Halloj på er alla! Har en liten undran & tar gärna emot de tips jag kan få....Jag i samarbete med min mamma funderar på att om några månader bli egna anordnare / företagare för min assistans. Vi har kommit en bit på vägen, valt ut ett bra namn osv. Vi är även medlemmar i IFA (Intresseföreningen för assistansberättigade.) Där har vi fått en del tips & råd, men känner personligen att både jag & min mamma behöver mer kött på benen. Detta är nytt för oss båda, så vi behöver alla tips vi kan få. Regler & lagar. Vad som gäller när man har assistans i egen regi. Men även vad man bör tänka på i största allmännhet?? Allt för att underlätta för alla parter. Både för att arbeta på ett så korrekt sätt som möjligt, men också för att ha "ryggen fri" vid större situationer som kan uppstå. Vad man kan kräva & inte. Maila mig gärna på cluedo6@hotmail.com
Finns så otroligt mycket att säga... Ställ konkreta frågor så är vi många som kan svara. Ni har en spännande tid framför er!
Ja jag vet att det är en djungel... Vi har ju kommit så lång att vi registrerat ett namn. Men hur lång tid tar det innan det går igenom tex? Det kommer ju vara vi som sköter ALLT administrativt (mesta dels min mamma) även om jag självklart kommer att hjälpa till så gott jag kan... Det min mamma skulle behöva veta är nog hur det funkar att ta över den ekonomiska biten, eftersom att vi kommer att ta över det själva. Fördela omkostnader, löner mm? Alla sköter ju det på olika sätt... Vilka regler som finnns när man är egen osv? Som man verkligen måste följa, & vad man kan sköta lite efter eget huvud? Jag tror hon skulle behöva veta vilka man ev kan ta kontakt med för att "lära" sig att vara egen? I dagsläget har jag/vi ett företag i småland som sköter allt detta åt oss. Eftersom att jag bor i Gbg, så har de inte 100 koll på vem/vilka man ska vända sig till. Även om de naturligtvis försöker... Vad skulle kunna vara en bra grund att stå på?
Ett tips är att teckan kollektiv avtal med KFO DÄr får ni tillgång till deras service o alla blanketter + att de blir försäkrade genom KP Några saker man måste följa: räkning o tidr ska skickas till FK varje mån man måste bet in arb giv avg via skattedeklaraton varje mån Glöm inte heller att teckna avtal med kommunen så de går in o ersätter vid sjukdom. Det är de skyldiga att göra men det behövs ett speciellt avtal
Tänk på att du får inte ha ngn anställd som du lever i hushållsällskap med (typ man/sambo)
Tack för ditt tips!
Nej tyvärr Då är alternativet att man har sambon/barn etc.. i ett annat företag Tyckte det blev dubbeljobbb att ha maken hos ngn annan då han började jobba heltid i okt förra året
Lotta & Becky: Tack för svaren. Känns bra att veta den dag jag söker assistans och tar i övervägande hur jag vill att assistansen ska samordnas.
Läs här: http://www.finfint.com/passistans/index.htm samt här: http://www.finfint.com/passistans/Assistans_i_egen_regi.pdf
Tänk en gång extra innan du startar eget! Jag har själv assistans i ett privat bolag, har tidigare varit egen. Jag vill rådge alla som behöver assistans att använda sig av ett privat bolag eller kommunen vilket man själklart väljer själv efter tycke o smak. Att starta eget är en livslång process som kan innebära mkt gott och ont. Att starta eget när man har hand om sin egna assistans kan vara väldigt turbulent med mkt problem vad det gäller personal, instanser mm mm. Det är inte att bara tjäna pengar för egen del utan mkt mkt arbete som ligger bakom. Man bör vara enormt stark!! Idag har jag ett privat bolag som jag stormtrivs med, jag väljer min personal själv allt annat sköter de, behöver ej ta några problem alls. Som sagt tänk er för innan ni startar eget.
Till sidans topp
jag har egen regi med represenrativ arbetsgivare fast vi är ändå knutna till Assistansföäretag förhållandet mellan mina assistenter och mig har blivit mycket sen vi blev egna saker o ting flyter relativt smärtfritt men ibland när jag ber om något då jag t.ex är vid datorn och skriver, får jag höra av min rep arbgivare som då är ass - då får du vara med att göra det. Jag blir ofta lite överraskad och både ledsen innombords för att jag bli ifrågasatt och samtidigt känner jag mig som som en skurkaktig borgarbracka med pigor. Detta är då speciellt knepigt då jag är syndikalist med en socialistisk syn på både assistanayrket och de som medmänniskor. hur ska jag förhålla mig? vad kan jag kräva utan att kränka eller förtrycka? får man som brukare tycka att de kan mycket väl kan utföra vissa saker fast jag inte är med? vad säger man för att isf vilja förändra detta?
Jag tycker att man kan ha möte om såna saker. Gå igenom vilka saker de kan göra utan din närvaro, varför de inte vill göra vissa saker utan dig (finns praktiska orsaker eller är det en principsak?) osv.
Min idé är att assistenterna ska göra mitt liv så normalt som möjligt och att jag ska kunna göra allt som andra gör i lika stor utsträckning. Men, vissa saker, t ex en dusch, tar bra mycket längre tid för mig. För att kompensera den tidsförlusten låter jag assistenter göra saker medan jag gör annat. Annars hinner jag ju bara med massa måsten. Detta gäller saker som de klarar bra utan mig, t ex hänga upp tvätt, stryka och dammsuga. Större, mer komplicerade och ovanliga saker är jag med på.
Man kan ju omöjligt hänga den PA i svansen vid alla saker... Hur lång tid skulle dammsugning ta om jag rullar med? Eller disken... *suck* Där är ju en liten fördel med hemtjänst. Jag är befriad från att vara med... dom gör det kommunen beviljat.... Jag slipper vara med i mitt liv
Rent principiellt har väl assistenterna rätt i den här frågan? Vore du utan funktionshinder skulle du göra det ena först och det andra sen, eller göra ett avbrott för att göra det andra mitt i. Men förmodligen har du en orsak till att du vill att assarna gör vissa saker själva och den orsaken är antagligen också svaret på frågan. Det som talar för att du kan be dem utföra moment när du inte är med, är väl att det kan vara klumpigt för dig och för dem med, att du rattar efter dem vart de går. Saker kanske tar längre tid för dig, p.g.a. ditt funktionshinder, så att assistenterna är en kompensation i tid eftersom det blir ohållbart att du är med och utför alla moment. Då hinner du kanske bara med det mest elementära och inget mer. (Vet inte hur det är för dig) Du kan vilja utföra vissa saker självständigt och tycker att det är jobbigt att bevaka allt de gör. Det kan vara mer besvärligt för dig att vara med på allt som ska göras, så att du sinkas mycket. Eller blir uttröttad / får ont. Det kan också vara påfrestande att behöva uttala varje moment som en människa ska göra - icke funktionshindrade personer gör det ju bara. Men är det ren och skär bekvämlighet, så får du kanske gaska upp dig en smula Redigerat 2006-07-14 15:29
Är du inte med är det inte personlig assistans utan hemtjänst. Och du kan kombinera dessa insatser om du skall tjäna Tid. Med hemtjänst går det fort utan din medverkan. Försstör inte insatsen personlig assistans utan var med. mvh lars underbar gunnar Redigerat 2006-07-14 21:51
jag menar att du som ersättningsberättigad inte skall sätta i system att inte vara med för att tjäna tid till att göra något annat. Deltag i städningen på ditt sätt och din nivå men var med. Städning är ju inte bara att vara förare av damsugare mvh lars underbar gunnar
ja nu har jag cp skada, och inget annat, men jag har barn och jobbar och har klienter hemma Redigerat 2006-07-14 23:19
jag fattade det - l
Hej Lars-Gunnar Jag har assistans sedan 10 år tillbaka och har en muskelsjukdom vilken gör mig helt sängliggande mellan varven. Jag har ingen uthållighet i mina muskler. JAg kan inte dammsuga tex och skulle jag mot förmodan må så pass bra att jag skulle klara det så visar det sig dagen efter i form av muskelsmärta. Mot denna smärta måste jag medicinera med kraftiga mediciner samt jag blir sängliggande. Jag använder mina assistenter till att göra allt som jag inte klarar av vilket kan innebära åka å göra ett ärende åt mig fast jag inte är med, dammsuga, laga mat etc annars skulle inte jag överleva!! Jag tror att många funktionshindrade har en viss ork och den använder vi på att lägga på det som ger oss livkvalité men tyvärr är det många friska som inte kan förstå oss. Det är ju dock svårt att sätta sig in i något som inte syns på utsidan. För om jag inte sitter i min rullstol skulle inte någon se att jag var sjuk om jag satt på en vanlig stol. Även om det skulle synas så tror jag att man inte har 100% ork och gör precis som jag skrivit ovan. Jag tror inte att någon sätter detta i system utan jag tror mer på att personer försöker få ut maximalt av sitt funktionshindrade liv. Jag kan tex en dag när jag mår bra vilja baka bullar för när jag var frisk bakade jag mycket och dessa dagar när jag klarar det obs med assistents hjälp tycker jag livet är toppen. Andra gånger kanske jag väljer att sitta framför datorn och delta i dessa diskussioner. HAde jag hjälpt till med dammsugning så är dagen efter och kanske nästa helt försörd. Vad är livkvalité och vad är att sätta i system? Jag kan ju faktiskt tjäna tid till att sitta framför datorn med en halvtimme om jag avstår tex damning eller annat städ!!
precis det du säger nu känner jag igen.jag har bla också en muskelsjukdom,menockså annat som ännu är odiagnosticerat som gör att jag ibland inte ens orkar sitta upp,lyfta armarna o har oerhört svårt att andas. jag är medlem av ett IL kooperativ ochhar egen gård med hästar,egna hundar,dvs ett helt normlat liv. för mig innebär assistans att jag skall göra så mycket jag någonsin orkar,mendte är -jag- som bestämmer vad jag orkar o hur jag måste prioritera min kraft. jag accepterar inte ifrågasättand epå den punkten,det gör jag klart redan vid anställningsintervjun,ochhar aldirg blivit ifrågasatt,aldrig blivit känkt.tvärtom tycker mina assistenter att de har ett lyxjobb många ggr som får vara ute mycket,pyssla med mycket olika saker,rida,gå med hundarna och följa med på olika saer jag är mktnoga med mittansvar gentemot dem,lön,förmåne osv o har många som arbetat mkt länge. jag kaninte styra över min kropp utan ibland så får jag acceptera att jag måste ligga,o at inte hjärnan funkar,men mitt liv åst eju ändå gå vidare o då får andra ta över. det jag kan bli riktigt arg o frustrerad över är inte at jaginte kan rida utan som nu,att jag inte orkar mocka hagarna. skall sova nu fram tilleftermiddageno seomjagorkar sedan. mitt jobb där är ju att göra dte jag kan,dvs jag lastar inte så mkt,det går lite långsamt,men jag gör det jag kan o det är viktigt,jag hatar att lämna dem ensamma med sådant jag vet jag kanklara om bara den förbaskad ekroppen kund eskärpa sig! skule heller aldrig fall mig in att hänga assistenten i tröjan när denne städar,jag litar fullt på att de är vuxna människor som gör sitt bästa.jag gör det ag orkar,dammar lite,kollar saker,fixar hundar med tänder o päls osv.i stallet kanjag om jag är ok o pga bättre teknik oftast fixa såntassistenterna inte kan. livet emd funktionshinder är inte svart eller vitt. någons omskulel föröska styra,ta hand om,tycka synd om eller vägra här åker ut de är inte lämpliga att jobba här o det finns fler som vill ha ett toppenjobb
Tack Hjulia! Så få ord som täckte det jag försökte få fram! Men så sanna. Tack
Du är en fena på att beskriva vad vi känner, denna frustration när det hela tiden ifrågasätts varför och hur man har sina assistenter. Att vara delaktig är att kunna förmedla vad man vill ha gjort, hur man vill ha det gjort och att kunna se och njuta av att ens hem är städat på precis det vis man ville, om det nu handlar om städning. Tror att folk tror att när vi väl har assistenter så fixar livet sig själp på något sätt, jag behöver fortfarande all kraft jag har för att t.ex duscha och det tar minst en timme med alla förflyttningar. Skulle jag då behöva jaga efter assistenten och dammsugaren efter det hade jag inte haft kraft till det väsentliga som att jobba och ta hand om familj. För att inte prata om hur jobbigt det skulle vara för assistenterna om jag skulle tjata om -Drag munstycket fram och tillbaka, lite höger, fram och tillbaka. Känns väldigt fånigt, mina assistenter har egna hjärnor och om jag ber dem dammsuga så vet de hur man gör..
allt detta låter jätte bra men jag har fortfarande inte fått svar på grund frågorna
hur gör man då som jag tex som fn är helt sängbunden,kan inte sitta upp mer än att gå på toa 2 ggr dag.jag har inte kunnat resa mig på 5 veckor o ett tag kund ejag inte heller prata då jag hade så svåt att andas. mitt liv med djuren,gården osv måste ju gå vidare,det måset städas osv ska man skaffa hjul på sängen o rulla runt i huset efter assistenten?
Thina Du har ju nu hamnat i en mer krävande assistanssituation och borde begära tillfälligt utökad tid pga bla dina kommunikationssvårigheter. Dina assistenter får ju jobba efter "gamla2 Instruktioner så det blir utfört. Och givitvis i detta läge kan du inte vara på plats hela tiden. Här utnyttjar du onte situationen. Det jag menar med mina inlägg är att vilka andra kan göra två helt olika saker samtidigt. Har man som vi fått ett funktionshinder så måste vi acceptera att vi kan inte göra allt utan måste prioritera mycket för att ändå få ett liv som andra mvh lars_gunnar
Säg att du inte tyckt att du fått svar så jag svarar här direkt på frågorna. Förklara varför du inte är med fysiskt när de dammsuger, att du anser att de är ansvarsfulla vuxna människor som klarar att dammsuga utan att du tittar på. Förklara att du sparar på din tid och din hälsa genom att använda den tid du har till det du orkar, och att du är delaktig genom att instruera och kontrollera arbetet. Som sagt, det måste du nog avgöra själv, men assistansen är till för att vi ska kunna leva vanliga liv, och i det innebär ju att vi måste ha ork för det nödvändiga som att sköta sin hygien, sina barn, sitt jobb osv. så att assistenterna fixar hushållsuppgifter utan att du är med tycker jag är helt ok, de får väl lön för sitt arbete och deras arbete är att underlätta ditt liv som funktionshindrad. Ja, om det är du som berättar vad du vill ha gjort och på vilket vis. Förklara för assistenterna att det är ditt liv och att du pga. ditt funktionshinder måste välja vad som är huvudsaken för dig själv att orka göra, men det betyder ju inte att det andra inte ska bli gjort, så därför delegerar du ut detta på dina anställda assistenter. Förklara hur mycket tid och kraft det tar att göra saker från en rullstol och att om du måste följa efter dem när de dammsuger eller stoppar i diskmaskinen så sliter du på dina armar helt i onödan. Förklara också att det tar mycket längre tid för dig att till exempel duscha, man kastar sig ju inte precis in i duschen på 10 min. när man sitter i rulle, och genom att assistera dig med dammsugningen så hinner du istället med andra saker som du kan göra själv utan assistans. Om de inte förstår eller lyssnar så byt anordnare eller bli helt egen.
Tack för två bra svar här på slutet, de lugnar mig! Ibland tror jag att jag har fattat saker helt fel! Att en brukare inte kan vara delaktig, eller väljer att inte vara delaktig (närvarande, göra fysiskt det hon kan) ska väl bero på såna orsaker, som ni tar som exempel? Köper jag fullständigt! Om en brukare däremot väljer att inte delta i saker, som assistenten ska utföra, utan andra orsaker än att det är bekvämare att låta bli ( - Jo, de finns!!!) kan vi enas om att det är fel tolkning av lagen? (Det förutsätter ju att man känner brukaren så väl så att man vet att det inte finns fysiska eller psykiska orsaker, som ligger bakom!)
Ska ta över det fulla administrativa ansvaret för mina assistenter vid årsskiftet, just nu behöver jag inte knappa in siffrorna själv i löneprogrammet... Har kikat runt på lite olika löneprogram, BL, SPCS, Hogia, Crona mfl. Vilket är smidigast och bäst när det gäller att administrera för personliga assistenter? I och med nya regler 1/4 är det ju bra om det går att koppla till ett bokföringsprogram och ett faktureringsprogram.
Alla är nog rätt lika. Själv använder jag Hogia Lön, funkar väldigt bra och vad jag vet så är det möjligt att koppla i hopp det med andra Hogia program. Själv pallar jag inte med bokföring så periodvis så har jag haft en revisor som sköt om det.
Jag använder SPCS Lön Special , det tycker jag är väldigt lätt att jobba i.
Har sett att det talas mycket om redovisning av Ass. Ersättning. Finns det några länkar som man kan läsa och när börjar detta gälla?
Jag har problem med min ena ass. H*n anser att det inte är PAs uppgift att diska upp disk som min anhörig använt. Finns det några papper som jag skulle kunna vissa upp för henne/honom?
Nej, några papper finns inte. Du får själv skriva en arbetsbeskrivning som alla nyanställda (och gamla) får skriva under. På så sätt slipper du dessa diskussioner.
Din PA ska göra ALLT du normalt sett hade gjort utan ditt funktionshinder dvs , du haade ju inte delat upp din o den anhöriges disk därför ska PA även göra detta Tänk alltid så här o säg detta till PA PA gör inte saker åt dig, du gör saker genom PA
denne person, ska göra allt du ber om mer eller mindre. du skulle ju inte be om hjälp, fall du klarade att göra det själv. du kan också sparka denne person om det uppkommer flera gånger.
jag har fått beslut från försäkringskassan ang. mitt bostadsbidrag och i underlaget till beslutet har dem räknat med dem pengarna som jag har till assistenterna dvs löner och kostnader för det. Jag bråkade ganska mycket med kassan om detta, men fick då se två domar från kammarrätten i Stockholm där dom hade gått med på detta detta innebär alltså att jag kan ta assistansersättningen och betala min hyra med. Hur kan detta vara möjligt??
Det är ju inte klokt! Har hört det fr fler håll tyvärr Nu när det snackas så mkt om omkostnader att de ska redovisas, vad säger då FK sen när de ser att de har gått till din hyra? Jag har gett upp mitt arb giv ansvar pga av all byråkrati bla med att jag inte kan ha min make anställd + att det kommer att bli så mkt pappersjobb efter 1/4
Jag betalar viss del av hyran med omkostnadspengarn. Den del som är assrum + den toalett dom använder (vi har lyxen att ha 2 toaletter i lgh) Ser inget konstigt i det.
Nej men det är ju omk för dina ass utrymmen, jag menar typ din privata del i hyran Är det 60 kr / kvadrat ngn som vet? Tänker också ta ut det för ass.rum + toa (tot 12 kvadratmeter)
tyvärr är det så att om man öppnar egen "enskild firma" vilket du gör för att kunna sköta din pa så räknas assistansersättningen in i din personliga ekonomi eftersom firman inte är någoon sk "juridisk person" utan det är du som är personligt ansvarig och hela ekonomin som du räknar som firmans är rent juridiskt dina egna pengar och räknas således in när du söker om t ex bostadsbidrag. Den enda bolagsform som finns i dagsläget där man inte är personligt ansvarig för ekonomin är aktiebolag som man måste ha 100 000 i grundplåt för att kunna starta.
Det räcker med att registrera sig som arbetsgivare hos Skatteverket. Man behöver inte ha enskild firma el aktiebolag.
Först vill jag säga att Tine har rätt. Du behöver inte registrera en enskild firma för du gör inga fakturor. Du anmäler "bara" att du är arbetsgivare och sen punkligt sköter skattevekets krav på redovisning och inbetalning. Vad gäller sänkt bostadsbidrag pga att LASS-ersättningen kommer in 20/12 men kostnaderna för december betalas först i januari och februari. Så skall du i din deklaration ta upp de skulder som du har för redan utförd assistans men alltså ännu inte är betald. Denna ordning gäller inom Västra Götaland. Går yrkad skuld inte igenom för skatteverket så har du en merkostnad. Ring till FK och kolla vilka de två nivåerna blir (med och utan skuld) och ta ut mellanskilnaden som merkostnad/omkostnad pga personlig assistans. mvh lars_gunnar Redigerat 2006-10-01 21:52
Nån mer egen arbetsgivare än jag som är bekymrad över administrationsomfattningen när betänkandets förslag gått igenom?
Nu är jag ju inte egen längre men... det var en av orsakerna att jag slutade. DVS fö rmkt papper!
Jag är extremt bekymrad...Det värsta är att jag, trots att jag läst betänkandet, inte riktigt förstår hur man i praktiken ska administrera som egen arb.givare efter 1/4 2007. 85% ska ju gå till lönekostnader och lönebikostnader, men hur ska detta redovisas rent praktiskt? Hur hårt kommer övriga 15% regleras redovisningsmässigt? Jag läser visserligen ekonomi, men det känns ändå tidsödande att tvingas lägga in alla poster (även småposter, som toapapper etc) i ex SPCS (bokföringsprogram) och sedan låta storebror skatteverket sitta och läsa igenom...lite integritetskränkande också, genom att granska mina assistenters omkostnader kan man ju lätt kartlägga mitt liv, vart jag har varit, vad jag har gjort etc.
Håller med. Ska bli spänande att se hur det blir efter 1/4 2007. Idag är det nog inte många som använder 85% till lönekostnader. Kommer inte "potten" minska ganska kraftigt för många brukare? Tänker på hur man ska ha råd att ta med sina PA på resor. Jag måste ibland ha med mig PA när jag reser. Vill även i fortsättningen kunna resa.
Tidigare har det diskuterats på denna sajt och andra att 15% inte kommer kontrolleras/redovisas lika hårt, nån som vet nåt mer ang. detta? För lönekostnader 85% kan man ju komma upp i, och redovisa, om man nu måste, men det blir ju ett logistikproblem om övriga 15% ska redovisas... För mig är det lätt att betala med mitt kontokort för min och ass lunch på ex. resa, spara kvitton ett par dagar och sedan föra över pengarna för assutgifter från asskontot till mitt personliga konto, samt bokföra för min egen del. Känns som att det blir lite jobbigt att handla på ICA och gå genom kassan två gånger för att köpa ass toapapper och diskmedel separat...Eller hämta ut biobiljetter på två kvitton...?
Hos oss får våra medlemmar 1 kr per timme för rena löpande kostnader som toapapper, kaffe, mjölk och socker, vatten, tvätt av asshanddukar och lakan osv. Vår revisor har hört sig för och det anses som ok att bokföra detta som löpande kostnader utan kvitto för att man inte ska behöva ha ett paket kaffe och socker och en liter mjölk och ett speciellt tvättmedelspaket och allt annat i dubbel upplaga till assistenterna hemma. Däremot ska det vara en realistisk summa som dels består av personalkostnader och dels för dyrare levnadskostnader i hemmet (el, vatten osv.) för brukaren. Vi betalar ut denna krona en gång i kvartalet för förbrukade timmar. Allt annat måste man ha kvitto på, dvs rena utlägg för assistansen. Vad jag förstått kommer länsstyrelsen att göra stickkontroller och då på företag, tror inte de kommer att kolla egna arbetsgivare lika noga. Det är ju svårare att göra vinst på egna pengar, eller. Vad man vill komma åt är ju de som låter ass. ers. gå till vinst och där personalen inte får lön, utbildning osv.
Exakt Karin, och just därför är jag glad över förändringarna - trots att det blir lite bökigare!
Nu svarar jag på mitt eget inlägg. Tror jag är lite trött!! Men jag glömde skriva att när det gäller företag och kooperativ ska man bara redovisa per företag och om de vill se omkostnader behöver man inte lämna ut namn utan bara brukarens omkostnadskonto nr, så länsstyrelsen kan se att nr 83 går ofta på bio eller reser till Spanien 2 månader per år och ofta åker färdtjänst, typ, men de kan inte se namn eller ålder eller kön eller annat. Jag vet inte hur det är tänkt att fungera för egna arbetsgivare men det borde ju gälla samma rätt till intigritet, tycker jag.
jag tänker mest på det praktiska problemet med att ha kvitton till allt. När jag hade ett assistansbolag krävde de ju kvitton på allt. Men om man ex. är utomlands, i länder där de knappt talar engelska, så kan det bli lite trubbel med separata kvitton/kvitton med läslig text överhuvudtaget...då brukade man få stå för kalaset själv helt enkelt. Eller om man köper begagnade grejer till ex. ett assrum, eller begagnade arbetshjälpmedel, går det bra med ett skrivet kvitto? intressant blir det iallafall och se hur detta ska administreras... Nu ska jag iväg till högskolan. Lämpligt nog har vi tenta i just affärsredovisning om två veckor...
Du kan välja att betala ut traktamente istället för att betala ut saker en och en mot kvitto när du reser. Då redovisar man det som lön fast skattefri förmån, och då får assen själv stå för mat och annat, det betalar man ut till assistenten i förväg och så har dom själv ansvar för vad de äter och du slipper krångel. Blir ofta lite dyrare men du får nöjda assistenter. Handskrivna kvitto är helt ok bara de är i original, ha med ett eget kvitensblock i väskan så kan du handla på loppisar och betala inträde på små ställen där de inte har kvitto.
Någonstans på forumet har du, Ninnie, skrivit om att IL-rörelsen har erhållit bidrag för att starta en databas om assistansanordnare, jag hittar inte just nu var, men den skulle vara ute i rymden i augusti 2006 men har inte hittat den heller. Kan du hjälpa mig och många andra att hitta en bra assistansanordnare. Min ork räcker inte för att bli egen. mvh larsunderbargunnar Redigerat 2006-09-13 22:02 Redigerat 2006-09-13 22:03
Du hittar mer info om projektet på http://www.independentliving.org under rubriken Assistanskoll
Får man ha en familjemedlem anställd om jag skulle driva PA i egen regi? Frösunda påstod att man inte fick det!
Man får inte anställa någon inom egna hushållet. Men en bror/syster/mamma/pappa/moster... som bor någon annan stans är okej.
Får man ha sin sambo/make anställd? Har för mig att Ninni har det
Det får man inte. Min make är anställd i ett annat företag, sen hyr jag honom från dem. Kallar honom ManpowerNisse.
Är det manpower du anlitat? Vad kostar det extra? Finns knep för allt
Nä, inte Manpower. Haha. Jo, man får ju betala företaget som sköter administrationen för den anställde.
Ok - sköter du din PA själv eller är det ett ass.bolag? Helt enkelt hur ska jag göra om jag bor hemma ska ha 2st utomstående samt morsan som PA? vill helst sköta PA själv och ha kontroll över det.
Sköter det själv, all administration osv för mina assistenter UTOM Stefan. Han är anställd av en firma som betalar hans lön, arbetsgivaravg osv... Sen skickar de en faktura till mig på vad han kostat + deras arvode.
Varför skulle man inte kunna ha det?? Det finns väll ingen på försäkringskassan som sitter och kontrollerar så att det inte är en familjemedlem...
När man är egen arb.giv å en ass ska köpa tex en TV på avbetalning, å dom på affären inte ser ngn lön, hur ska man lösa sånt??
Vem ska köpa tv:n? Du som arb.givare? Isf ska du casha den... Ingen avbetalning, såvida de inte har särskild sådan för arbetsgivare.
nä inte jag utan den anställde
Assen kan ju visa upp sitt anst bevis o du kan räkna ut vad denne kommer att tjäna på ett år.
Vad då inte ser någon lön? Hur menar du?
Det måste väl gå att se lönen. Via lönebesked eller anställningsavtal. Likväl som en arbetsgivare är skyldig kunna fylla i ett arbetsgivarintyg och årsinkomst. Försäkringskassan kräver ju uppgift om årsinkomst vid beräkning av ersättningar vid tex sjukdom eller mammaledighet. Du som arbetsgivare måste kunna få fram sådana uppgifter
ok å hur räknar man fram det?
Oj... Utifrån deras lönespecifikationer, exempelvis.
instämmer med PERMOMAN
Så trevlig man kan vara mot andra då. Det är så omoget med personliga påhopp. Lika omoget är det att inte våga stå för sina åsikter (som anonym ovan). Har man inget vettigt att tillföra, så kan man hålla tyst.
Hör av idig Johan så ska jag hjälpa dig. Vill bara säga att det är lätt att säga att man har noll koll när man själv inte har det ansvaret som du har. Det måste få bli så att man lär sig varje gång nya situationer uppstår, ingen blir fullärd direkt (föutom vissa då...... )
ja tipsa ju om en lösning Ninnie? Johan: anslut dig till nått sådant sålänge, så kan du läsa på i lugn och ro. Det kan sluta illa för dig och även dina anställda om du tar dig vatten över huvudet...
vadå, vad kan hända? det är inte så att jag inte gör dom saker jag ska göra, utan jag fixar ju alla problem som uppstår! bara det att jag kanske vill ha lite vägledning ibland så det inte blir ngt fel
tack för det Lotta!! *uppskattas till tusen* *krama om*
Även jag hjälper dig gärna.
Min Ass som har slutat ringde mig å sa att han behöver ett Arbsintyg, Jag har kollat runt på Kfo:s hemsida men hittar inget, vart ska jag få tag i det??
Gå in på kommunals hemsida : http://www.kommunal.se, gå vidare till a kassan där.. har de ett sånt intyg som du skriver direkt i datorn?
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh