Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Atlas Assistans AB Besök Livihop Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) ledig sponsorplats
 
Assistans
Lagar och avtal (1582 inlägg)

Hoppa till första nya inlägget!

Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Rullstolsb. i Helsingborg?
Av: Linda Garbén 2011-10-25 Kl 23:21
huvudinlägg

Antar att detta inte är rätt forumskategori men försöker ändå. Jag funderar på att flytta till Helsingborg. Är det någon som har erfarenhet av sjukvården och inte minst viktigt, finns det hälsokostaffärer med ekomat-vegetarisk alternativ?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: FK: Nya Tidrapporten
Av: Anonym[1] 2011-10-02 Kl 17:16
huvudinlägg

Om man går in på FK.se så kan man hitta den nya blanketten "Tidsredovisning"(3059)
När jag skriver ut den så kommer inte sträcket under telefonnumret- och sista raden "Uppgifterna hanteras i Försäkringskassans datasystem... osv" med.

Blir det så för en också?
Eller är det en inställning som jag missat (har provat massor)?

Tror ni att det gör något?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: FK: Nya Tidrapporten
Av: Anonym[1] 2011-10-02 Kl 20:45
 

Ingen som vet? Frågande smiley

Är i behov av snabba svar!!

TACK!!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: FK: Nya Tidrapporten
Av: Morticia 2011-10-02 Kl 20:55
 

Anonym skrev:
Ingen som vet? Frågande smiley

Är i behov av snabba svar!!

TACK!!


Min skrivare gör likadant. Men om jag ändrar till Anpassa till utskrivbart område så får allt plats. Nackdel är att det är lite lite mindre (hos mig blir det 95%) och jag vet inte om FK godkänner det.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: FK: Nya Tidrapporten
Av: Anonym[1] 2011-10-02 Kl 22:18
 

Så hur gör man?

Mort: Vilket tror du blir bäst?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: FK: Nya Tidrapporten
Av: Morticia 2011-10-02 Kl 22:36
 

Anonym skrev:
Så hur gör man?

Mort: Vilket tror du blir bäst?


Vet inte.
Min dator/Skrivare får med allt om jag anpassar skala. Men sen är frågan om FKs scanner kan tyda det


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: FK: Nya Tidrapporten
Av: Batsheba 2011-10-02 Kl 22:36
 

Anonym skrev:
Så hur gör man?

Mort: Vilket tror du blir bäst?


Ring FK o fråga. Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: FK: Nya Tidrapporten
Av: Anonym[1] 2011-10-03 Kl 00:09
 

Telenissarna brukar tyvärr inte veta något som jag undrar. Så är det säkert även i detta fall Ledsen smiley

Jag får helt enkelt prova... Osäker smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: FK: Nya Tidrapporten
Av: Lotta E 2011-10-03 Kl 10:56
 

Anonym skrev:
Om man går in på FK.se så kan man hitta den nya blanketten "Tidsredovisning"(3059)
När jag skriver ut den så kommer inte sträcket under telefonnumret- och sista raden "Uppgifterna hanteras i Försäkringskassans datasystem... osv" med.

Blir det så för en också?
Eller är det en inställning som jag missat (har provat massor)?

Tror ni att det gör något?


Jag vet inte hur blanketten ser ut, men om det som försvinner bara är information som är till dig och inte till den som ska läsa den ifyllda blanketten, så har jag väldigt svårt att tro att det ska spela någon roll...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: FK: Nya Tidrapporten
Av: Anonym[1] 2011-10-03 Kl 15:06
 

Men med tanke på att den ska läsas in av en scanner så kanske allt måste vara (exakt) rätt, även storleken och innehållet på blanketten?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: FK: Nya Tidrapporten
Av: Anonym[2] 2011-10-03 Kl 15:24
 

Antar att du är egen arbetsgivare, för annars borde din anordnare kunna hjälpa dig. Eller SKA hjälpa dig.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: tillstånd
Av: Anonym[1] 2011-09-13 Kl 10:01
huvudinlägg

är det någon som tillstånd av socialstyrelsen ännu, eller vet någon om det finns någon lista att kolla vilka blivit godkända?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: tillstånd
Av: Lotta E 2011-09-13 Kl 10:42
 

Här kan du läsa lite mer om vilka som fått tillstånd hittills. Socilalstyrelsen godkänner eftersom de hinner gå igenom ansökningarna. Det är en del, drygt 1100 st.

Hoppas de inte slarvar med genomgången pga att det är så många... Frågande smiley

Tillstånd hos Socialstyrelsen har börjat offentliggöras
http://www.independentliving.org/assistanskoll/201
10901-Tillstand-hos-Socialstyrelsen-har-borjat-off
entliggoras.html


Här är Socialstyrelsens sida angående ansökan mm:
http://www.socialstyrelsen.se/tillstandsolochlssoc
hanmalanoffentligverksamhet


Undrar du något mer, så kan du ju också ringa eller maila:

socialstyrelsen@socialstyrelsen.se
Växel: 075-247 30 00


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Uppsägning av assistansbolaget.
Av: Maho-69 2011-09-12 Kl 21:28
huvudinlägg

Hej
Jag har en handikappad son som har personlig assistans och han behöver enligt läkarintyg, psykologutredningar etc.. assistans under "all hans vakna tid", samt helst inget ombyte av personal ,så långt det nu går, samt lika arbete hos bägge föräldrarna och stor vikt vid kontiunitet.

Jag är skild från barnets pappa och vi är bägge två vårdnadshavare till barnet och han borlika mycke tid hos bägge föräldrarna a´2 veckor var.

Nu undrar jag ifall någon av vårdnadshavarna kan säga upp sina timmar av avtalet med ett assistansbolaghelt på eget bevåg och utan min underskrift som också är vårdnadshavare?

Vad säger lagen?

Måste inte bägge vårdnadshavarna skriva på om man ska: * Säga bort någon del av ett avtal hos ett assistansbolag?
* Teckna nytt avtal hos något annat bolag?
* Välja att bli sin "egen" och ta pengarna själv?

Detta borde tycker jag vara en sådan stor sak i det gemensamma barnets omvårdnad och tillsyn så stor att bägge vårdnadshavarnas underskrifter behövs, eller?


Maho-69

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Uppsägning av assistansbolaget.
Av: Lotta E 2011-09-12 Kl 22:08
 

Jag kan inte svara med säkerhet, men om ni har gemensam vårdnad, så tycker jag att bådas medgivande borde krävas. Åtminstone om ni gemensamt skrivit avtal med anordnaren. Klurig fråga faktiskt. Det kan ju finnas goda skäl att man vill dela upp det. Kan dock tycka att om man tänker på barnet, så borde det vara smidigast att ha samma anordnare.

Om inte din anordnare kan svara säkert på frågan så föreslår jag att du frågar Försäkringskassan. Det är trots allt de som betalar ut ersättningen, så de borde ju veta vad de kräver för att gå med på att "dela upp" ersättningen. Har det varit på tal att så ska göras, eller bara undrar du?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Uppsägning av assistansbolaget.
Av: Sunshine 2011-09-13 Kl 00:14
 

Vad är anledningen till att den ena föräldern vill byta?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Uppsägning av assistansbolaget.
Av: Maho-69 2011-09-13 Kl 07:04
 

Anledningen till att han vill göra detta är för att han inte vill ha samma assistyansstyrka hemma hos mig/han. Han vill inte ha insyn in i hans liv från någon annan än familjen. Den närmaste!

Pappan ville anställa sin nuvarande sambo som assistent till vår son, jag sade att detta går jag inte med på pga;
1. Denne kan inte det svenska språket fullt ut ännu, (pappan tolkar åt henne fortfarande) Sonen måste bli hörd och kunna kkommunisera med assistenten.
2. Hon kan inte jobba ifrån mitt hem Och sonen behöver samma assistanspersoner vart än han befinner sig.

Jag ville att om vi ska anställa någon ny så ska vi anställa någon som inte känner oss, eller har anknytning till oss, helst manlig eftersom det handlar om en tonårspojke och som kan jobba ifrån bägges hem, allt för att sonen ska få det bästa och så lite ombyte av personal som det är möjligt att ha. Då kan man även erbjuda mer timmar till assistansen och då blir det lättare att kunna behålla samma assistenter.

Men det ville inte pappan!
Till saken hör även att:

Vi ligger i vårdnads, boende och umgängstvist för tillfälle.
Denna tvist bottnar i att pappan kör över barnen i alla lägen påde fysiskt och psykiskt , även i detta med assistans, sen pratar han inte med mig, tar beslut över mitt huvud etc... listan kan göras hur lång som helst.
Vår gemensamma 18-årige flicka bor hos mig sedan hon gått i 4:an, har ingen kontakt med pappan idag och vill inte detta ännu, hon är inte riktigt mogen att träffa honom ännu. Hon går hos proffecionell hjälp sendan många år tillbaka och bearbetar det pappan utsatt henne för. Nu har pappan börjat med vår son och utsätta honom för div saker så jag hade inget annat val än att gå till domstol.

Tyvärr verkar det som om pappan får göra vad som helst och ingen ingriper.
Detta är mycket sorligt speciellt för barnen som blir drabbade.

Ska iaf ringa till försäkringskassan idag för att höra vad dom säger, vi är trots allt två vårdnadshavare och jag anser att assistanen är en sådan stor del i ens barns liv att det är viktigt att han får rätt och helst samma assistansstyrka vart än han bifinner sig.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Uppsägning av assistansbolaget.
Av: Lotta E 2011-09-14 Kl 22:08
 

Det låter som en jobbig situation Ledsen smiley ! Om du får något svar från Försäkringskassan, så får du gärna återkomma med det. Det kan ju vara av intresse för andra att veta vad som gäller också. Jag tycker att du ska höra lite med dem som anordnar assistansen för din son också, de kanske kan råda dig. Det skulle kunna vara en lösning om ni låter sonen få en god man, som kan ta beslut för barnets bästa. Jag antar dock att din fd man måste godkänna ett sånt beslut också.

Lycka till!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Uppsägning av assistansbolaget.
Av: Pär.B 2011-09-20 Kl 17:14
 

Eftersom det handlar om ett barn så bör ju socialen vara inkopplad. Vad socialsekreteraren säger har stor, eller rent av en avgörande betydelse för tingsrättens beslut.

Jag anser att du ska lägga fram dina synpunkter till socialsekreteraren. Denne är med all sannolikhet inte insatt i Lss-lagen och därför bör du betona att det tydligt står att den enskilde har rätt i att välja egen assistent. Som policy, oavsett om det är i privat eller kommunal regi, så ska valet av assistent gå efter identitetsprincipen, om nu inte brukaren själv kan välja. Det säger sig självt att pappans sambo omöjligen kan uppfylla den rollen. Detsamma gäller kravet på möjligheten att kunna kommunicera. Detta är en av de mest centrala utgångspunkterna i Lss-lagen.

Den mest avgörande frågan du ställer handlar förstås om timmar. Det är biståndsbedömaren och försäkringskassan som bestämmer den biten. Det kan pappan omöjligen ifrågasätta. Om han nekar pojkens behov av assistanstimmar är det en allvarlig sak. Så pass allvarlig att pappan kan förlora vårdnaden på en gång och till och med förlora umgängesrätten.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Arbetstider
Av: Anonym[1] 2011-07-14 Kl 14:39
huvudinlägg

Hur länge i sträck får en assistent arbeta och finns det undantag, isf när?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Arbetstider
Av: Anonym[2] 2011-07-14 Kl 18:22
 

26 timmar i rad 11 tim dygnsvila
Dispens för resa kan sökas hos facket


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Arbetstider
Av: Becca 2011-07-15 Kl 09:25
 

jag har hört 24 tim med 11 tims dygnsvila, men det kan vara fel iofs Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetstider
Av: Anonym[1] 2011-07-15 Kl 09:45
 

Måste man alltså alltid söka dispens om man vill åka någonstans och vara borta längre än ett dygn? Hur ska man då kunna leva som andra som LSS-lagen säger? Osäker smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetstider
Av: Becca 2011-07-15 Kl 10:04
 

Nja.. man kan väl ha två assistenter, men man måste ansöka om det, innan man vet att man får det och då kan man åka iväg längre tid. det är så det är där jag bor iaf. It blows big time. Illamående smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetstider
Av: Ninnie 2011-07-15 Kl 13:54
 

Becca skrev:
jag har hört 24 tim med 11 tims dygnsvila, men det kan vara fel iofs Glad smiley


26 timmar gäller. Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetstider
Av: Becca 2011-07-15 Kl 14:05
 

Man lär sig nåt nytt varje dagGlad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetstider
Av: Anonym[1] 2011-07-15 Kl 14:56
 

Det innebär alltså att om man vill åka iväg mer än ett dygn måste man ha med flera assistenter. Inte så lätt att resa iväg någonstans då Ledsen smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Arbetstider
Av: Becca 2011-07-15 Kl 15:26
 

Man får ansöka om det 2 veckor innan man ska iväg så brukar man få de beviljat.Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: IfA har dom något forum?
Av: Foa 2011-07-05 Kl 10:24
huvudinlägg

IfA http://www.intressegruppen.info har dom något forum?
Har sökt på deras hemsida men hittar inget. Vill gärna kommentera deras arbete och kanske ifrågasätta vissa saker.
T.e.x. varför ska nu IfA godkänna anordnare när Socialstyrelsen ska göra det?
Skriver detta under "Lagar och regler" eftersom IfA vill arbeta för att anordnare ska följa deras regler.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Ändra schema
Av: Anonym[1] 2011-05-27 Kl 12:12
huvudinlägg

Har man rätt att ändra schemat bara man gör det 14 dagar i förväg, att några assistenter får jobba mer och några mindre tex en helg eller vecka?
Hört olika kring detta så vill veta hur ni gör.
Får man som assistent räkna med att schemaändring kan bli eller kan assistenten sätta sig emot om man säger att assistenten kommer bli ledig?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Ändra schema
Av: Ninnie 2011-05-27 Kl 12:47
 

Vilket avtal går de på, och vilken anställningsform?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ändra schema
Av: Anonym[1] 2011-06-07 Kl 08:15
 

Är det alltså olika regler som gäller beroende på vilket avtal och anställningsform?
Trodde man hade rätt till schemaändring bara den görs minst 14 dagar innan.
Hur ska man annars kunna leva som andra som det står i LSS-lagen?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ändra schema
Av: Sunshine 2011-06-07 Kl 09:30
 

Anonym skrev:
Är det alltså olika regler som gäller beroende på vilket avtal och anställningsform?
Trodde man hade rätt till schemaändring bara den görs minst 14 dagar innan.
Hur ska man annars kunna leva som andra som det står i LSS-lagen?


Det är skillnad på permanent ändring av schemat och tillfällig ändring.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ändra schema
Av: Ninnie 2011-06-07 Kl 15:23
 

Anonym skrev:
Är det alltså olika regler som gäller beroende på vilket avtal och anställningsform?


Ja det är skillnad.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Ändra schema
Av: Anonym[1] 2011-06-07 Kl 16:14
 

Hur gör ni om ni ska iväg någonstans och assistenter blir lediga? Blir de betalda även om de inte jobbar? Isf blir det ju väldigt dyrt att kunna åka iväg om både assistenter som blir lediga får lön och assistenter som är med brukaren får lön.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Köp och sälj och testamentera t PA
Av: Anonym[1] 2011-04-14 Kl 23:43
huvudinlägg

Vet inte om det står något i någon annan tråd om detta, men hittade inget när jag sökte på det.

Jag undrar om det är ok att assistenter köper grejer av eller säljer till sin brukare?!

Får man som PA ta emot saker hur som helst av sin brukare?! Säg tex att brukare "shoppar" till sin assistent.
Jag menar, en chokladask eller något så är ju sin sak kanske, men vad är ok och vad är inte ok?


Undrar även om assistenter får ärva från brukaren, dvs att brukaren testamenterar tex pengar till assistenter

Själv tycker jag att detta inte känns riktigt ok. Brukaren står ändå i beroendeställning till PAn osv.
Men vet att detta sker, och har även en bekant som fått besked från sin chef att det är ok.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Köp och sälj och testamentera t PA
Av: Sunshine 2011-04-15 Kl 00:09
 

Nej, det är inte okej.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Köp och sälj och testamentera t PA
Av: Anna 2011-04-16 Kl 11:05
 

Sunshine skrev:
Nej, det är inte okej.


vad grundar du detta på att det ej är ok? vilket lagrum gällande att ej få testamentera?? Jätte nyfiken tacksam för svar


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Köp och sälj och testamentera t PA
Av: Sunshine 2011-04-16 Kl 11:13
 

Anna skrev:
vad grundar du detta på att det ej är ok? vilket lagrum gällande att ej få testamentera?? Jätte nyfiken tacksam för svar


Arvsrättslagen står över allt, om inte det är testamenterat och bevittnat. Många arvstvister har bestridigts när någon annan som har varit en icke släkting till den avlidna.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Köp och sälj och testamentera t PA
Av: Wheelchair-biatch 2011-04-16 Kl 18:26
 

Sunshine skrev:
Arvsrättslagen står över allt, om inte det är testamenterat och bevittnat. Många arvstvister har bestridigts när någon annan som har varit en icke släkting till den avlidna.




Och om det inte finns några arvingar i arvsrättslig mening?
Eller om arvingarna får sina lagstadgade 50% och resten testamenteras till den personliga assistenten?

Det du skriver styrker inte på något sätt att assistenter inte får ärva.

Fast du kanske syftade på att du tycker det är fel/omoraliskt/oetiskt/olämpligt?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Köp och sälj och testamentera t PA
Av: Sunshine 2011-04-16 Kl 21:32
 

Wheelchair-biatch skrev:
Och om det inte finns några arvingar i arvsrättslig mening?
Eller om arvingarna får sina lagstadgade 50% och resten testamenteras till den personliga assistenten?

Det du skriver styrker inte på något sätt att assistenter inte får ärva.

Fast du kanske syftade på att du tycker det är fel/omoraliskt/oetiskt/olämpligt?


Nej, jag bara tänker på alla dom tvister som har uppstått för att en assistent eller hemtjänstpersonal har fått ärva den dom jobbar för, jag skulle väl föreslå att du kontaktar en advokat om detta.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Köp och sälj och testamentera t PA
Av: Anna 2011-04-17 Kl 23:19
 

Sunshine skrev:
Arvsrättslagen står över allt, om inte det är testamenterat och bevittnat. Många arvstvister har bestridigts när någon annan som har varit en icke släkting till den avlidna.


ja men självklart, men det innebär ju ändå inte att man efter arvsrätten får lov att testamentera till en assistent....


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Köp och sälj och testamentera t PA
Av: Ninnie 2011-04-16 Kl 12:04
 

Ang gåvor ska sådant regleras i ett tjänstereglemente (som ska finnas hos alla seriösa anordnare, anser jag).

Testamente har man alltid rätt att skriva. Vem ska avgöra om det är ok att testamentera till en assistent eller ej?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Köp och sälj och testamentera t PA
Av: Anonym[1] 2011-05-01 Kl 12:57
 

Det som var mina tankar är ju att det kanske inte är så bra utifrån att man är i en beroendeställning till sina assistenter.

Kanske också beror på hur "med man är" i knoppen.

När det gäller tex arv så får man ju tex inte testamentera till personal inom äldrevården. Inte heller ta emot saker.
Tänker att det egentligen inte borde vara annorlunda med en assistent?!

Och när det gäller köp och sälj så tänker jag att det finns en risk att brukaren blir lurad/utnyttjad.
Om brukaren är lättpåverkad så kan ju en assistent tala gott om saker man vill bli av med så brukaren köper det. Kanske till överpris?!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Köp och sälj och testamentera t PA
Av: Anonym[1] 2011-05-19 Kl 11:58
 

Har inte orkat läsa ännu med efter att ha mailat till fick jag denna.
Socialstyrelsen har tagit fram vägledning i Om gåvor och testamenten som du finner på http://www.socialstyrelsen.se/publikationer1998/19
98-0-31.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Fråga om VAB
Av: Anonym[1] 2011-04-03 Kl 10:40
huvudinlägg

En assistent har arbetspass 9:00-19:30.

Hon ringer och anmäler VAB för denna dagen och stannar hemma.

Dagis/fritids är öppet till 17:30 och normalt så skall barnens pappa hämta när han kommer hem från jobbet.

Assistenten skriver rapport om VAB 9:00-19:30.

Är detta rätt, VAB kan det väl bara vara när barnet skulle varit på dagis/skola/fritids?

Borde hon erbjuda sig att arbeta 17:30 till 19:30?

Redigerat 2011-04-03 10:41

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Fråga om VAB
Av: Anonym[2] 2011-04-03 Kl 23:19
 

Det har inte att göra med vilka tider barnet är på dagis i vanliga fall eller ej, utan det har att göra med förälderns arbetstid.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Fråga om VAB
Av: Anonym[1] 2011-04-04 Kl 09:08
 

Så hon skulle alltså kunna vara hemma med VAB en helg trots att pappan också är hemma? Han skulle ju varit ensam med barnen om mamman jobbat.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Fråga om VAB
Av: Anonym[2] 2011-04-04 Kl 11:52
 

Det kan ju faktiskt vara så att pappan är hemma och är sjukskriven också sjuk själv och då kan mamman vabba...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Fråga om VAB
Av: Anonym[1] 2011-04-04 Kl 12:01
 

Så kan det ju vara, men så var det inte i detta fallet.
Vet du svaret på min fråga?

Jag skall nog testa att ringa FK och fråga...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Fråga om VAB
Av: Anna 2011-04-04 Kl 14:14
 

Anonym skrev:
Så kan det ju vara, men så var det inte i detta fallet.
Vet du svaret på min fråga?

Jag skall nog testa att ringa FK och fråga...


fast man kan ju vara sjuk själv utan att ha läkareintyg. man har ju rätt att vara sjuk i 7 dagar utan att fk blir inblandat. Det fk efterfrågar i första hand är ju att barnomsorgen intygar att barnet varit frånvarande från dagiset. Dagiset måste intyga frånvaron för barnet.
men kolla du med fk


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Fråga om VAB
Av: Anonym[1] 2011-04-04 Kl 16:33
 

Hej Anna,

Läs ursprungsfrågan en gång till, jag tror att du missuppfattat. Eller så är det jag som är kass på att förklara...

Frågan gäller ju om en vårdnadshavare kan vara ledig med "Tillfällig föräldrapenning", samtidigt som den andra vårdnadshavaren , också han frisk, inte är på sitt arbete.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Fråga om VAB
Av: Anna 2011-04-04 Kl 17:53
 

Anonym skrev:
Hej Anna,

Läs ursprungsfrågan en gång till, jag tror att du missuppfattat. Eller så är det jag som är kass på att förklara...

Frågan gäller ju om en vårdnadshavare kan vara ledig med "Tillfällig föräldrapenning", samtidigt som den andra vårdnadshavaren , också han frisk, inte är på sitt arbete.


sorry då missuppfatade jag. Nej jag tror inte att båda kan vara hemma med tillfällig föräldrarpenning. men det är ju något som fkassan sedemera kommer att upptäcka.... förlåt mitt misstag...Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Fråga om VAB
Av: Anonym[1] 2011-04-04 Kl 18:06
 

Men alltså...

Båda har ju inte föräldrapenning. Pappan har ju slutat sitt jobb och skulle hämtat på dagis 17:30 om barnet vore friskt. Mamman har arbetspass till 19:30 men stannar hemma hela passet med "tillfällig föräldrarpenning".


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Fråga om VAB
Av: Anonym[1] 2011-04-04 Kl 19:27
 

Nu har jag talat med FK.
Assistenten har gjort fel, hon kan inte ta ut "VAB" för hela passet, bara tills pappan slutar sitt jobb 17:00.

Redigerat 2011-04-04 19:28


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Redovisning av kostnader(avräkning)
Av: Emisaki 2011-02-07 Kl 21:13
huvudinlägg

Hej,
Är det någon som vet om FK har rätt att kräva redovisning av kostnader när det är dags för avräkningsperiod? Jag och en till har AB som bolagsform som mina assistenter är anställda. Det är företaget som är arbetsgivare åt mina assistenter inte jag själv alltså.
Tack på förhand!

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Redovisning av kostnader(avräkning)
Av: Jessma 2011-02-14 Kl 18:53
 

Om du har förhöjt belopp så ja. Det är du som är personligt ansvarig för att ersättningen används rätt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp

Till sida nr: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Visa trådindex

Forumkategorier, rubriklogo

fh sponsorer Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Livihop Besök Atlas Assistans AB ledig sponsorplats
 

© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh