På en annan tråd så hamnade vi lite OT så jag tar upp det här.
Detta är komplicerat... Det jag menade med att jag inte gillar raggningsgrejen är att forum ibland lusas ner med pengasugna anordnare... Att pengar går till anordnarna kan vara ett bekymmer, särskilt om inte anordnaren redovisar ekonomin för den assistansberättigade månadsvis. Som anordnare är man ju liksom tvingad att låta överskott gå in i företaget vid årsskiftet av skattetekniska skäl. Vissa företag (tänker förstås något särskilt *host*) uppmuntrar dock att betala ut överskottet som extralöner till assistenterna eller till eventuell medarbetsledare. Det tycker jag är en bra lösning, eftersom pengarna ju ska användas till assistansen. Jag anser att företaget får de pengar de ska ha genom den överenskomna administrationsavgiften. Det som du beskriver, Foa, är ju så som det fungerar om man har förhöjt belopp...
Precis! Vad är det som säger att de är pengarsugna?! Och vad är det för fel att tjäna pengar på ett bra utfört jobb? Alla som gör jobb förtjänar betalt. Privata anordnare har vissa fördelar faktisk. Dessa är mer flexibla och lyhörda gentemot kunder. De är måna att behålla sina kunder och göra de nöjda, till skillnaden från kommuner! Kunder får massa fördelar med personal som inte byts varannan månad och skapar nära relationer med sin assistent. Redigerat 2013-04-24 10:49 Redigerat 2013-04-24 10:50
Det här med vinster är inte helt lätt. Alla företag måste på ett eller annat sätt gå med vinst för att överleva som företag. Det är vad man sedan gör med vinsten som borde belysas tydligare. Det som upprör är när verksamheten blir lidande för att riskkapitalister för ut vinster ur såväl företag som landet. Det är det typen av vinst som de flesta tänker på när man talar om vinst. Vinster kan hanteras på olika sätt och vinster som stannar i företaget för att utveckla verksamheten är något helt annat än det som vanligtvis diskuteras. Som tidigare nämnts här i tråden finns det skattetekniska regler att följa men ingenting hindrar företag att använda redan skattade vinster i verksamheten till fromma för brukaren.
Till sidans topp
Jag skulle vilja ha tips på seriösa assistanssamordnare.
Jag skulle vända mig till IfA (http://www.intressegruppen.info) och kolla efter de som är seriösa...
Det blev ett raskt svar på en svår och otydlig fråga. Vad menar ”Anonym” med ”seriösa assistanssamordnare”? Är det en samordnare som sköter sina uppgifter på ett rekorderligt sätt så att brukaren får ett optimalt utbyte av assistansen. Jo så är det nog. Men det blir lite svårare om man med oseriösa menar assistansbolag som har riskkapitalbolag med i ägarstrukturen. Dessa bolags främsta uppgift blir att maximera vinsten som sedan förs vidare för att hamna i något skatteparadis. Man skulle också kunna ifrågasätta hur seriösa de bolag är som har kunden 100 mil bort. Jag kan på intet sätt se att IfA ger några svar på vem som är seriös eller inte.
varför är riskkapital inte seriöst?
Dessa bolags främsta uppgift är att maximera vinsten som sedan förs vidare för att hamna i något skatteparadis.
Varför i hela friden skulle det vara ett problem????
Hejhej, Kanske höra sig för hos Bosses kunskapscenter. http://www.bosse-kunskapscenter.se/ Lycka till!
Jag har läst samtliga svar från er. Det jag vill få ut från mitt assistansbolag är kostnad för assistansrum, övriga kostnader som jag har i samband med assistans. Men dom säger att pengarna inte räcker till. Vad ska jag då göra?
Det kostar 1100:-/månad.
Säger som FOA, maila mig gärna så kan jag bistå med info. Du ska också se till att få ekonomisk rapport varje månad över din assist as ekonomi. Lycka till.
Du får gärna sända mig ett mail så skall jag och mitt bolag titta närmare på den ekonomiska bilden det kan ju bl.a. vara av intresse hur stor andelen "övriga kostnader" är samt hur många timmar assistans det handlar om.
Vad använder ni för IT-stöd i form av program eller system för att hantera brukare, assar, med tillhörande planering, redovisning, ekonomi mm.
Hejhej, Vi använder det här AiAi. Funkar ok men inte perfekt. Vet ni om något annat?
Från och med den 1 januari 2011 måste verksamheter som bedriver personlig assistans ansöka om tillstånd från Socialstyrelsen. Detta görs för att kvalitetssäkra assistansen, och kontrollera att anordnare sköter verksamheten på ett bra sätt. Min rekommendation om du letar ny anordnare är att kolla om de har fått tillstånd! Läs mer här: http://www.socialstyrelsen.se/tillstand/tillstand-personlig-assistans http://www.socialstyrelsen.se/tillstandsolochlssochanmalanoffentligverksamhet/sokaverksamhet
Hejhej, Det är väl olagligt att bedriva assistans om man inte har tillstånd?
Jo, fast handläggningen går långsamt så alla som har sökt har inte fått svar ännu. Men det är helt rätt - man kan inte bedriva assistansverksamhet om man fått avslag på ansökan till Socialstyrelsen.
Gäller det även de som kör egen firma åt sig själva?
Njaaaaaaa, jag håller inte riktigt med dig. För att få ett tillstånd så måste man granskas och visa upp att man klarar något (som att anordna asistans), att göra en anmälan är en annan sak, man får inte ens ett litet ynka papper på att man får ha hand om sin egen assistans, utan socialstyrelsen meddelar bara fk att man lämnat in en anmälan.
Hur är man egen arbetsgivare? Måste det inte finns ett bolag? Fattar inte..
Men hur är det då med ekonmiredovisning mm?? Menar ni att det då inte är ett företag?
Oj vilken bra information. Det hade jag ingen aning om!
Finns det nån här som kör egen regi? Är der värt det?? Lockande med mycket jobb kanske?
De jag ser är viktigt är att stötta brukaren i hur de vill ha de och hur brukaren vill att personalen ska bemöta dennes vardag .För att jag ska kunna uppnå bästa resultat lyssnar jag på brukaren och utifrån deras önskemål jobbar jag hårt med att stötta personal och hjälpa den nå de bästa resultat så alla känner sig nöjda och trygga ..Så att man slipper otrygga brukare och otrygg personal ....
... och du är seriös .....
ja det vill nog alla som jobbar som Personlig assistent och med liknade arbeten..
Öh fan vad bra. Kan jag ringa dig? *ironi*
Hej! Tänkte kolla lite vad ni vet om Assistansbolaget i Sverige. Har fått brev från dem och funderar på vart de hittat mina personuppgifter, blev skeptisk då jag vet att det i helt andra fall förekommit att personuppgifter läckt mellan bolag, och ja, det känns ju inte schysst. Jag har alltså inte dem som assistansanordnare. All skvaller ni kan tack! (lite spänning ju)
Har nu ringt Assistansbolaget i Sverige och frågat vart de hittat uppgifterna. De kom snällt med ett svar som löd att de fått uppgifterna från Nordströms Assistans (osäker på exakt namn) där jag är kund... Nu är det så att jag är inte och har aldrig varit kund hos Nordströms, vilket gjorde det hela ännu konstigare. Och i vilket fall som helst så ska väl inte Nordströms ge ut namn på sina kunder till andra bolag?! Blir inte klok på det hela.
Hejhej, Tycker verkligen du skall ställa dem mot väggen och be om svar. Är ju inte hanterat enligt sekretessrelger direkt..
Det är mot lagstiftningen att göra "uppsökande reklam" när det gäller personlig assistans. jag skulle anmäla det direkt
Ah, jag har också fått flera brev från dom! Så himla skumt. Och jag vetekatten hur de fått tag i mig. Jag har aldrig haft något bolag, är egen arbetsgivare. Jag kör ignorera-och stoppa-i-pappersinsamlingstaktiken.
En del som besöker bl.a. mässor och event tävlar gärna om saker från de olika utställarna. Och ger gärna ut sin adress, telefon, mail... Perfekt för assistansföretag som vill kunna kontakta folk.
Är inte helt säker men det troligaste är att uppgifterna om adresser till assberättigade går att köpa från FK eller annan myndighet.
Jag undrar om det finns en lista för de bolag som håller på att utredas som man kommer åt via nätet. Känner till den med de som är godkända.
Idag när FK inte begär tillbaka något från anordnaren så blir överskottet vinst. Den dagen FK beslutar att överskott ska betalas tillbaka! Hur kan man då som anordnare få överskottet till ett minimum? Förslag tack!
Man kan betala ut extralöner till assistenter.
Jag har full förståelse på att assistansbolang ska tjäna pengar men det sticker i mitt hjärta att de flesta bolagen på ett eller annat sätt ägs av riskkapitalbolag som via skatteplanering gör stora vinster. Assistanspengen kommer ju via skatten indirekt men företagen ska inte betala tillbaks? Skit tycker jag! Jag kommer därför nu byta bolag och hade turen att hitta Omsorgsgruppen som håller till här i Östergötland. Vilka fler assistansbolag har klarat sig från att bli uppköpta? Här i Östergötland var det iaf inte många...
Finns många. Alla bolag som innehåller ordet "omsorg" ger mig dock rysningar,
För mig har inte kommunen funkat då jag blivit "bortskämd" med att ha fasta vikarier...
Är det någon som har hittat målformuleringen för SoS tillstånd?
Är det ingen som vet vad SoS vill uppnå med kraven på tillstånd?
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh