Hej! Jag undrar om det är någon som känner till var man får tag i ett datorprogram för administration av assistenter? Jag hittade den här hemsidan http://www.aiai.se och undrar om någon använder deras tjänster?Jag tänker bli egen arbetsgivare. Hur gör ni som sköter egen assistans är egna arbetsgivare med tidrapportering,ekonomiskt sammandrag,löneuträkning,rapporter till Försäkringskassan,skattedeklaration m.m.?Låter ni nån redovisningsbyrå sköta allt eller ni har nån tips hur själva ni gör? Tackar! Redigerat 2009-03-13 12:25
Erkki här på sajten har en tjänst under uppbyggnad vad jag förstår. Flera härinne testar den och prisar den. Jag har inte testat så jag vet inte hur den funkar.
Använder du Ninnie själv aiai tjänster?
Jag använder Aiai fyllt ut. Funkar bra, ännu är det lite kvar att göra innan allt går att fixa med Aiai, men jag sköter tidrapporter, schema, lönelappar, skatteavin och assistansräkningen genom Aiai. Har fyra assistenter och allt tar ca. 4 tim per månad. Till och med räkning till kommunen för sjuklöner kommer fram automatiskt. Däremot är ännu inte förmånsbeskattning inlagd (fy Errki) och kontrollöavgifter i januari får man göra manuellt men det är inte svårt. Har ingen redovisningsbyrå, däremot en son som är ekonom som sköter bokföring och det tar med några timmar per månad.
Även om man ska ha eller har AB som egen då man kan slippa redovisningsbyrå eller inte?Har jag fel?Jag vill fråga om det är svårt att göra tidrapporter själv mina assistenter har alltid samma schema.De tjänster som finns genom aiai är alla som man gör själv eller det är något som blir automatisk gjort? Tack! Redigerat 2009-03-13 18:42
KarinSch skrev: KarinSch skrev: Jag använder Aiai fyllt ut. [...] Däremot är ännu inte förmånsbeskattning inlagd (fy Errkki) och kontrollavgifter i januari får man göra manuellt men det är inte svårt Åtgärdat sedan några månader tillbaka!
Kolla på Crona Lön LSS
Hej! Jag undrar om man kan ha en fast schema(tidrapporter) för sina assistenter?
Detta ser ju ut som ett upplägg för Aiai! Kika på: https://www.aiai.se/artiklar/?titel=Introduktionsfilm för mer information. Maila eller ring för mer info: info@aiai.se eller 031-7010041.
Sorry - det såg ut som ett anonymt upplägg från mej - men det är det inte - jag lovar! Aja. Ring eller mejla så berättar jag mer (så broderar jag inte ut mer här!)!
Hej igen, Vill bara fråga ni som använder aiai är ni nöjda med deras tjänster fortfarande?Tycker att priset på 956 kr per månad är lite för högt.Vad tycker ni om Crona Lön LSS som är billigare men saknar funktion schemaläggning som aiai har? Tack,
De blir bara bättre och bättre, utvecklas efter nya kunders behov. Jämför det inte med ett löneprogram för där måste du själv lägga in alla uppgifter, här lägger du in schema och kontrollerar tidrapporter sen går all automatiskt, tom. sjukräkning till kommunen för sjuk ass. All administration för 4-5 assistenter tar mig max 3 timmar per månad och då går mesta tiden till att tjata på assar som inte kollat och godtjänt listorna, Provade Crona för länge sen och det var inget för mig, var lika krångligt som att göra det manuellt typ. Om du jämför vad ett ass. bolag tar för att göra det du själv kan fixa med hjälp av Aiai så är priset helt ok, jämför med 20 kr per ass. timme.
Hej anonym, Det är precis som Karin säger - om du sätter priset i proportion till vad du annars skulle betala så är det mycket billigt. Om du skulle använda dig av ett assistansbolag så kostar det över tusenlappen redan om du har mer än 50 beviljade timmar per månad (förutsatt att de tar 20 kr i administrativ kostnad - fast jag tror nog att snittkostnaden kanske kan vara mer än 20 kr). Om du har Crona lön så missar du ju schemadelen som jag tycker är en mycket viktig del och att man inte behöver göra så mycket med tidrapporterna då allt blir ifyllt automatiskt. Sen är finns ju också en jobbank där man lätt kan söka personer som kan bli assistenter om det skulle behövas. Jag har kikat lite på Crona också - men det funkar inte på min mac - och det verkade jättekrångligt! (och det kostar väl ett par tusenlappar det också? (iofs inte per månad.))
Till sidans topp
Hej! Jag tänker bli egen starta Aktiebolag och undrar om IfA-s vägledningspärm kan vara till hjälp hur allt bör vara i ett företag?Ska man vara medlem hos de också? Tack!
Ni som inte kan svara behöver inte komma med såna kommentarer.Om man inte kan ställa frågor på olika forum var annars ska man göra det? Tack!
Du har säkerligen hjälp av IfA´s Vägledning, men se den mer som ett komplement. Du bör vara någorlunda insatt i diverse annat, så som LAS, kollektivavtal, arbetsmiljö, redovisning, skatteregler m.m. Mycket går ju så klart att ta reda på genom olika källor, men du måste absolut kunna grunderna i assistans typ hur allt fungerar både i praktik och admin.
Vägledningspärmen kan vara ett bra komplement. Men börja med denna sida:http://www.nutek.se/sb/d/515 Om du känner att detta är krångligt måste jag råda dig att gå lite ordentliga kurser innan.
OK,bli inte irriterade.Ber om ursäkt om det såg ut så.Det var inte min avsikt med detta inlägg. Tack i alla fall!
Ja, du kommer att ha nytta av Ifas vägledningspärm, när det gäller assistans. När det gäller rena kunskaper om företaget får du leta kunskap på andra stället, du måste vara väl insatt i arbetsmiljölagen, semesterlagen, arbetstidslagen, det ev. kollektivavtal du ska binda dig till ochallt annat som behövs för att dina assistenter ska ha en trygg och säker arbetsplats. Du måste även vara insatt i bokföring och allt annat som behövs för redovisning till skatteverket, du måste skaffa dig en revisor som hjälper dig med detta och med ditt bokslut. Sen måste du ju naturligtvis vara ekonomisk kunnig så du kan göra en budget för din assistansersättning där du får med alla kostnader per år.
Hej! Jag vill komma i kontakt eller få råd från er som är egna arbetsgivare som driver eget AB?Hur gjorde ni att börja,hur löste ni med de pengarna som blir över efter att man betallade ut löner och kan man ta ut lön från företaget? Tack!
en väldigt bra ide är att inte ha anonym iklickad för alla frågeställningar man gör. Men det är ditt val självklart, dock inte offtopic då vissa kanske vill skicka ett mail men kan det inte .
Det är många trådar som har startats med exakt samma fråga en del anonyma och andra inte. Sök runt lite så hittar du säkert något.
Är det någon som vet, om man skulle starta egen förening eller ab. Om man kan ta ut en lön för arbetet som man utför.
Hur skulle redan uttagen lön kunna bli vinst sen??
Läste fel, sorry. Fast fattar inte riktigt ändå... men skit samma
Grudfrågan är här vad målsättningen är. Att ge en ass-berättigade bästa möjliga förutsättningar eller att ur assersättningen tillskansa sig en egen ekonomisk vinning. Vi skall inte bli förvånade när FK och diversse utredningar kommer med inskränkningar när man ser att det läcker så att vad som är avsett för den assberättigades fromma hamnar i andra fickor.
De siffrar som det talats om i LSS-utredningen är att minst 85% av assistansersättningen ska gå i lön till assistenter...då finns det 15% kvar och nån procent skulle man ju kunna ta ut i administrativ avgift till sig själv om man är egen, precis som assistansanordnare; kooperativ och företag, tar ut administrativ avgift. Jag ser inget kontroversiellt i det alls.
Nu glömde jag nämna. Absolut bästa företagsformen är faktist enskild firma Men just av den anledningen att brukare blir då som person även företaget så passar inte det att brukaren blir det tror jag. Bäst är dock om någon nära inpå som brukaren, anhöriga kan lita på och som det fungerar att man kan ha den arbetsrelationen (det är väldigt viktigt att den privata relationen klarar av det. vi vill ju inte att familjen ska skära sig :/.). Men enskild firma startad av en anhörig är ganska bra. Enskild firma är en mycket enklare företagsform som skapar mycket mindre krångel med papper, bokföring och SKATTEVERKET framförallt. Så det är ett hett tips. Enskild firma startad av en anhörig.
att man inte fick spara pengar längre än 6 månader i enskild firma var nyhet för mig. Gäller detta enskild firma som brukaren själv har eller som någon utomstående har? Eller alla enskilda firmor oberoende av vem som driver dem och oberoende av hur många brukare de har? För som sagt den biten var en nyhet för mig.
Om man som brukare har sin assistans i enskild firma gäller samma regler som om man "bara" är reggad som egen arbetsgivare, och man får inte spara pengarna över 6 månaders perioden.
Tackar så mycket för svaret.
Jag söker anhöriga som startat A/B PM:a mig ifall du läser detta. Orsaken är att jag vill starta en e-mail lista för oss anhöriga med eget A/B eller som har tänkt starta, där vi kan tipsa och stötta varandra runt företagandet.
Söker kontakt med de som har AB för sig själv. PM mig tack.
Hej! Jag äger AB men inte bara för mig själv. Om det är enstaka gånger du vill ha hjälp eller så skriv till mig, Det går bra.
Jag skulle vilja veta både fördelar och nackdelar med att vara egen arbetsgivare.
Hej Kan någon förklara de olika alternativ man har som egen arbetsgivare, vad är de exakta skildnaderna mellan Aktiebolag Enskild firma Handelsbolag Ekonomiskt förening Fler? I de fall pengar kan gå tillbaka in i bolaget, vad får de s a s användas till? Jag menar finns det särskilda regler pga att detta handlar om assistans. Obs jag menar har om man är egen för endast sig själv, inte åt andra ass.ber. Tack på förhand.
Du kan läsa på http://www.nutek.se. Där finns också länkar till andra sidor som förklarar det. Annars kan ju sägas att enskild firma är samma som att vara egen arbetsgivare, dvs du måste betala tillbaka överblivna pengar varje sexmån-period.
Jag vill komma i kontakt med andra ass.ber i egen regi. Tacksam för hjälp, kontaktips m.m Undra även hur många det fnns som har AB för endast sig själv alltså?
Har AB för mig själv och sköter löner själv men skickar allt underlag för bokföringen till min revisor. Revisorn kostar totalt med revision, bokslut, deklaration och löpande bokföringen cirka 55.000kr inkl. moms per år. Vilket hos mig utgör cirka 4.5% av den totala omsättningen hos mig. Skickar varje månad in kvitton och redovisningen från löneprogrammet till revisorn. Sen får man ju såklart vara insatt i en hel del, men är man driftig och pluggar några månader märker man om det är något för en. Du kan även kontakta en revisor, de större bolagen har ofta 1h förutsättningslöst samtal om vad man vill göra, så kan de ge lite råd gällande det som de är bra på. Finns mycket info i andra trådar här, med en del exempel osv.
Som jag nu har fått höra så kan jag själv inte ta något arvode för det jobb jag gör om jag har AB. Stämmer det? Jag tycker att det är inte mer än rätt att kunna få lite ersättning som andra får för ett arbete. Om detta stämeer, i vilken bolagsform Får jag ta ersättning - varför? Vilka redovisningsbyråer rekommenteras? Är det några regler som skiljer sig i AB med assistans, mot ett annat AB? Vem kan jag PM för mer privat hjälp? Finns budgetmallar någonstans? Återigen detta gäller bara för mig själv, och tanken är inte att bolaget ska ha flera ass.ber. Tack på förhand.
Visst kan du ta en ersättning, dvs lön, men du måste skatta för det och föra upp det som inkomst. Det gör att andra bidrag, om du har några, kan minska. Inte så mycket andra regler än i andra branscher förutom de regler fk sätter upp. Fundera dock över detta: Som egen arb.givare måste du betala tillbaka överbliven ersättning efter 6 mån. Som företag får du inte ersättning för uppsägningslöner vid sjukhusvistelse eller dödsfall. Du måste väga dessa saker mot varandra. Är du ofta på sjukhus, var egen arbetsgivare. Måste du spara pengar längre än sex månader, starta bolag. Bara att välja mellan pest eller kolera.
Jag har haft detta igång en tid men vill först bygga upp en bra buffert som kan täcka ev. sjuklöner och sjukhusvistelse. Har inget behov av att ta ut en lön för det arbetet jag göra, men om det läget förändras har jag inget som hindrar mig att ta ut en lön. FK kan inte gå in och ställa krav på ett aktiebolag på den punkten bara du inte tar timmar till din egenlön men det vore ju en aning dumt! Utan det som blir kvar är vinst som kan delas ut. Sen kan man göra så här också... du har ditt bolag BOLAGETAssistans AB sen har du ett moderbolag till det som är ditt assistansbolag vinsten puttas upp till moderbolaget BOLAGET AB som sen kan göra en utdelning av vinsten. Frösundas VD tjänar runt 24miljoner/år har jag läst på forumet här och vad har FK mot det?? inte ett skit... bra att företag går med vinst och skapar arbetstillfällen är det som LSS-kommitén tycker om saken. Ska vi ställa hans lön i relation till antalet anställda (1980st) vore ett skäligt arvode ligga på cirka 75.000kr/år om du har 6 anställda PA (på 3 heltidstjänster). Vilket inte är orimligt för ett privat AB. Skulle ställa upp en budget för bolaget och en lönemall i Excel. För att få en insikt i vad som är rimligt vad gäller omkostander, löner till PA osv. Kollektivavtal eller inte? KFO föredrar många då du kan bli av med en PA på 2v om det är så att det skär TOTALT! Låter grymt att "bli av med" men så kan det kännas ibland... Försäkringar för anställda kan man skaffa genom FORA om man inte är kollektivt bunden. Själv gillar jag inte kollektivavtal, men skulle jag ha en verksamhet med flera brukare vore det enda vägen att gå med i KFO. Har du assistans nu skulle jag köra demo några månader för att simulera hur det kan vara. OCH läs på internet nutek, fh, samt massa andra företagsidor.
Anonym[2 Var snäll och PM mig, jag skulle vilja ha lite mer information kring detta.
Hej! Är egen arbetsgivare, Har LSS genom kommunen. Har inte någon enskild firma, är reg som egen hos Skatteverket. Är det någon som har erfarenhet av vilket som är bäst? Att bara vara reg. som egen arb.giv eller reg en enskild firma? Ha en bra helg alla!!!
Jag är med egen arbetsgivare, tycker det är enkelt och bra. Man slipper bokföring och sådant, bara redovisa till FK. Nackdelen med båda formerna är att man ska betala tillbaka överblivna pengar när perioden är slut och då kan man inte lägga undan till resor eller dyra utbildningar.
Kan man som "egen" hyra en mindre lokal/rum för att kunna ex ha en del pappersarbete och sköta tillhörande arbete än i sitt hem?
© Copyright 1999-2026 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh