte kan säga stopp utan måste tillåta). Var även noga med att förklara att du pratar om din assistans, det kan se helt annorlunda ut hos någon annan. Ta däremot inga exempel på vad assistenter gjort som varit bra eller dåligt som Måsen skrev, det du tycker är dålig assitans i ett läge kan vara superbra assistans hos någon annan, det måste hela tiden handla om attityder och lagens målsättning, inte om hur just dina assistenter glr ett bra/dåligt jobb. Ett exempel: Du vill att dina assistenter ska göra precis det du säger, inget annat. Då berättar du om en assistent du haft som hos dig gjorde ett felaktigt arbete när gon efter att du sagt att du ska baka sockerkaka tog fram smör och ägg utan att invänta dina instruktioner. Hon passar inte hos dig men det betyder inte att det är dålig assistans, en annan brukare hade blivit superirriterad över att människan inte själv fattar att man ska ta fram allt som behövs och den brukaren avskyr när h-n måste berätta det minsta lilla. Det handlar om olika behov och olika människor, så gå aldrig in på bra/dåligt assistansutförande utan bara på bra/dåligt attityd inom assistans, Man har jättestort ansvar som ass,berättigad när man utbildar assisenter för alla, det är helt annat än att utbilda sina egna, man måste få fram att jag vill ha det så här, Pelle vill leva så och ha en sådan assistent fast vi har samma diagnos. Lena som är gravt autistisk ska ha en sådan assistent och det är mamma som ska tolka om Lena vill ha den här assen och det är Lenas mamma som företrädare som bestämmer hur långt Lena själv kan bestämma i sitt liv, men i det fallet ska assen utan tvekan vara den som både lägger fram bilder på olika kakor och tar intiativ till baket eftersom det i det fallet är just assistans att se till att Lena kan få baka.
Igår fick jag brev om Influensa A(H1N1) från det företag jag har som arbetsgivare till mina PA. Och jag ska kopiera upp till mina PA. Fick även info om att man kan låta friska jobba mer än Arbetstidslagen ATL och kollektivavtal tillåter när det är en högst ovanlig händelse. Och att vaccin till PA täcks av assistansersättning (i alla fall på det företaget) http://www.krisinformation.se/web/StartPage____31105.aspx http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyainfluensan/ http://www.socialstyrelsen.se/Amnesord/smittskydd/specnavigation/Omraden/Smittsamma_sjukdomar/svininfluensa.htm Redigerat 2009-08-11 23:42
P fick ett liknande brev igår också.
Nu går det fort här. Ska imorgon träffa en tjej för en intervju och sedan eventuellt bredvidpass redan på måndagen. Hur introducerar ni? Checklista? Vad visas? mm
jag får hjälp av en van assistent & tror nig att de/den har nästan mer koll på allt som ska introduceras & jag är mer 'behjälplig' (be-stjälplig) med vad som är viktigt i introt
Ja verkligen viktigt Moon. Blev skitbesviken på min assistent som nyligen skulle hjälpa till vid handledning. Hon ledde för mycket och de stod och pratade högt jättelänge när jag lagt mig. Och när jag var på toa tisslades det en del. Jag vet ju inte allt om vad de sa, men kändes jätteobekvämt. Trots detta har vi gått igenom tystnadsplikt och vem de ska vända sig till tydligt innan. Mina assistenter jobbar inte avlöpande pass. Så det finns ingen anledning att de ska bli sociala med varann här. Den nya måste jag ju korrigera direkt, men känns tyngre att ta tag i den andra för hon borde varit mer respektfull mot mig. Ibland är assistans bara för mycket.. Man har press från alla håll, och ska dessutom stå ut med allt möjligt i sina privata lägen. Fy fasen känns det nu bara.
Jag har fått ass. rum beviljat av assistansbolaget men jag får inte köpa något till det.. Just nu har jag ett tomt rum som bolaget betalar men jag kan ju inte låta ass. sitta på golvet. Så nu används inte ass.rummet. Är dt verkligen så att man ska köpa allt dit in själv? Jag får 600/mån för rummet.. Det som det faktiskt kostar. Men ass. har egen toa också, ska jag inte få något för det? Någon som kan detta?
Självklart ska du ha möbler och annat som är nödvändigt i ass. rummet betalt av ass. bolaget. De är arbetsgivare och har skyldigheter mot sin personal, det är väl alltid möbler i personalrum, eller hur. Stå på dig och ge inte upp.
möbler och sånt som du anser behövs i rummet ska betalas via ditt omk.konto själv har jag ett ass.rum, där finns : tv boxer säng bord stol fåtölj micro kaffebryggare vattenkokare byrå där ass kan ha sina saker stå på dig, omk pengen ska täcka allt detta , går inte arb giv m på detta så skulle jag byta företag om jag vore dig
Det är personalomkostnader (inte assistansomkostnader). Har du jour måste du ha ett sådant rum. Sedan så bör du inte köpa något som överstiger 5 000 kr. Det är skatteverkets gräns på att kostnadsföra direkt. För saken är ju den att det blir bolaget som äger grejerna, och skulle du lämna dem så skulle de bli stående med massa saker om de bokförs som inventarie. Men får du ej igenom det skulle jag råda dig till att byta bolag.
Nu har jag fått olika svar.. Ass. omkostnader eller bolaget som ska betala? Om jag vet det så känns det lättare att begära av bolaget. Saker som behöver finnas vet jag men vad är det minsta jag kan begära?
jo, jag har försökt få sådant men dom säger att revisorn säger at man inte får betala sådant.. Tycker de är lite konstigt att dom går med på att betala ett rum men inget till det.. Det är ju "bolagets rum"
Har en ass som nyligen skadade sig vid ett arbetsmoment, det var ett lyft i stol som är svårt att ersätta med något hjälpmedel (ingen annan behöver det heller). Samt att h*n i många lägen visat sig vara rätt så känslig kring skador. Detta moment har aldrig skadat någon innan men jag är lite orolig över följderna nu... H*n är sjukskriven 2 veckor vilket är krångligt om detta kommer upprepa sig. Om lyft/justeringen skulle anpassas mer till h*n tror jag det innebär en del extra tid som försvinner för mig i vardagen. Detta är en annars bra assistent, men det jag tror jag känner är kärnan här är till vilken nivå man ska behöva sträcka sig om man känner att någons fysiska kapacitet inte räcker längre trots tydliga lyfteknik anvisningar. Redigerat 2009-02-22 18:16
Mja... alltså... det finns faktiskt vissa moment som inte går att göra på annat sätt än utan hjälpmedel. Jag har haft det så, just med att sätta mig till rätta i stolen, i många år. En del klarar det galant från början, andra måste komma på tekniken som är lite svår att lära ut, eftersom det är detta det hänger på. Att använda något annat sätt, eller strunta i det, skulle leda till förödande konsekvenser för mig, med fruktansvärd värk efter ett tag. Är min hälsa då mindre värd?? Ibland känns det som att personliga assistenter har tagit fasta på villfarelsen att alla kan vara PA, och går det inte så måste vi anpassa oss. Det är lite som att hävda att alla ska kunna vara brandmän, och att man minsann får anpassa arbetsplatsen så att det går. Det är väl bättre då att erkänna att man inte passar hos alla, eller? Sen är det klart att när det funkar med hjälpmedel för alla inblandade så ska det ju finnas.
Nu missförstod du mig totalt. Jag VET att mina krav inte är orimliga, och isåfall hade nog någon annan tyckt det tidigare -för vi har bra kommunikation. Så lägg ner skulden på mig - det händer att anställda slarvar OCH ändras fysiskt. Min frågeställning var ju mer att jag börjar upptäcka att en viss person har väldigt lätt för att skada sig, trots de hjälpmedel som kan användas (det finns som sagt här nedan, vissa moment som är svåra att ersätta med ett hjälpmedel tex justering/smålyft I en stol) OCH lyftteknik utbildning. Vi har kommit fram till här att det berodde på slarv, och givetvis ska det anmälas som en arbetskada med div. blanketter. dock så känner jag ju oro för att h*n åter ska göra om detta.
Det börjar bli lite akut med någonstans att praktiskt förvara assistenterna. Och det är för kallt på balkongen (obs ironi) Bor i en tvåa på 62 kvm. Har inte råd att flytta. Vill inte flytta. Trivs bra här. Eftersom jag inte själv använder mathörnan i köket för intag av föda så kan den delen bli ass-hörna. Nu är det torkrum och förvaring. Kollat runt på olika lösningar. Blir en loftsäng, med förvaring under sängen för det som inte får plats i skåpen som jag har idag. Enklast och troligtvis billigast blir att fixa hit en loftsängsbyggare. Med F-skatt. Den blir ca 140 cm hög. De ska kunna sitta bra utan att krocka med taket. Det får inte ta en kvart och klättra ner! Dessutom så är det risk att en del inte vågar klättra upp i en takhög loftsäng. Alt är ett sängskåp. Men det blir för trångt när den är nerfäld och så blir det dyrare... Sen en byrå med en låda var. Ska kolla på Ikea. Måste bara veta hur stor plats den får ta. Skåpen jag har stomiprylar, etc ska flyttas till andra väggen. Byrån ska stå mellan dessa och fönstren. Och ett litet bord (oxå ikea) där de kan äta, läsa, ställa upp... Jag har en bra kontorsstol som kan flytta in där. Sen måste jag fixa torktumlare som inte är för dyr i drift. En PA vet en svetsare, så då kan jag köpa vilken torktumlare som helst och sen få hjälp att fästa den med hemgjord ram. Slipper köpa en tvätt-tork pelare! Har en budget som är rätt snäv. Så det gäller att jaga bra priser. Ska maila till ass-företaget och kolla hur de ställer sig till att bygga om.
Hmm... dumt att min gamla ass-sängskåp är sålt, annars hade ju det varit ett alternativ. Men, de är sjukt dyra som nya.
Jag tycker det låter som en jättebra idee med ett sängskåp, då kan du dessutom ha saker "framför" under dagen (förutsatt att alla saker har hjul, men det kan man sätta på det mesta: byrå, stolar, bord... lätt att skuffa undan). Har du högt till tak (helst mer än standard 2.70 m, är det absolut inga problem! Kolla Blocket.se för där säljs det mesta billligt. Lycka till!
Standard är väl snarare 2.40-2.50. Det sängskåpet jag hade var inte större än en byrå. Men mkt riktigt var det svårsålt, och jag fick en tredjedel av inköpspris.
hur har det gått här nu då....det undrar jag!
Seminaruim - Besvärliga människor rekommenderas till arbetsledare, arbetsgivare. Jag deltog igår 26/11-08 Endagsseminarium som förklarar varför besvärliga människor tänker, reagerar och beter sig som de gör • Hantera konflikter med hjälp av praktisk vardagspsykologi • Lär Dig agera rätt i laddade möten och svåra situationer • De bästa sätten att bemöta besvärliga människor • Lyckas med de svåra samtalen • Hur Du slipper att bli feltolkad av människor omkring Dig • Förbättra Din förmåga att hantera alla typer av människor Göteborg 12/5-09 http://www.hjartum.se/kalendariuminfo.asp?kurstoedit=446 Stockholm 26/5-09 http://www.hjartum.se/kalendariuminfo.asp?kurstoedit=427 Föreläsare: Carl Fredrik Bennet http://www.daxpersonal.se Annika R Malmberg http://www.annikarmalmberg.se Redigerat 2008-11-27 15:12
någon som har några förslag om vad man gör åt lortiga assar, jag städar i assrummet två ggr per år annars bokstavligen "dammar" rummet igen har försökt att prata med assteamet flera gånger men inget hjälper!
har försökt med allt och du vet inte vem jag är eller vad jag har sagt och inte sagt till mina assar, och när vattnet bli kolsvart så är de lortigt. har försökt att prata med asssamordnaren och han har pratat med dem flera ggr. så jag passar på ditt spydiga inlägg! hemska människa SOm inte kan låta bli att komentera AlT som du inte vet något om! du måste ha bra tråkigt du
Du kan väl inte mena att du skiter i hur dina assistenter sköter sin hygien, jag skulle då inte tycka att det varit så kul att ha någon som ska assistera mig vid intima situationer som är smutsig och luktar illa. Skulle inte komma på tanken att anställa dem ens. Sätt upp en tid varje vecka då assrummet ska städas, det är väl inte märkvärdigare än att de städar resten av din bostad, skriv en lista på vad som ska göras, och kolla så det blir gjort. Arbetsledningen ligger ju på dig även när det gäller att städa assistentrummet, likaväl som att städa resten av huset du bor i och har assistans i.
tackar för alla förslagMen ja tycker verkligen att ja har gjort nästan allt det som nämns av inläggen men inget hjälper. har fått en del förslag som ja tänker använda, är inte brukaren från hell utan bara en less brukare soM känner att de här börjar bli boring
Antingen så skiter du i det, eller så städar du där när du städar resten. Eller ett städschema.
Men ... men .. det är ju du som lägger upp arbetet och då är det väl bara att säga "Nu städar vi assrummet" och så ser du till att de gör det och se till att det blir gjort med det krav på renlighet som du har. De kankse väntar på instruktioner från dig. Vägrar de att utföra arbetsuppgiften är det arbetvägran och du kan bli lika sur på dem som på Anna E.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh