Min syster får "sina" omkostnadspengar utbetalda varje månad, dessa "sparas" till framtid kostnader för assistenterna. Nu håller vi på att söka fondlmedel till en resa under sommaren. Vissa fonder vill ha kopia på deklarationen, som bevis på att man inte har några tillgångar. Hur ska jag kunna visa att dessa pengar inte är hennes? Fondmedel till denna fond söks just bara för hennes del av resan, inget för assistansen. Men hon kommer ju knappast att få något fondmedel med all omkostnad som tillgång! Hur löses detta?
Det löses tyvärr inte alls är jag rädd. Vid ansökan om bostadsbidrag och vissa fonder tas ingen hänsyn till att omkostnadspengar är till för assistansen. Att skicka med en förklaring är ju ett bra försök, men många fonder har speciella krav, ex. om tillgångar, som man inte kan bryta mot även om de som förvaltar fonden skulle vilja. Men försök, absolut! Mitt förslag till nästa år är att din systers pengar tillfälligt flyttas lagom till den 31/12 till ett konto som står i någon annans namn, ex ditt. Om det inte rör sig om helt enorma summor ska det ju ändå inte förmånsbeskattas, så då spelar det ju ingen roll att pengarna står på dig. Dagen efter, den 1/1 förs pengarna tillbaka till din systers konto och allt flyter på som vanligt. Det här är enda lösningen som jag har kommit på som fungerar i praktiken...
Har hon assistansen genom ett företag så be dem ha pengarna på hennes brukarkonto, då är de inte hennes förren hon tar ut dem för resan.
Det tror jag med Jag vet inte hur det är gjort, men hon får iaf en fast summa utbetald varje månad. Men tillslut har dom "gett" oss det som funnits på deras konto, tror att att har vart ganska rörigt. Ska kolla det där med intyg, det borde ju funka. Men om dom tror på det är ju en annan femma...
Exakt vilken del av -Min syster får sina omkostnadspengar utbetalda, dessa pengar sparas varje månad till framtida kostnader för assistansen.- var det du inte förstod. Fruktansvärt oförskämt av dig att anklaga ärliga människor på detta sättet.
Så klart, har ingen aning om varför det la sig efter ditt inlägg, beklagar det, jag skulle använt citatknappen.
Nej, verkligen inte. Det är pengar som är till för assistansen och INTE för hennes resa eller hennes saker. Men det förstår ju inte dom som vi söker, dom tror ju det är hennes pengar! Min syster har inte tillräckligt pengar för att kunna åka på denna resa, utan behöver söka fondmedel för det...
Till sidans topp
Jag undrar vad ni betalar i administrationsavgift till den som anordnar er assistans? Ni behöver inte berätta vilket företag/koop, jag vill bara få kläm på vad som är "normalt".....
14:-/h
17 kr / timme Då går 1 krona till stugan som vi har vid sjön wixen Tycker att det är värt denna peng då de är mkt hjälpsamma
16:-/timme... Inte värt det...
14 :- Klart värt varenda krona.
12 kr.
15:- har jag bestämt för mig att det är
11 kr
vad får ni för dessa pengar ??? får ni försäkringar och juridisk hjälp för det me och hjälp om det blir problem med assistenter ?? Gittan
I de 12 kr ingår all administration, samt handledning för medlemmar och assistenter. Råd och stöd, hjälp med ansökningar och juristhjälp vid överklaganden. Vi hjälper till med allt våra medlemmar vill, men de flesta vill oftast klara det själv. I adm ingår även jour telefon under icke kontorstid.
Jag sköter just nu min egen assistans och tycker att det går bra så jag funderar på att starta ett nytt företag. Företaget skulle sköta "ekonomisk administration" åt andra privata assistansanordnare men inte vara någon assistansanordnare. själv. Företaget skulle erbjuda följande tjänster: Löneberedning Utskick av lönebesked Skattedeklarering Kontrolluppgift Inlämning av räkning för assistansersättning Inraportering till KP Jag undrar om ni skulle kunna tänka betala för något sådant, om ja hur mycket på ett ungefär. Skulle ni önska er några andra tjänster?
Såg just att inlägget blev väldigt fel placerad. Ber om ursäkt för detta. Admins får gärna flyta det.
Innan Aiai kom skulle jag kunnat tänka mig att betala upp till 5000 kr i månaden (betalar nu 13 000 till mitt assistansbolag) under förutsättning att lönerna blev korrekta... Men... iom att Aiai gör det mesta av det där... plus att man har kontroll över det själv, så måste nog priset ligga på ungefär samma... om inte lägre... för att jag skulle välja dig...
hmmmm, såg inte några priser på aiai. Vad liger det på?
Ingen annan som vill svara?
Om det ingår en ekonomisk rapport varje månad så skulle jag kunna betala 8-10 kr/timme...
Du menar att man rapporterar vad man betalar för?
Nja... En rapport som berättar balansen på förbrukade/innestående timmar, vilka olika ekonomiska poster som har vilket saldo osv.
jag får en rapport varje mån o vet exakt var varje krona gå till Var lite tveksam till att välja mitt koop, tänkte ta ett större ca 5 mil härifrån men har inte ångrat mig jag tycker omk kontot ser bra ut just nu
Jag kanske ska förklara hur det hela är tänkt. PA lämnar timrapporter till sin arbetsgivare/brukare som kontrollerar och skickar de vidare till mig. Jag beräknar och betalar ut lönen, skickar in skattedeklaration, räkning tillade FK mm. Efter det skickas en detaljerad faktura på kostnader plus administrationsavgift till arbetsgivaren. Samtidigt skickas andra rapporter. Just på en sådan rapport som du beskriver har jag inte tänkt på eftersom brukaren hela tiden har pengarna på sitt konto men nu ligger den på listan. Tack för tipset och svaret.
Det låter som att du helt enkelt vill öppna ett assistans företag? Men slippa arbetsgivar ansvaret? Förstår inte riktigt vem som skulle nyttja den tjänsten? Antingen har man ett företag som sköter allt sånt som du vill göra + arbetsgivaransvaret. Eller så är man sin egen och gör allt själv ( det är väll därför man är egen? för att man vill göra det själv?) Är man egen men lejer bort allt jobb är det väl ingen vitts?
Det finns ju många företag, speciellt små, som lejer bort den löne-delen. Det andra finns ju kvar ändå; rekrytering, schemaläggning, handledning, arbetsmiljö, kontakt med kommun och FK och allt vad det kan vara.
Så tjänsten skulle rikta sig till företag? Då är det ju inte brukaren som skall betala utan företaget? Då måste ju företaget höja sin add. avgift så det täcker kostnaderna för att leja bort det? Vill inte vara skepptisk vill man starta ett sånt företag skall man försöka men jag tror tyvärr inte stt det finns någon större marknad. Stora företag sköter det själva och jag tror att mindre företag av trygghets själ väljer att anställa en redovisnings konsult eller en revisor.
Jag har uppfattat att många assistansberättigade undviker att vara egna eftersom de inte vågar ta allt ansvar. Så vi skulle göra den ekonomiska biten och skicka en faktura.
Tjänsten skulle rikta sig till både brukare som är egna och andra assistansanordnare. En redovisnings konsult eller en revisor erbjuder en mängd tjänster som inte är anpassade till personlig assistans.
Då klarnar det i dimman ok...... ja...klart du skall prova! Det värsta som kan hända är ju att du inte får några kunder men då du inte behöver göra några invisteringar i företaget så gör du ju ingen förlust. Men jag tror inte att du skall fråga vad andra kan tänkas betala utan sätta ett pris på vad du anser att din tjänst är värd! Annars kommer du jobba rumpan av dig för inget alls då alkla alltid vill betala så lite som möjligt! Lycka till.
Jag har funderat lite på en sak. Ganska ofta så hamnar jag i situationer då jag väljer det alternativ som är dyrare för mig själv men bäst för mina assistenter. Jag bor på en bussgata, vart jag än vill åka så finns bussarna precis utanför porten. När jag åker buss betalar jag ca 12 kr för mig, och 12 kr på omkostnadskontot för assistenten. Om jag åker färdtjänst betalar jag personligen 20 kronor, assistenten betalar ingenting. Jag har inget emot att åka buss, dock kan det vara tungt för mina assistenter om chaufförerna inte kör tillräckligt nära kanten eller inte sänker bussen ordentligt. Så därför åker jag sällan buss, sparar på assistenterna istället. Varje gång jag gör det förlorar jag ju däremot 7 kronor per resa. Det kan låta futtigt, men åker man mycket FTJ så blir det en del. Är det här en kostnad som man skulle kunna använda omkostnad till? Ska ut och resa i sommar. Försökte få en plats nära handikapptoaletten på flyget. Fick då höra att jag kunde boka min önskeplats till en kostnad av 300 kr per person i resesällskapet men att man inte kunde ta hänsyn till att jag behöver sitta nära toaletten. Fick betala nästan en tusenlapp. Halar upp plånboken och betalar eftersom jag inte vill att någon assistent ska behöva lyfta mig en längre sträcka i onödan. Omkostnad?
Får verkligen assistenten betala när du åker buss, alla kommuner jag varit i och åkt kommunalt har ledsagare/assistent fått åka med gratis mot uppvisande av färdtjänstkort. Sen hade jag nog sett till att förarna av bussen stannade ordentligt och sänkte bussen ordentligt för åka buss ska man kunna göra om man vill och det går. Ang flyg tycker jag nog att reserveringskostnaden är ok som omkostnad, är ju onekligen en arbetsmiljöfråga.
Jag vill starta en diskussion kring en, för tillfället, fiktiv fråga, men en fråga som ändå är högst relevant eftersom det både här på Fh och på andra ställen friskt diskuteras vad som ska räknas som omkostnad/assistans-peng och vad som inte ska det. Alltså; jag kan inte virka, för att jag har väldig värk. Jag har däremot kunnat det innan och varit mycket intresserad av det också. Min nuvarande assistent är virk-kunnig och har det också som "terapi-arbete" de stunder jag inte direkt behöver henne till annat. Kan jag ta assistansomkostnadspengar och köpa garn för? Och innan ni säger nej, så undrar jag vad det i så fall är för skillnad på det och på att införskaffa böcker till assistenterna, som jag själv har lika mycket nytta av som dem.
Mitt svar är nej, tycker inte att omk ska gå till "terapi" åtgärder för mina pa Men det är ok att en ass kan sticka/virka "åt" dig men då bet brukaren själv garnet
Jag tycker inte att böcker bör gå på omk kontot heller. De får själva ta med böcker, dvd/cd etc... om de ska sysselsätta sig då vi inte behöver dem precis vid vår sida
Om det är du som ska ha dukarna/gardinerna så ska du väl själv köpa garnet. Ska de som terapi under lediga stunder virka till assistentrummet tycker jag det är ok att köpa in garnet som omkostnad, precis som gardiner. Böcker tycker jag ska handla om funktionshindert man har och om assistans eller rent arbetsmässiga för att gå under omkostnader.
jag köper in litteratur som har med assistans / mitt funktionshinder via mitt omk konto till mina pa, men inget annat
Tillfällig stickning/virkning är okej om det avser att pryda assistentrummet men fler än 2-3 stycken kan det ju inte behövas - naturligtvis förutsatt att assistansrum finns avvarat. Litteratur köps inte in om det inte handlar om det aktuella funktionshindret och/eller personlig assistans
Hmm... saker som underlättar för assistenterna är helt klart omkostnadspengar. Jag kan t ex inte borsta tänderna själv utan eltandborste, och helt lätt att borsta någon annans tänder är det inte. Alltså anser jag att en eltandborste kan räknas som det. Säkert många som säger nej. Inlines fick jag godkänt att köpa in. Utan dem hänger assarna ej med min permo, och då kan jag inte ta mig så långt (otillgänglig kollektivtraffik etc) utan att blanda in färdtjänst. Jag har TV, DVD, CD-spelare och dator i asse-rummet. Allt köpt för omkostnadspengar. Det är till för lugna stunder. Så egentligen... vad är skillnaden mellan lite garn och detta? Prenumerar på en skvallerblaska åt dem. Väääldigt poppis... jag har väl bläddrat i den nån gång, men finner den knappast lika intressant som de. Unique Generation prenumerar jag också på, men den är ju lite mer förankrad i deras arbete. Annan litteratur som går att koppla till assistans eller funktionshinder tar jag som omkostnad. Inga andra böcker...
Ok, så det är okej att köpa DVD, TV och dator åt assistenterna med omkostnadspengar? Kan jag köpa en ny mp3-spelare åt min ass. för omkostnadspengar? Skulle jag skriva att jag gjorde det på pa.com så skulle jag nog få halsen avskuren.
Nej jag tyckte väl att det verkade vara att ta i. Tycker ibland gränsen är svår att se. Vissa köper TV, DVD osv. till sina assistenter, så det är lite luddigt ibland.
De gör ju det... den största arb.uppg. mina ass har är att finnas till. O vad ska de göra då liksom?
Absolut ok, att sitta och rulla tummarna medan man väntar på något att assistera med gör nog folk stressade, nu håller vi på att renovera ass rummet men där kommer att finnas tv, och cd spelare, skivor får var och en ta med. Det är faktiskt normalt på arbetsplatser där mycket väntan ingår, kolla på t.ex utryckningsstationer. Och jag tror absolut att personal som trivs gör ett bättre jobb.
Är det ok att prenumerera på dagstidningar åt assistenterna med omkostnadspengar?
Om du inte har eller vill ha den själv är det väl det men då ska du i princip inte läsa den. Annars kan ju assarna få läsa din när du är klar
vad tycker ni? Har ni friskvård?!
Förstår nog inte frågan. Man får enl. skatteverket använda viss del till personalfester, inom assistans finns nog att vissa företag tar det under administrationen och andra under omkostnadspengen. Hos oss har man 2000 kr per år i friskvård och det får användas till det som skatteverket godkänt som lämpligt.
AOM som jag har min assistans igenom ger pengar till friskvård. Men jag fattar inte rubriken på din fråga...
Vad tycker ni att det är rimligt att betala om man enbart vill ha hjälp med administration av ett företag?
Inte över 10 kr / tim tycker jag
inte ska du igentligen batala nåt??! Jag har valt ett företag som inte tar nåt alls för administration!
Hur kan de då administrera din assistans, fårderas personal inte lön och har de inte material att skriva på? Menar du att när lön och övriga kostnader för assistenten är betalda så har du resten till omkostnader? Låter helt otroligt.
Schablonbeloppet höjdes med 9 kr och är nu 228 kr. En del får löneförhöjning nu vid årsskiftet, andra höjer i vår. Hur mycket får ni/era assistenter i timlön under 2007?
Vi som har jobbat längst nu, ligger på 110kr. Ingångslönen är i dagsläget 97kr Efter provanställningen tror jag dom har 104kr
Mina pa får lönehöjning 1 juli varje år o det brukar vara ca 3 kr / timme Löner är mellan 95-101 kr (95 kr är alltid de första 3 mån sen höjs de automatiskt)
Jag höjer ungefär som Lotta. Mina har mellan 103-106 plus alla tillägg.
Jag kommer troligen ha två eller tre lönelägen. Ingångslön 97. Därefter 102. De som jobbat ett tag 108. Arbetsledare 110. Fast helt klart är det inte. Höjning med 3-4 kr för det flesta handlar det om (men en ska få en höjning m 10-11 kr).
Jag har kikat lite på nätet, men hittar inga rekommenderade OB-belopp för 2007... har någon av er som har koll på kväll-, natt-, helg-OB (och alla de andra)?
Har du kollektivavtal? De regleras där, och höjs inte varje år... Annars kan du sätta vad du vill.
Denna OB-tillägg har minna PA. Vardagar Kl: 19:00---22:00 16,80 :- Vardagar Kl: 22:00---06:00 33,60 :- Fredagar och dag före helgdag. Kl: 19:00---24:00 40,95 :- Lör- och söndagar, annan helgdag än nedan Kl: 00:00---24:00 40,95 :- Måndag och dag efter helgdag Kl: 00:00---24:00 40,95 :- Vardag närmast före trettondag jul, 1 maj, Kristi himmelsfärdsdag och alla helgons dag Kl: 18:00---24:00 40,95 :- Tid från kl 18.00 på dag före långfredagen till kl 07.00 på dagen efter annandag påsk 81,90 :- Tid från kl 18.00 för perioden from – 2006-01-01 på dag före pingst-, midsommar-, jul- eller nyårsafton till kl 07.00 på vardag utom lördag närmast efter helgdagsafton 81,90 Anmärkning Med vardag avses ”svart” dag i almanackan. Tillägget utges inte vid övertid eller vid arbete under jour och beredskap. Ersättningen inbegriper semesterlön och semesterersättning. BEREDSKAPSERSÄTTNING Med beredskap avses arbetstagarens skyldighet att vara anträffbar på annan tid än arbetstid för att i situationer då ingripande krävs kunna träda i arbete. Under beredskap är arbetstagaren skyldig att vara anträffbar på sådant sätt att han kan nå den plats där arbete ska utföras inom rimlig tid. Beredskap bör förläggas så att enskild arbetstagare högst har att utföra sju dagars beredskap åt gången och att arbetstagaren erhåller minst två beredskapsfria veckor mellan varje beredskapsperiod om annat inte överenskommes mellan arbetsgivaren och arbetstagaren. Beredskapsersättningar Ersättning för beredskap utges from 2006-01-01 med 12,60 kr/tim. För beredskap eller del där av som infaller mellan kl 22.00 dag före lördag/helgdagsafton och kl 06.00 dag efter sön- och helgdag utges from. 2006-01-01 med 25,20 kr/tim. Jour Med jour avses att arbetstagaren utöver fastställd ordinarie arbetstid står till arbetsgivarens förfogande på arbetsstället för att vid behov utföra arbete. Beräkning av jourtid kan göras per kalendermånad. Jourersättning Ersättning för jour utges from 2006-01-01 med 25,20 kr/tim. För jour eller del där av som infaller mellan kl 22.00 dag före lördag/helgdagsafton och kl 06.00 dag efter sön- och helgdag utges from 2006-01-01 med 50,40 kr/tim. Bestämmelsen ovan är enligt Kommunala Företagens Samorganisation, KFS
ATL ändringar påverkar ju indirekt löner genom att jour ska räknas in i arbetstiden eftersom jour betalas mindre än timlönen. För mina pa blir det omkring 500kr mindre per pass plus att de får jobba 2 pass mindre. Gör ni någon kompensation för det? Min farhåga är att vi alla får svårt att hitta bra pa pga löner.
Tyvärr kan man inget göra så länge inte FK betalar ut 1 assistenttim / 1 jourtimme
Kan jag ta med alla assistenter med ut på Julbord och dra det ifrån omk.kontot? Precis som på vanliga arbetsplatser Finns det några max belopp på vad julbordet får kosta per PA?
Hej Johna, Klart du kan ta med alla dina assistenter. Sedan om hur mycket det får kosta, det beror på ditt assist.bolag vad de har för riktlinjer angående utlägg. Men i mina ögon får det egentligen kosta hur mycket som helst, men det enligt RSV så tror jag gränsen var vid 400:-/tillfälle och år. Men observera att det är den avdragsgilla summan, sedan kan det kosta mycket mera ändå. Klart du kan ta det från ass.omk.kontot. M.v.h Wolf
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh