Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Atlas Assistans AB Besök Livihop Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) ledig sponsorplats
 
Assistans
Ekonomi (999 inlägg)

Hoppa till första nya inlägget!

Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Äta tillsammans
Av: Trollet 2014-03-18 Kl 21:21
huvudinlägg

I en nystartad assistansgrupp är det kundens önskemål att vi ska laga och äta maten tillsammans.
Hur mycket betalar ni?
Eller varannangång vid varm mat?
Vill inte på nåt vis att kunden ska förlora.
Tänkte frukost-lunch-middags pris.

Har ni nåt skrifligt avtal?
Lista att skriva upp sej på när man ätit och betala den siste?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Äta tillsammans
Av: RichNet 2014-03-18 Kl 21:30
 

Trollet skrev:
I en nystartad assistansgrupp är det kundens önskemål att vi ska laga och äta maten tillsammans.
Hur mycket betalar ni? Jag betalar noll kronor för min assistans.
Eller varannangång vid varm mat? Vad menar ni?
Vill inte på nåt vis att kunden ska förlora.
Tänkte frukost-lunch-middags pris. Piss off!!!

Har ni nåt skrifligt avtal? Nej!!!
Lista att skriva upp sej på när man ätit och betala den siste? Ät min skit!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Äta tillsammans
Av: Batsheba 2014-03-24 Kl 17:50
 

Vad i hela friden är det här för svar? Inte okej.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Äta tillsammans
Av: Beavis 2014-03-24 Kl 21:53
 

Kan hålla med..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Äta tillsammans
Av: Moon 2014-03-25 Kl 16:13
 

Trollet skrev:
I en nystartad assistansgrupp är det kundens önskemål att vi ska laga och äta maten tillsammans.
Hur mycket betalar ni?
Eller varannangång vid varm mat?
Vill inte på nåt vis att kunden ska förlora.
Tänkte frukost-lunch-middags pris.

Har ni nåt skrifligt avtal?
Lista att skriva upp sej på när man ätit och betala den siste?


Känns som om det lätt kunde gå fel. Många inblandade och vid olika tillfällen och olika mat för olika kostnader.

Vill verkligen alla assistenter göra detta? Hur gör ni när nya tillkommer och kanske inte alls är med på det? Allergier, de som inte kan/vill äta ditten och datten. Och är inte måltiden ett sätt för assistenten att vila och slappna av lite, även om det är ett måltidsuppehåll.

Känns som om ni borde tänka ett varv till.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Äta tillsammans
Av: Fairytale 2015-06-29 Kl 05:10
 

Häråt det så att det är upp till assistenten om de vill äta med mig eller inte.
Vi gjorde det enkelt för oss och kollade Livsmedelsverkets hemsida vad rimliga matkostnader är.

Om jag inte missminner mig så kom vi fram till 5kr för mellanmål och 15 för huvudmål (eller ja vi räknade i alla fall ut därifrån, ibland kostar det mer och ibland mindre). Det är ju något som anses vara förmån om de inte betalar vilket då måste deklareras som arbetsförmån.

Äter man ute så är det bara att betala på 2 kvitton och skicka in det ena som assistansomkostnad. (Eller om man glömmer och betalar på ett och sen säger vad som var assistentens)

De skriver sen upp i asskalendern vad/om de ätit och sen läggs pengarna i assplånboken som påfyllning till inköp och så, men förs kassabok på det vilket "huvudassistenten" gör.

Tråkigt nog är det oftast de har med eget. Men men, de ska ju inte heller vara några sällskapsdamer Glad smiley


Och håller med att det är fruktansvärt oförskämt att svara som första gjorde. ALLA har rätt att fråga saker här och att svara så ger knappast en känsla av att vilja vara öppen och kunna känna sig trygg i att ställa sina frågor utan påhopp.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Jour eller väntetid
Av: Annie 2013-07-04 Kl 16:44
huvudinlägg

Om man arbetar enbart jour 8 timmar per natt hur många timmar får man arbeta i veckan......har sett 50 tim/ månad...det är väl ändå utöver ord arbetstid, men om man enbart har jourtimmar?
svårt att förstå när jag läser,

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Jour eller väntetid
Av: Ninnie 2013-07-08 Kl 15:45
 

Beror på avtal lite tror jag... Men man kan max jobba 48 timmar jour per 4 veckor (50 timmar per månad) generellt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Anonym[1] 2013-07-02 Kl 11:25
huvudinlägg

Hej! jag börjar känna mig lite smått förvirrad om vad som igentligen få gå på omkostnader eller ej. tidigare kände jag att jag hade koll, men jag har nyss bytt bolag och vi är ganska oeniga om vad som får gå på omkostnader eller ej. I övrigt trivs jag med bolaget.

Min frågar är nu, finns det någon här som vet om det har blivit ändringar i reglerna ikrin om man får köpa regnkläder på omkostnadspeng till assistent? mitt nya bolag påstår att om man ska göra det måste bolagets logga finnas med? känner mig förvirradOsäker smiley

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Beavis 2013-07-02 Kl 17:28
 

Dom får väl tryck dit sin logga bäst dom vill? Det är ju inte din uppgift? återigen uttalar jag mig utan att ha en aning?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Ejje 2013-07-03 Kl 12:09
 

Loggan skall nog vara med, kolla:
http://www.profilkläder.nu/skatteverket-om-arbetsk
lader-2009-06-15.pdf


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Anna 2013-07-03 Kl 13:01
 

Så som jag tolkar det behöver inte logga vara med. hade själv inte velat att assistenter skulle ha kläder med bolagets logga på när ute och i väg... MEN däremot tolkar jag det som inte regnkläderna tillhör enskild person person utan är arbetskläder som finns på arbetsplatsen alltså i brukarens hem och ägs av bolaget och kan användas av flera.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Anonym[1] 2013-07-03 Kl 22:23
 

texten ang detta från skatteverket tolkas på olika vis. jag tror jag får riga dom och fråga för att få ett bra svar. men tack för svaren.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Ninnie 2013-07-08 Kl 15:37
 

Det är inte bolagens sak att tolka. Kontakta Skatteverket för raka besked.

Jag har ringt dem ang just detta. Svaret var att om inte loggan finns på, så ska kläderna förvaras på kontoret så att alla anställda har tillgång (inte hos den assistansberättigade). Annars blir det en beskattningsbar förmån.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Ejje 2013-07-08 Kl 21:58
 

Jag undrar om det finns någon regel för hur framträdande (stor) loggan måste vara. Kanske skall skattmasen komma och kolla loggan på regnkläderna och var de hänger...
Undrar vad som händer om man blir påkommen med att tillhandahålla regnkläder utan reglementsenlig logga...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Ninnie 2013-07-10 Kl 14:30
 

Ejje skrev:
Jag undrar om det finns någon regel för hur framträdande (stor) loggan måste vara. Kanske skall skattmasen komma och kolla loggan på regnkläderna och var de hänger...
Undrar vad som händer om man blir påkommen med att tillhandahålla regnkläder utan reglementsenlig logga...


Det är en subjektiv bedömning. Syftet är att man inte ska "ha glädje" av kläderna utanför arbetstid.
Det som händer är att den som har fått kläderna får betala förmånsskatt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Anna 2013-07-11 Kl 03:31
 

Ninnie skrev:
Det är inte bolagens sak att tolka. Kontakta Skatteverket för raka besked.

Jag har ringt dem ang just detta. Svaret var att om inte loggan finns på, så ska kläderna förvaras på kontoret så att alla anställda har tillgång (inte hos den assistansberättigade). Annars blir det en beskattningsbar förmån.


Men hur tänker de då Ninnie?? Arbetsplatsen är ju hos brukaren och inte på kontoret. Hur osmidigt är det att varje morgon åka till ett kontor som kan ligga i annan del av Sverige innan man åker till den man jobbar. Det bolag jag är med i, de har sk. arbetskläder hos den som assistenten jobbar hos, men skall kunna användas av flera, inte av någon av brukarens familjemedlemmar om de ej är assar och inte är i tjänst.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Ninnie 2013-07-16 Kl 14:09
 

Anna skrev:
Men hur tänker de då Ninnie?? Arbetsplatsen är ju hos brukaren och inte på kontoret. Hur osmidigt är det att varje morgon åka till ett kontor som kan ligga i annan del av Sverige innan man åker till den man jobbar. Det bolag jag är med i, de har sk. arbetskläder hos den som assistenten jobbar hos, men skall kunna användas av flera, inte av någon av brukarens familjemedlemmar om de ej är assar och inte är i tjänst.


Ja man kan undra hur de tänker... Men, så tänker de! Jätteglad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Morticia 2013-07-16 Kl 16:51
 

Ninnie skrev:
Ja man kan undra hur de tänker... Men, så tänker de! Jätteglad smiley


Och i verkligheten blir det:
Vid ösregn, PA ska ut med sopor, och tar vägen via kontoret (2 t-bana dit och 2 hem) för att hämta regnponcho/jacka och samma väg tillbaka från sopnedkastet (är ute på gården).
Och sen kommer man på att man borde handla lite... Blinkande smiley

Undrar om det gäller de skor, stövlar PA har när man duschar? Trött smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Beavis 2013-07-16 Kl 20:38
 

Läxan av detta blirJätteglad smileye borde kanske skafa en fet jävla stämpel och ett strykjärn på kontoret. Av model sån man hade på dagis/fritids när man var liten för att göra textiltryck?
Så kan brukaren köpa kläderna om de behövs? PA tar kläderna till kontoret. där kontorsråttan får stryka dit en logga. PA tar med sig klädesplagget tillbaka tiill Brukaren
,För att användas av de som behöver......
Eller diverse versioner av denna lösning.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Anonym[2] 2013-07-16 Kl 21:07
 

Samtidigt är frågan, vill jag att min ass går klädd i kläder som identifierar hen som ass??
Jag har haft ass som jobbat på annat bolag och fått kläder med reklam på därifrån. När de kläderna dök upp hemma hos mig, bad jag hen att undvika dem när hen jobbade hos mig.
Ingen annan ha med att göra vilket bolag jag anlitar (eller i det här fallet INTE anlitar) och mina assar är inga reklampelare.
Alla vet inte att jag har ass och ärligt talat är jag inte intresserad av att dela denna info med vem som helst.

Debatten kring assistans går hög och det har hänt att jag har fått ingående frågor om vad jag behöver hjälp med som motiverar min assistans. Frågor som jag inte har lust att besvara, men avstår jag så uppfattas jag som otrevlig och då anser många att alla handikappade är otrevliga.
Jag skulle uppskatta om möjligheten fanns att förse mina assar med arbetskläder, gärna med ett neutralt firmanamn som inte direkt skriker ASSISTANS!

Jag har 13 mil till kontoret, så saker som är inköpta till mina assar, måste förvaras hemma hos mig!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Beavis 2013-07-17 Kl 00:11
 

Därav skrev jag att assarna får frakta kläderna till sitt kontor för att märka dem om nu deras bolag j´känner det behovet att märka sina medarbetare?
Jag förstår om du inte vill skylta med att du har assistans. Även känslan av att inte vilja behöva försvara rätten till den hela tiden.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Moon 2013-07-18 Kl 11:33
 

Anonym skrev:
....Ingen annan ha med att göra vilket bolag jag anlitar (eller i det här fallet INTE anlitar) och mina assar är inga reklampelare.
Alla vet inte att jag har ass och ärligt talat är jag inte intresserad av att dela denna info med vem som helst.

Debatten kring assistans går hög och det har hänt att jag har fått ingående frågor om vad jag behöver hjälp med som motiverar min assistans. Frågor som jag inte har lust att besvara, men avstår jag så uppfattas jag som otrevlig och då anser många att alla handikappade är otrevliga.
...


jag håller med om regnkläderna och svimmar när du blivit attackerad med frågor gällande din assistans. Var inte rädd att bli betraktad som otrevlig i sådana fall.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Anonym[3] 2013-09-16 Kl 11:56
 

Vår logga var så stor och påsydd, så det läckte in vatten genom loggan på ryggen. Vi blev våta av att använda regnkläderna. Tyvärr.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Beavis 2013-09-16 Kl 21:15
 

Lysande Jätteglad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: regnkläder till assistent
Av: Fairytale 2015-06-29 Kl 05:14
 

Tycker det känns som bullshit. I så fall får DE köpa regnkläderna utanför din assistansersättning.

Inte fasen hade jag velat gå runt med en assistent som skriker med reklam.
Precis som att jag inte skulle vilja att hemtjänsten hade jackor där det stod. Det är ingen annans ensak om jag har assistent eller om det är en vän eller så.

Men jag vet inte heller, jag bara tycker att det låter fult.,men bästa är väl att ringa till FK och fråga?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Omkostnad
Av: Madlar 2013-05-02 Kl 08:36
huvudinlägg

Vilket belopp/procent har er assistansamordnare avsatt för omkostnader för assistenten?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Omkostnad
Av: RichNet 2013-05-02 Kl 09:09
 

Madlar skrev:
Vilket belopp/procent har er assistansamordnare avsatt för omkostnader för assistenten?


Min assordnare har ingen viss procent eller belopp, det är bara att bränna på tills pengarna är slut. Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Omkostnad
Av: Jörgen 2013-05-02 Kl 10:45
 

Jag har 3 600 kr/månad.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Omkostnad
Av: RichNet 2013-05-02 Kl 10:50
 

Jörgen skrev:
Jag har 3 600 kr/månad.


Hur många asstimmar har du?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Omkostnad
Av: Jörgen 2013-05-02 Kl 11:43
 

RichNet skrev:
Hur många asstimmar har du?


18 vakna och 6 jour per dygn


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Omkostnad
Av: RichNet 2013-05-02 Kl 12:29
 

Jörgen skrev:
18 vakna och 6 jour per dygn


Det blir 2,2% omkostnader, inte mycket. Du kan aldrig åka på semester och ta med dig dina assistenter.

Kan du spara omkostnadspengar under ett år?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Omkostnad
Av: Madlar 2013-05-07 Kl 19:52
 

Är det inga andra som vet hur många procent eller summa som avsätts av era samordnare för omkostnader?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Omkostnad
Av: Ninnie 2013-05-07 Kl 20:54
 

Vi gör tvärtom... Tar en procentsats i administrativ avgift, resten går till löner och omkostnader. Hur omkostnader och löner ska fördelas avgör varje assistansberättigad. Så jag kan inte svara på din fråga.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Omkostnad
Av: Madlar 2013-05-08 Kl 11:55
 

Ninnie: Det var ett bra tips. Får jag fråga vilken %?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Omkostnad
Av: RichNet 2013-05-08 Kl 12:06
 

Madlar skrev:
Ninnie: Det var ett bra tips. Får jag fråga vilken %?


Ninnie den skurken tar 5% av mig. Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Omkostnad
Av: Ninnie 2013-05-08 Kl 19:30
 

Madlar skrev:
Ninnie: Det var ett bra tips. Får jag fråga vilken %?


Det beror helt på vad man önskar. Vilka tjänster, alltså. Men standard är 8%.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Adminkostnader och redovisning
Av: RichNet 2013-02-12 Kl 01:56
huvudinlägg

Vilken nivå på administrationskostnaden är vanlig hos privata assistansbolag?

Hur redovisar anordnaren användandet av assistansersättningen till brukaren?

Hur redovisas hur mycket omkostnadspengar som finns?

Hur redovisar kommunen användandet av assistansersättningen till brukaren?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Adminkostnader och redovisning
Av: Ninnie 2013-02-14 Kl 14:23
 

RichNet skrev:
1. Vilken nivå på administrationskostnaden är vanlig hos privata assistansbolag?

2. Hur redovisar anordnaren användandet av assistansersättningen till brukaren?

3. Hur redovisas hur mycket omkostnadspengar som finns?

4. Hur redovisar kommunen användandet av assistansersättningen till brukaren?


1. Det ser VÄLDIGT olika ut. En del har en fast % av assistansersättningen, andra ger en viss peng till omkostnader och tar överskottet som avgift.

2. Också väldigt olika. En del gör det inte alls, en del på begäran, en del varje månad automatiskt.

3. Samma som punkt 2.

4. Oftast inte alls eftersom de ofta inte ens har individuella budgetar.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Försäkringskassan jagar, kontroller
Av: Foa 2012-11-14 Kl 11:11
huvudinlägg

Försäkringskassan jagar, kontrollera och bestämmer!

Har blivit informerad av en annan arbetsledare på annat företag, om att seriösa anordnare nu ska kontrollera kvitton noggrannare eftersom FK har satt hårdare regler, som i sin tur är en reaktion på de bedrägerier och fusk vissa oseriösa assistansbolag tyvärr sysslar med.

Min undran är då hur de hårdare reglerna från FK ser ut och som påverkar kvittona?
Alla förslag runt jakten på kvitton emottages tacksamt!

Redigerat 2012-11-14 11:12

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Försäkringskassan jagar, kontroller
Av: Sunshine 2012-11-15 Kl 01:27
 

Vi kan nog vara säkra på att det är "vi" funkisar som drabbas mer än ass-bolag och kommuner.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Försäkringskassan jagar, kontroller
Av: Foa 2012-11-15 Kl 07:57
 

Min reflektion är ifall denna anordnare själv är oseriös då det är Skatteverkets sak att ta hand om vad som gäller kvitton!
Och att revisorerna i bolagen som ska sätta pekfinger.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Försäkringskassan jagar, kontroller
Av: Ninnie 2012-11-15 Kl 13:29
 

FK har ingenting med kvittona att göra, såvida man inte har förhöjt belopp.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Får ass. inte längre äta/fika?
Av: Marre 2012-11-11 Kl 18:49
huvudinlägg

Hejsan! Jag undrar om det stämmer att de har tagit bort (politikerna) att ass. får äta eller fika om jag som brukare gör det på stan? Det bolag jag hatr nu har sagt att det är borttaget men kommunen samt ett annat bolag har det kvar. Mkt förvirrande. Ställer till mkt när man bor på landet och åker och handlar en hel dag. Då ska mina ass. ta med sig en sallad. Men de lär blir utslängda om de behöver vara med mig på restaurangen och gör att jag itne känner att jag kan åka i väg lika mkt och framförallt inte så länge eller på de tider jag brukar om jag behöver äta.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Får ass. inte längre äta/fika?
Av: Ninnie 2012-11-11 Kl 19:36
 

Det är självklart en kostnad som betalas av assistansersättningen.
Om det handlar om måltid (inte fika) blir assistenten förmånsbeskattad.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får ass. inte längre äta/fika?
Av: Marre 2012-11-11 Kl 23:40
 

Hejsan! Ja att de blir förmånsbeskattade vid måltid vet vi. Men de säger att politikerna har tagit bort detta. Vet inte hur man ser sådana nya beslut.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Får ass. inte längre äta/fika?
Av: Foa 2012-11-11 Kl 20:11
 

Marre skrev:
Hejsan! Jag undrar om det stämmer att de har tagit bort (politikerna) att ass. får äta eller fika om jag som brukare gör det på stan? Det bolag jag hatr nu har sagt att det är borttaget men kommunen samt ett annat bolag har det kvar. Mkt förvirrande. Ställer till mkt när man bor på landet och åker och handlar en hel dag. Då ska mina ass. ta med sig en sallad. Men de lär blir utslängda om de behöver vara med mig på restaurangen och gör att jag itne känner att jag kan åka i väg lika mkt och framförallt inte så länge eller på de tider jag brukar om jag behöver äta.


Håller med Ninnie här.
Assen får alltid fikat betalt mot kvitto på sin lön av anordnaren. Och fikat är inte förmånsbeskattat.

Jag är nyfiken på din anordnare!!!
Får du månatlig ekonomisk redovisning från din anordnare?
Anordnaren kanske vill ha pengarna för att stoppa i egen ficka?
Du kanske är en "billig" brukare (Stor vinst för anordnaren)
Det din anordnare påstår att politiker har tagit bort... Be din anordnare visa dig med skrift vad anordnaren påstår politiker sagt.

Samt att äta mot kvitto som då blir förmånsbeskattat.

Vet ej hur mycket det gör på en måltid? Låt oss säga 75 kr mot kvitto... då vet jag inte om det läggs på lön eller hur det deklarationsmässigt skrivs.
Men det borde bli bra affär för assistenten.

Redigerat 2012-11-11 20:14

Redigerat 2012-11-11 20:16


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får ass. inte längre äta/fika?
Av: Marre 2012-11-11 Kl 22:27
 

Nej inte fått se ngt alls på 1,5 år... ska byta ifrån. De säger att de tycker det är dumt men politikerbeslut.
Försökt söka på det men ej hittat på Skattemyndigheten Skatteverket. Svårt att hitta där tycker jag.
De säger att det är politikerbeslut då de tycker att dem ändå behöver äta. Men åker jag iväg har inte assistenten valt att gå ut. Kan ni kolla på ngt sätt om det stämmer. Skulle ha kommit för ca. 2-3 mån. sen tror jag det var.
Det är Assistans för dig som sagt detta. De har ju jurister så man tror ju att saker ska stämma. Tycker dock att alla borde veta om det. Tex du Ninnie...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får ass. inte längre äta/fika?
Av: Foa 2012-11-11 Kl 23:02
 

Marre skrev:
Nej inte fått se ngt alls på 1,5 år... ska byta ifrån. De säger att de tycker det är dumt men politikerbeslut.
Försökt söka på det men ej hittat på Skattemyndigheten Skatteverket. Svårt att hitta där tycker jag.
De säger att det är politikerbeslut då de tycker att dem ändå behöver äta. Men åker jag iväg har inte assistenten valt att gå ut. Kan ni kolla på ngt sätt om det stämmer. Skulle ha kommit för ca. 2-3 mån. sen tror jag det var.
Det är Assistans för dig som sagt detta. De har ju jurister så man tror ju att saker ska stämma. Tycker dock att alla borde veta om det. Tex du Ninnie...


Jag kollade på din anordnare och han påstår:
3.05 Erbjuds kunderna/medlemmarna löpande ekonomisk redovisning?
Svar: JA

2.19 Övriga personalförmåner
Svar: Bra lön är grund för att kunna rekrytera och behålla personlig asssistent. Te och kaffe på arbetsplatsen.

Länk till ovanstående:
http://www.personligassistent.com/forum/showthread
.php?t=9272


Vem är Arbetsledare? Är det du?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får ass. inte längre äta/fika?
Av: Marre 2012-11-11 Kl 23:35
 

svarar dig privat, tack


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Får ass. inte längre äta/fika?
Av: Ninnie 2012-11-12 Kl 09:31
 

Då blir du blåst, tyvärr. Det tragiska är att anordnare kan styra själva vilka kostnader de godtar eftersom assistansersättningen i juridisk mening är deras. Att skylla på politiker var lågt! Bra att du byter!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: assistentrum, bostadsbidrag m.m
Av: Anonym[1] 2012-09-04 Kl 10:03
huvudinlägg

Tjo

Jag undrar lite om assistentrum, bostadsbidrag m.m. Jag har 24/h assistans och samtidigt fast jobb. Ska nu skaffa eget och inser ju då att jag behöver en relativt ny och "stor" lägenhet (stor 2:a eller 3:a). Då är min fråga Hur räknar jag hur mycket jag kan få för ass-rummet? Samt så blir ju hyran ganska hög ändå(mellan 8-10 000/mån), får man bidrag för att man "tvingas" ha en dyrare och nyare lägenhet än man skulle valt om man inte behövde utrymmet? Jag hade ju liksom tagit en gammal 1:a annars...

Yr i hyresrättsdjungelnGlad smiley

Tack på förhand!

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: assistentrum, bostadsbidrag m.m
Av: Anonym[2] 2012-09-05 Kl 18:09
 

Du kanske kan få det inräknat i Handikappersättningen?
Annars bostadsbidrag borde väl gå?

Bara vilda gissningar på vad som skulle fungera, sitter inte på fakta om det faktiskt gör det.

Lycka till!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: assistentrum, bostadsbidrag m.m
Av: Ninnie 2012-09-05 Kl 18:27
 

Så här brukar jag informera:

Kostnader för assistentrum rum i uppdragsgivarens bostad

När det avsätts ett särskilt rum i uppdragsgivarens bostad för assistenter kan anordnaren betala en hyra till uppdragsgivaren om det budgeterats för detta.
Sådan hyresersättning är då skattepliktig som inkomst av kapital för den som hyr ut rummet.
Från inkomsten får göras vissa avdrag som skiljer sig lite om det är en egen fastighet eller en lägenhet, hyresrätt eller bostadsrätt.

Hyres- eller bostadsrättslägenhet
Om rummet finns i en hyreslägenhet eller i en bostadsrättslägenhet har man rätt till ett schablonavdrag på 18.000 kr per år. Dessutom får man avdrag med den del av upplåtarens hyra eller avgift som avser den uthyrda delen av bostaden.

Småhus
Om rummet finns i ett småhus får man avdrag med 18.000 kr per år samt med 20 % av hyresinkomsten.
Avdraget får inte i något fall bli större än inkomsten.

OBS!
För en del personer är det svårt att ta emot hyra eftersom det kan påverka rätten till bostadsbidrag negativt.

För mer att få mer utförlig information runt detta ämne kan du besöka:
http://www.skatteverket.se/
Atlas


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Schablonbelopp 2013
Av: Ninnie 2012-08-07 Kl 11:28
huvudinlägg

Nu har regeringen fastställt schablonbeleppet för assistansersättning 2013. Det kommer att vara 275 kr per timme.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Schablonbelopp 2013
Av: Lina2011 2012-08-10 Kl 14:33
 

Undra om det påverkar lönerna?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Schablonbelopp 2013
Av: Morticia 2012-08-10 Kl 17:08
 

Lina2011 skrev:
Undra om det påverkar lönerna?


Kollektivavtalen är klara för i alla fall stor del av 2013. Så själva ersättningshöjningen syns inte på lönen i jan 2013.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Schablonbelopp 2013
Av: Ninnie 2012-08-10 Kl 19:15
 

Lönehöjningarna är ju från 1 juli. Så det borde påverka, ja!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Vem betalar vid färdtjänst?
Av: DodeN 2012-05-18 Kl 12:57
huvudinlägg

Jag har en nätvän som försöker på klarthet i vem som ska betala vid färdtjänst. Person A har dubbelassistans och vid färdjtjänstresor har A enbart rätt till en ledsagare enligt komunen.

Då är frågan vem som ska betala för den andra assistenten vid resorna, A tycker inte att den ska göra det, assistansbolaget tycker A ska betala.

De ska överklaga beslutet om att ha en ledsagare men det verkar vara sällan som man får 2 även om det kan behövas. Men vem ska betala för den andra personen?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Vem betalar vid färdtjänst?
Av: Moon 2012-05-18 Kl 15:18
 

Det bör väl läggas på omkostnader för assistansen. För det är ju precis det som det är.

Vad menas med att A skall betala? Syftas det på hans/hennes privata penger eller just omkostnaderna?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem betalar vid färdtjänst?
Av: DodeN 2012-05-18 Kl 16:23
 

Privata pengar anser assistansbolaget, för de anser inte att det ska gå som omkostnader. Jag tycker också det borde vara så men det verkar vara ett surt bolag.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem betalar vid färdtjänst?
Av: Moon 2012-05-18 Kl 16:47
 

Kontakta Ifa http://www.intressegruppen.info/ och hör med dem.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem betalar vid färdtjänst?
Av: Skytten62 2017-11-30 Kl 09:47
 

Assistentens kostnader SKA betalas av omkostnadspengarna eftersom det är det dom är till för!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Vem betalar vid färdtjänst?
Av: Ninnie 2012-05-19 Kl 11:03
 

Solklart en assistanskostnad. Men sen borde man prova att ansöka om hos kommunen för dubbla ledsagare under resor.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem betalar vid färdtjänst?
Av: Skytten62 2013-07-02 Kl 20:40
 

Självklart borde det gå från omkostnad anser JAG iallafall efterspom det är en kostnad som A inte skulle haft ifall A inte hade assistans och att få TVÅ medföljande ledsagare när man åker färdtjänst känns som det vore extremsvårt i min kommun iallafall eftersom man isåfall måste ha tunga argument för att man UNDER RESANS GÅNG måste ha två ass med sig vilket är svårare... Vår färdtjänst tycker ju att ass ska ta sig från punkt A till punkt B på egen hand efter att ass har hjälp till att "fått in mig" i färdtjänstbilen. Chauffören ska ju vara behjälplig att spänna fast stol osv.. Att det sen är besvärligt och krångligt för ass att sen skynda sig o ta egen transport det brukar dom ju fullständigt strunta i...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Vem betalar vid färdtjänst?
Av: Lina2011 2012-05-24 Kl 12:50
 

Hejhej,

Håller me - det verkar ju vara ett ganska märkligt synsätt från assistansbolaget!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem betalar vid färdtjänst?
Av: KarinSch 2012-05-26 Kl 18:17
 

Absolut en assistansomkostnad, ingen tvekan alls.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Vem betalar vid färdtjänst?
Av: Fairytale 2015-06-29 Kl 05:21
 

Håller med om att det är en assistansomkostnad. Om det är beviljad dubbel assistans måste det ju få beviljad dubbelt vid resa, men sen kanske det blir att ena åker gratis (ledsagare) och andra får man betala för (medresenär) men det är bara att spara kvittot och skicka in.

Tänk på också att ALLA merkostnader för både dig som sjuk och allt extra för assistenten är saker som du kan ta upp som mer kostnad för handikappersättning från FK, det vet dom va?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp

Till sida nr: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Visa trådindex

Forumkategorier, rubriklogo

fh sponsorer Besök Livihop Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Atlas Assistans AB ledig sponsorplats
 

© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh