Jag hade gärna varit barfota eller med bara strumpor lite oftare. Jag har ett fast fotstöd på min rulle: http://www.panthera.se/infocd/pris/delar/fotstod/index.html längst ner på sidan Problemet är ju att fötterna dels halkar av, dels att främre delen av foten hänger ner. Visst kan man ha någon antihalkgrej (teknisk term ) men det blir lite svettigt. Hur gör ni andra? Bygger upp något av plywood? Struntar i att fötterna hänger ner? Jag har insett att jag alltid har skor på mig och det vill jag inte ha. Tassarna behöver lite luft, ju. Och jag är trött på att höra (av omgivningen) att jag får uppfinna nåt...
En gissning nu, men du kanske inte har stöd under låbenet tillräckligt lång fram under knäet, och då åker ju fötterna utanför fotplatterna om man kanar bara så lite frammåt.
Jag har satt 2 remsor antihalktejp på min fotbåge, det gör att fötterna inte åker iväg så lätt. Är sån tejp som man har i trappor och liknande för att inte halka. Funkar både med skor, sockar och barfota.
För att lösa det problemet har jag sandaler med gummiundersida, ungefär som antihalk. Det ser lite mer klätt ut
Jag har också ett sånt fotstöd. Och krockat sönder tårna en del. Nu är jag svagare i armarna vilket minskar skadorna eftersom jag inte rullar omkring så mycket. Mina fötter har liksom ändrat form för att passa fotstödet. En av mina PA tycker de ser ut som lindade kinesiska fötter light. Och visst har de fått en annan form. Men jag kan ha vanliga skor - än... Jag har sällan skor inne. Haft lite sårproblem på tårna så strumpor och kompresser har varit mitt bandage. Har flera gånger tänkt börja med sandaler. Men efter någon dag så är det glömt. Vet några som fått anpassningar på hjälpmedelscentral. En djupare platta. Kolla om de kan fixa det till dig.
Jag o min mor har byggt en fotplatta som är stor nog så hela foten står på den. Den läggs på den vanliga fotbågen o har en träkloss som ligger i båg utrymmet o håller den på plats. Vi har sen klätt den med tunt skummgummi o tyg. Funkar fint.
Nu har jag köpt antihalktejp på Biltema så ska jag se hur det funkar. En enkel fotplatta skulle nog jag och sambon kunna fixa ihop, det som Batsheba beskriver verkar bra och enkelt. Rullen är utprovad åt mig på Orup så jag är ganska säker på att den har rätt mått på alla håll och kanter, de är duktiga där, men det var ändå än god tanke att det inte var tillräckligt stöd under låren. Jag flyttar fötterna rätt mycket för att få olika sittställningar, så än är de inne på fotstödet, än utanför (ja, inte när jag kör då), och än på snedden. Jag köpte en massa påklistringsbara reflexer också som ska på kanten på bilens dörr så att det syns när den är öppen. Rullstolsroboten i bakluckan ska också få en reflex eller två
Till sidans topp
Hej! Jag undrar ni som har handikappanpassad bil och kör själva hur gör ni att starta bilen om ni inte når själva till tändlåset med nyckel?Jag måste alltid ha någon med mig när jag ska ut och köra att sätta nyckel in i tändlåset. Tack!
Ursäkta mej, men tänkte dom inte på det vid anpassningen? Jag kör själv och är rullstolsburen, samt kortväxt. Men jag har inga problem att sätta i start nyckeln.
Nej,det gör det dem inte tyvärr i början när jag fick anpassningarna godkända så var det också tänkt att jag skulle slippa sätta in nyckeln i tändlåset utan att att jag ska starta bilen med hjälp av knapparna som jag har på en panel framför mig i bilen.När jag först började att köra bilen så gick det inte att bara starta bilen med hjälp av de knapparna utan man måste ha nyckeln i tändlåset annars går stöldskyd larmet igång.När jag ringde till de som anpassade bilen sa de först att man glömde ta bort chipet från nyckel så att man lurar på något detta stöldskydet att nyckeln är i tändlåset när man öppnar bilen med sån nyckel men det hjälpte det inte heller och de sa att de glömde sätta in nån grej att detta ska fungera och nu det konstiga är att de vet inte hur de ska göra fast de visste från början och de ska hitta på nåt sa de.
Jag startar min bil med knappar och då har dom löst det så att en nyckel alltid sitter i tändningen och den har dom sedan gömt innanför panelen. Man kan alltså inte se nyckeln och tändningslåset innifrån bilen. För att låsa upp bilen utifrån får du använda en extranyckel eller fjärrkontroll om du har fått det som anpassning.
Jag har börjat spela tennis och har fått en sponsor som betalar en tennisstol åt mig. Men dyna så är det bara vanlig skumgummi som gäller, det funkar inte alls för mig att sitta på. Använder mig av en varilite idag men eftersom den nya stolen är 5cm smalare än den jag har idag så kommer inte den dynan passa alls utan jag behöver en som är smalare. Troligen en som är kortare också eftersom tennisrullstolen är kortare än en vanlig rullstol i sitsen. Killen som beställde stolen åt mig sa att jag skulle ta upp det med min AT och fixa en bra dyna att sitta på. Är emellan 2st nu så jag har ingen att fråga, men har hört att träningshjälpmedel måste man bekosta själv, är någon som vet om det är samma sak med dynor? Känns jobbigt om jag har en rullstol för 30 000kr som jag inte kan använda för att jag får sår av att sitta i den... En dyna i den storleken skulle jag kunna använda i min extrastol med så det blir dubbla användningsområden. Extrastolen är smalare än min standard. Visst kan jag söka fonder men det tar ju lång tid och under den tiden kommer jag träna och säkerligen få sår igen som jag får i min gamla stol. Kan inte riktigt argumentera för att jag behöver 2 dynor till standardstolen eftersom det skiljer så mycket i bredd mellan de 2 stolarna. Vet inte riktigt villken dyna som kan vara vettig heller. Sitter ju fastspänd så det finns inget som heter avlastning under en match. Nog för att det är olika överallt men undrar ändå om någon varit i liknande situation.
Har fått ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa, tacksam för tips. Jag har problem med att jag i stort sett alltid fryser om händer och fötter och nu när jag ska gå ut med hunden i elrullen så kan jag inte ha vantar eftersom jag är svag i händer så jag kan inte använda dem om jag har vantar + att jag inte kan sätta på dem själv. Har dessutom problem att värma upp vanten och blir ofta ändå blå och bortdommnad i fingrarna på den handen som jag kör med. Jag kom att tänka på vad härligt med en värmekälla i joysticken, finns det? Den andra handen kan jag sitta på när den inte används. Har hunden i ett förarbälte runt midjan men jag vill ju kunna använda mina händer när jag tränar, plocka upp efter hunden mm.
Det skulle verkligen underlätta enormt, med värme i joysticken. Jag har planer på att sy upp som en påse i nåt varmt material som går att dra över hela manöverdosan. Rymlig nog såklart för hand/arm. Skulle hjälpa iaf mig lite (inbillar jag mig, har ju inte provat) Redigerat 2008-11-01 14:01
Vad tror ni om lösningen att ha extern LITEN styrdosa som man kan ha i sin varma ficka? Jag har varit i kontakt med Chalmers och Permobil... och det ser inte ut att vara omöjligt att fixa.
Det finns ju små handvärmare man kan använda flera gånger, så om man syr en lite ficka som rallyanna föreslår och sen sätta en handvärmare i den så man får lite extra värme. Själv använder jag vantar med värme vid datorn eftersom mina fingrar blir jättekalla på vintern och det tar så lång tid att värma upp dem igen. Kopplar in dem i usb-kontakten. Borde gå att bygga någon värmande platta som går på batteri... har för mig jag sett sockar som har värme i sig.
Det vore ju konstigt om det inte redan finns nån dylik konstruktion för permobiler. I MC och skotervärlden använder man ofta s.k. värmehandtag. Dessa behöver dock inte sitta just på dessa fordon. Har man bara ett 12-voltsbatteri kan man sätta dem direkt till det batteriet. (En permobil är oftast på 24 volt så det behövs en transformator.) Man kanske inte kan sätta dem direkt på joysticken, men det kan vara sköna handtag att ha liggandes i knät. De drar ungefär 22 watt i maxläge så det handlar inte om några enorma strömslukare. De värmer skönt. Ett exempel ser ni på länken nedan: http://www.mcweb.se/ProductPopup.aspx?filename=1-OF695_1496.jpg Det finns flera olika tillverkare, men bör inte behöva betala mer än 300-500 kr. Allt över det är ocker. Det finns även tunna värmeplattor som man kan sätta under handtagsgummina på mopeder, motorcyklar o.s.v. Det borde kunna funka även för permobiler. Det är väl fantasin som sätter gränserna antar jag. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Motorcycle-ATV-12-Volt-Grip-Heaters-Hand-Warmers-15-054_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2em20Q2el1116QQitemZ260306447034 (OBS. Glöm bara inte att slå av dem när ni kommer in.... de drar ju trots allt ström... ) Stenåldersversionen (som dock fungerar ypperligt) är ju en gammal hederlig handvärmare för en femtiolapp. http://www.biltema.se/Archive/Product_images/37/Large/37-770_l.jpg
Det hade varit hur bra som helst med en extern liten joystick. Det står högt upp på önskelistan hos mig!
http://www.uriformdesigns.se/screenProduct.asp?id=460
gosh vad dyrt!!!!!
ocker kallas det!
En sån kan man ju sy lätt själv om man är kabapel till att hantera en symaskin. Kan inte kosta många pengar. Synd bara att jag inte har symaskin. Tyg kostar inte många pengar och en mall kaninte vara svårt att göra.
Köp en begagnad jacka åt en 4-åring hos myrorna, röda korset e.dy. Klick av ena ärmen och sätt igen halsen eller midjan samt den avklippta ärmen med några stygn/säkerhetsnålar. Sätt jackan över joysticken. Dra igen dragkedjan. För sedan in din arm "bakvägen" in genom den andra ärmen. Voila! Permomuff för en 50-lapp!
Typiskt dj%&*! ocker igen! När hjälpmedlen drogs in och inte längre var fria gick de upp ca 100%. Jag frågade runt (standard Clee-Vee plocktång)och fick höra att det var en god affär.(tidigare 220kr nu för ca 530 plus frakt på 300? Tom posten undrade) Många saker som i Sverige kostar 12-1300 kronor kostar på kontinenten bara ca 25- 35 euro. Anledningen är att Svenska är ett så litet språk. Fattar inget själv för de flesta talar ju hjälpligt Engelska i Sverige och import och export görs på Engelska. Dethär är sett ur ett perspektiv från en region där de flesta inte talar Engelska utan ett mindre språk (Catalan)
Njaää det är nog så att hjälpmedelsföretagen har en prissättning som är anpassad till bidragssverige. Om man går in i en förhandling om pris så märker man snart att det finns minst tre priser. Ett högt till komuner och landsting ett något lägre till återförsäljare och ett ytterligare lägre direkt till brukare. Usch på mig det här är ju inget som man säger högt eftersom hjälpmedel ju inte öppet säljs direkt till brukarna men men ............. Tänk efter vem vänder man sig till i marknadsföringen vid mässor mm. sällan till brukaren utan AT är deras kund.
Hej! Ibland önskar även jag att spaken voren värme i. Men mitt förslag till dej är en mini vetepåse, eller en liten stav som du kokar opp innan du ska gå ut. Det jag menar är att den ligger i hårdplast sedan är det något medel i plasten. I mitten så är det en bricka som du bryter sönder när den kokat opp. Den är ej svår att bryta. Båda går att återanvända.
Hej! ska köpa golvsänkt bil, jag har tittat på cheva uplander 08 från permobil och chrysler grand voyager 07 från hedemora anpassning. prata med hedemora i går, men nu är det 08 chrysler som gäller,har inte kollat på chryslers 08 annat än på bild. Är det någon som har någon av bilarna som kan svara på vilken som är bästa köp, för och nackdelar,bränsle förbrukning,vilken ramp som är att föredra, den som fälls upp eller den som går in i bilens golv. Har en saab 95a aero nu,som jag ska sälja och köpa golvsänkt pga axel och rygg problem. SKULLE VARA JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR
Vi har en Chrysler Voyager -97 som du ser mer av här på denna länk. Den är köpt i andra hand och har gått 9.500 mil. Underhållet var kanske inte det bästa så jag har fått fixa själv. Permobil har inte lämnat scheman och ritningar så det är lite att söka i mörkret.. Senaste nackdelen med vår Chrysler är att det inte finns den rätta färgen i Sverige ifall jag vill putsa rost och förbättra. Så Amerikanska bilar sätter sina spår om vad jag tycker om Amerikanarna... fattar inte hur så tekniskt och kunnigt folk (Framgångsrikt) är så födda i farstun... Tacka vetaj Opel.. man öppnar motorhuven.. avläser koden för färgen.. sedan är det problemet löst. Jo här är länken: http://www.folkesblogg.se/?cat=29
Vi är jättenöjda med vår Cheva Uplander från Permobil, men ramp som viks upp innanför dörren. Har dåliga erfareheter av de som går in under golvet, just vid slask och annat som smutsar ner rampen. Gissar att bränsleförbrukningen är ungefär samma. Vi importerade bilen, genom Permobil, och kom då ganska lindrigt undan ekonomiskt.
Vår tar 0.95
Läs på länken nedan om försäkring m.m. http://www.funktionshinder.se/index.php?Zm9yY2Vfc2lkYT1abTl5ZFcwdWNHaHdQMW96U2pGalNFRTVZbE5hZVUxVU1ERk9WRWx0WVROU2JsQlVUVDA9
Jag har en Chrysler Town & Country -06 som jag kört nu i lite mer än 2år. Beställde den hos Hedemora och valde självklart rampen som går in under golvet Northstar. För att slippa ha en skramlande och utrymmes krävande plåt inne i bilen som dessutom tömmer in all skit rakt i bilen. Den som går in under golvet är bra mycket bättre vad gäller alla punkter. Snö åker av när den åker in under golvet, grus och liknande rullar av när den fälls ut eller in, man slipper en ramp som tar plats inne i bilen, skymmer inte sikten genom rutan, går att bygga om till lyftplatta, folk kan gå in genom skjutdörren när man inte vill fälla ut rampen stort plussss. Är som sagt väldigt nöjd med Hedemora Anpassning de har kunnig personal och beaktar även att anpassningar ska inte se ut som stryk! De kan göra snygga lösningar som liknar matchar övriga delar på bilen och tar inte den enklaste vägen. Men även ser till att det är funktionellt för användare. Kostnaderna för en stor bil är självklart högre än din tidigare bil som är relativt vanlig i Sverige. Försäkringar är som för alla bilar en väldigt variation från län och förare, så kontakta ett försäkringsbolag och kolla vad det kostar för DIG i DIN stad. Skatten ligger på cirka 3100kr Min bil har en mullrig och härlig 3.8l V6 som drar 1,7l/mil när jag kör i stan cirka 1-2mil/start. På landsväg är det allt mellan 0,9-1,0l/mil beroende på körstil. Siffror gällande förbrukning är minimalt mellan 3,3l och 3,8l, jag vet för vi har en 3,3l i familjen också sedan 7år tillbaka. Service gör man med en intervall på 1200mil och kostar cirka 1500kr för en vanlig enkel service. Priset på bilen är det samma varierande på utrustning och årsmodell. Generellt kan man säga att du kan kolla på amerikanska sidor för bilförsäljning och ta det gånger dollar-priset sen dra av anskaffningsbuidraget från det. Frakten från USA betalar FK, Moms och Tull slipper man betala för hjälpmedel. Att välja bil är väldigt enkelt genom Hedemora Anpassning du ger dom uppgifter om vilken färg, årsmodell, antal mil, pris och utrustningsnivå du vill ha så letar dom upp rätt bil till dig. Så den processen kan gå väldigt snabbt eller ta långtid beroende på vad marknaden erbjuder. Men några exempel när jag skannade av cars.com är: Touring -08 för 160.000kr LX -08 för 170.000 - 180.000kr Limited -08 för 220.000kr - 250.000kr Alla priser får du själv dra av anskaffningsbidrag ifrån. Den nya Town & Country är verkligen snygg sänkningen av golvet matchar den nya kantigare looken chrysler valt och gör att den smälter in i bilen bra. Det har WMI verkligen lyckats med. http://www.vantagemobility.com/products/minivans.aspx WMI är företaget som Hedemora Anpassning golvsänker sin bilar hos, de är placerade i Phoenix USA. http://www.hedanpass.se/ Golvsänkningen tar i USA enbart 14dagar från att bilen kommer in på bandet i fabriken. Sen tar frakten över vattnet 1månad med lite spilltider här o där. Men räkna alltid med lite längre tid än vad som sägs det är oundvikligt när man jobbar mot så många aktörer. Sen när den kommer upp till Hedemora går det snabbt och en provkörning ligger då nära! Du kan se min bil i profilen under rubriken texter. Gällande växellådan är det bara de stackare som har äldre chrysler som råkar ut för de problem så vi med nyare bilar kan känna oss trygga. Men det är som med allt har en modell haft ett problem är den svärtan svår att bli av med då det är de med problem på tidiga modeller som skriker HÖGST! Redigerat 2008-10-25 20:57
Tack för ett bra inlägg Johank. Två frågor/kommentarer. Hur är det med rostskyddet på en bil som är ombyggd i Phoenix? (Varmaste och torraste ökenstaden i hela USA.) De nya plåtarna som användes för att förlänga dörrarna på de Chryslers som byggdes om under slutet av 90-talet åts upp fullständigt på 3-4 år. Efter att jag demonterat de (snygga) kjolarna var det knytnävsstora rosthål i plåten under. Tack o lov så renoverade Permobil i Timrå dessa dörrsidor kostnadsfritt. När bytte de ut växellådorna på Voyagerna? Är det rostfria avgassystem på de nya bilarna? Om inte så försök o fixa det på en gång. Det ombyggda system vi fick gick det hål i under andra sommmaren. (Lät maffigt dock... ) Redigerat 2008-10-25 21:09
Alla bilar genom Hedemora kommer inte från Phoenix de golvsänks enbart där och bilarna kommer från hela USA beroende på vart den du vill ha står. Bilarna byggs om med rostfriplåt och när de kommer till Sverige är det en välkänd firma som rostskyddar bilarna på alla punkter som kan tänkas utsättas för rostangrepp, de lämnar även en garanti på det jobbet, den firman som gör det. Kan leta upp namnet på firman i mina papper om någon verkligen vill veta... Har ingen datum på när växellådorna byttes ut men att det är ett fenomen som ligger i historien är solklart enligt de verkstäder och bilfirmor jag har kontakt med. Avgassystemen har jag inte haft några problem med ännu, men vad jag kommer ihåg var det rostfritt. Att det som på alla golvsänkta bilar genererar en låg markfrigång är väl en vanlig företelse, vägbular kan man ta i bra hastighet ändå. Maffigt som en bonntrimmad 18års rallybil låter den då inte som jag har bara doft och gött
Tack för svaren! Nu har jag bestämt mig jag har beställt en chrysler 08 från hedemora. en 3,8 liters touring, hoppas det blir bra.
Det tror jag du verkligen blir nöjd med. Var på första besiktningen idag med min -06 och fick kommentaren "Här var det underedsbehandlat ser jag", var så bra gjort att det kommer hålla bilen livslängd ansåg de. Avgassystemet var helt i rostfritt hela vägen och hade en fin silverfärg, alltså ingen tendens till korrition i materialet eller liknande. Så jag anser Hedemora Anpassning även ser till att bilen ska klara det svenskaklimatet en bra tid.
Ok det låter bra! jag visste inte att golvsänkning och avgassystem var i rostfritt på hedemoras chrysler, men det är ju ett plus, men däremot skröt permobil att deras kanadensiska golvsänkta chevy var byggd i rostfritt.
nu missade du nog allt en nolla Foa...
Upphandlingen av Hjälpmedelcentral Syd är rätt förvirrad, nu har företaget som skall ta över inga pengar kvar.. Spännande tider!! Se artikel på http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1917967.svd
Men...Sodexho då?? De har ju tagit över driften i norrort...eller har de inte råd med två hjälpmedelscentraler inom samma landsting...? *ler*
Du kan ju fråga om hon om hon vaknat på fel sida. Eller om hon har ätit citron till frukost *s'
Måste fråga en sak. Min AT har ställt in min rullstol så den ska passa mig. Nu undrar jag om man kan sitta fel ändå, typ för långt åt ena hållet eller kan man vara tyngre på ena sidan. Vet inte om det är att jag är starkare i ena sidan om det kan spela ngt roll eller inte. Tycker min rullstol drar sig mycket mer åt ena hållet hela tiden nämligen eller så är vägen sned oavsett vilket håll jag går på. Någon som kan ge mig tips innan jag ringer min AT.
Kolla lufttrycket i däcken. Och kolla med tillverkaren av däcken/stolen vad som är rätt. Det varierar en del. Att pumpa för hand till 8 kilo//kubik (som mina Panthera-hjul ska ha) kräver styrka så jag pumpar alltid på macken eller på Sodexho (Stockholms läns landstings Norra hjälpmedelscentral) När det är olika drar stolen åt ena hållet. Sen kanske hjulen inte sitter lika på båda sidorna (Panthera har ju steglös balansering)
Arbetsterapeuter får inte lära sig så mycket om hur man ställer in rullstolar, så det bästa är att lära sig att göra jobbet själv. Det finns bra böcker om hur man ställer in stolen. Ex.vis Rullstolen, anpassningsteori och funktion (köps från rekryteringsgruppen), ladda ner all info om din stol från tillverkarens hemsida (dvs mer än bruksanvisningen). Även smuts i framgaffeln eller för hårt fastskruvad framgaffel kan göra att stolen drar snett.
Om du skriver vad det är för model av rullstol du har så kan du få länkar till hur den ska ställas in. Sen är det bra att kolla på de böcker som finns. Som sagt så får inte AT utb. i hur stolar ställs in utan man går efter det man själv tycker känns bra, och det känns sällan bra för brukaren. Så bäst är att göra det själv eller be någon annan som sitter i stol att hjälpa en med tips och sådant.
man kan sätta en träskiva på rullstolen under dynan så slipper man att det blir utsträckt. Men den biten verkar AT inte ha en aning om alls. Sambon var på dynutprovning där man mätte trycket men inte en enda gång så kollade de sitsklädseln eller höjden på fotstödet, då var det 3 At som "jobbade".
Jag har en panthera S2 Swing. Jag pratade med AT och hon sa faktiskt allting som ni skrivit om så helt utan kunskap är hon inte Har en tid om ngn vecka hos henne. Jag har inte några lufthjul på min så luften är det inte..hon pratade om att hjulen inte sitter lika på axeln så det får vi kolla. Zanna
Invacare Scanbed 750 i toppskick. Sängen bortslumpas till 7500 SEK(nypriset är det dubbla). Sängen finns i Gävle. Köparen betalar eller ombesörjer frakt. Stefan 070-9966547 Bilder: http://www.orbisec.com/sang/37.jpg http://www.orbisec.com/sang/38.jpg http://www.orbisec.com/sang/39.jpg Broschyr: http://doclibrary.invacare.fr/Office%5CEurope%5CMarketing%5CMktDocSE.nsf/VALLMDocument/A50257EE87244580C125714E00337D5F/$File/Broschyr%20SB750.pdf Redigerat 2008-10-14 23:04 Redigerat 2008-10-14 23:06
Sovit en natt på en luftmadrass kopplad till en kompressor som surrar lite så där ibland. Madrassen är indelad i många sektioner, avlånga korvar som ligger från huvudändan till fotändan. De växlar tryck efter hand och kroppen rör sig lite grann. Tillräcklig för att man aldrig ska ligga obekvämt. Grymt skönt! PA T tycker vi ska smuggla med den och sängen hem... Men tror de kommer att misstänka oss. Skulle så gärna vilja ha en sån. Min kropp skulle må bättre, sova bättre, mindre ont och så vidare. Men hur tusan ska jag förklara det för en läkare och arbetsterapeut när jag inte ens kan få smärtlindring för mer än 22 dagar i taget och rätt armstöd till rullstolen?
Låg på en sådan efter en op. en gång, var det absolut hemskaste jag varit med om, värre än själva operationen. Jag hade ont överallt och var full med blåmärken dagen efter. Andra säger att de är så bra så det måste antingen vara något fel på mig eller på madrassen. Aldrig mer. Jag tar med min egen madrass istället, superbra tjock men fast bäddmadrass, sen blir den hemskaste sjukhussäng liggbar.
Vi har en van, den är köpt begagnad, redan anpassad. Den har backningssensorer men jag törs inte riktigt lita på det systemet. Sikten bakåt är ruskigt dålig. Jag funderar på att sätta dit något sådant här: http://www.3dlens.com/shop/wideanglefresnellens.php Vi har det på den gamla bilen och det hjälper. Undrar var man kan köpa det i Sverige och vad det heter på svenska. Redigerat 2008-10-08 12:11
Köp på Ebay. Kostar lite drygt en hundring med frakt. http://cgi.ebay.com/High-Quality-Wide-Angle-Magnifier-Fresnel-Lens-10-X-8_W0QQitemZ120128613898QQcmdZViewItem?hash=item120128613898&_trksid=p3286.m63.l1177
Jag har googlat, men inte hittat något, det får väl bli Ebay kanske. Bilen är ju ganska hög i bakdelen och sensorerna sitter i överkant på stötfångaren dessutom riktade lite uppåt. Jag testade med en plasttunna och när tunnan står upp detekteras den OK, men inte när den ligger. Liggande är tunnan 30-40 cm hög. Jag är osäker på om sensorn kommer att detektera en "betongsugga" eller en låg bilfront.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh