Jag har haft min ass.anordnare i 6 år nu och är nöjd med det mesta, men det finns en sak som retar mig lite. När jag bytte till detta företaget så fick jag en summa varje månad (företaget har hand om pengar och det som inte används under en månad sparas till ett annat tillfälle) till ass.omkostnader och jag tyckte denna summa var helt ok. I dag är dock "min" summa till ass.omkostnader den samma som för 6 år sedan vilket har fått mig att börja fundera över att ta en diskussion med företaget angående detta. Innan jag går till företaget och börjar förhandla om en höjning så undrar jag om någon här vet vad FKs timbelopp var för år 2001 eller har tips på var jag kan få reda på det.
Hej Jörgen, Jag har inte fått fram exakt siffra för 2001 men år 2000 var den 178:-/tim. så uppskattningsvis bör den ha varit runt 185-187:-/tim. Idag är den på 219:-/tim och efter nyår 228:-/tim. M.v.h. Wolf
Tycker du ska ta det med dem! I o för sig så betyder det inte att man får över mer till omk för att schablonen höjs då allt höjs... löner etc... Troligtvis så höjer även ditt bolag oxå vartefter schablonen höjs
Jo dina omk ökar ju med Mitt koop höjer inte sin adm avgift varje år vilket innebär att det kompenserar mina omk för ev resor... etc
Tycker du ska se dig om en annat bolag om dom inte kan ge dig en redovisning varje månad på förbrukade timmar samt hur ekonomin ser ut! Jag har bara haft assistans i ett halvår nu och när jag letade runt i början förstod jag att det här var en guldgruva för oseriösa anordnare och de största bolagen är VÄRST! Kan rekommendera Hela Sveriges Assistans dom kör "fair play" och du har full kontroll på allt. Redigerat 2006-12-01 20:47
Fråga dom var överskottet går
Till sidans topp
Vet att jag eg har rätt till förhöjt timbelopp pga mkt OB, men har aldrig fått klart för mig hur det funkar. Måste man betala tillbaka allt man ej använt när avräkn.perioden är slut?
Ja jo... orkar ej ringa dem. Tänkte att nån här hade erfarenhet av det.
Först måste du veta vad dina kostnader beräknas ligga på, dena beräkning skickar du i en ansökan om förhöjt till FK, de betalar då ut det belopp du anser dig behöva och efter 6 månader ska du redovisa dina kostnader till FK, har du fått för mycket kräver de tillbaks pengarna och om du behöver mer får du ansöka om det, tror att det är max 12 % utöver schablonbeloppet man kan få. Man måste då redovisa allt till FK, både löner och utbildningar och omkostnader (dock inte med kvitto) Vill du veta mer kan jag fråga hon på mitt jobb som har hand om redovisning och ansökningar om förhöjt.
Tack! Måste man betala tb allt el bara det som går över schablonen? Det är då ej möjligt att spara pengar en längre tid till tex en resa?
ÖHHHH, vet ej det men ska fråga, jag jobbar inte förren på tisdag igen, har varit på kurs denna veckan så jag måste vila lite.
Sitter precis nu och skriver en ansökan om förhöjd ersättning. De vill ha ansökan nedskrivet som x kr/tim i förhöjd avgift och det är inte så lätt att mala ner det till det har jag kommit på. I alla fall har jag sökt utifrån förhöjda OB-kostnader p.g.a. dygnet-runt, och det blir ca 25 kr /tim mot för RSV: förslag ca 11 kr (2007) samt förhöjt för utbildningar, möten och handledning: Lyftteknik, hjärt o lung, brand, pedagogik, utbildning för specifikt handikapp, MAS, personalmöten var 3e vecka, etc. Summan jag kommit fram till totalt är ca 20-22 kr i förhöjt belopp per timme. Det jag är osäker på är om själva utbildningskostnaderna och boende, resa, etc ska gå på samma post eller på omkostnader? Ska det gå på samma blir det ju förståss dyrare.. Nån som vet? Jag tror att allt ska betalas tillbaka efter avräkning....
För att få räkna in utbildningar som anledning så måste det vara speciellt dyra utbildningar som behövs specifikt för just den ass. berättigade eller att man har höga ob som gör att man inte har råd till de vanliga kostnaderna som beräknas till utbildning. Man kan även få förhöjt för att man behöver ha med sin ass ofta på arbetsrelaterade resor, men det ges inte för privatresor.
Det är ju om man har särskilda skäl/särskilt höga kostnader, som man kan få förhöjt timbelopp och de skälen är väldigt tydligt angivna i FK:s vägledning. Redovisningen ska ske med kvitton. Om det blir pengar över sänks timersättningen om det inte var en tillfällig avvikelse pga. sjukdom eller liknande. Redigerat 2006-12-11 18:16 Redigerat 2006-12-11 18:19
Hur mycket är ok att Assistenten använder till lunch från omkostnadskontot om vi inte kan äta hemma vi några tillfällen. Tex, sjuhusbesök, resor, shopping turer osv. Alltså när brukaren drar iväg och vi ska äta ute. Detta handlar om "dagens" på resturang. Vad har ni för lämplig kostnad? Finns det några reler om detta?
Det är helt olika beroende på vem som anordnar assistansen. Mina får äta vad de vill...
Jag har ingen fast kostnad för vad assistenterna får äta, priserna varierar ju så mycket beroende på vart jag äter. Generellt kan man väl säga att de får välja något i samma prisklass som mig. Om jag tar en dagens lunch kan de inte beställa a la carte för dubbelt pris. Principfrågan blir kanske svårare om assistenterna äter utan brukaren (ex. vid sjukhusvistelse eller om brukaren äter sondmat), då kanske man får sätta upp ett maximibelopp..
Mina får äta vad de själva vill ha när de väl får äta. Dvs. jag tillåter inte att de automatiskt får betald fika eller matbara för att jag vill ha det. Sedan kan de ju välja att själva vilja fika för att de tycker det är trevligt och då bekosta det själva. Självklart får de betald fika och/eller mat om jag är ute och far en hel dag så att de inte kan komma åt micro och värma sin medhavda mat, http://www.funktionshinder.se/index.php?Zm9yY2Vfc2lkYT1abTl5ZFcwdWNHaHdQMW96U2pGalNFRTVXVk5hZVUxVU1EQk9RMXB5WkVkak9VMXFhejA9 Kände igen disskussionen och frågeställningen så jag letade upp tidigare formstråd i detta Redigerat 2006-11-02 10:24 Redigerat 2006-11-02 10:25
Dagens lunch kan ju variera , men jag begränsar ingen summa utan begränsar att det just ska vara "dagens"
Har inte heller någon summa, de får ta vad de vill så länge det är "vanlig" mat. Däremot inte efterrätter eller bakelse efter. Kaffe är ok, även fika med kaka eller något om jag fikar ute på eftermiddagen.
Jag har sagt till mina assar att dom får ersättning om dom s.a.s MÅSTE ÄTA ELLER FIKA när dom är med mig men ska man vara helt ärlig så finns det ju inget som säger att min ass MÅSTE köpa fika barA FÖR ATT JAG FIKAR LIKSOM MEN BIO O BUSS ÄR JU NATURLIGTVIS SJÄLVKLART ATT DET BETALAS UR OMKOSTNADSPENGARNA
Låter som en vetttig tanke! Vi har försökt begränsa kostnaden, men som förståerligt har det dykt upp problem. Vi har sagt "dagen" och inte mer an 65kr. Ska def. föreslå enbart dagens! Tack för hjälpen!
Jag begränsar inget assistenten äter vad h-n vill ha ja knusslar inte när vi är ute, det kan ju också va ett sätt att uppmuntra ass. lite beror ju lite vad man har för pengar att röra sig med. åker utomlands ett par gånger om året och då får ass bra traktamente och vi äter gott och har det bra.
Hej, Ni som sköter er assistans själva d.v.s administrationen och löneutbetalningen. Tar ni ut någon lön eller ersättning för arbetet? Kan man behålla sin nuvarande ersättning från f-kassan? Mika
Det kan bli problem med att ha ass ers på sig själv om du har bostadstillägg då fk kan... räkna detta som en ink
Tar du arbetsledarlön/arbetsgivarlön för det arbete du lägger ner på assistansen räknas det som inkomst och påverkar alltså bostadsbidrag.
FK kan ju anse att din arbetsförmåga ökas i o m att du tar över ansvaret över din egen assistans, om du vill behålla ex. aktivitetsersättning eller sjukersättning är det viktigt att du förklarar hur lång tid administrationen tar. För mig tar det ca 2 h per månad nu när allt man måste göra i början är "fixat", men det varierar mkt på hur många anställda man har och hur effektivt ens löneprogram/datasystem/mallar är. Eftersom jag inte tar ut lön har jag inte fått några problem med FK. Om man däremot tar ut lön räknas det som inkomst, då sänks både esättningen (beroende på hur hög lön man tar ut såklart) och bostadstillägget.
Trodde att man hade rätt att arbeta max 5 timmar per vecka med rimlig lön utan att det skall påverka sjukersättningen. Det är i alla fall den information jag har fått. Dock räknas naturligtvis pengarna som inkomst.
Jag har oxå fattat att man kan jobba 5 tim / v utan att sjukers påverkas
Om man har hel sjukersättning kan man arbeta 5 timmar per vecka för arbetesförmågan bedöms nedsatt till 7/8 delar. Uppbär man däremot delar av sjukersättningen som tex 50% tillåts du inte arbeta någonting. Bostadsbidrag däremot påverkas vid minsta lilla inkomst och måste meddelas ändringen till Försäkringskassan
Är det ngn. som vet om fk planerar att höja ass.ers. fr.o.m. årsskiftet? Fick ett papper från mitt ass.bolag där de ville att jag skulle tänka över ev. löneförhöjningar till mina ass. En förutsättning är ju höjd ersättning. Någon som vet nått?
Ersättningen för 2007 blir 228 kr per timme.
Ni som sätter löner själv, vilken princip kör ni? "Lika-för-alla" eller individuellt? Och om ni kör individuellt, vilka kriterier använder ni för att bestämma lönens storlek?
Tidigare körde jag lite individuellt, lite logiskt eftersom en ass jobbat själv innan den utökades. Hon fick då högst under en längre tid då hon tog hand om nya inskolningar, info, etc. Sen nästa ass fick lite mindre och den tredje lite mindre ändå...sen har det rullat på och nu har alla fem som är "huvudass" lika hög lön, dvs högsta som kan sättas i dagsläget. När det kommer nya nu så sätter jag samma ingångslöner och efter provanställning synkar jag lite mot vilken kompetens de har, om de kommer att jobba mest OB-tid och vad de legat på tidigare i yrkeslivet. Alla "gamlingar"är nöjda med samma lön, de gör ju samma saker på sina varierande scheman.
Har en högre lön för familjen... Samma för utomstående.
Oavsett hur länge de jobbat?
Mannen ligger i princip lägst, men han går på ett gammalt avtal med inbakad ob och jobbar bara kväll och helg, de andra ligger ungefär lika med några kr mer ju äldre och erfarnare man är. Inte mer än 4 kr som skiljer, tror jag.
Hej, En snabb fråga. Hur gör ni med måltidskostnader för PA? Finns det något schablonavdrag per frukost, lunch, middag och kvällsmat? Isåfall hur stora är de avdragen?
Mina assistenter äter oftast med oss, de betalar 15 kr för frukost och 30 kr för lunch och middag här hemma. De kan antingen betala för varje dag (gör oftast timmisarna) eller per månad när de får lön). Om de av någon anledning inte äter/tycker om min mat har jag alltid frysta färdigrätter som de kan köpa för 20 kr, men det har nog bara hänt 3 gånger. Kaffe, te, socker, mjölk till kaffe, honung, knäckebröd, skorpor och frukt finns alltid till assistenterna att ta av.
Alla har ju sin assistans som de vill... Mina assistenter har alltid med sig egen mat, fika etc. De lånar vår micro och sen äter de i "sitt" rum. Jag skulle aldrig vilja ha de som sällskap vid matbordet, ser de tillräckligt mycket ändå. Någon gång händer det att de äter med oss när vi känner för det, men det är sällan. Är vi ute någonstans får de köpa mat och fika på omkostnadskontot. Eftersom det händer ganska sällan så har jag ingen specifik beloppgräns.
Hej! Funderar över om man har rätt att få med sig överblivna "omkostnadspengar" när man byter från kommunens assistans till ett privatbolag? Någon som vet? Lise
Nej. Kommunen har inget omk konto tyärr Kolla med det nya företaget att det är så.. ifall.. du ska byta ngn gång
nej. komuner brukar ha ett litet roligt "svart hål" tyvärr. i min komun måste man ansöka om sina omkostnads pengar om de överstiger 300kr (har därför inte PA från komun)
Tack för svar! Det är verkligen sorgligt att det fungerar så här. Förhoppningsvis blir det förändring på detta i framtiden. Idag blir sista dagen med kommunen, får verkligen hoppas att det kommer att fungera bättre med det nya assbolaget som vi har anlitat.
Jag har precis samma fråga, men då gäller det byte från ett privat assistansbolag till ett annat. Den 1. november byter jag bolag. Kommer då att ha ca 4.500,-kronor plus på mitt assistanskonto. Dessa pengar kommer gamla bolaget att behålla. På frågan vad som skulle hänt om jag låg MINUS på kontot, fick jag till svar att då skulle jag få pröjsa mellanskillnaden såklart, men sålänge jag ligger plus är det deras "policy" att behålla pengarna. Jag undrar med vilket rätt dom kan göra det? Varför förs inte pengarna över till assistanskontot i nya bolaget? Det sägs att några bolag gör si och andra så, beroende på nämnda "policy". Finns det ingen regler för sånt?? Är det någon som vet mer om detta än vad jag gör?
Så dåligt att man behåller omk kontot! Jag håller mig till ifa godkända företag o därmed så riskerar jag inte detta!
I det avtal jag skrev under på stod INGEN TING om eventuella överblivna assistentpengar. I och med att jag inte ens kom på tanken att dom skulle kunna behålla eventuella pengar, tänkte jag självklart heller inte på att fråga. Men oki...det får jag ta. Fast jag skulle fortfarande bra gärna vilja veta med vilken RÄTT dom behåller dessa pengar. Var står det någon stans att en assistanssamordnare har rätt att behålla klinternas/assistenternas pengar om dom väljer det? Och vad grundar man detta på?
En fråga till dem som "tar" ass pengen när man byter, var tar denna pengen vägen Sprid så gott det går att man ska alltid fr vad som händer med omk pengen om/när man byter bolag, dåligt av dessa bolag att inte informera då de säkert vet att brukaren inte ens vet att det är möjligt att få med dem i vissa bolag Stöld är vad det är!
Ja... jo... alltid lättare om man vet vad man pratar om. Men du, liksom jag, hade missat den biten när vi skrev på avtalet. För dig spelar det än så länge ingen roll. För mig, eller snarare min ass, betydde det 70.000 kr mindre. Nu måste jag snåla... Iaf... om man själv inte har koll när man skriver under, så kan man ju inte klandra andra...
Vart går de då?
För ett par år sedan när Rydisen (Sahra) och jag flyttade från en stadsdel till en annan fick vi besked om att den omkostnadsdel som fanns sparad i den ena stadsdelen skulle stanna där vilket i praktiken skulle innebära att vi inte skulle kunna göra någonting på ett par år då en ny pott var ihopsparad. Detta tyckte vi var mycket märkligt då assistanspengarna faktiskt är personligt beviljade och ska då inte kunna täcka några hål i en stadsdels budget. I och med detta tog jag kontakt med socialkonsulenterna på länsstyrelsen och de gjorde samma tolkning som vi hade gjort att pengarna skulle följa brukaren och inte stadsdelen. Nu löste det sig ändå då den nya stadsdelen visade sig vara helt sanslös när det gällde assistans och den nya lagen gjorde att vi trots flytt kunde byta tillbaka till den gamla staddelen igen och där funkar det mycket bra.
Häftigt att höra att nån är nöjd med kommunen. Första gången för mig...
Nja, nu har Sahra sagt det ett par gånger i det här forumet redan...
Det tycker jag är jättebra saker! Som assistansanvändare är det dock otroligt viktigt att höja statusen på yrket, och få assistenter att stanna. Jag brinner för att assistenter ska ha utbildning (rätt utb) och för det krävs ofta ganska mycket pengar. Men det ena måste inte utesluta det andra kanske...
Och om man inte tar med sig sina assistenter till den nya anordnaren då (inte helt ovanligt)? Eller kanske inte har lust/tid/möjlighet att anordna utbildning precis innan bytet? Jag tycker behovet ska styra i möjligaste mån, inte ekonomin.
Ersättningen för 2007 blir 228 kr per timme. För er som är intresserade.
Innan har ersättningen "bara" höjts med 6 kr / tim, bra att den höjs mer nu med tanke på att OB höjdes sist
Får mitt överskott till assistansomkostnader insatt på ett konto och sköter alla utgifter till detta själv, resten tar företaget hand om. Vet någon hur man slipper att deklarera för detta och hur man bär sig åt.Är det någon här som kanske vet.Det är ju så att jag själv inte har rätt till dessa pengar själv.
Jag brukar bara skriva det under "Övriga upplysningar" på min deklaration.
Blir du beskattad för detta ?
Nix... Inte hittills i alla fall. Men om jag får ränta på pengarna så skattar jag för dem, givetvis.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh