Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Atlas Assistans AB Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Livihop ledig sponsorplats
 
Assistans
Anordnare - Egen regi (800 inlägg)

Hoppa till första nya inlägget!

Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Tänk OM!
Av: Anonym[1] 2011-11-29 Kl 20:34
huvudinlägg

Om alla anhöriga till LSS-beviljade fick starta eget, samt att vara TVUNGEN att vara arbetsledare för assistenter.
Vilken dröm!
Jag är en av dessa lyckliga!

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Tänk OM!
Av: Moon 2011-11-30 Kl 07:21
 

?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Tänk OM!
Av: Lotta E 2011-11-30 Kl 13:52
 

Anonym skrev:
Om alla anhöriga till LSS-beviljade fick starta eget, samt att vara TVUNGEN att vara arbetsledare för assistenter.
Vilken dröm!
Jag är en av dessa lyckliga!


Kul att det funkar bra för dig Glad smiley! Men alla kan inte det, och vill inte ha det så. Det finns ju många olika orsaker till att människor blir assistansberättigade. En del har funktionshinder som gör att de inte klarar av sånt själva. Då måste de få assistans med det. Det kan vara därför de har blivit assistansberättigade... Blinkande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Tänk OM!
Av: Moon 2011-11-30 Kl 14:52
 

Anonym skrev: "Om alla anhöriga till LSS-beviljade fick starta eget.." och "samt att vara TVUNGEN att vara arbetsledare för assistenter".

Detta förstår jag faktiskt inte. Idealet med tanke på LSS lagen är att den assistansberättigade skall leda sin assistans i så stor grad som möjligt. Det kan knappast vara idealt att hamna i beroendeställning till anhöriga. Anhöriga är säker många gånger underbara människor men kan i vissa fall både ekonomiskt och socialt göra "brukaren" beroende av sig. Läs föräldrar som gör sin ekonomi på sitt barn eller en partner som bygger sin ekonomi, boende på sin man/fru. Då är det inte populärt att bryta sig ur dessa förhållanden.

Den andra delen förstår jag inte heller, att anhöriga skall vara tvugna att vara arbetsledare för assistansen. Likadant här, man måste sträva efter att det är brukaren som arbetsleder i sitt liv, möjligvis med stöd av någon. Kanske en anhörig men att tvinga någon låter ju helt galet.

Så Anonym, du kan väl förklara vad du menar med drömmen du tydligen lever.

Redigerat 2011-11-30 14:52


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Exempel på Formulär
Av: Anonym[1] 2011-11-28 Kl 18:00
huvudinlägg

Har någon förslag hur ett formulär bör se ut för anmälan om missförhållanden?
Färdigskrivet.. med möjlighet att ändra i texten så det passar mig.
Formuläret ska finnas tillgängligt på arbetsplatsen hos brukaren.
Eller länk till exempel.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Vem "ärver" bufferten?
Av: Lotta E 2011-09-08 Kl 14:44
huvudinlägg

Jag undrar lite vem som "äger" den buffert som den assistansberättigade bör ha för oförutsedda utgifter och för utbildning mm. Vad händer med den när brukaren avlider? Är det olika regler beroende på om brukaren själv är sin egen i AB, eller som enskild firma? Skiljer det på regler om man anlitar en assistansanordnare?

Går pengarna tillbaka till Försäkringskassan, eller?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Vem "ärver" bufferten?
Av: Sunshine 2011-09-08 Kl 15:59
 

Pengarna går tillbaka, eventuellt så får assistenter lön eftersom dom plötsligt blivit av med sitt jobb, under den till som uppsägningstiden varar.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem "ärver" bufferten?
Av: Lotta E 2011-09-08 Kl 18:07
 

Sunshine skrev:
Pengarna går tillbaka, eventuellt så får assistenter lön eftersom dom plötsligt blivit av med sitt jobb, under den till som uppsägningstiden varar.


Ok, tack för svar! Det låter ju rimligt. Är du säker på att det fungerar så oavsett bolagsform, eller om man anlitar anordnare? Jag påstår inte att du har fel, jag är bara så van vid att man kan få olika svar, beroende på vem man frågar... Jätteglad smiley

Jag undrar lite över de pengar som eventuellt kan finnas kvar efter regeländringen 2008. Som jag förstod det så fick man behålla de pengar man sparat innan, men var tvungen att redovisa allt efter det. Om en brukare som är sin egen har de pengarna på ett konto, som de som sköter brukarens administration förvaltar, skickar de verkligen tillbaka dem till Försäkringskassan då? Juridiskt sett så borde ju det vara brukarens pengar och tillfalla dödsboet. Låter helknasigt om det är så, därför blev jag lite fundersam. Helt ok om ingen kan svara... Glad smiley

Redigerat 2011-09-08 18:09


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem "ärver" bufferten?
Av: Sunshine 2011-09-08 Kl 19:53
 

Pågrund av alla bedrägerier, så måste alla bolag redovisa, överskutande belopp varje månad skall återbetalas.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem "ärver" bufferten?
Av: Batsheba 2011-09-08 Kl 21:04
 

Lotta E skrev:
Ok, tack för svar! Det låter ju rimligt. Är du säker på att det fungerar så oavsett bolagsform, eller om man anlitar anordnare? Jag påstår inte att du har fel, jag är bara så van vid att man kan få olika svar, beroende på vem man frågar... Jätteglad smiley

Jag undrar lite över de pengar som eventuellt kan finnas kvar efter regeländringen 2008. Som jag förstod det så fick man behålla de pengar man sparat innan, men var tvungen att redovisa allt efter det. Om en brukare som är sin egen har de pengarna på ett konto, som de som sköter brukarens administration förvaltar, skickar de verkligen tillbaka dem till Försäkringskassan då? Juridiskt sett så borde ju det vara brukarens pengar och tillfalla dödsboet. Låter helknasigt om det är så, därför blev jag lite fundersam. Helt ok om ingen kan svara... Glad smiley

Redigerat 2011-09-08 18:09


Om brukaren har ett AB är ju pengarna bolagets inte brukarens så då kan de ju inte tillfalla dödsboet tycker jag. Borde gå till löner o avveckling av bolaget.

Har man enskild firma redovisas kostnaderna halvårsvis o eventuellt överskott ska återbetalas så där ska man va glad om det finns för eventuella uppsägningslöner.

Hur assbolag gör vet jag inte. Men en del äts väl upp av uppsägningslöner o sånt där med.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem "ärver" bufferten?
Av: Morticia 2011-09-08 Kl 21:48
 

Sunshine skrev:
Pågrund av alla bedrägerier, så måste alla bolag redovisa, överskutande belopp varje månad skall återbetalas.


Om man har assistansersättning via FK:
Var 6:e månad om man är egen utan företag.

Om man har från kommunen:
Varje kommun, stadsdel har olika system.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem "ärver" bufferten?
Av: Lotta E 2011-09-08 Kl 23:02
 

Tack för alla svar! Jag insåg nu att jag uttryckte mig luddigt. Jag vet hur det funkar nu. Jag funderade över de pengar som brukare hade sparat på kontot innan regeländringen och som ev fortfarande finns kvar. Jag vill inte gå in på detaljer men jag vet att några har haft rätt stora summor. Jag uppfattade det som om allt som man sparat innan 2008 fick användas som man ville, och att man efter det var tvungen att redovisa. Kanske var man tvungen att använda upp pengarna innan ett visst datum?

Jag undrade mest för jag tror att en del brukare inte ens fattade att de hade en massa pengar sparade (egna företagare Jätteglad smiley ), för att de levde ett sparsamt liv och hade inte behov av så mycket assistansomkostnader. Tycker mest att det vore surt om de pengarna "blev kvar" på företaget Blinkande smiley . Om ingen fattar vad jag skriver så är det ok. Det är inte så vansinnigt viktigt att reda ut. Det var bara en liten fundering som dök upp...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem "ärver" bufferten?
Av: Batsheba 2011-09-08 Kl 23:38
 

Lotta E skrev:
Tack för alla svar! Jag insåg nu att jag uttryckte mig luddigt. Jag vet hur det funkar nu. Jag funderade över de pengar som brukare hade sparat på kontot innan regeländringen och som ev fortfarande finns kvar. Jag vill inte gå in på detaljer men jag vet att några har haft rätt stora summor. Jag uppfattade det som om allt som man sparat innan 2008 fick användas som man ville, och att man efter det var tvungen att redovisa. Kanske var man tvungen att använda upp pengarna innan ett visst datum?

Jag undrade mest för jag tror att en del brukare inte ens fattade att de hade en massa pengar sparade (egna företagare Jätteglad smiley ), för att de levde ett sparsamt liv och hade inte behov av så mycket assistansomkostnader. Tycker mest att det vore surt om de pengarna "blev kvar" på företaget Blinkande smiley . Om ingen fattar vad jag skriver så är det ok. Det är inte så vansinnigt viktigt att reda ut. Det var bara en liten fundering som dök upp...


De pengarna som man hade sparade fick man behålla, iaf jag (enskild firma) enligt min ek.sam.arb.partner, men jag kan tänka mig att olika bolag hade olika policy om vems de pengarna var/är beroende på avtal samt hur pengar avsätts, olika konton för varje brukare el samma för alla(de flesta kommuner), men de pengarna ska ff användas till assistans o redovisas.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Vem "ärver" bufferten?
Av: Lotta E 2011-11-18 Kl 13:43
 

Hittade detta på Särnmarks hemsida:

"Till våra kunder

Det pågår för närvarande en debatt i media om hur assistansersättningen hanteras hos assistansbolagen. Vi förstår att många kan ha funderingar kring det här.
Särnmark ägs till 100 % av företagets två grundare Cecilia Ekholm och Mikael Särnmark, som fortfarande är starkt engagerade genom styrelsearbete.
På Särnmark arbetar vi kontinuerligt för att utveckla verksamheten. Vårt fokus är, och har alltid varit, att det är den assistansberättigades förutsättningar och behov som ska styra utformningen av personlig assistans och därmed vår verksamhet.

Nedan förklarar vi vad som gäller beträffande överskjutande medel.

Särnmarks kunder med egen firma kan ha överskjutande medel sparade före 1 juli 2008. Dessa tillhör firman. Sedan lagändringen trädde i kraft är det inte längre möjligt att spara medel över avräkningsperioderna.

Särnmarks kunder i Särnmark Assistans har så länge samarbetsavtalet med Särnmark varar möjlighet att använda alla eventuellt överskjutande medel, som hålls individuellt åtskilda, till kostnader för sin personliga assistans."


http://www.sarnmark.se/61/aktuellt/nyheter/11-14-2
011-till-vara-kunder.html


Fast jag fattar fortfarande inte vem som "ärver" de medel som brukaren eventuellt skulle ha kvar i firman från innan regeländringen 2008, om brukaren dör... Frågande smiley

Hittade en facebooksida också, men blir nästan tveksam om de lagt ut den själva eller om det är ett skämt. Man vet aldrig med det företaget... Blinkande smiley

http://sv-se.facebook.com/pages/S%C3%A4rnmark-assi
stans-AB-%C3%A4r-ocks%C3%A5-en-organisation-f%C3%B
6r-kvalitet-inom-assistans/209107545792341


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Egen regi rutiner
Av: Izis 2010-12-29 Kl 02:39
huvudinlägg

Skulle någon vilja berätta lite hur det fungerar att sköta assistansen i egen regi utan att ha bildat bolag.

Får man fortfarande inte spara ev överskott, för
resor och sjukhus etc? Hur kan man vara säker och kunna ge anställda en trygg anställning isåfall?
Har jag uppfattat korrekt att man behöver
revisor och allt som med ett bolag - endast med nackdelen att man inte får bygga buffert? 
Hur fungerar rutinen rent praktiskt - ska fk då istället ha
in anställningsavtal, månadskvitton osv?
Känns isåfall ytterliggare integritetskränkande att en fk handläggare ska kolla allt man gjort, varit osv...

Tack på förhand.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: fike mm
Av: Anonym[1] 2010-11-02 Kl 15:14
huvudinlägg

Ni som är egna arbetsgivare till era assistenter, hur generösa är ni med frukt, fika mm ? Vad är okey

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: fike mm
Av: Lotta 2010-11-03 Kl 09:02
 

Nu är jag inte egen arb.giv längre, har varit detta

Det finns skatteregler som kan begränsa typ av fika på jobbet, det får inte typ bli fralla, eller för kladdiga kakor för då ska det förmånsbeskattas av arb.tagaren

Jag har kaffe, te, frukt o lite "torra" kex typ mariekex till förfogande på assistent rummet. Detta ska du kunna bjuda på utan att det ska vara några problem, likaså att du ska ta det via ass.ersättningen


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: fike mm
Av: Ejje 2010-11-03 Kl 10:42
 

Hej!

Finns det några relevanta direktiv från Skatteverket hur kladdig en kaka får vara utan att förmånsbeskattas?
Jätteglad smiley

Allvarligt, jag hittade detta:

http://www.redovisningshuset.se/kort_skattefria_fo
rmaner.htm


Förfriskningar och annan enklare förtäring som tillhandahålls på arbetsplatsen i samband med arbetet är alltså en skattefri personalvårdsförmån. Detta gäller sådant som inte räknas som måltid (t ex kaffe, te, juice, smörgåsar och bullar). Däremot räknas lagad mat som måltid – oavsett om den är varm eller kall – och är därmed en skattepliktig förmån.

Gäller detta för "oss" tro?

Redigerat 2010-11-03 10:58


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: fike mm
Av: Moon 2010-11-03 Kl 11:26
 

Det var bra info på denna sidan. Tack!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: fike mm
Av: Lotta 2010-11-03 Kl 12:02
 

Hmm svårt att dra gränsen känner jag.men sen semla kan man nog.. bjuda på ngn gång. eller vad tror ni?

Jag brukar ha lite riskakor, frukt, mariekex

Sen brukar jag överaska m godis typ vid jul , påsk men de säger vi inte till ngn *ler*


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: fike mm
Av: Jessma 2010-11-03 Kl 20:20
 

Japp, det gäller.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Anställa en kundansvarig i företage
Av: Anonym[1] 2010-07-31 Kl 23:49
huvudinlägg

Hej,
Jag funderar att anställa en assistansrådgivare/handläggare i företaget på deltid eller betala för antal arbetade timar för att jag själv hinner inte att göra allt pga av min rörelsehinder.Anställde ska kunna ge service, råd och stöd i frågor som rör kunders arbetsledarroll samt i andra assistansrelaterade frågor. Det innebär allt från personalfrågor i allmänhet som arbetsrätt, rekrytering och schemaläggning, till konflikter i arbetsgruppen eller frågor om integritet och gränsdragning. Personen ska vara även insatt i kundernas ekonomi och lönesättning/lönehantering samt juridiken kring ansökningar om fler assistanstimmar och/eller överklaganden av våra kunders beslut.Jag tänker mest på de som är utbildade som LSS-handläggare eller inom dess område.Vad tror ni kommer det att bli svårt att hitta en sån person?Hur mycket ska man erbjuda i lön?
Vilka råd och tips kan ni ge?
Tack

Redigerat 2010-07-31 23:53

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Anställa en kundansvarig i företage
Av: Anonym[2] 2010-08-01 Kl 00:23
 

hur många kunder har ni? och hur många timmar totalt?
vad får det kosta?

en vän jobbar på ett företag lite drygt 75 %. lite jour, socionom, fixar liknande saker. 25000 kr.

ska ni ta lss-kommun kunder, ledsagning och sån ass. och ev hemtjänst för de som blir av med lass så är det ett måste att ha en sån person som hjälper till. tyvärr ger de timmarna mindre inkomst. en del kommunen har sänkt hemtjänst-kr till privata till under lass. och det är mycket mer jobb för företagen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Anställa en kundansvarig i företage
Av: Anonym[1] 2010-08-01 Kl 12:57
 

Anonym skrev:
hur många kunder har ni? och hur många timmar totalt?
vad får det kosta?

en vän jobbar på ett företag lite drygt 75 %. lite jour, socionom, fixar liknande saker. 25000 kr.

ska ni ta lss-kommun kunder, ledsagning och sån ass. och ev hemtjänst för de som blir av med lass så är det ett måste att ha en sån person som hjälper till. tyvärr ger de timmarna mindre inkomst. en del kommunen har sänkt hemtjänst-kr till privata till under lass. och det är mycket mer jobb för företagen.


Är det bruttolön? Det skulle handla om 2 till 4 timmar per dag i början beroende hur många brukare finns i företaget.Det är brukare som ska byta från en annan anordnare. Just nu är jag själv som är kund i mitt eget företag.Därför vill jag anställa någon som ska hjälpa med de sakerna som jag skrev innan jag får in andra kunder.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Anställa en kundansvarig i företage
Av: Anonym[2] 2010-08-01 Kl 16:00
 

Anonym skrev:
Är det bruttolön? Det skulle handla om 2 till 4 timmar per dag i början beroende hur många brukare finns i företaget.Det är brukare som ska byta från en annan anordnare. Just nu är jag själv som är kund i mitt eget företag.Därför vill jag anställa någon som ska hjälpa med de sakerna som jag skrev innan jag får in andra kunder.


brutto (33000 för heltid) Att hyra in från annat företag kan gå (en del företag vill inte att man jobbar hos en konkurrent!).


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Anställa en kundansvarig i företage
Av: Anna 2010-08-01 Kl 23:28
 

Anonym skrev:
Hej,
Jag funderar att anställa en assistansrådgivare/handläggare i företaget på deltid eller betala för antal arbetade timar för att jag själv hinner inte att göra allt pga av min rörelsehinder.Anställde ska kunna ge service, råd och stöd i frågor som rör kunders arbetsledarroll samt i andra assistansrelaterade frågor. Det innebär allt från personalfrågor i allmänhet som arbetsrätt, rekrytering och schemaläggning, till konflikter i arbetsgruppen eller frågor om integritet och gränsdragning. Personen ska vara även insatt i kundernas ekonomi och lönesättning/lönehantering samt juridiken kring ansökningar om fler assistanstimmar och/eller överklaganden av våra kunders beslut.Jag tänker mest på de som är utbildade som LSS-handläggare eller inom dess område.Vad tror ni kommer det att bli svårt att hitta en sån person?Hur mycket ska man erbjuda i lön?
Vilka råd och tips kan ni ge?
Tack

Redigerat 2010-07-31 23:53


Anonym skrev:
Hej,
Jag funderar att anställa en assistansrådgivare/handläggare i företaget på deltid eller betala för antal arbetade timar för att jag själv hinner inte att göra allt pga av min rörelsehinder.Anställde ska kunna ge service, råd och stöd i frågor som rör kunders arbetsledarroll samt i andra assistansrelaterade frågor. Det innebär allt från personalfrågor i allmänhet som arbetsrätt, rekrytering och schemaläggning, till konflikter i arbetsgruppen eller frågor om integritet och gränsdragning. Personen ska vara även insatt i kundernas ekonomi och lönesättning/lönehantering samt juridiken kring ansökningar om fler assistanstimmar och/eller överklaganden av våra kunders beslut.Jag tänker mest på de som är utbildade som LSS-handläggare eller inom dess område.Vad tror ni kommer det att bli svårt att hitta en sån person?Hur mycket ska man erbjuda i lön?
Vilka råd och tips kan ni ge?
Tack

Redigerat 2010-07-31 23:53


Tror ej det blir svårt att hitta en person som du söker. Det finns många personer som har socionom utibldning och som jobbar som LSS handläggare och som nog mer än gärna vill jobba med det du letar efter. är själv LSS handläggare och skulle själv föredra att jobba privat än inom kommun....Lönemässigt, så handlar det ofta om var i Sverige man arbetar...utifrån det och utifrån uppgifter så läggs ofta löneläget. I det här fallet är det ju mer än en traditionell handläggare tjänst du söker, så skulle rekommendra lite högre lön än vad man tjänar som LSS handläggare. Lycka till med rekrytering.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Anställa en kundansvarig i företage
Av: KarinSch 2010-08-04 Kl 18:40
 

Eftersom det bara gäller timmar så räkna 135-150 kr brutto i lön per timme, sen tillkommer ju sociala avgifter och försäkringar.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[1] 2010-07-05 Kl 14:09
huvudinlägg

Jag funderar på att bli egen men då jag hört att man då inte kan ha anhöriga anställda så har jag lagt dom tankarna på hyllan. Men av vissa inlägg i forumet att döma så verkar det som att detta vist går att kombinera... eller?

Vad är det för bolagsform, krav och hur fungerar det?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[2] 2010-07-05 Kl 15:56
 

Anonym skrev:
Jag funderar på att bli egen men då jag hört att man då inte kan ha anhöriga anställda så har jag lagt dom tankarna på hyllan. Men av vissa inlägg i forumet att döma så verkar det som att detta vist går att kombinera... eller?

Vad är det för bolagsform, krav och hur fungerar det?


Det bästa är AB.Jag själv är egen och har AB.Aktiekapitalet ska vara lägst 50 000 kronor för privata aktiebolag.

Redigerat 2010-07-05 15:59


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[2] 2010-07-05 Kl 16:14
 

En annan fördel med AB är att man efter avräkningsperiod kan ha sparade pengar.Annars skulle man bli skyldig att betala tillbaka till FK om man inte skulle ha AB som bolagsform..


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Ninnie 2010-07-05 Kl 16:18
 

Vi kör AB och min man är delägare och jobbar hos mig.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Batsheba 2010-07-05 Kl 16:28
 

Är din anhörig någon du lever i sk hushållsgemenskap med måste du bilda AB el HB. Är det någon du inte bor ihop med räcker det med enskild firma.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[1] 2010-07-05 Kl 18:52
 

Berätta gärna mer om AB?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Ninnie 2010-07-05 Kl 18:57
 

Anonym skrev:
Berätta gärna mer om AB?


Finns oändligt mycket att berätta, vad vill du veta?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[1] 2010-07-05 Kl 19:02
 

Allt som kan vara bra att veta när man inte vet något Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Ninnie 2010-07-05 Kl 19:13
 

Anonym skrev:
Allt som kan vara bra att veta när man inte vet något Glad smiley


Skulle bli en hel roman...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[1] 2010-07-05 Kl 20:12
 

Är din man tvungen att vara delägare för att få arbeta "för" dig?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Ninnie 2010-07-05 Kl 20:14
 

Oh nej.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[1] 2010-07-05 Kl 20:25
 

Så med andra ord så kan man ha AB eller HB för att få anställa anhöriga?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Ninnie 2010-07-05 Kl 20:26
 

Anonym skrev:
Så med andra ord så kan man ha AB eller HB för att få anställa anhöriga?


Ja, om du med anhörig menar någon som du delar hushållsgemenskap med. Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[1] 2010-07-05 Kl 20:27
 

Jag sköter för det mesta allt utom admin. av min assistans idag. Rekommenderar ni att bli egen?
Är det krångligt?

Jag vill så gärna men vet inte vart jag ska börja eller göra..?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Wildamamman 2010-07-05 Kl 20:30
 

Ninnie skrev:
Ja, om du med anhörig menar någon som du delar hushållsgemenskap med. Glad smiley


Inte annars?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Ninnie 2010-07-05 Kl 20:55
 

Wildamamman skrev:
Inte annars?


Annars spelar bolagsformen mindre roll.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Ninnie 2010-07-05 Kl 20:56
 

Anonym skrev:
Jag sköter för det mesta allt utom admin. av min assistans idag. Rekommenderar ni att bli egen?
Är det krångligt?

Jag vill så gärna men vet inte vart jag ska börja eller göra..?


Jag skulle säga att det är MYCKET att sätta sig in i, och ta reda på. Så man bör fundera igenom noga vad syftet är med att bli egen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[2] 2010-07-05 Kl 21:03
 

Anonym skrev:
Jag sköter för det mesta allt utom admin. av min assistans idag. Rekommenderar ni att bli egen?
Är det krångligt?

Jag vill så gärna men vet inte vart jag ska börja eller göra..?


Jag är egen och inget fel med att vara det.Det tu måste göra är att hitta nån redovisningskonsult eller ekonom som kan det kring assistans och att de hjälper dig från start av företaget med registrerings av bolag m.m. om du inte kan själv det förstås. Sen måste du teckna försäkringar,pension för dina anställda.Du måste meddela FK att du ska bli egen och ge de uppgifter som de behöver.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[2] 2010-07-05 Kl 21:06
 

Som Ninnie sa att det är mycket att man måste veta men det är också viktigt att ha kunnig ekonom som kan ge dig råd kring ekonomi.

Redigerat 2010-07-05 21:07


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[1] 2010-07-05 Kl 21:08
 

Vad blir det för skillnad med FK?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Ninnie 2010-07-05 Kl 21:08
 

Anonym skrev:
Som Ninnie sa att det är mycket att man måste veta men det är också viktigt att ha kunnig ekonom som kan ge dig råd kring ekonomi.


Exakt - och som är kunnig inom just området personlig assistans och de speciella regler som gäller.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Ninnie 2010-07-05 Kl 21:09
 

Anonym skrev:
Vad blir det för skillnad med FK?


Ingen, men du måste anmäla att ett visst bolag driver assistansen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[2] 2010-07-05 Kl 22:04
 

Ninnie skrev:
Exakt - och som är kunnig inom just området personlig assistans och de speciella regler som gäller.


Jag bor i Malmö och jag har svårt att hitta nån som kan personlig assistans och de regler som gäller.Istället kom jag överens med ett annat assistans bolag som ska ta hand om löner,deklarationer,jag har tillgång till jurist också.Sen anlitade jag bara en redovisningskonsult som ska ta hand enbart om bokföring.Det kostar men bättre ta det säkra före det osäkra Blinkande smiley . Kan nån tipsa någon ekonom i Malmö eller i närheten.Tack


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Ninnie 2010-07-05 Kl 22:10
 

Anonym skrev:
Jag bor i Malmö och jag har svårt att hitta nån som kan personlig assistans och de regler som gäller.Istället kom jag överens med ett annat assistans bolag som ska ta hand om löner,deklarationer,jag har tillgång till jurist också.Sen anlitade jag bara en redovisningskonsult som ska ta hand enbart om bokföring.Det kostar men bättre ta det säkra före det osäkra Blinkande smiley . Kan nån tipsa någon ekonom i Malmö eller i närheten.Tack


Om man gör så, vad känner du är vinsten med att ens ha eget bolag? Istället för att låta ett annat bolag göra rubbet? (Menar det inte som ett ifrågasättande, bara nyfiken!)


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[2] 2010-07-05 Kl 22:32
 

Ninnie skrev:
Om man gör så, vad känner du är vinsten med att ens ha eget bolag? Istället för att låta ett annat bolag göra rubbet? (Menar det inte som ett ifrågasättande, bara nyfiken!)


Jag fick bra pris Ninnie Blinkande smiley . Men jag ska hitta nån som ska kunna sånt ger mig inte.Det är bara så i början nu.

Redigerat 2010-07-05 22:34


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[3] 2010-07-05 Kl 23:44
 

Anonym skrev:
Jag fick bra pris Ninnie Blinkande smiley . Men jag ska hitta nån som ska kunna sånt ger mig inte.Det är bara så i början nu.


jo men vore det inte bättre att själv lära sig det man behöver kunna och sen ta betalt av andra? Så länge du tvingas köpa massa tjänster så kan du ju inte ta in andra kunder...?
En vän går en starta eget kurs inom ams nu. Och företag som företag!?

Redigerat 2010-07-05 23:45


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[2] 2010-07-06 Kl 10:01
 

Anonym skrev:
jo men vore det inte bättre att själv lära sig det man behöver kunna och sen ta betalt av andra? Så länge du tvingas köpa massa tjänster så kan du ju inte ta in andra kunder...?
En vän går en starta eget kurs inom ams nu. Och företag som företag!?

Redigerat 2010-07-05 23:45


Ja,men när det gäller en viss del av ekonomi och om man behöver juridiska tjänster ibland så får man betala för det.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[2] 2010-07-06 Kl 10:06
 

Jag ser inga problem att ta in andra kunder när man har kunniga medarbetare/samarbetspartner.Det som jag kan och det som de kan så blir det inga problem tycker jag.Alla har sina egna åsikter.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[1] 2010-07-08 Kl 14:09
 

Vad gäller/säger FK om man blir egen, ang. aktivitetsersättningen? Får man behålla det fullt ut?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[2] 2010-07-08 Kl 14:52
 

Anonym skrev:
Vad gäller/säger FK om man blir egen, ang. aktivitetsersättningen? Får man behålla det fullt ut?


Så länge du tar inte ut vinsten från företaget eller tar ut lön går det bra.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[1] 2010-07-08 Kl 18:41
 

Vart gör man av vinsten isf? Därför det är bra att ha en delägare?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen regi & anhörig anställd?
Av: Anonym[2] 2010-07-09 Kl 12:33
 

Anonym skrev:
Vart gör man av vinsten isf? Därför det är bra att ha en delägare?

Ja, det är bra.Jag vet inte om du är gift eller har någon som du kan lita på så att ni delar dvs att ha en delägare.Man kan också göra så att du låter istället den person som du tror på och kan lita på att starta eget AB utan att du blir inblandad.Men det beror på många saker.Finns olika lösningar.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Assistanspärm&Kundpärm..
Av: Anonym[1] 2010-06-16 Kl 13:46
huvudinlägg

Hej,
Tänkte göra assistans och kundpärm,så att assistenter och brukare ska ha varsin pärm med all nödvändig info.Vad tycker ni eller har ni nån tips om vilka rubriker man ska ha och vad som bör finnas i den?Jag vill inte att man ska bara lägga in massor med texter,lagar och regler så att brukare eller assistenten har svårt att begripa eller blir vilse i all läsning Glad smiley.Innehållet ska vara lätt att förstå.
Tack

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Assistanspärm&Kundpärm..
Av: Anna 2010-06-16 Kl 18:52
 

Anonym skrev:
Hej,
Tänkte göra assistans och kundpärm,så att assistenter och brukare ska ha varsin pärm med all nödvändig info.Vad tycker ni eller har ni nån tips om vilka rubriker man ska ha och vad som bör finnas i den?Jag vill inte att man ska bara lägga in massor med texter,lagar och regler så att brukare eller assistenten har svårt att begripa eller blir vilse i all läsning Glad smiley.Innehållet ska vara lätt att förstå.
Tack


Om du uppger vem du är så kan jag gärna maila dig tips och ideér utifrån mitt arbetsperspektiv.

Lycka till
//A


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Assistanspärm&Kundpärm..
Av: Anonym[2] 2010-06-16 Kl 21:16
 

Anonym skrev:
Hej,
Tänkte göra assistans och kundpärm,så att assistenter och brukare ska ha varsin pärm med all nödvändig info.Vad tycker ni eller har ni nån tips om vilka rubriker man ska ha och vad som bör finnas i den?Jag vill inte att man ska bara lägga in massor med texter,lagar och regler så att brukare eller assistenten har svårt att begripa eller blir vilse i all läsning Glad smiley.Innehållet ska vara lätt att förstå.
Tack


Har du varit kund hos företag förut.
Vad har varit bra med infor. därifrån? och vad har saknats? de flesta företag har ungefär samma rubriker, samma innehåll.
viktiga nr. vad gör man om det börjar brinna, kunden tuppar av, ass blir akut sjuk osv, arbetsmljö, avtal, om företaget,

Hoppas du inte är samma anonym som startar eller har startat eget företag som dessutom ska ta in andra kunder.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: samtalsstöd/rådgivare?
Av: Anonym[1] 2010-06-15 Kl 21:39
huvudinlägg

Jag är egen arbetsgivare och tycker det fungerar bra. Men, som för de allra flesta uppstår ju tankar kring assistans, hur man skall vara och göra och lösa situationer som kan vara svåra, rent relationellt. Då hade det varit skönt att ha någon samtalskontakt/rådgivare att bolla tankar med. Visst kan jag tala med människor som står mig nära, eller skriva lite här men ibland tror jag att det skulle vara skönt att få prata med någon lite mer utanför och professionell, som kurator/psykolog fast med syfte på assistans. Vet någon om det finns något sådant, eller känner till nån som jobbar så?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: samtalsstöd/rådgivare?
Av: Ninnie 2010-06-15 Kl 21:50
 

Jo, jag vet nån som jobbar så... *ler smått*


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: samtalsstöd/rådgivare?
Av: Anna 2010-06-15 Kl 21:54
 

Säger som Ninnie, som syftar till sig självGlad smiley Visst finns det sådana personer. Här är en till....Glad smiley

Lycka till
//A


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: samtalsstöd/rådgivare?
Av: Moon 2010-06-16 Kl 17:46
 

Denna konsult har jag i ett annat men liknande sammanhang haft god erfarenhet av - och det är inte mig själv som jag gör reklam för Blinkande smiley
http://www.opuskonsult.se/


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: samtalsstöd/rådgivare?
Av: KarinSch 2010-06-17 Kl 18:05
 

Vi är nog en del som sysslar med det. Jag erbjuder utbilding, handledning och även personlig rådgivning både för den ass. berättigade och för dennes assistenter om så önskas. Dock inte just nu eftersom jag är sjukskriven.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Företagsabonnemang(mobilabo.)Vilket
Av: Anonym[1] 2010-06-02 Kl 17:33
huvudinlägg

Hej,
Jag undrar ni som är egna företagare vilket operatör till företags mobilabonnemanget ni har?Själv jag har tittat på tele2 abonnemang (fast pris)som kostar från cirka 500kr upp till 700 kr beroende vad man vill att ska ingå i abonnemanget.
Tack,

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Företagsabonnemang(mobilabo.)Vilket
Av: G-man 2010-06-15 Kl 12:20
 

Anonym skrev:
Hej,
Jag undrar ni som är egna företagare vilket operatör till företags mobilabonnemanget ni har?Själv jag har tittat på tele2 abonnemang (fast pris)som kostar från cirka 500kr upp till 700 kr beroende vad man vill att ska ingå i abonnemanget.
Tack,


Kostnad är väl inte så relevant i sammanhanget. Det är nog viktigare med täckning.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Företagsabonnemang(mobilabo.)Vilket
Av: Anonym[1] 2010-06-16 Kl 13:33
 

G-man skrev:
Kostnad är väl inte så relevant i sammanhanget. Det är nog viktigare med täckning.


Täckning är viktig också som du sa,men kostnad också tycker jag.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp

Till sida nr: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9
Visa trådindex

Forumkategorier, rubriklogo

fh sponsorer Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Atlas Assistans AB Besök Livihop ledig sponsorplats
 

© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh