Om alla anhöriga till LSS-beviljade fick starta eget, samt att vara TVUNGEN att vara arbetsledare för assistenter. Vilken dröm! Jag är en av dessa lyckliga!
?
Anonym skrev: "Om alla anhöriga till LSS-beviljade fick starta eget.." och "samt att vara TVUNGEN att vara arbetsledare för assistenter". Detta förstår jag faktiskt inte. Idealet med tanke på LSS lagen är att den assistansberättigade skall leda sin assistans i så stor grad som möjligt. Det kan knappast vara idealt att hamna i beroendeställning till anhöriga. Anhöriga är säker många gånger underbara människor men kan i vissa fall både ekonomiskt och socialt göra "brukaren" beroende av sig. Läs föräldrar som gör sin ekonomi på sitt barn eller en partner som bygger sin ekonomi, boende på sin man/fru. Då är det inte populärt att bryta sig ur dessa förhållanden. Den andra delen förstår jag inte heller, att anhöriga skall vara tvugna att vara arbetsledare för assistansen. Likadant här, man måste sträva efter att det är brukaren som arbetsleder i sitt liv, möjligvis med stöd av någon. Kanske en anhörig men att tvinga någon låter ju helt galet. Så Anonym, du kan väl förklara vad du menar med drömmen du tydligen lever. Redigerat 2011-11-30 14:52
Till sidans topp
Har någon förslag hur ett formulär bör se ut för anmälan om missförhållanden? Färdigskrivet.. med möjlighet att ändra i texten så det passar mig. Formuläret ska finnas tillgängligt på arbetsplatsen hos brukaren. Eller länk till exempel.
Jag undrar lite vem som "äger" den buffert som den assistansberättigade bör ha för oförutsedda utgifter och för utbildning mm. Vad händer med den när brukaren avlider? Är det olika regler beroende på om brukaren själv är sin egen i AB, eller som enskild firma? Skiljer det på regler om man anlitar en assistansanordnare? Går pengarna tillbaka till Försäkringskassan, eller?
Pengarna går tillbaka, eventuellt så får assistenter lön eftersom dom plötsligt blivit av med sitt jobb, under den till som uppsägningstiden varar.
Pågrund av alla bedrägerier, så måste alla bolag redovisa, överskutande belopp varje månad skall återbetalas.
Tack för alla svar! Jag insåg nu att jag uttryckte mig luddigt. Jag vet hur det funkar nu. Jag funderade över de pengar som brukare hade sparat på kontot innan regeländringen och som ev fortfarande finns kvar. Jag vill inte gå in på detaljer men jag vet att några har haft rätt stora summor. Jag uppfattade det som om allt som man sparat innan 2008 fick användas som man ville, och att man efter det var tvungen att redovisa. Kanske var man tvungen att använda upp pengarna innan ett visst datum? Jag undrade mest för jag tror att en del brukare inte ens fattade att de hade en massa pengar sparade (egna företagare ), för att de levde ett sparsamt liv och hade inte behov av så mycket assistansomkostnader. Tycker mest att det vore surt om de pengarna "blev kvar" på företaget . Om ingen fattar vad jag skriver så är det ok. Det är inte så vansinnigt viktigt att reda ut. Det var bara en liten fundering som dök upp...
Hittade detta på Särnmarks hemsida: "Till våra kunder Det pågår för närvarande en debatt i media om hur assistansersättningen hanteras hos assistansbolagen. Vi förstår att många kan ha funderingar kring det här. Särnmark ägs till 100 % av företagets två grundare Cecilia Ekholm och Mikael Särnmark, som fortfarande är starkt engagerade genom styrelsearbete. På Särnmark arbetar vi kontinuerligt för att utveckla verksamheten. Vårt fokus är, och har alltid varit, att det är den assistansberättigades förutsättningar och behov som ska styra utformningen av personlig assistans och därmed vår verksamhet. Nedan förklarar vi vad som gäller beträffande överskjutande medel. Särnmarks kunder med egen firma kan ha överskjutande medel sparade före 1 juli 2008. Dessa tillhör firman. Sedan lagändringen trädde i kraft är det inte längre möjligt att spara medel över avräkningsperioderna. Särnmarks kunder i Särnmark Assistans har så länge samarbetsavtalet med Särnmark varar möjlighet att använda alla eventuellt överskjutande medel, som hålls individuellt åtskilda, till kostnader för sin personliga assistans." http://www.sarnmark.se/61/aktuellt/nyheter/11-14-2011-till-vara-kunder.html Fast jag fattar fortfarande inte vem som "ärver" de medel som brukaren eventuellt skulle ha kvar i firman från innan regeländringen 2008, om brukaren dör... Hittade en facebooksida också, men blir nästan tveksam om de lagt ut den själva eller om det är ett skämt. Man vet aldrig med det företaget... http://sv-se.facebook.com/pages/S%C3%A4rnmark-assistans-AB-%C3%A4r-ocks%C3%A5-en-organisation-f%C3%B6r-kvalitet-inom-assistans/209107545792341
Skulle någon vilja berätta lite hur det fungerar att sköta assistansen i egen regi utan att ha bildat bolag. Får man fortfarande inte spara ev överskott, för resor och sjukhus etc? Hur kan man vara säker och kunna ge anställda en trygg anställning isåfall? Har jag uppfattat korrekt att man behöver revisor och allt som med ett bolag - endast med nackdelen att man inte får bygga buffert? Hur fungerar rutinen rent praktiskt - ska fk då istället ha in anställningsavtal, månadskvitton osv? Känns isåfall ytterliggare integritetskränkande att en fk handläggare ska kolla allt man gjort, varit osv... Tack på förhand.
Ni som är egna arbetsgivare till era assistenter, hur generösa är ni med frukt, fika mm ? Vad är okey
Nu är jag inte egen arb.giv längre, har varit detta Det finns skatteregler som kan begränsa typ av fika på jobbet, det får inte typ bli fralla, eller för kladdiga kakor för då ska det förmånsbeskattas av arb.tagaren Jag har kaffe, te, frukt o lite "torra" kex typ mariekex till förfogande på assistent rummet. Detta ska du kunna bjuda på utan att det ska vara några problem, likaså att du ska ta det via ass.ersättningen
Hej! Finns det några relevanta direktiv från Skatteverket hur kladdig en kaka får vara utan att förmånsbeskattas? Allvarligt, jag hittade detta: http://www.redovisningshuset.se/kort_skattefria_formaner.htm Förfriskningar och annan enklare förtäring som tillhandahålls på arbetsplatsen i samband med arbetet är alltså en skattefri personalvårdsförmån. Detta gäller sådant som inte räknas som måltid (t ex kaffe, te, juice, smörgåsar och bullar). Däremot räknas lagad mat som måltid – oavsett om den är varm eller kall – och är därmed en skattepliktig förmån. Gäller detta för "oss" tro? Redigerat 2010-11-03 10:58
Det var bra info på denna sidan. Tack!
Hmm svårt att dra gränsen känner jag.men sen semla kan man nog.. bjuda på ngn gång. eller vad tror ni? Jag brukar ha lite riskakor, frukt, mariekex Sen brukar jag överaska m godis typ vid jul , påsk men de säger vi inte till ngn *ler*
Japp, det gäller.
Hej, Jag funderar att anställa en assistansrådgivare/handläggare i företaget på deltid eller betala för antal arbetade timar för att jag själv hinner inte att göra allt pga av min rörelsehinder.Anställde ska kunna ge service, råd och stöd i frågor som rör kunders arbetsledarroll samt i andra assistansrelaterade frågor. Det innebär allt från personalfrågor i allmänhet som arbetsrätt, rekrytering och schemaläggning, till konflikter i arbetsgruppen eller frågor om integritet och gränsdragning. Personen ska vara även insatt i kundernas ekonomi och lönesättning/lönehantering samt juridiken kring ansökningar om fler assistanstimmar och/eller överklaganden av våra kunders beslut.Jag tänker mest på de som är utbildade som LSS-handläggare eller inom dess område.Vad tror ni kommer det att bli svårt att hitta en sån person?Hur mycket ska man erbjuda i lön? Vilka råd och tips kan ni ge? Tack Redigerat 2010-07-31 23:53
hur många kunder har ni? och hur många timmar totalt? vad får det kosta? en vän jobbar på ett företag lite drygt 75 %. lite jour, socionom, fixar liknande saker. 25000 kr. ska ni ta lss-kommun kunder, ledsagning och sån ass. och ev hemtjänst för de som blir av med lass så är det ett måste att ha en sån person som hjälper till. tyvärr ger de timmarna mindre inkomst. en del kommunen har sänkt hemtjänst-kr till privata till under lass. och det är mycket mer jobb för företagen.
Eftersom det bara gäller timmar så räkna 135-150 kr brutto i lön per timme, sen tillkommer ju sociala avgifter och försäkringar.
Jag funderar på att bli egen men då jag hört att man då inte kan ha anhöriga anställda så har jag lagt dom tankarna på hyllan. Men av vissa inlägg i forumet att döma så verkar det som att detta vist går att kombinera... eller? Vad är det för bolagsform, krav och hur fungerar det?
En annan fördel med AB är att man efter avräkningsperiod kan ha sparade pengar.Annars skulle man bli skyldig att betala tillbaka till FK om man inte skulle ha AB som bolagsform..
Vi kör AB och min man är delägare och jobbar hos mig.
Är din anhörig någon du lever i sk hushållsgemenskap med måste du bilda AB el HB. Är det någon du inte bor ihop med räcker det med enskild firma.
Berätta gärna mer om AB?
Allt som kan vara bra att veta när man inte vet något
Är din man tvungen att vara delägare för att få arbeta "för" dig?
Oh nej.
Så med andra ord så kan man ha AB eller HB för att få anställa anhöriga?
Jag sköter för det mesta allt utom admin. av min assistans idag. Rekommenderar ni att bli egen? Är det krångligt? Jag vill så gärna men vet inte vart jag ska börja eller göra..?
Som Ninnie sa att det är mycket att man måste veta men det är också viktigt att ha kunnig ekonom som kan ge dig råd kring ekonomi. Redigerat 2010-07-05 21:07
Vad blir det för skillnad med FK?
Jag ser inga problem att ta in andra kunder när man har kunniga medarbetare/samarbetspartner.Det som jag kan och det som de kan så blir det inga problem tycker jag.Alla har sina egna åsikter.
Vad gäller/säger FK om man blir egen, ang. aktivitetsersättningen? Får man behålla det fullt ut?
Vart gör man av vinsten isf? Därför det är bra att ha en delägare?
Hej, Tänkte göra assistans och kundpärm,så att assistenter och brukare ska ha varsin pärm med all nödvändig info.Vad tycker ni eller har ni nån tips om vilka rubriker man ska ha och vad som bör finnas i den?Jag vill inte att man ska bara lägga in massor med texter,lagar och regler så att brukare eller assistenten har svårt att begripa eller blir vilse i all läsning .Innehållet ska vara lätt att förstå. Tack
Jag är egen arbetsgivare och tycker det fungerar bra. Men, som för de allra flesta uppstår ju tankar kring assistans, hur man skall vara och göra och lösa situationer som kan vara svåra, rent relationellt. Då hade det varit skönt att ha någon samtalskontakt/rådgivare att bolla tankar med. Visst kan jag tala med människor som står mig nära, eller skriva lite här men ibland tror jag att det skulle vara skönt att få prata med någon lite mer utanför och professionell, som kurator/psykolog fast med syfte på assistans. Vet någon om det finns något sådant, eller känner till nån som jobbar så?
Jo, jag vet nån som jobbar så... *ler smått*
Säger som Ninnie, som syftar till sig själv Visst finns det sådana personer. Här är en till.... Lycka till //A
Denna konsult har jag i ett annat men liknande sammanhang haft god erfarenhet av - och det är inte mig själv som jag gör reklam för http://www.opuskonsult.se/
Vi är nog en del som sysslar med det. Jag erbjuder utbilding, handledning och även personlig rådgivning både för den ass. berättigade och för dennes assistenter om så önskas. Dock inte just nu eftersom jag är sjukskriven.
Hej, Jag undrar ni som är egna företagare vilket operatör till företags mobilabonnemanget ni har?Själv jag har tittat på tele2 abonnemang (fast pris)som kostar från cirka 500kr upp till 700 kr beroende vad man vill att ska ingå i abonnemanget. Tack,
© Copyright 1999-2026 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh