Vore intressant att höra vad ni har för omkostnader för er assistans, det känns som om vi själva har omkostnader som vi inte tänker på att vi kan få betalt för. Jag behöver höra lite från er andra med ass. Jag har nattjour bland annat ... vad tar ni upp?
Kostnader för assistansrummet, dels hyreskostnaden eftersom man inte kan använda det själv, dels inventarierna som säng, skåp, lampor, sängkläder, tv, väckarklocka eller vad de nu behöver. Övriga hemmakostnader som vatten, mer el, toapapper, tvål, handkräm, handskar, huvudvärkstabletter, första hjälpenprodukter och annat som ska finnas på en arbetsplats. Personalvård som kaffe, te, mjölk i detsamma och frukt, finns lista på skatteverkets sida om vad som är godkänt utan att de ska förmånsbeskattas. Brandsläckare, brandvarnare och ev, stege om assistentrummet inte är på bottenvånningen. Sen allt man gör som inträden, resor, logi och mat när man är borta (det ska beskattas). Litteratur om ens funktionshinder, sjukdomar man har och assistans, allt administrativt som behövs som papper, kuvert, frimärken, skrivarfärg och almenackor. Inköp av saker som assistenter tar sönder, saker som du inte själv skulle använt men som underlättar för assistenter, dvs. som ger bättre arbetsmiljö.
tack för ditt långa svar! Jag fick lite nya ideér. Kanske du kan svara på var på skatteverkets hemsida man kan läsa sig till vad är avdragsgillt.
Jag har räknat ut hur mycket som är min privata användning av skrivaren. Den delen betalar jag privat (löser det genom att köpa en av patronerna.) Samma med papper. Hittills har jag stått för en del av deras saker. Som fikat, och tvål, handlotion och lite sånt. Men nu har jag inte råd längre. Så jag måste bli bättre på att räkna ut vad assistansen kostar. Och se till att det finns kvitto, fakturor etc. Sen händer det att jag handlar privat samtidigt. Och så stryker jag min privata kostnad och räknar bort den. Vi slipper hämta två paket från samma företag! Jag ska lägga en stund varje vecka att se till att alla papper, kvitto hamnar rätt. Och att siffrorna skrivs in i min redovisning. Jag brukar tänka på vad som finns på "vanliga arbetsplatser" och har frågat runt lite hur folk gör där. Rätt provocerande när man frågar om de tror arbetsledaren betalar ur egen fick till admin. materialet som bläck, papper. Eller vem har köpt in brandsläckaren, första-hjälpen... "skramlade ni i personalgruppen?" Dom flesta inser då att ass-ersättningen ska räcka till sånt oxå. (en del lägger till inom rimliga gränser - som om pengarna skulle räcka till överdrivet mycket av allt. och var ska vi förvara allt överdrivet inhandlat?) Jag ska iväg och köpa lite udda ass-omkostnadssaker snart. Batterivatten, rapsolja, emulgator, konserveringsmedel, glycerin och lite annat... (till handlotion) de föredrar min hemgjorda. I måndags kom några nya böcker. Bland annat om kommunikation och aspergers. Och en ny om stomi. Ska läsa igenom dom och se hur jag ska använda dom. Vi tittade på en bra väggalmanacka för 2009 i onsdags. En sån familjesak med flera kolumner med ficka nertill för penna och lite lappar, har en nu. Men denna var klart bättre. Så den ska köpas på onsdag.
Hej Lotta! Jag vet bara vad som stod skrivet i pappret från kooperativet. "Kan komma att beskattas" står det. De nya reglerna verkar fortfarande lite luddiga. Kanske någon annan som vet?
Till sidans topp
Jag och en ass. var på bio. Sen i går kommer en annan ass. som är ansvarig för assistnskassan o att skicka in kvitton för utlägg. Hon såg frågande ut o frågade om det verkligen skulle vara med ett kvitto för godis/snacks. Jag sa att det måste blivit något fel.För att vara säker, så det inte var så att hon hade lånat pengar därifrån (även om det kändes konstigt, för då borde hon sagt tiil mig. Så ass1 ringer ass2. Ass.1 säger att det inte får räknas men ass2. är mkt förvånad o sa att det brukar vi få, o undar om hon på ass.bolaet sagt så. Jag ringer ass.bolaget. När hon pratat med ass.2 i dag sa hon att det fick v göra för andra ass.bolaget. Det har aldrig varit ok. Jag har fått frågan av en som missuppfattade, men denna människa har aldrig frågat. Det som hänt har hänt men vi vet inte om det gäller Jag måste prat med henne men det känns jobbigt. Vad skulle ni ha gjort? Redigerat 2008-09-14 01:37
godis får inte räknas som en ass omkostand dessutom nu from 1 juli så ska lunch/mat /fika förmånsbeskattas för assen
Fika är skattefritt, saker som kan räknas som måltid ska beskattas. För övrigt har det varit så mycket längre än sen 1 juli, men bolagen har lättare kunnat fuska. Läs på skatteverkets hemsida om olika förmåner: http://www.skatteverket.se/skatter/samlingsmenyer/formaner.4.3a2a542410ab40a421c80001009.html Det kan tolkas lite hur som huruvida godis är en ass.omkostnad. Är en chokladbit mindre omkostnad än en kaka till kaffet? Olika från bolag till bolag, så bestäm själv vad du tycker och ta upp det med bolaget. Själv kollar jag alltid upp saker med respektive myndighet och litar inte blint på vad bolagen säger. De säger mycket dumt... Redigerat 2008-09-11 12:15
Då borde man ju själv kunna tolka reglerna som man vill, bara man kan motivera sitt beslut på ett vettigt sätt. Här handlar det ju inte om att gå sin egen väg och strunta i bestämmelserna, det handlar om att de som är satta att bestämma inte heller kan bestämma sig.
Tycker du ska ta ett ordentligt snack med ass.bolaget om vad som gäller för ass.omkostnader o också be dem inte lämna ut såna uppgifter till olika assar som ringer o frågar. Min erfarenhet visar att det lätt blir småtjafs vid såna situationer då flera tolkar samma rgler. Det är ju du (gissar att ass.bolaget är arb.givare) som arb.ledare o ev medarb.ledare som får reda ut det då ska ju ni också kunna säga o bestämma vad som är okej att ta på ass.omkostnaden. O argument som att det fick vi där eller andra får funkar inte
det var inte OK på förr assbolaget heller, o jag tycker absolut inte att man ska kunn a köpa snask för bio, för ingen tvingar en att äta godis på bio, och jag brukar säga till innan så vill dem ta med hemifrån så finns den möjligheten. Grejen är att jag har inte ens blivit tillfrågad av denna tjej, så hon har nog bara tagit det förgivet, och haft tur att ingen kollat. Sen tycker jag att de ska säga till mig om dem tar något på kvitto som ass.kostnad så att man vet om det,då kan man ta upp sånt som blir missförstånd direkt. Hur skulle ni gjort? Skulle ni tagit upp det med denna tjej, det måste ju betalas tillbaka, och ev.finns det fler tillfällen. Vad skulle ni sagt? Redigerat 2008-09-14 01:41 Redigerat 2008-09-14 01:41 Redigerat 2008-09-14 01:41
Jag skulle ta det först med den assen det gällde o efter det med alla på ett p-möte o då ev ha en representant från ass.bolaget med (om du vill ha bra stöd med) o dra de regler som gäller för ass.omkostnader. Sen skulle jag nog föreslå dig, precis som Moon säger, ta hand om kassan själv så har du koll. Jag har själv ingen handkassa hemma utan skickar in kvitton varje månad. Funkar fint. Hade en asse för flera år sen som skickade in sina fika kvitton från nåt p-möte till bolaget direkt. Men eftersom jag är egen, har bara den ekonomiska biten via bolag, ringde de mig direkt för att kolla om det va okey. Fick ta det med assen sen o fick argumentet att det fick vi där jag jobba förut.........
Hon som fått ansvaret nu llitar jag fullt o helt på, + att jag är involverad, men orkar inte ta hand om det själv, Så nu funkar det bra. Deandra har jag frågat om dem vet att man ej får betala godis m. ass-börsen. Redigerat 2008-09-14 01:43
Tråden är flyttad hit från kategorin Vardag med assistans!
Tycker det luktar utnyttjande lång väg. Vilket annat jobb erbjuder godis till sina anställda? Det brukar väl inte ingå i förmånerna någonstans såida man inte har någon sorts fest. Samla alla, påpeka att du förstått att inte alla har klart för sig var som godkänns som omkostnader, säg åt dem att de som vet med sig att de gjort fel ska kontakta anordnaren och få deras hjälp att räkna ut hur mycket de ska betala tillbaka, (kolla med bolaget om de kan dra det på nästa lön). Förklara skatteregler ang. löneförmåner och vad omkostnaderna ska användas till för dem och ta bort ansvaret för omkostnaderna från assistenterna om det är möjligt för dig, det bäddar bara för problem.
det var för ganska mkt Redigerat 2008-09-14 01:45
Tack för alla svar. Redigerat 2008-09-14 01:48
Jag skulle lämna det här bakom mig och be ass-bolaget upprätta en lista med saker som de godkänner. Gör inte en stor sak av 88kr det är en droppe i havet mot en bra assistent, bolaget fixar de där 88kronorna på något sätt...
Det är sagt att det ska betalas tillbaka. Jag ska i alla fall ta upp det. Men sen ska jag lämna det. Redigerat 2008-09-14 01:47
Varför har du fått ta lån för att få handkassa?
Bolaget har så, att med nya lagen kan jag ej få ut i förskott. När vi har kvitton för utläggen b etalar de dit summan, så när vi har kvitton för allt blir det plus. Avslutar jag o byter bolag för tidigt får jag betala tillbaka. Sådet ordnr sig. Alternativet är att lägga ut ifrån privat kassa o det ska varken jag eller assarna göra tycker jag. Har ingen annsa så? Redigerat 2008-09-14 01:46
Tycker det låter ovanligt krångligt. Själv lägger jag ut pengar o skickar in kvitton i efterskott. Jag får, om jag vill, ha en handkassa hemma o skulle då få ett visst belopp i förskott som sen ska redovisas med kvitton. Att jag inte valt att ha det så är just om man tar pengar därifrån o sen glömmer lägga dit kvitto eller det blir som i ditt fall fel o någon måste betasla tillbaks.
Hos oss har vi det så att 5kr per använd assistanstimma, betalas till ett konto i mitt namn, som jag hanterar som en handkassa, separerad från privata konton. Jag redovisar sedan alla utlägg mot kvitto, som jag alltså också själv ansvarar för.
Jag får ut förskott på det jag budgeterat för en månad. Det varierar beroende på vad som ska köpas, göras etc. Sen skickar jag inte redovisning och kvitto, fakturakopior etc.
På koopet där jag jobbar är det i princip det som brukaren väljer, de flesta med fysiskt funktionshinder väljer att lägga ut och få tillbaka mot kvitto i efterskott såvida det inte gäller kostnader för resor eller andra större utgifter. Däremot för de medlemmar med hjärnskador eller utvecklingsstörningar har de flesta en handkassa som man fyller på efterhand som kvitto kommer in. Men det är ju inte ett lån, det är ju en handkassa för de utgifter man kommer att ha för sin assistans. Om någon missar ett kvitto så behöver ju inga pengar betalas in utan det utlägget får ju brukaren eller assistenten stå för själv och pengarna ligger kvar i handkasan till nästa utlägg.
Ny fråga! Anser ni att glass är fika? Dvs. om vi är ute och det är fikadags, kan man då välja att köpa glass istället för kaffe och laka som assistent?
Diskuterade detta med en av mina assistenter, el... eg. flera. De är rätt engagerade i arb.rättsliga frågor. Typ alla ska bli personalvetare... Till slut kom vi fram till att vi kör ett hälsoperspektiv på det hela. Glass, godis och kakor är inte nyttigt alltså så kommer inte jag uppmuntra till detta genom att ge dem det. Undantag är en läsk istället för kaffe, men även det är lite tveksamt... Vi hade diskussion med skatteverket om detta och pratade med två personer, och de kunde inte säga mer än vad som står på deras hemsida... Kom tillslut fram till att jag kunde snegla på vad som finns för grejer på t ex Quill. Det som finns där måste rimligtvis vara skattefritt.
nån moralkärring tycker jag inte att vi brukare ska behöva vara så jag fattar inte alls det där med hälsoperspektiv. men... whatever works 4 ya!
De får äta hur mycket glass, godis och kakor som helst under arbetstid (vilket de också gör ibland), men jag bekostar det inte. Varför skulle jag främja ohälsa? Det rimmar illa med den subventionerade friskvården de får. Tar ut varandra liksom.
äh jag tror knappast att en läsk ger mer ohälsa än kaffe. men ok.
Eh... jag har ju då hört om fler positiva forskningsrapporter om kaffe än om läsk (typ 0). Det säger sig väl själv att 33 sockerbitar inte är helt hälsosamt?
Klart jag bjussar på det också, någon gång då och då... men, jag skulle aldrig göra det till en vana. Att de vid varje pass får en bulle, kaka, chokladbit eller liknande. Hellre då hårt bröd med ost. Eller frukt som några har.
Nä, absolut inte som en vardaglig vana, strider ju mot arbetsgivarens krav på att tillvararta de anställdas hälsa. Jag menade alltså att istället för fika som ju är ok, äta en glass då och då. Om man är ute och jag själv vill ha glass istället för kaffe, är det ok skatteverksmässigt ok att betala glass istället för fika? Godis är aldrig ok, tycker jag men glass är ju som en fika, typ, eller inte? Frukt får mina, både hemma och borta samt flaskvatten om vi är ute, de har även tillgång till soda streamer här hemma. Anledningen att jag frågar är att vår ekonom på jobb säger nej till alla glass.omkostnadskvitto men personligen är jag i valet o kvalet, jag tycker man kan jämföra med fika, trots allt, ibland. Va då velig!!!
När jag jobbade för några år sedan så godkändes glass. Själv så äter jag inte gärna kakor och sådant och dricker inte heller kaffe. När brukaren fikade blev det pinnglass för mig istället. Var inte många gånger men det hända vid några tillfällen. Men som alternativ tycker jag att det inte är fel.
Varje morgon får dom en mugg kaffe med mjölk, eftersom många har mjölk i sitt kaffe. Men det är enda gången på dagen jag själv dricker kaffe här hemma om jag inte har besök, då kan dom också få om dom vill.
Tror faktiskt inte du får något mer vettigt svar av de på skatteverket faktiskt... Har för mig att jag frågade om glass och det var ett svävande svar jag fick... Om jag säger så här... jag tror inte de bryr sig om det står glass på ett kvitto, och börjar ta det till förmånsbeskattning. Det är inte många kronor det rör sig om. Grejen är väl att du kan nog köpa det mesta, men vid vissa saker ska det förmånsbeskattas och ev. läggas på arbetsgivaravgifter.
Det börjar bli allt vanligare att högriskkapitalister köper upp assistansföretag i Sverige och placerar vinsten utomlands. Hur seriöst känns det? Och var blir assistansanvändaren av i allt detta? De här riskkapitalisterna kommer dessutom inte Kenneth Johansson och hans anhang åt och då är det bättre att sätta enorm press på den enskilde assistansanvändaren, som redan vänder på kronorna för att få ett normalt liv.......tydligen. http://www.independentliving.org/assistanskoll/20080826-Argan-Capital-Humana.html
Jag blir så trött, pengar bara försvinner.
Som jag skrivit tidigare... Att pengarna som brukaren inte kommer åt utan kvitto går till företaget och som där beskakttas.. och nettot behålles av företaget .. ja då uppstår dessa intressen... självklart. FK vill inte ha pengarna.. FK ser till att brukaren inte får dom.. staten vill inte ha dom. Fantastiskt..
Det är nog inte "högriskkapitalisterna" som går in. Assistanssbranschen handlar nämligen ej om en "hög risk". Här snackar vi stadig och trygg bransch vars pengatillförsel är garanterad av staten! Det handlar istället om klassisk business. Många mindre assistansbolag köps numera upp av de stora bjässarna. Detta leder till en konsolidering på marknaden. Ut med amatörerna och in med de riktiga businessproffsen. (Gissa varför Assistansia bytt ägare ...) Omsättningarna i dessa nya stora bolag lockar till sig riskkapitalister som självklart bara har ett mål. Tjäna pengar! (Glöm alla illusioner ni kan tänkas ha om att jättebolagen bryr sig mer om ER än vad "Stina Karlssons Assistans" med 15 anställda gör ... ) Konsulter håller nu på att plugga på om denna bransch. De söker kontakt med erfarna inom assistansbranschen för att utbilda sig. Sedan säljer de kunskap om hur man på bästa möjliga sätt kan roffa åt sig pengar. Det cyniska system som Assistansia inledde är ingenting mot vad som komma skall. Tyvärr är den nya LSS-lagen ett mycket nödvändigt ont för idag är LSS (och LASS) totalt tandlös när det gäller att försöka förhindra ekonomisk utsugning av branschen. Dagens slappa regelverk var inte så intressant för proffskapitalisterna när det bara handlade om en total branschoomsättning på 5 miljarder. Idag är dock situationen totalt annorlunda. Självklart lockar dagens 30-40-miljarders business in kapitalisterna. Vårdbolagen och riskkapitalisterna flockas som hyenor kring assistansbranschen. Assistansbranschen i Sverige kommer att se mycket annorlunda ut om 5 år. Det kommer att finnas några få riktigt stora bjässar. Den kommunala assistansen kommer att vara en spillra av vad den är idag. Ska vi slå vad?
Jag ska till mässan "ett bra liv". Jag behöver två PA för att resan med pendeltåg ska fungera smidigt. Alltså har jag lyckats få in det i budgeten. En få utbildas och en får jobba eller så blir det halva var. En ska komma tidigare och stanna efter så jag blir klar och sen på kvällen hinner duscha. Så långt är allt okej. Det kostar att leva! Och jag har inte gjort ett dugg på hela sommaren så det finns lite omkost till sep. Nu till dilemmat - den tredje PA-n vill kanske oxå med. Men jag har omöjligt råd med 8 timmar till, från något av konton (timmar eller omkost) Har räknat och räknat och kan klara 3 timmar utbildning och dennes SL-resa dit och hem. Att minska tiden där och ha alla med blir för stressigt. Hur ska jag lägga fram detta för den tredje?
Den tredje kan ju gå själv utan att han/hon jobbar för dej, men då får ju den betala eget inträde.
Inträdet är gratis för alla, men jag håller med sunshine, den tredje kanke kan hänga på er men gå på sin fritid.
Jag hade erbjudit att betala resa och ev. fika på plats men inte utbildningslön. Eller om den ass som får utbildning går med på att dela både jobb och lön med hälften av timmarna till den andre.
Min assis. anordnare Jeta Jon AB betalar till mina ass. 145:- per timma inkl semester ersättning, + OB-tillägg. Jag undrar om det är rätt lön eller om man kan begära högra från anordnaren? Svara gärna ni som jobbar som assistenter eller ni brukare som vet hur mycket era ass. får för timlön. Redigerat 2008-08-31 00:49
Mina får mellan 100 (helt ny, utan någon som helst erfarenhet och inget körkort) och 116 (jobbat heltid hos mig i minst 5 år och har körkort). Detta utan semesterersättning och OB. Den lägsta borde alltså snitta på 135 kr inkl. allt, medan den som har högst snittar på 155 kr. De flesta ligger på runt 145 kr. Sedan får de friskvård, och förfriskningar. Har ett välutrustat assistentrum. Jag reser och gör mycket, och det påvekar lönen.
Hur är det med skatt efter 1 Juli på ass.omk.-biten? Förstår att det är ok efter 1 Juli om en ny period börjas. Saken gäller då man har privat samordnare efter 1 Juli och man fortfarande ligger kvar i perioden Maj till Oktober.. Då gäller ju gamla reglerna vad jag förstått. Och de nya startar från November.. Nu så ser jag att skatt tagits på ass.omk.-biten av samordnaren från 1 juli.. därför att det måste samordnaren betala från 1 Juli. Jag tycker att den period som "tillhör" tiden innan nya reglerna kom bör behandlas som tidigare... och de nya reglerna från 1 Juli ska behandla den nya perioden som börjar i okt. 2008 och slutar mars 2009. Ifall du som läser och vill kommentera, tycker det är fel eller riktigt... så vill jag ha belägg (länk, text) som refererar till ditt påstående. Visst.. något oklart i min fråga.. fråga gärna. Tack
(Tråden är flyttad hit från kategorin Anordnare- Företag.)
Nya lagen gäller fyllt ut för alla som har ett företag som anordnare från 1 juli. Dvs man får inte betala ut omkostnadsmedel utan kvitto. Har man anordnare så krävs ingen redovisning till FK, förutom ett kvitto/avtal på att man köper assistans för alla pengarna, då har man ingen redoviningsskyldighet till FK som ass. berättigad. Företaget har det däremot till skattemyndigheten. Man ska inte betala skatt på omkostnadspengar, det är vinsten i företaget som det ska betalas skatt på vid deklaration. Så om du använder 6000 kr en månad som omkostnad, anordnaren har kvitto på den summan och har betalt ut löner, skatter och allt annat, även förmånsbeskattning på resp. assistents matkvitto, så har företaget kanske 2500 kr över den månaden som vinst. Om de pengarna står kvar när året är slut (tillsammans med resten av månadernas pengar och alla deras brukare så ska företaget skatta för dem. Periodredovisningen som ska lämnas till FK och börjar med första hela perioden efter 1 juli gäller bara egna arbetsgivare som ska redovisa själv och betala tillbaka ev. överskott till FK. Infon finns hos Ifa och FK.
Är ingångslön på 130 kr per timme bra? dvs 20 800 kr per mån för 40 timmar.
Otroligt bra! Om du på det får sem.ers. samt ob Redigerat 2008-07-16 12:51
128,80 inkl. semesterersättning är ganska vanligt. Sen tillkommer ju OB:n
Men nu var 130 kr per timme ju ingångslönen...Menar du att det e vanligt med 128.80 kr redan i ingångslönen. Då är 130 kr ju inte mkt om man har spec kompetens
Fick veta även att i de 130 kr ingår även OB och extra OB vid storhelger....Brukar det vara så här?
Då är det ingen vidare bra lön. Mina har 130 kr inkl. sem. ers. sen tillkommer ob.
det är mer än vad jag tjänar på kontoret efter att ha jobbat här i sju år så jag skulle nog säga att det är bra.
Men nu bvvar det ju att jag inte har ass på nätterna....de åker härifrån kl 22.00 ca. Är 130 kr? ändå dålig
Har ej påbörjat ass an men jag har 9 timmar per dag jag får väl själv bestämma det händer väl ibland gå ut på helgerna........ Redigerat 2008-07-17 20:24
Om du inte har hela helgen kan det väl vara ok, men se till att de får storhelgstillägg i så fall. Det är ju så att de som bara jobbar vardagar och mest dagtid tjänar på inbakat ob, men om du helt plötsligt behöver mer assistans så kan det bli problem eftersom då löner inkl. ob. då blir orättvisa.
Jag skulle själv aldrig vilja jobba med inkl. OB. Var är då moroten till att jobba helg?
Jag tjänade 124:- i timmen exkl. semestererättning och ob, det tyckte jag var väldigt bra och jag var mycketnöjd med det. 130 inkl semeter ersättning hade jag vart nöjd med, men inte inkl ob...
Har ni individuell lönesättning och isåfall på vilka grunder? Eller ger ni alla samma? Och vid den årliga löneförhöjningen, får alla samma då?
Alla får samma eftersom jag har samma krav på alla utom sambon som har mindre av skäl som står i något annat inlägg.
Jag undrar vem som mottager dessa pengar vid återbetalning? FK får väl inget alls? Privata får 70% va? Staten 30% i runda tal Om Kommunen är anordnare så får kommunen allt.. eller? Egen.. där går allt till staten oavkortat.. hmm? (Ovanstående då godtagbara kvitton ej finns) Redigerat 2008-06-09 09:33
Reglerna träder ju i kraft 1 juli. Assersättningen betalas ut 20 juni för juli månad. Jag har hela tiden tänkt att de nya reglerna gäller from det som betalas ut efter 1 juli, dvs. pengar som betalas ut 20 juli. Annars blir det ju i princip retroaktiv lagstiftning... På FK's hemsida kan man läsa det här "Den som själv är arbetsgivare Den som själv är arbetsgivare ska redovisa kostnaderna för sina personliga assistenter. Redovisningen ska göras i samband slutavräkningen i varje period. Regeln gäller första gången för en period som helt och hållet inträffar efter den 1 juli 2008." Nån som vet?
Vi får pengarna för juli den 20 juli?! Får inte ni det?
Nej jag får pengarna i förskott. Alltså 20 juni får jag pengar som jag använder och betalar ut löner för den 25 juli. Kanske har det förändrats, blev ju egen för typ tre år sen. Får du pengar den 20 juli som du ska betala ut löner för den 25 juli?
Jag tolkar det som en redovisningsperiod är den bestämda perioden ifrån F-kassan, oftast 6mån men kan bestämmas indviduellt. Det är ju först efter redovisningsperioden som FK jämför redovisade- med utbetalade belopp. Alltså är ni inne i en period nu så ska de gå ut helt innan reglerna börjar gälla. Jag har t.ex. 3mån kvar efter 1 Juli. Börjar en ny period för er 1 Juli, faller den nya lagstiftningen in direkt på den perioden. Redigerat 2008-06-15 15:55
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh