Är det någon som har erfarenhet eller vet något om detta företag? Jag blev lite nyfiken när jag såg att de tydligen tagit över sajten klubbfh.se
Till sidans topp
Hej ! Jag heter Mikael Andersson och jag har en viktig grej att förmedla. Jag har bytt assistansanordnare från kommunen till ALMA Assistans. Det unika med dem är att de har jurister som är specialiserade inom LSS och LASS. Juristerna hjälper brukarna med kontakterna med FK vid omprövningar eller nyansökningar. I mitt fall har detta betytt följande: Jag har sedan 1999 legat långt under LASS gränsen, (som mest ett totalt behov på 42,25 timmar. Grundläggande behovet har varit på ungefär 15 timmar. I och med bytet till ALMA har juristerna hjälpt mig få upp mina timmar till ett totalt behov på 81, grundläggande behov 43. Jag har själv försökt söka LASS några gånger men har alltid fått avslag . Men med juristhjälp gick det alltså vägen... Det känns som en helt ny värld har öppnats för mig.måste jag ärligt säga. Känner du att du har för lite assistanstimmar, så är ALMA bolaget för dig! Kontakta mig gärna om du vill ha mer information!!! Hälsningar Mikael
Luktar (stinker) smygPR....
Alltså, jag bara delger mina erfarenheter. Det är helt upp till var och en hur man vill göra...Sen att jag gör smygPR må så vara för att jag tycker att min situation har förändrats på ett positivt sätt, och kan man hjäla andra i samma situation är det väl aldrig fel... Mvh/Mikael
Helt seriöst: Hur mycket får du för varje ny kund du drar in?? Smygreklam luktar illa, det ger dessutom en SÄMRE image av företaget. // A E
På ett sätt kan jag förstå om någon vill göra reklam för att man är väldigt nöjd med något man fått. Å andra sidan så har jag blivit rätt fundersam den sista tiden, då jag har blivit kontaktad av inte mindre än 3 representanter från olika ass.bolag varav 2 brukare som utgav sig för att vara "ambassadörer". Min fråga är helt enkelt om det förekommer att brukare får provision från sina assistansbolag? Någon som vet? Samtliga bolag som jag kontaktades av hade jurister som "lockbete". Är det att se som bra eller dåligt, med tanke på att assistansreformen nu äventyras pga kostnadsutvecklingen?
Provision eller nåt annat.. ja, det förekommer.
Hej Alla! Tycker att det är en självklarhet att jurister skall finnas kopplade till assistansbolagen. Om de sedan finns som anställda direkt av assistansföretaget eller om företaget istället köper tjänsten direkt ifrån en advokatbyrå spelar mindre roll. Se dock till att juristerna är specialiserade på försäkringsfrågor, LSS, Lass och så vidare. Mvh Alex
För att svara en del av det som skrivs, så kan jag bara meddela att ambitionen jag har som sagt är att dela med mig av mina goda erfarenheter. Sedan är det ju upp till var och en vilket bolag man vill ha. Eftersom det finns en uppsjö av assistansbolag är det kanske viktigt att belysa de företag som är seriösa. Alma Assistans är ett av dem tycker jag. Är det någon som trots allt vill ha en broschyr, så kan ni höra av er. b.m.andersson@comhem.se
Men du...du kan gärna kontakta bolaget direkt om du vill det. Det är helt upp till dej. Lägger inga värderingar i det.
Hej, Jag har ett aktiebolag för att sköta assitansen av min son. Jag blev idag kontaktad av FK som inför avstämningen vill att jag fyller i sidan på på assistansräkningen som jag annars aldrig gör. Hon insisterade på att detta skulel in, men jag tycker det är helkonstigt, dels för att detta aldrig krävts innnan och dels för att detta verkar nera vara riktad tilld e som är egna arbetsgivare och anlitat externa bolag. Hon menade att de tidigare två gångarna har varit ett miss från deras sida at tdetta inte krävts.. Om man får pengarna in i AB och redovisar månadsvis ändå fylla i fylla i sektion 6 i räkningen? Jag kan ju knappast ha KÖPT tjänsten från en anordnare eller? jag har inget att dölja, men blir skeptiskt när de plötsligt kräver nya saker. Jag förstår inte vad jag skall fylla i riktigt. Skriver jag på som förälder eller som assitanssamordnare? Räcker det bara med företagets namn och att de har F-skatt eller måste man även fylla i antal timmar som förbrukats och speciellt hur mycket pengar som finns kvar som står i den delen av blanketten. Är inte det Skatteverkets uppgift i Aktiebolaget? FK skall väl inte dra av pengar för detta?? ...eller har jag missförstått det hela?? hur gör ni som har egna bolag?
svarar mig själv...googlade runt lite och hittade nedanstående. Tolkar det som att det räcker att bara skriva namnet på företaget och att de (jag) har F-skatt. resten kan jag strunta i eftersom hela summan går till anordnaren.. Redovisning till Försäkringskassan Den ersättningsberättigade ska fylla i redovisningen till Försäkringskassan enligt de nya reglerna först efter den första hela avräkningsperiod som påbörjades efter den 1 juli 2008. Om assistansanordnaren tar hela ersättningen i avgift ska brukaren vid slutavräkning bara fylla i rutan att han eller hon har köpt assistans från en eller flera anordnare. Om brukaren har betalat hela ersättningen i avgift till anordnaren ska han inte redovisa att han har pengar kvar även om anordnaren har avsatt pengar för brukarens omkostnader. Även om de är avsatta för en enskild person räknas det ändå som anordnarens pengar. Om brukaren själv är betalningsmottagare ska han eller hon fylla i rutan ”Jag har fått utbetalningen till mitt eget konto och bifogar därför kvitton eller fakturor som visar mina köp av assistans”. Om brukaren inte betalar hela ersättningen i avgift per timme till anordnare kan mellanskillnaden behöva betalas tillbaka till Försäkringskassan. Det är bara den som egen arbetsgivare och beviljad förhöjd redovisning ska fylla iDet är bara den som egen arbetsgivare och beviljad förhöjd redovisning ska fylla iDet är bara den som egen arbetsgivare och beviljad förhöjd redovisning ska fylla i redovisning av kostnaderna. Redigerat 2010-05-19 01:03
Var hittade du det?
Det är anordnaren (A/B) som ska fylla i formuläret.. Brukaren ska skriva på att det stämmer. Godkänna det hela..
Hon lär ha blandat ihop ditt AB med enskild firma, så stå på dig.
Tack för alla svar... hittade texten på IFAs hemsida http://www.intressegruppen.info/?files&fid=21. (pdf dokument) Jag skall faktiskt kontakta henne på nytt och fråga om det kan vara så att hon har blabdat ihop AB med enskild firma Redigerat 2010-05-19 11:41
Du ska (som målsman) fylla i rutan "Jag har betalt hela assistansersättningen till anordnaren", (står nog inte exakt så)och underteckna med ditt namn. Såvida din son innte har förhöjt belopp för då ska det alltid redovisas till FK. I övrigt är det endast egna arbetsgivare eller de med enskild firma som ska redovisa ass. räkning. Om din son har förhöjt så ska anordnaren fylla i siffrorna (dvs. för er, ert eget AB) men du ska skriva under att det stämmer. Om han har enl. schablon ska du bara skriva under att AB fått alla pengar och sen sköta resten som ett vanligt företag.
tack allihopa... KarinSch har som vanligt helt rätt!! ringde FK och alla skall fylla i första delen, samt att jag kryssar i att jag inte har några pengar kvar. Det var tydligen allt (har ej förhöjt). de kunde inte förklara varför de hade misstade detta vid de tidigare 2 avstämningarna...men nu är jag iallafall en erfarenhet rikare..
Idag är jag oerhört upprörd och i och med detta letade jag upp detta forum. Eftersom jag är oerfaren när det gäller assistans undrar jag vad fasiken det är som pågår? Jag har kontaktats av "Ett familjeföretag" som sedan visar sig vara ägt av ett investmentbolag som verkar tälja guld med kniv. Tydligen är deras affärsidé att de vill erbjuda mig jobb genom att låta mig sköta min egen assistans och andras också trots att jag inte har någon erfarenhet annat än min egen assistanstid. När jag ifrågasätter varifrån de fått mitt telefonnummer och min adress möts jag av mumlande och refererande till att "en kollega gav mig det". Min fråga, hur fick kollegan mitt nummer? Kanske kan min vän taxiåkaren kasta lite ljus över mysteriet, han har nämligen kontaktats av folk ifrån företaget som erbjuder pengar i utbyte mot färdtjänstberättigades adresser och namn! Min fråga: Ska det vara såhär? Är detta ens lagligt?
Nej, detta kan knappast vara lagligt, speciellt inte när personuppgifter säljs till högst bjudande.
Nej, visst fan är det vidrigt!?
Känns ju ganska mycket som ett brott mot PUL, Personuppgiftslagen. Jag tror det är Datainspektionen som har hand om det, men personligen hade jag om jag varit du, rent spontant vänt mig till konsumentvägledaren i min kommun. Kanske inte helt rätt ställe att vända sig till, men de kan nog lotsa ärendet rätt i alla fall. Kanske säger konsumentvägledaren att du ska vända dig direkt till polisen? Lycka till! // A E
Mmm, luskar lite i detta. Ska tvinga ur dom hur numret dykt upp "på hennes skrivbord" annars blir det polisen! Ska kolla upp vad som gäller, känns riktigt olustigt. Man undrar ju hur många som vet att "där bor en kille i rullstol som är själv på kvällarna och inte kan försvara sig"? Som att ge en inbrottstjuv en VIP inbjudan...
Hej! Blev både bestört och nyfiken när jag läste ditt inlägg. Kunde inte låta bli att ställa frågan till min egen chaufför härom dagen, dvs om han någonsin hade blivit kontaktad från något assistansbolag. Det hade han inte, men han var inte förvånad. Samtidigt så berättade han att färdtjänstchaufförer har tystnadsplikt och det är alltså olagligt att berätta för någon att du ens har åkt med honom. Kommer det därifrån så kan man alltså polisanmäla det hela. Har själv blivit kontaktad av assistansbolag och inte fått någon riktigt bra förklaring på varifrån de fått mitt telefonnummer. Känns inte bra alls!
Jag blev rånad och hotad i min egen lägenhet bara för att några knarkare visste vart jag bodde förra sommarn. Hade rättegång förra veckan, men vi får väl se vad det blir. Poliserna tyckte det var ett rån, men åklagaren vände om det till Hemfridsbrott, olaga hot och grov stöld av extra hänsynslös art. Man blir ju förbannad eftersom det helt klart var ett rån!
De allra flesta taxichafförer gör säkert inte sånt men bara tanken på att en del gör det skrämmer mig som fan. Hur långt ska assistansföretagen gå i jakt på kunder??? Oetiskt!
Uppger de inte varifrån nummret kommer så skulle jag ALDRIG välja det företaget! Som sägs här i tråden, när ens uppgifter kommer på vift kan vad som helst otäckt hända!
Hej! Träffade faktiskt en person till nyligen som blivit uppringd av samma assistansbolag. Håller fullständigt med dig om att inte välja det bolaget. Känns inte seriöst alls.
Jag googlade på Olivia och hittade mkt negativt. Här berättar en tjej som varit på anställningsintervju om hur hon uppattade dem: http://sofiasko.bloggagratis.se/2009/02/20/1411371-olivia-assistans/ "Det sjukaste av allt var att damen i fråga varken hade koll på vilket kollektivavtal de hade eller vad grundlönen låg på. Jag tyckte dessutom inte om hennes sätt att prata om brukarna (som om de inte vore människor, utan boskap). "
Min nuvarande assistent var på intervju hos ett företag med liknande dåliga bemötande av både assistenter och brukare. Kan ha varit dom kanske, finns dom på flera håll i landet?
En annan sak - är det vanligt att brukare vill "värva" andra brukare? Kan det möjligtvis vara så att det betalas ut värvningspremier?
Bra då vet jag, var lite osäker och därför ville jag inte skriva ut namnet först men sen tänkte jag att folk ville ju veta så då gör jag det ändå. Är väl positivt i och för sig, kanske någon annan vågar fråga vart de fått numret ifrån när det ringer någon nästa gång! Ge skummisarna ett helvete bara!
Fick detta spam precis och kollar man noga så är de extremt nära me olivia på nått vis vilket jag ej har lust att gräva mer i just nu. "Hej, Calle heter jag och jobbar på ett assistansbolag som är stationerat i Sthlm. Skulle du eller någon som du känner behöva hjälp från oss tveka inte att ta kontakt. Du kan läsa mer om oss på vår hemsida och hur vi jobbar för att funktionshindrade ska få ett friare mer självbestämmande liv. Med vänliga hälsningar Carl Nordström Informatör nordström assistans Vendevägen 85 A, 182 91 Danderyd Tel. 08-783 79 88 Fax. 08-768 55 55 http://www.nordstromassistans.se "
Fy fasiken det här e helt sjukt och skrämmande gå in och kolla på det här.. Den här personen står som VD för alla dessa ass bolag alltså ägs alla dessa bolag av en och samma koncern. Man kan luska vidare hur långt som helst... Det är inga små "Familje företag"
Glömde länken.. http://www.allabolag.se/wich/bef%253Ab9e14718b4e8097f20201d24d2216750/wstr/Granath%252C_Per_Gustaf_Vilhelm/page/2
Inte är det ett litet familjeföretag, men jag tvivlar lite på att det är från den nivån, det innefattar i sådant falla de flesta stora assistansbolagen, vilket för mig känns som osannolikt. Har själv bara bemött jättepositivt under de år jag har haft ett av de som står på listan. Inget fuffens eller något sådant, utan bara rakt och ärligt.
Finns det någon som har rehabassistans i härnösand som samordnare?? Skulle vilja veta vad ni tycker om dem????
Jag har funderat lite runt detta att kommunen har det yttersta ansvaret! Jag jagar exempel på hur det ansvaret kan bli.. bör vara. Hur gör man som privat anordnare att tvingas vända sig till kommunen och kräva dess hjälp i vissa situationer som den privata anordnaren inte förutsett? Har någon som läser detta erfarenhet av hur kommunen fungerar?
Hej! Har en liten fundering kring assistansbolaget Assistantia. Stämmer det att det var en del negativa skriverier om detta bolag ang. assistansersättningen för några år sedan? Någon som vet?
Jag har de och dem är bra tycker jag.
Tycka vad man vill om deras tjänster, men företag som driver assistansverksamhet borde inte dra in vinster på 100-tals miljoner kronor varje år. En bransch som denna borde inte attrahera riskkapitalbolag. Pengarna bör läggas på assistans och inget annat! Jag tycker de verkar ganska osmakliga. Assistansia i siffor: http://www.allabolag.se/5566053996 Assistansia om riskkapital: http://www.independentliving.org/assistanskoll/20080408-per-granath-humana-group-riskkapitalforetag.html
Men det är klart att företaget ska tjäna pengar oavsett om det är Assistansia eller något annat företag.Varför skulle man annars driva företag?
Vad är vitsen då att ha företag om man inte ska tjäna pengar?Personligen skulle jag inte driva företag om jag skulle inte gå med vinsten.Jag är bara ärlig.
Jag lyfter på hatten till de ägarna som startade Assistansia och som lyckades så bra.Många är bara avundsjuka. Redigerat 2009-12-09 11:17
Om det nu är så att man vill driva företag med bra förtjänst, då finns det tusentals andra branscher att satsa på. Faran med att ett företag drivs med så stora vinster är att det sticker i ögonen på ansvariga politiker och allmänhet och det i sin tur kan i värsta fall orsaka obotliga skador för våra rättigheter! Dessutom har just detta företag kunnat växa genom att stoppa LSS-pengar rätt i fickorna på brukarna och detta är ju inte något annat än illojal konkurrens i mina ögon.
Assistansia har inte längre någon trivselpeng. Och den vinst som görs sticker inte på politiker. Kommunerna kostnad för att bedriva assistans kostar upp till 350 kronor i timmen, alltså långt över schablonbeloppet, och när konsulter inkallas för att effektivisera så exempelfierar man med vinstdrivande företag, t.ex. Assistansia. Detta företag ligger också under den vägledande normen som Försäkringskassan har för hur mycket ett företag ska ta i vinst och administyrationsavgift. Det är bl.a. därför som Assistansia vinner uppköpen av assistans när kommunerna ska sälja sina verksamheter.
Det är inte brukarnas skyldighet att tänka på statens pengar när man väljer assistans. Hur mycket kan man kräva av oss egentligen? Ser vi ett alternativ vi kan tjäna på så tar vi det, precis som alla friska också skulle ha gjort. Företaget tycker jag inte heller har gjort någonting fel, för de gjorde bara någonting som var helt lagligt och legitimt i Sverige. Jag skulle ha gjort samma sak om jag var företagare. De enda vi kan skylla på är politikerna. Politikerna har lovat att styra vårat land i rätt riktning och då får de hålla det.
wheelie har rätt, bolagen & alla andra kör nålfint efter regler. alla ligger precis i gränslanden efter att tjäna in kronor. _reglerna_ sätter gränserna, sen går alla efter det. två år (eller wha) senare när det täppts till 'såll' får man hålla sig till _de_ reglerna
Fick en information från kommunens LSS-handläggare som fick mig att ringa henne och ge mina önskningar hur kommunen bör informera och sköta fullmaktsansökningar som anordnare skickar in med brukarens underskrift. Jag tipsade om att kommunen borde ha ett redan klart skrivet formulär när det gäller fullmakt. Där anordnaren enbart har att fylla i de uppgifter kommunen vill ha. Som det nu är så skickas lika många fullmakter med olika innehåll, som det finns anordnare. Jag menade att eftersom kommunen inte har ett eget formulär så kommer det in olika ej fullständiga ansökningar för fullmakt som sedan kommunens tjänstefolk (tjänstemän och tjänstekvinnor) ska ödsla tid och pengar på att rätta till. Till alla inblandades förtret. Bra förslag sade hon och det ska vi fixa. Sedan så tipsade jag henne om att gå in på en del forum och läsa om hur div. kommuner vill lägga över LSS på privata företag.. en information hon inte var medveten om. Annars så visste hon en hel del, och jag tror mig ha nytta av denna kvinna i framtiden.. hon var bra!
Hej jag har ledsagarservice som kommunen sköter..Så nu undrar jag om man kan välja någon annan som sköter mina tim som jag har..
Har du beslut enligt LSS eller SoL? Kolla på kommunens hemsida om det står något? Fråga handläggaren, biståndsbedömaren? Vet personer som fått kommunen att anställa kompisar, anhöriga som ledsaga.
Det borde gå. Ledsagarservice faller under 9§ p. 3 LSS och enligt 17 och 23§ borde denna service även kunna ges av en enskild verksamhet som kommunen har delegerat ansvaret till.
Socialtjänstlagen är egentligen bara en specificering av kommunens skyldighet att hjälpa människor med funktionshinder. Där regleras i 5 kap. 7§ SoL vilka skyldigheter socialnämnden har. Man kan alltså säga att SoL säger att socialnämnden har en skyldighet att fatta de beslut som krävs så att den enskilde får den hjälp som han eller hon enligt LSS har rätt till.
hej, jag har idag ett AB för att driva min assistans. jag har dock haft stora kostnader för OB, speciellt natttid då jag har dygnet runt asssitans och att assistenterna får pga sin unika utbildning ganska höga löner. Är därför inne på att söka förhöjd timpeng. är det någon som vet hur hårda FK kommer at vara med granskningen. i t.ex redovisningsblanketten finns det en särskild del där varenda krona skall redovisas...gäller detta endast de som är egna arbetsgivare eller även assistanssamordnare (AB) som tar emot pengarna och anställer assistenterna?
Gäller även AB, men FK kommer ha svårt att kolla...
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh