Halloj, Jag undrar lite över jourtimmar. Där jag jobbar får vi 25% av en "vanlig timme" under jourtimmarna. Får assistansbolaget full ersättning under den tiden? Det finns väl bara ett schablonbelopp som betalas ut per timme eller hur funkar det?
Om du arbetar fyra jourtimmar så får assistansbolaget en utbetald timme (267 kr), oavsett om det är vardagjour eller helgjour.
tack alla för svar!
Hur assistentens jourtid skall beräknas och ersättas har dock ingenting att göra med hur assistansersättningen beräknas och betalas ut från kommun/FK till brukare/arbetsgivare. Bestämmelserna rörande assistentens jour återfinnes i anställnings/löne-avtalet och/eller arbetstidslagen. Det enda kommun/FK har rätt att styra över i sammanhanget är att arbetsgivaren inte får redovisa jour gentemot den anställde medan h*n redovisar samma timmar såsom normal arbetstid gentemot kommun/FK.
Till sidans topp
Det skrivs och utreds mycket över kostnader för personlig assistans. Hur mycket pengar som går tillbaks till staten skrivs det inte så mycket om, alla arbetsavgifter, all kommunalskatt och alla egenavgifter måste generera till otroligt många miljoner....som staten får tillbaks + alla arbetstillfällen som assistensen ger... Vore intressant att veta hur de tänker och räknar när de skriver hur mycket assistans kostar.... mamma
Det är ju så med all skattefinansierad verksamhet, mycket kommer tillbaka. Även när den anställde spenderar pengarna, det som är kvar när samhället tagit sitt, blir det moms, energiskatt mm mm. För varje skattefinansierat jobb som försvinner måste ett nytt skapas i privata sektorn, annars blir det ytterligare en arbetslös. Kostnaderna för arbetslösheten är till största delen samhällets ansvar, A-kasseavgiften är bara en liten del. Ingen verkar titta på totalen... Redigerat 2012-02-22 18:58 Redigerat 2012-02-22 18:58
Har lite funderingar runt reseersättning. Mina assistenter är anställda med bil och mitt bolag betalar ut reseersättning till assistenterna när vi är iväg någonstans, dock är detta ofta kortare resor, runt 1-2 mil/gång. Har även en ångestproblematik och en sak som hjälper mkt när inget annat gör det är att fara iväg med bilen. Har förstått att det råder delade meningar om huruvida detta är ok. Att vissa bolag inte gör det utan låter brukaren betala alt tar halva kostnaden. Jag lever under existensminimum och får därför "normutfyllnad" av soc för att komma upp i existensminimum. Detta gör att jag inte får äga en bil. Har ju väldigt lite pengar att leva på så därför är jag väldigt tacksam att jag får ha det som jag har det. Hur ser ni/era bolag på frågan?
Enl. både FK och skatteverket är det inte ok att använda omkostnader för dina privata resor. Endast om assistenten t.ex. måste ha egen bil för att det inte finns plats i den bil du åker i får man betalt, eller om de måste ta sig till dig när du är mycket längre bort än normalt. Om du har ett funktionshinder som gör att du behöver bil, inte kan åka buss eller behöver den till arbete/studier så får man ha bil även om man får försörjningsstöd, de kan även betala ut medel till bensin om du har bra skäl.
Har hamnat i ett lönedilemma. Håller på med rekrytering igen. Har en assistent som vägrar gå in på min ingångslön utan kräver den lön hon jobbat sig upp till på sitt förra ställe (i ett annat bolag) med en brukare som inte har ngt gemensamt med mig. Hon jobbade tre år där. Ingen erfarenhet av jobb med människor innan. Jag vet inget om hennes egentliga kompetens och upplever henne som mkt aggressiv i denna frågan. Jag vill att hon ska visa vad hon går för och om hon verkligen fungerar så bra som hon påstår som MIN assistent så är jag beredd att höja henne. En annan har erbjudit "sina tjänster" men vill då ha 130 i timmen ex semesterersättning. Tycker detta är mkt högt. Vad anser ni? Vad har era assar?? Det sägs ju att det varierar över landet så det hade varit mkt intressant att höra. Känner att det är jättetufft när de pressar på och påstår att man själv ligger så lågt?
Hos mig får alla samma ingångslön oavsett utbildning, tidigare erfarenhet och ålder. Sen tar det olika lång tid att lära sig jobbet här så en del kommer upp till nästa nivå snabbt. Och det har inte med vad de gjort tidigare utan hur de fungerar hos mig. Vill någon ha lön för att den har en viss utbildning så får den söka en tjänst där en krävs.
Det är klokt tror jag. När du höjer till nästa nivå är nivån oxå samma för alla eller är den olika beroende på hur bra de är? Om en assistent har en utbildning eller erfarenhet som inte refererar till mina nedsättningar så känns det ju inte som att det spelar ngn roll.. ? Vad går dina in på?
Jag ger dem 115kr/tim och anser att det är en ok lön. Då ligger jag ju högre än dig, assistenterna framställer mig som att jag är en skitstövel som inte ger dem mer.. De har ju en ganska stor makt när man inte vet hur andra har det så det är ju bra att höra lite exempel! Vet du hur lönerna ligger hos andra?
Hur hög lön man kan ge beror helt på hur ens beslut ser ut, hur mycket tid som är OB, hur stor avgift anordnaren tar, hur höga omkostnader man har... Jag reser en hel del, både i jobbet och privat, och måste därför ha en hel del pengar till assistansomkostnader. Jag har också extremt mycket OB-tid. Min administrativa avgift är 5 % av schablonbeloppet. Mina assistenter har ca 120 kr/timme i genomsnitt (116-128). Ger 110 under introduktion och timanställning. När de får fast schemarad höjer jag till 115. Min poäng är att det är jättesvårt att jämföra assistentlöner eftersom den assistansberättigades beslut mm spelar stor roll (som jag skrev först). Jag skulle dock inte anställa nån som redan inledningsvis får mig att känna mig pressad och obekväm. Jag gör alltid klart att det inte är en merit att ha jobbat som assistent innan. Snarare tvärtom!
Tack för responsen! Utvecklingen när det gäller den här assistenten har fortsatt i en brant nedförsbacke. Hon är nu arrogant och otrevlig. Hon har blivit hårdhänt, hade varit och fått kortisoninjektioner i mina inflammerade muskelfästen i armbågarna, hade hysteriskt ont och kunde inte lyfta armarna än mindre använda dem så jag behövde hjälp av med jackan när vi kom hem. Hon slet(!) i den så jag skrek fyra gånger innan den var av... (kallsvettig..) Hon ska ut men jag sitter nu i en rävsax eftersom hon är den enda jag har nu, är dessutom ganska dålig och i fullständig beroendeställning.. Vet inte hur jag sa snabbt kunna få in vettigare folk. Rekryteringen går inte så bra så att säga..
Men vad är det som gör att du har så få sökande till din tjänst?
Jag har ett kriterie körkort eller ej som bestämmer ingångslön (115 el 120kr). Sen en trappa på antalet år hos mig.
Jap jag har ett privat bolag. De har ett lite annorlunda upplägg. Jag har en omkostnadsbudget och vissa saker som de står för rakt av. Överskottet går till dem, oavsett. Men det är som Ninnie säger att ens budget ska räcka till allt, har även jag mkt ob-timmar men funderar på att söka förhöjt belopp. Har en deal med bolaget ang ungefär hur lönerna ska ligga. Jag kan höja henne men inte hur mkt som helst Jag vill framför allt se att hon är så bra som hon säger. Det var hon inte.. Hon själv inser nog inte förrän nu att hon inte har ngn kompetens som spelar ngn roll här. (Dessutom är det inte så kompetent gjort att förutsätta att man kan göra ett jättebra jobb när man inte vet ngt om funktionshindret..?!) Jag tycker inte att deras lön från början är dålig, dessutom har vi ett system där de kan påverka en höjning i princip helt själva. Jag vill ha oxå ha utrymme att "premiera" dem när de verkligen funkar bra. Har inte haft ngn hög omsättning på folk, men det har varit några inne. Det har varit yttre omständigheter som gjort att de som varit här fått sluta. Vi har haft ett mkt bra klimat och vi har trivts bra med varandra. (Självklart kan jag inte veta vad andra tänker och jag kan ju ha fel men jag kan inte känna mig säkrare.) Har haft öppna dialoger och löst ev. problem på en gång. Så jag tror verkligen inte att det lönen, dock skulle en högre lön kanske göra jobbet ännu mer intressant.. Det rör sig om tre assistenter som varit här mer än tillfälligt och 5 som varit inne och testat på men inte blivit, (fyra av dem valde jag bort) sedan jag fick assistans för ca ett och ett halvt år sedan. Vi har under i princip hela denna tiden sökt folk men inte hittat de i söker, har löst det med de jag haft men nu har timmarna mer än fördubblats och jag har just nu íngen (ja mer än hon som inte funkar). Det är inte enkelt.. Har en annons som tydligen publicerats idag för nu rasar det in svar. (Kollade precis mailen..) Så nu gäller det bara att veta vem som ska in på intervju.
Ok, hoppas det löser sig. Jag tror att man alltid får räkna med att ha lite rekrytering "framåt". Det är ett genomgångsjobb, så det blir så. Kan inte råda dig så mycket, och vet att det är urkrångligt med rekrytering. Jag önskar att det kunde finnas samarbete mellan anordnare där, så att man kunde rekommendera folk till varandra. Det är ju lika svårt som assistent att hitta "rätt" brukare, som man trivs med och där tiderna passar. Ett datasystem för matchning vid rekrytering vore nåt...
Jo jag har tänkt en del på samma sak. Det dök upp i min skalle då jag haft en assistent som stulit, postat massor om brukare på fb, lånat massa pengar och inte betalat tillbaka och massa annat. När hon sades upp kontaktade jag bolaget för 2 brukare som hon berättat jättemkt om för mig, trots att jag dessutom försökte få henne att sluta (Detta var min första assistent så jag var helt oerfaren..). Pratade med vd´n och behövde inte säga hennes namn.. Hon var svartlistad hos dem och på flera andra ställen. Detta hade varit bra om man fått vetskap om. Vill bara skicka ett stort TACK till alla härinne och ni som gjort forumet möjligt. Det är en livlina, en fantastisk support och en fristad både när det är tufft och när allt flyter på i assistansen!
Det är lika svårt för assistenten att få veta nåt om brukaren. Tysnadsplikten är viktig och bra, men den krånglar till det ibland. Tyvärr missbrukas den också av anordnaren som lurar till sig assistenter (oftast nya) till besvärliga brukare med hög personalomsättning. It's a jungle out there...
vi har en son med autism. Han har två externa assistenter dagtid, men nattetid har jag och frun valt att ta hand om detta själv och turas om att ta hand om honom. Vi har ett eget AB endast med en brukare (sonen). Min fråga är: tror ni det är OK att vi skriver upp de timmar vi arbetat och redovisar för FK, men väljer att inte ta ut någon lön? anledningen är: vi vill inte tjäna pengar på sonen, utan att de sparas i bolaget för hans framtida behov eller för att erbjuda de externa assitenterna bättre villkor och utbildning tror ni att FK skulle ha synpunkter på detta? Detta borde vara ett smartare sätt än att vi sparar nettolönen till honom. Dessutom redivisas och skattas ju pengarna i bolaget så det är ju ingenting olagligt.
Varför inte ta ut lön (kanske lägre än andra PA) och sätta in på ett sparkonto till sonen om ni ej vill ha pengarna själv.. Man måste ta ut lön annars blir de väl fel i bokföringen, allt måste ju redovisas till FK och pengar man inte använder måste väl skickas tillbaka efter 6 månader tror jag de var..? iaf om ni har förhöjd ersättning.. Redigerat 2012-01-06 16:45
Ett alternativ är ju att du sätter din och frugans lön till en "väldigt låg nivå". Om du väljer att ge dig själv en låg lön är det ingen på F-kassan eller SoS som kan argumentera emot. Lägg in då pengarna i bolaget och använd budgeten till att göra det bästa möjliga för ditt barn.
tack för alla svaren. Då verkar det inte vara omöjligt eller olagligt så därmed är det ett bra alternativ som det dessutom går att argumentera för. Hälsningar N
Om jag var du skulle jag ställa frågan till IfA. http://www.intressegruppen.info
Lägger in artikeln som HSA-Niklas tipsade om här om någon missade den. Den försvann ju snabbt från statussidan... Kontrollen måste bli bättre "Assistantersättning: Det fuskas med ersättningen för personliga assistenter. I vissa fall är brottsligheten välorganiserad. Ibland med inslag av människohandel. Kontrollen måste bli bättre. Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) har tillsammans med Brottsförebyggande rådet (BRÅ) skrivit en rapport om bidrags- och skattebrott. Inte oväntat viks ett helt kapitel åt fusk med assistansersättning. Hur omfattande det är vet ingen. Men att det rinner pengar ur systemet står helt klart. Kostnaderna har stigit från fyra miljarder år 1995 till 22 miljarder 2009 utan att någon kunnat förklarar varför. Nu har regeringen till sist tillsatt en utredning med uppdrag att analysera hur många av miljarderna som kan hänföras till fusk och oegentligheter." http://www.dn.se/ledare/huvudledare/kontrollen-maste-bli-battre Självklart så tycker jag att det är bra att man vill motverka fusk, men jag kan också tycka att den här typen av artiklar lämnar en väldigt skev bild av verkligheten. Jag tror det är lite farligt om allmänheten ser på assistans som om det vore någon sorts organiserad brottslighet överlag, det nog inte så lyckat. Dessutom ett bra argument för politikerna att strama åt ännu mer. Hoppas det kommer att skrivas lite mer nyanserat om det hela...
Vad för utgifter får gå som omkostnad för sina assistenter? Tex. Om jag har 2 assistenter en dag och ska åka färdtjänst men bara får ta med 1 assistent kan då den andra assistenten få betalt för att assistenten använt sin bil/åkt buss? Jag går ut med en vän och äter middag, får då assistenten också äta och bli betald via omkostnad? Får assistenterna säga vad de vill ha i assistentrum och brukaren sen köpa in detta på omkostnad eller finns det ramar för vad som får/ska finnas?
Jag har vid ett flertal tillfällen åkt färdtjänst som assistent, och det har varit med en extra assistent (vid introduktion tex). Vi har aldrig blivit nekade att åka med fast det egentligen bara ska vara en assistent. Har du två assistenter ofta, så borde du kunna få tillstånd att ta med dig två assistenter. Jag skulle höra med färdtjänsten om vad de kräver för intyg. Det kan ju vara en försäkringsfråga hur många som får åka med, antar jag. Är inte helt säker på hur det fungerar med omkostnad, men ser ingen anledning till att man inte skulle kunna ta en kostnad för en assistents arbetsresa på den. Är ni ute och äter så kan assistenten få äta på omkostnadsmedel, det är enklast om du tar ett separat kvitto. Det finns dock vissa summor som inte får överstigas. Gör de det så ska assistenten skatta för detta som en förmån. Om så brukar göras är en annan femma. Dessutom kan det ju vara lite trist att behöva betala om man annars hade tagit med sig egen matlåda. Jag tror att "normalt" möblemang går att ta på omkostnadsmedlen utan problem. Vissa ramar finns det naturligtvis, men jag vet inte exakt vilka. Microvågsugn och dator vet jag att det gått igenom där jag jobbat. Till syvende och sist handlar det väl om det finns tillräckligt med omkostnadmedel. Det begränsas av ekonomin helt enkelt. Har du ingen anordnare som du kan fråga?
Nu har regeringen beslutat om nytt timbelopp för 2012. Regeringen har beslutat att schablonbeloppet för assistansersättningen enligt 51 kap. 11 § första stycket socialförsäkringsbalken, ska vara 267 kronor per timme för år 2012. Timbeloppet för år 2011 är 258 kronor per timme.
Det lät ju positivt!
Har för mig att assistansföretag sätter av en viss procent/summa av ass.ersättningen som ska gå till "fritidskostnader" som fika, biljetter, utflykter etc. Vet någon vad det brukar vara?
Viss procent tror jag inte. Assistenternas utgifter i samband med dina aktiviteter ersätts av ass-ersättningen.
Det är oerhört olika. Beror på (borde bero på?) behov, antal timmar, och budget inte minst...
Har några funderingar ang hur man gör med vissa saker rent ekonomiskt.. Saker som assistenter har sönder (som inte är normalt slitage eller så)? Saker som stjäls? Fel i butik när man scannar och assistenten inte plockat ner rätt antal varor i vagnen? (Var med om det nyligen, scannade 3 tvättmedelspaket, sa till assistenten att det var tre och hon svarade ja och tog ett. Hon måste hört fel och svarat på vad hon hört.)
Jag brukar ersätta saker med omkostnadspengarna när saker slits pga handhavande av assistenter. När annans assistent har haft sönder saker har jag krävt ersättning från deras assistansbolag, troligtvis har då någon försäkring lösts ut. Hur stjäls? Har du assistenter som stjäl, avskeda dem och polisanmäl. Sådant är vidrigt! I affären bör det ju vara ditt ansvar att rätt varor kommer med. Det gäller att du är uppmärksam och påtalar för assen hur viktigt det är att saker blir rätt.
Ok, tycker ju själv att det bör gå att ersätta den vägen då inte jag själv bör stå för det. Assistenterna som stal i det fallet är inte kvar. Tycker det är svårt att lita på assistenterna till fullo dock. Måste ju någonstans men tycker det är svårt..
Förstår dig på ett sätt, samtidigt tycker inte jag att assistenterna själva ska stå för saker de har sönder eftersom de då blir jätterädda att handha saker och det skapar ingen bra arbetssituation. Självklart kan det ju finnas undantag om de mer eller mindre medvetet har sönder ngt.. Skulle nog ha väldigt svårt att be PA´n betala själv.
En drulleförsäkring gäller väl inte när man jobbar? Som anställd är man väl inte personligt ansvarig för saker som man råkar förstöra? Exempelvis, om man tappar företagets bärbara dator så skärmen spricker. Om det sker på arbetstid så skall företaget köpa ny dator alternativt använda företagets försäkring?
Kan ju vara svårt att avgöra när ngt gått sönder om normal aktsamhet iaktagits? Vill inte ha assistenter som är rädda för att saker går sönder och de själva får pröjsa men jag vill inte heller stå för kostnaden, lever på liten inkomst och är jätterädd om mina saker..
Nej det gör det ju absolut inte.. Den kommentaren är sjukt onödig från en asse hursomhelst.. Skulle en och samma paja ovanligt mkt eller beteé sig respektlöst i frågan så skulle jag nog överväga att låta den gå. Undrar hur det funkar med försäkringarna.. Antagligen är det väl oftast en självrisk men det är ju egentligen inte vårt problem? Försäkringen blir ju onödig förutom om det är riktigt dyra saker som havereras (typ en dator) vilket det oftast inte är. Kan oxå tycka att det är fel att det ska gå på omkostnadskontot så vida man har en viss summa per timme till assistansomkostnader. Nje tycker detta är klurigt och värt att diskuteras...
Självfallet ska det betalas av assistansanordnaren, dvs. av ass. ers. En assistent är en anställd person, likaväl som en kontorist. Om kontoristen tappar kaffet över datorn köper företaget in ny dator, om samma sak händer en assistent gäller samma regler. Däremot kan den assistansberättigades hemförsäkring användas och då ska företaget stå för självrisken. Att man sen anställer människor som är normalt försiktiga om saker är ju ens eget ansvar. Om någoon medvetet slarvar är det ju fog för uppsägning.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh