Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Atlas Assistans AB Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Livihop ledig sponsorplats
 
Assistans
Anordnare - Egen regi (800 inlägg)

Hoppa till första nya inlägget!

Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Anonym[1] 2009-03-13 Kl 10:33
huvudinlägg

Hej!
Jag undrar om det är någon som känner till var man får tag i ett datorprogram för administration av assistenter?
Jag hittade den här hemsidan http://www.aiai.se och undrar om någon använder deras tjänster?Jag tänker bli egen arbetsgivare.
Hur gör ni som sköter egen assistans är egna arbetsgivare med tidrapportering,ekonomiskt sammandrag,löneuträkning,rapporter till Försäkringskassan,skattedeklaration m.m.?Låter ni nån redovisningsbyrå sköta allt eller ni har nån tips hur själva ni gör?
Tackar!

Redigerat 2009-03-13 12:25

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Program för administration av assis
Av: Vejron 2009-03-13 Kl 10:35
 

Erkki här på sajten har en tjänst under uppbyggnad vad jag förstår. Flera härinne testar den och prisar den. Jag har inte testat så jag vet inte hur den funkar.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Ninnie 2009-03-13 Kl 11:08
 

Vejron skrev:
Erkki här på sajten har en tjänst under uppbyggnad vad jag förstår. Flera härinne testar den och prisar den. Jag har inte testat så jag vet inte hur den funkar.


http://www.aiai.se Ja-smiley, med tummen upp


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Anonym[1] 2009-03-13 Kl 12:27
 

Använder du Ninnie själv aiai tjänster?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Ninnie 2009-03-13 Kl 12:37
 

Anonym skrev:
Använder du Ninnie själv aiai tjänster?


Nej, jag är inte egen arbetsgivare.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: KarinSch 2009-03-13 Kl 13:57
 

Jag använder Aiai fyllt ut.
Funkar bra, ännu är det lite kvar att göra innan allt går att fixa med Aiai, men jag sköter tidrapporter, schema, lönelappar, skatteavin och assistansräkningen genom Aiai. Har fyra assistenter och allt tar ca. 4 tim per månad.
Till och med räkning till kommunen för sjuklöner kommer fram automatiskt.
Däremot är ännu inte förmånsbeskattning inlagd (fy Errki) och kontrollöavgifter i januari får man göra manuellt men det är inte svårt. Har ingen redovisningsbyrå, däremot en son som är ekonom som sköter bokföring och det tar med några timmar per månad.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Anonym[1] 2009-03-13 Kl 18:41
 

Även om man ska ha eller har AB som egen då man kan slippa redovisningsbyrå eller inte?Har jag fel?Jag vill fråga om det är svårt att göra tidrapporter själv mina assistenter har alltid samma schema.De tjänster som finns genom aiai är alla som man gör själv eller det är något som blir automatisk gjort?
Tack!

Redigerat 2009-03-13 18:42


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Ninnie 2009-03-13 Kl 19:13
 

Anonym skrev:
De tjänster som finns genom aiai är alla som man gör själv eller det är något som blir automatisk gjort?


Gå in på aiai och kolla själv.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: KarinSch 2009-03-13 Kl 20:47
 

Anonym skrev:
Även om man ska ha eller har AB som egen då man kan slippa redovisningsbyrå eller inte?Har jag fel?Jag vill fråga om det är svårt att göra tidrapporter själv mina assistenter har alltid samma schema.De tjänster som finns genom aiai är alla som man gör själv eller det är något som blir automatisk gjort?
Tack!

Redigerat 2009-03-13 18:42


Allt beror ju på hur mycket man kan göra själv, en redovisningsbyrå sköter aldrig schema eller tidrapporter utan det adm. runt bokföring och skatte kontakter. Tidrapporter måste alltid du och dina assistenter ha koll på oavsett om du använder Aiai eller gör allt manuellt, det är ju bara ni som vet när de är sjuka, tjänstlediga, vabbar eller har semeser. Man kan ju ha Aiai eller vanliga löneprogram av olika sorter men i alla program krävs det ju en människa som för in uppgifter för att något ska hända i programmen.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Foa 2009-03-14 Kl 00:03
 

Anonym skrev:
Även om man ska ha eller har AB som egen då man kan slippa redovisningsbyrå eller inte?Har jag fel?Jag vill fråga om det är svårt att göra tidrapporter själv mina assistenter har alltid samma schema.De tjänster som finns genom aiai är alla som man gör själv eller det är något som blir automatisk gjort?
Tack!

FK´s tidsrapport hr du här:
http://www.forsakringskassan.se/pdf-blankett/3059.
pdf

Att göra egen är busenkelt
Bara att varje dag som FK´s skriva ner de tider som jobbats samt hur många timmar som varit vanlig tid, OB kväll, natt, helg, storhelg
Sedan ska summan tid på FK´s och den egna stämma med varandra.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Errkki 2009-03-16 Kl 20:35
 

KarinSch skrev:
Jag använder Aiai fyllt ut.

Däremot är ännu inte förmånsbeskattning inlagd (fy Errki)


Det står på vår att-göra-lista! Eftersom Aiai är en sk. webtjänst (och inget man installerar på sin dator) kommer ständigt nya finesser! Håll ut Karin! Ändring är på gång!

Redigerat 2009-03-16 20:37


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Errkki 2009-03-16 Kl 20:44
 

Anonym skrev:
Även om man ska ha eller har AB som egen då man kan slippa redovisningsbyrå eller inte?Har jag fel?Jag vill fråga om det är svårt att göra tidrapporter själv mina assistenter har alltid samma schema.De tjänster som finns genom aiai är alla som man gör själv eller det är något som blir automatisk gjort?
Tack!


Det mesta som kan skötas automatiskt sker automatiskt.

Tidrapporterna fylls (till exempel) i automatiskt av Aiai baserat på hur assistenten i fråga varit schemalag. Det enda assistenten behöver göra är gå in och redigera de tider som är avvikande från schemat. Detta innebär alltså att om man jobbat precis enligt schemat så sköter Aiai allt själv.

Tidrapporterna måste godkännas ("skrivas under"Blinkande smiley i slutet på löneperioden. Detta görs med ett enkelt musklick. Assistent och/eller arbetsledare blir påminda om vad som ska göras via e-post och/eller SMS.

Löneuträkning är ju en annan grej där det mesta sker automagiskt...

Om du har assistans utan några specialfall (vilket gäller de flesta) så kommer Aiais lönesystem vara mer än tillräckligt. Aiai sköter:

- Summering av tidrapporter
- Generering och utskick av lönespecifikationer
- Generering av sjuklöner (inkl faktura till kommunen)
- Utbetalningslista
- Generering av Skattedeklaration
- Generering av Assistansräkning till Försäkringskassan

Alla dokument genereras med korrekt ifyllda siffror.

Det är gjort för att vara så användarvänligt och enkelt som möjligt. Om du har större krav eller en större firma med många assistanstagare så kan man köpa Aiai med koppling mot det kompletta lönesystemet Crona Lön.

...men - lättast är kanske att kika själv på http://www.aiai.se!

Kika på introduktionsfilmen på:
https://www.aiai.se/artiklar/?titel=Introduktionsf
ilm


Redigerat 2009-03-16 20:46


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Errkki 2009-08-29 Kl 11:39
 

KarinSch skrev:


KarinSch skrev:
Jag använder Aiai fyllt ut.

[...]

Däremot är ännu inte förmånsbeskattning inlagd (fy Errkki) och kontrollavgifter i januari får man göra manuellt men det är inte svårt

Åtgärdat sedan några månader tillbaka!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Errkki 2009-03-16 Kl 20:34
 

Vejron skrev:
Erkki här på sajten har en tjänst under uppbyggnad vad jag förstår. Flera härinne testar den och prisar den. Jag har inte testat så jag vet inte hur den funkar.


Aiai är up and running! Alltid kommer det finnas saker och ting att fila på, men vi är en "drös" som kört Aiai i skarpt läge sedan 1 januari 2007!

Gå gärna in och testa (2 veckor gratis!) på http://www.aiai.se. Välkommen att ställa frågor på support@aiai.se!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Program för administration av assis
Av: Anonym[2] 2009-03-13 Kl 22:27
 

Kolla på Crona Lön LSS


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Anonym[1] 2009-08-26 Kl 22:16
 

Hej!
Jag undrar om man kan ha en fast schema(tidrapporter) för sina assistenter?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Anonym[3] 2009-08-27 Kl 15:11
 

Anonym skrev:
Hej!
Jag undrar om man kan ha en fast schema(tidrapporter) för sina assistenter?


Menar du att ass.kalle jobbar dag 1-5, 9-15, 19-26 varje mån. och ass.ulla jobbar dag 6-8, 16-18, 17-siste ?
Klart man kan ha ett sånt schema.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Anonym[4] 2009-08-28 Kl 07:45
 

Anonym skrev:
Hej!
Jag undrar om man kan ha en fast schema(tidrapporter) för sina assistenter?


Jag undrar det samma. Tex för en assistent som alltid arbetar vardagar 8-16...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Errkki 2009-08-28 Kl 11:30
 

Detta ser ju ut som ett upplägg för Aiai! Kika på: https://www.aiai.se/artiklar/?titel=Introduktionsf
ilm
för mer information. Maila eller ring för mer info: info@aiai.se eller 031-7010041.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Jessma 2009-08-28 Kl 13:56
 

Errkki skrev:
Detta ser ju ut som ett upplägg för Aiai! Kika på: https://www.aiai.se/artiklar/?titel=Introduktionsf
ilm
för mer information. Maila eller ring för mer info: info@aiai.se eller 031-7010041.


*host*
Detta är reklam...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Errkki 2009-08-29 Kl 11:34
 

Sorry - det såg ut som ett anonymt upplägg från mej - men det är det inte - jag lovar! Aja. Ring eller mejla så berättar jag mer (så broderar jag inte ut mer här!)!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Anonym[1] 2009-10-02 Kl 09:27
 

Hej igen,
Vill bara fråga ni som använder aiai är ni nöjda med deras tjänster fortfarande?Tycker att priset på 956 kr per månad är lite för högt.Vad tycker ni om Crona Lön LSS som är billigare men saknar funktion schemaläggning som aiai har?
Tack,


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: KarinSch 2009-10-02 Kl 10:08
 

De blir bara bättre och bättre, utvecklas efter nya kunders behov. Jämför det inte med ett löneprogram för där måste du själv lägga in alla uppgifter, här lägger du in schema och kontrollerar tidrapporter sen går all automatiskt, tom. sjukräkning till kommunen för sjuk ass. All administration för 4-5 assistenter tar mig max 3 timmar per månad och då går mesta tiden till att tjata på assar som inte kollat och godtjänt listorna,
Provade Crona för länge sen och det var inget för mig, var lika krångligt som att göra det manuellt typ.
Om du jämför vad ett ass. bolag tar för att göra det du själv kan fixa med hjälp av Aiai så är priset helt ok, jämför med 20 kr per ass. timme.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Program för administration av assis
Av: Fluff 2009-10-07 Kl 12:08
 

Hej anonym,

Det är precis som Karin säger - om du sätter priset i proportion till vad du annars skulle betala så är det mycket billigt. Om du skulle använda dig av ett assistansbolag så kostar det över tusenlappen redan om du har mer än 50 beviljade timmar per månad (förutsatt att de tar 20 kr i administrativ kostnad - fast jag tror nog att snittkostnaden kanske kan vara mer än 20 kr).
Om du har Crona lön så missar du ju schemadelen som jag tycker är en mycket viktig del och att man inte behöver göra så mycket med tidrapporterna då allt blir ifyllt automatiskt. Sen är finns ju också en jobbank där man lätt kan söka personer som kan bli assistenter om det skulle behövas.

Jag har kikat lite på Crona också - men det funkar inte på min mac - och det verkade jättekrångligt! (och det kostar väl ett par tusenlappar det också? (iofs inte per månad.))


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Anonym[1] 2009-02-28 Kl 21:23
huvudinlägg

Hej!
Jag tänker bli egen starta Aktiebolag och undrar om IfA-s vägledningspärm kan vara till hjälp hur allt bör vara i ett företag?Ska man vara medlem hos de också?
Tack!

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Moon 2009-03-01 Kl 09:12
 

Anonym skrev:
Hej!
Jag tänker bli egen starta Aktiebolag och undrar om IfA-s vägledningspärm kan vara till hjälp hur allt bör vara i ett företag?Ska man vara medlem hos de också?
Tack!


Med tanke på allt komplicerat arbete och ansvar som det innebär med en egen firma bör man väl verkligen sätta sig in i vad det innebär. Det finns säkert utbildningar som tar upp om detta så att man verkligen får en grund att stå på och inte svar på olika forum.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Foa 2009-03-01 Kl 10:01
 

Anonym skrev:
Hej!
Jag tänker bli egen starta Aktiebolag och undrar om IfA-s vägledningspärm kan vara till hjälp hur allt bör vara i ett företag?Ska man vara medlem hos de också?
Tack!


Ring IfA och fråga dom!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Anonym[1] 2009-03-01 Kl 11:14
 

Ni som inte kan svara behöver inte komma med såna kommentarer.Om man inte kan ställa frågor på olika forum var annars ska man göra det?
Tack!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Foa 2009-03-01 Kl 11:55
 

Anonym (1) skrev:
Ni som inte kan svara behöver inte komma med såna kommentarer.Om man inte kan ställa frågor på olika forum var annars ska man göra det?
Tack!

Nu har du spårat ur anser jag. Att kolla med IfA ger dig mer information ang. deras handbok än vad andra kan anser jag. Dom kan även ge dig mer säker information ang. behovet av medlemskap.
Att ställa frågor på forum går hur bra som helst.. men varför inte då acceptera de svar man får?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Moon 2009-03-01 Kl 19:41
 

Anonym skrev:
Ni som inte kan svara behöver inte komma med såna kommentarer.Om man inte kan ställa frågor på olika forum var annars ska man göra det?
Tack!


Men det räcker inte att fråga runt på forum. Du måste skaffa en gedigen kunskap för du ansvarar ju för assistenterna och det är ju deras arbete och försäkringar, sjuklön, rehab etc som måste fungera. Sedan måste ju även du kunna skatteregler, försäkringar etcetc för dig själv så att du inte skall förstöra din ekonomi eller kursa.

Det är ju inte för att vara dum som man påtalar vikten av detta *stöön*


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Moon 2009-03-01 Kl 19:47
 

Anonym skrev:
Ni som inte kan svara behöver inte komma med såna kommentarer....


Jag blir faktkist upprörd. Man kan läsa på andra forum som diskuterar assistans och de tar ofta upp oansvariga brukare som inte är kapabla att sköta sin assistans. ofta är det väl rena rama skitsnacket men ... är man inte mer förberedd när man startar ett förtag och har ansvar för anställda, än att man läser på forum ... då har de som klagar banne mig rätt. Fattar du hur oansvarig du verkar?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Foa 2009-03-01 Kl 21:17
 

Anonym skrev:
Ni som inte kan svara behöver inte komma med såna kommentarer.Om man inte kan ställa frågor på olika forum var annars ska man göra det?
Tack!


Hej igen du glade Anonym(1)
Jo jag kom på att många anordnare strävar efter att få ett godkännande av IfA. Ett godkännande som då används för att ge trygghet åt kunder.
Så jag blir mer övertygad om att du bör ta kontakt med IfA och följa deras instruktioner hur att bli en bra företagare..
Lycka till!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Izis 2009-03-01 Kl 13:02
 

Du har säkerligen hjälp av IfA´s Vägledning, men se den mer som ett komplement. Du bör vara någorlunda insatt i diverse annat, så som LAS, kollektivavtal, arbetsmiljö, redovisning, skatteregler m.m. Mycket går ju så klart att ta reda på genom olika källor, men du måste absolut kunna grunderna i assistans typ hur allt fungerar både i praktik och admin.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Jessma 2009-03-01 Kl 22:07
 

Vägledningspärmen kan vara ett bra komplement.

Men börja med denna sida:http://www.nutek.se/sb/d/515

Om du känner att detta är krångligt måste jag råda dig att gå lite ordentliga kurser innan.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Anonym[1] 2009-03-01 Kl 22:15
 

OK,bli inte irriterade.Ber om ursäkt om det såg ut så.Det var inte min avsikt med detta inlägg.
Tack i alla fall!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Foa 2009-03-01 Kl 22:40
 

Anonym skrev:
OK,bli inte irriterade.Ber om ursäkt om det såg ut så.Det var inte min avsikt med detta inlägg.
Tack i alla fall!


Då röker vi fredspipa då och hoppas det går bra för dig..
Själv ska jag prata med en revisor i slutet av veckan ang. A/B


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: Foa 2009-03-01 Kl 22:50
 

Anonym skrev:
OK,bli inte irriterade.Ber om ursäkt om det såg ut så.Det var inte min avsikt med detta inlägg.
Tack i alla fall!


Hörru Anonym(1)!
Jag snavade just över det faktum att IfA är en brukarorganisation.
Då vet dom kanske inte så mycket om och runt företagande.
Men företagen vill nog att IfA ger dom bra betyg.. eftersom IfA värnar om brukaren.. som sedan anlitar företaget.

Men du har fått en del tips förutom IfA här, så det kanske löser sig för dig!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: IfA vägledningspärm!
Av: KarinSch 2009-03-02 Kl 10:06
 

Ja, du kommer att ha nytta av Ifas vägledningspärm, när det gäller assistans.
När det gäller rena kunskaper om företaget får du leta kunskap på andra stället, du måste vara väl insatt i arbetsmiljölagen, semesterlagen, arbetstidslagen, det ev. kollektivavtal du ska binda dig till ochallt annat som behövs för att dina assistenter ska ha en trygg och säker arbetsplats. Du måste även vara insatt i bokföring och allt annat som behövs för redovisning till skatteverket, du måste skaffa dig en revisor som hjälper dig med detta och med ditt bokslut. Sen måste du ju naturligtvis vara ekonomisk kunnig så du kan göra en budget för din assistansersättning där du får med alla kostnader per år.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Starta eget Aktiebolag!
Av: Anonym[1] 2009-02-15 Kl 14:44
huvudinlägg

Hej!
Jag vill komma i kontakt eller få råd från er som är egna arbetsgivare som driver eget AB?Hur gjorde ni att börja,hur löste ni med de pengarna som blir över efter att man betallade ut löner och kan man ta ut lön från företaget?
Tack!

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Starta eget Aktiebolag!
Av: Batsheba 2009-02-15 Kl 15:33
 

Anonym skrev:
Hej!
Jag vill komma i kontakt eller få råd från er som är egna arbetsgivare som driver eget AB?Hur gjorde ni att börja,hur löste ni med de pengarna som blir över efter att man betallade ut löner och kan man ta ut lön från företaget?
Tack!


Den här tråden finns bara lite längre ner i kategorin, kanske kan du få lite svarf där......

http://www.funktionshinder.se/index.php?Zm9yY2Vfc2
lkYT1abTl5ZFcwdWNHaHdQMW96U2pGalNFRTVXVk5hZVUxVU1E
Vk5hVnB5WkVkak9VMXFZejA9


Redigerat 2009-02-15 15:35


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget Aktiebolag!
Av: Nilskarlsson 2009-02-15 Kl 18:49
 

en väldigt bra ide är att inte ha anonym iklickad för alla frågeställningar man gör.
Men det är ditt val självklart, dock inte offtopic då vissa kanske vill skicka ett mail men kan det inte Blinkande smiley.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Starta eget Aktiebolag!
Av: CHBL 2009-02-16 Kl 07:56
 

Det är många trådar som har startats med exakt samma fråga en del anonyma och andra inte.

Sök runt lite så hittar du säkert något.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[1] 2009-01-26 Kl 14:44
huvudinlägg

Är det någon som vet, om man skulle starta egen förening eller ab. Om man kan ta ut en lön för arbetet som man utför.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Starta eget
Av: Foa 2009-01-26 Kl 16:10
 

Anonym skrev:
Är det någon som vet, om man skulle starta egen förening eller ab. Om man kan ta ut en lön för arbetet som man utför.


Som företagare så måste du få ta ut lön för allt du gör.. Ingen företagare jobbar gratis antar jag.. såvida ej uttagen lön blir vinst som beskattas och som sedan delas ut till ägarna och därefter beskattas av mottagaren/mottagarna.. så TROR jag det KAN gå till.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[2] 2009-01-27 Kl 11:53
 

Hur skulle redan uttagen lön kunna bli vinst sen??


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Foa 2009-01-27 Kl 12:08
 

Anonym skrev:
Hur skulle redan uttagen lön kunna bli vinst sen??


Förstår inte din fråga eftersom jag skrev "såvida ej uttagen lön blir vinst"
Läste du fel eller jag?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[2] 2009-01-27 Kl 14:03
 

Läste fel, sorry.
Fast fattar inte riktigt ändå... men skit samma Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[3] 2009-01-28 Kl 08:59
 

Grudfrågan är här vad målsättningen är.
Att ge en ass-berättigade bästa möjliga förutsättningar eller att ur assersättningen tillskansa sig en egen ekonomisk vinning.
Vi skall inte bli förvånade när FK och diversse utredningar kommer med inskränkningar när man ser att det läcker så att vad som är avsett för den assberättigades fromma hamnar i andra fickor.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Vejron 2009-01-28 Kl 10:20
 

Anonym skrev:
Grudfrågan är här vad målsättningen är.
Att ge en ass-berättigade bästa möjliga förutsättningar eller att ur assersättningen tillskansa sig en egen ekonomisk vinning.
Vi skall inte bli förvånade när FK och diversse utredningar kommer med inskränkningar när man ser att det läcker så att vad som är avsett för den assberättigades fromma hamnar i andra fickor.


Jag förespråkar verkligen inte att någon ska sko sig på assistansen, men varför skulle det vara värre om en enskild gör det(detta ansåg man i somras och därför inskränktes möjligheterna att vara egen arbetsgivare) än om stora, numera också ofta multinationella företag, gör det(detta kommer man fortfarande inte åt, utan man fortsätter straffa den lilla människan)


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Foa 2009-01-28 Kl 10:45
 

Anonym skrev:
Grudfrågan är här vad målsättningen är.
Att ge en ass-berättigade bästa möjliga förutsättningar eller att ur assersättningen tillskansa sig en egen ekonomisk vinning.
Vi skall inte bli förvånade när FK och diversse utredningar kommer med inskränkningar när man ser att det läcker så att vad som är avsett för den assberättigades fromma hamnar i andra fickor.


Som jag ser det så är det inte brukaren som kan sko sig utifrån hur FK agerar.
Är du brukare och egen så tar FK tillbaka allt överskott.. men om du är brukare och låter någon annan sköta det så struntar FK vart pengarna tar vägen tydligen.. mycket grovt tänkt från min sida.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[3] 2009-01-28 Kl 11:01
 

Foa skrev:

Är du brukare och egen så tar FK tillbaka allt överskott.. men om du är brukare och låter någon annan sköta det så struntar FK vart pengarna tar vägen tydligen.. mycket grovt tänkt från min sida.


Jo Foa det är helt rätt och det är nog därför trådstartaren har funderingar över lämplig form för att gå runt den kontroll som Fk utövar.

Trådstartaren skrev

"Är det någon som vet, om man skulle starta egen förening eller ab. Om man kan ta ut en lön för arbetet som man utför."


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Foa 2009-01-28 Kl 14:58
 

Anonym skrev:
Jo Foa det är helt rätt och det är nog därför trådstartaren har funderingar över lämplig form för att gå runt den kontroll som Fk utövar.

Trådstartaren skrev

"Är det någon som vet, om man skulle starta egen förening eller ab. Om man kan ta ut en lön för arbetet som man utför."


Att ta betalt för det arbete man gör är inte att gå runt alls.. en rättighet man har och som alla godkänner.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[3] 2009-01-29 Kl 10:30
 

Foa skrev:
Att ta betalt för det arbete man gör är inte att gå runt alls.. en rättighet man har och som alla godkänner.


Du har i sak rätt men det finns något som heter etik och moral.
Att en assberättigad växlar assistans emot kontanter ligger på gränsen.

Redigerat 2009-01-29 10:31


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Foa 2009-01-29 Kl 10:34
 

Anonym[3] skrev:
Du har i sak rätt men det finns något som heter etik och moral.
Att en assberättigad växlar assistans emot kontanter ligger på gränsen.

Menar du att det är det som trådskaparen är ute efter?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Vejron 2009-01-29 Kl 20:50
 

Anonym skrev:

Att en assberättigad växlar assistans emot kontanter ligger på gränsen.

Redigerat 2009-01-29 10:31


Vad menar du, jag förstår inte?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[3] 2009-01-30 Kl 08:37
 

Vejron skrev:
Vad menar du, jag förstår inte?


Att vara ass betraktas som ett lågstatusyrke och status beror till stor del på lön.
De pengar som finns är de för direkta asstimmar och skall täcka lön, skatt, arbetsgivaravgifter och övriga kringkostnader.
Att skapa ett utrymme för att avlöna den assberättigade kan endast ske på bekostnad av assistentens lön.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Vejron 2009-01-30 Kl 11:16
 

De siffrar som det talats om i LSS-utredningen är att minst 85% av assistansersättningen ska gå i lön till assistenter...då finns det 15% kvar och nån procent skulle man ju kunna ta ut i administrativ avgift till sig själv om man är egen, precis som assistansanordnare; kooperativ och företag, tar ut administrativ avgift. Jag ser inget kontroversiellt i det alls.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: KarinSch 2009-01-30 Kl 11:37
 

Anonym skrev:
Att vara ass betraktas som ett lågstatusyrke och status beror till stor del på lön.
De pengar som finns är de för direkta asstimmar och skall täcka lön, skatt, arbetsgivaravgifter och övriga kringkostnader.
Att skapa ett utrymme för att avlöna den assberättigade kan endast ske på bekostnad av assistentens lön.


I ass. ers. ingår även administration, antingen lön och kostnader för många hos en anordnare eller för de kostnader man har som egen arbetsgivare, och eftersom det kerävs mycket mer arbete nu av fk så är det inte mer än rimligt att man på något vis får ut ersättning för den arbetsinsatsen. Jag är egen och arbetar så jag har inte tid eller lust att hålla på med det så jag har anställt en av assarna på extra timmar för att ta hans om redovisningen, då går ju lön till denne, hade jag velat göra det själv hade jag som egen inte kunnat ta ut lön men i ett bolag hade jag kunnat vara anställd själv. Det inverkar inte på assistenternas löner, lika lite som inköp av papper eller frimärken utan drabbar bara den summan som är avsedd för administration. På vilket vis anser du att det arbetet jag som ass. berättigad är mindre värt än det som en anordnare gör?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Moon 2009-01-30 Kl 11:49
 

Anonym skrev:
Att vara ass betraktas som ett lågstatusyrke och status beror till stor del på lön.
....
Att skapa ett utrymme för att avlöna den assberättigade kan endast ske på bekostnad av assistentens lön.


Lön och låg status behöver inte gå hand i hand. Assistenter har inte sämre lön än andra inom servicebranchen.

När det gäller den administrativa delen av ersättningen, har Vejron och Karin svarat dig bra och jag undrar också varför du värderar min arbetsinsats mindre än om ett företag utför det samma.

Dessa två åsikter som du har: lågstatusyrke och att assistansberättigade inte har rätt att ta betalt för sitt arbete hänger ihop. Det är din värdering av personer med funktionsnedsättningar som lyser igenom. Tyvärr är du inte ensam om dessa värderingar men det är lite kul när man kan utläsa dem så tydligt i en kort text.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[3] 2009-01-30 Kl 12:09
 

KarinSch skrev:
På vilket vis anser du att det arbetet jag som ass. berättigad är mindre värt än det som en anordnare gör?



Det bör ju inte handla om hur låg lön man kan ge en ass så 85% skall ses som ett golv och ingångsvärde för unga och oerfarna assar. Målsättningen måste vara att även assar skall ha en skälig lön.
Det arbete som en assberättigad utför är inte mindre värt men ur finnansieringssynpunkt så kan det bli knepigt. En anordnare med låt säga 20 brukare har flera tusen timmar som skall täcka administration men en brukare har kanske några hundra.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: KarinSch 2009-01-30 Kl 14:11
 

Anonym skrev:
Det bör ju inte handla om hur låg lön man kan ge en ass så 85% skall ses som ett golv och ingångsvärde för unga och oerfarna assar. Målsättningen måste vara att även assar skall ha en skälig lön.
Det arbete som en assberättigad utför är inte mindre värt men ur finnansieringssynpunkt så kan det bli knepigt. En anordnare med låt säga 20 brukare har flera tusen timmar som skall täcka administration men en brukare har kanske några hundra.


Skitsnack, om varje brukare betalar 20 kr i adm per timme vilket inte alls är orimligt så blir det 8000 kr för 400 timmar, vilket är genomsnittet personer har assistans per månad i Sverige, det blir varken mer eller mindre beroende på om man har 10 brukare eller 1000 brukare, däremot krävs mer personal och större kostnad för fler brukare. Tror inte någon tänkt anställa sig själv för 8000 kr per månad utan snarare 8-10 tim *130-140 kr vilket max blir 1400 brutto, om vi lägger till sem. ers. sociala avgifter osv. blir summan 2070 kr per månad. Eftersom jag både är egen och arbetar på ett assistansbolag har jag absolut koll på vart pengarna ska gå och jag kan lova dig att det finns utrymme för löneersättning för brukare som själv handhar sin assistans och ändå ha bra löner för assistenter. Vad man som assistent däremot ofta inte förstår är att det krävs lönekostnader för uppsägningslöner, löner för bredvidgång och utbildning, Det handlar inte om att lönerer bara ska täcka just den assistenten som jobbar just denna timme och som man får ersättning för.
Mina ligger på 89% av assisansersättning, de behöver ingen utbildning eller erfarenhet och ingångslönen är 115 kr, och det är inte alls dåligt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Jessma 2009-01-30 Kl 17:41
 

Anonym skrev:
Det bör ju inte handla om hur låg lön man kan ge en ass så 85% skall ses som ett golv och ingångsvärde för unga och oerfarna assar. Målsättningen måste vara att även assar skall ha en skälig lön.
Det arbete som en assberättigad utför är inte mindre värt men ur finnansieringssynpunkt så kan det bli knepigt. En anordnare med låt säga 20 brukare har flera tusen timmar som skall täcka administration men en brukare har kanske några hundra.


85% ska inte ses som någon ingångslön. 85% är allas löner. Eller ev 87% som FK har i sin vägledning. Resten ska gå till annat, bl a administration.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Vejron 2009-01-30 Kl 18:35
 

Jessma skrev:
85% ska inte ses som någon ingångslön. 85% är allas löner. Eller ev 87% som FK har i sin vägledning. Resten ska gå till annat, bl a administration.


Precis! Det finns väl inte nåt företag eller nån bransch där lönen är 100%?! Jag blir ibland så himla trött på att assistansyrket ska vara så ofantligt särskiljt från alla andra jobb!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Moon 2009-01-30 Kl 18:50
 

Anonym skrev:
Det bör ju inte handla om hur låg lön man kan ge en ass så 85% skall ses som ett golv och ingångsvärde för unga och oerfarna assar. Målsättningen måste vara att även assar skall ha en skälig lön.
....


Men har assistenter en sådan låg lön då? Jämför med kassafolk, serveringspersonal, lagerarbetare etc.

Du verkar ha väldigt dålig inblick i hur pengarna till assistansen är tänkt att vara med tanke på att du tror att 85 % är någon slags ingångslön.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Sunshine 2009-01-30 Kl 20:17
 

Moon skrev:
Men har assistenter en sådan låg lön då? Jämför med kassafolk, serveringspersonal, lagerarbetare etc.

Du verkar ha väldigt dålig inblick i hur pengarna till assistansen är tänkt att vara med tanke på att du tror att 85 % är någon slags ingångslön.


Å inte skulle jag vilja bevilja 85% till en ung person, som söker jobbet som min PA, inte heller en äldre som påstår sej vara kunnig, men absolut inte hos mej.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Starta eget
Av: Nilskarlsson 2009-02-02 Kl 15:18
 

Anonym skrev:
Är det någon som vet, om man skulle starta egen förening eller ab. Om man kan ta ut en lön för arbetet som man utför.



Nu såg jag att tråden blev väldigt rörig Glad smiley.

Du pratar om förening (antar du menar ekonomisk förening i olika former) och aktiebolag.

Båda dessa är juridiska personer i sig själva och ägarna/medlemmarna är 3e part kan man säga på ett sätt.

så då tar vi grunden.
Om du som brukare tillsammans med anhörig startar AB eller EkonomiskFörening då blir ni ägare/medlemmar.
Men om ni sedan utför arbete i dessa 2 former då är ni även anställda och dessa 3 roller behöver särskiljas.

Som brukare och anhörig som utför arbete som detta företag har behov av (knappra på datorn för att betala ut lön, slicka frimärke för o skicka brev med räkningar/formulärer osv).
Då är du brukare/anhörig, ägare OCH anställd!
Se detta som 3 olika personer även om i vissa delar så hör det ihop men försök att så ofta som möjligt särskilja dessa 3 roller.

Så det arbete du utför i aktiebolaget (den formen jag är mest van vid själv då jag haft bolag i annan branch för mina små internet projekt).
Allt arbete du utför i aktiebolaget utför du som en anställd.
Då ska du ha timlön eller provision eller resultat lön eller vad ni nu väljer att använda.
Månadslön funkar det också.

Nu vet jag inte hur ditt funktionshinder stoppar dig och vilka arbetsuppgifter i ett framtida företag du kan klara av.
Men låt säga att du kan göra enklare saker som att fylla i lite formulärer och slicka frimärken.
Låt säga detta tar 4 timmar i veckan eller sisådär i runda slängar kanske 20 timmar i månaden.
Låt säga du tycker du ska ha liknande löner som dina andra anställda assarna på ca 110kr/timmen + semesterersättning.
Då gör du en månadslön på detta på 110kr X 20timmar=månadslön på 2200kr före skatt och plus semesterersättning som du antagligen lägger i en semesterpott för senare uttag.

Precis som om det vore en av dina assistenter som jobbar i 20 timmar.

Detsamma gäller om du har en anhörig som gör dessa uppgifter.

Ni är anställda på ett företag.

Så väldigt kort.
JA du kan ta ut lön för utfört arbete.

Jag hoppas inte jag rörde till det för er nu :P.

Var dock försiktig med att starta eget.
Det är inte så himla lätt alltid som många kanske tror.

Som jag ser det har du väl egentligen 2 vägar att gå som kan fungera.

Väg 1 är ju att du har någon nära som du vet absolut kan vara ansvarig för företaget och som är väldigt kunnig inom detta området att driva ett företag.
Och som du OCH dina anhöriga kan blint lita på.
För prata med anhöriga som du har en bra relation med angående valet av person också för det är bäst att ha andra som kan ge sin åsikt så du kan göra ett bra beslut.
Och senare så tar du och någon anhörig mer och mer ansvar i företaget eller hur ni senare vill gå.

Väg 2 är att du tar ett assistansbolag där du kan välja att successivt gå ifrån att assistansbolaget har hand om allt och sedan går ner steg för steg till att de endast gör det där absolut minsta och det är i princip att stå på pappret som arbetsgivare och resten gör ni själva.
För då kan du få den biten inlärd och gjord steg för steg utan att det blir en chock.

Företag kan vara ganska stor press att driva och att man sedan ska driva själva arbetet, arbetslaget och alla de sakerna som tillhör assistans och assistansberättigade med alla fighter med läkare+Försäkringskassan..

Ja du.. var försiktig och ta det lugnt steg för steg.
Du kanske rent av hittar ett bolag som du nöjer dig med som du kan göra den graden av bestämmande och de gör det du inte kan/vill.
Eller så får du mjukt komma in i att driva eget och då blir det inte så mycket Glad smiley.

Så ta det lugnt och förhasta dig inte.
Men om du verkligen känner att eget hade varit bäst då ska du och dina anhöriga göra det ni kan för att komma igång med eget.

Lycka till Glad smiley.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Nilskarlsson 2009-02-02 Kl 15:33
 

Nu glömde jag nämna.
Absolut bästa företagsformen är faktist enskild firma

Men just av den anledningen att brukare blir då som person även företaget så passar inte det att brukaren blir det tror jag.
Bäst är dock om någon nära inpå som brukaren, anhöriga kan lita på och som det fungerar att man kan ha den arbetsrelationen (det är väldigt viktigt att den privata relationen klarar av det. vi vill ju inte att familjen ska skära sig :/.).

Men enskild firma startad av en anhörig är ganska bra.
Enskild firma är en mycket enklare företagsform som skapar mycket mindre krångel med papper, bokföring och SKATTEVERKET framförallt.

Så det är ett hett tips. Enskild firma startad av en anhörig.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: KarinSch 2009-02-02 Kl 16:05
 

Nilskarlsson skrev:
Nu glömde jag nämna.
Absolut bästa företagsformen är faktist enskild firma

Men just av den anledningen att brukare blir då som person även företaget så passar inte det att brukaren blir det tror jag.
Bäst är dock om någon nära inpå som brukaren, anhöriga kan lita på och som det fungerar att man kan ha den arbetsrelationen (det är väldigt viktigt att den privata relationen klarar av det. vi vill ju inte att familjen ska skära sig :/.).

Men enskild firma startad av en anhörig är ganska bra.
Enskild firma är en mycket enklare företagsform som skapar mycket mindre krångel med papper, bokföring och SKATTEVERKET framförallt.

Så det är ett hett tips. Enskild firma startad av en anhörig.


Dock får då den anhörige inte dela adress med brukaren och samtidigt vara assistent för det går fk inte med på i en enskild firma


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Nilskarlsson 2009-02-02 Kl 16:26
 

KarinSch skrev:
Dock får då den anhörige inte dela adress med brukaren och samtidigt vara assistent för det går fk inte med på i en enskild firma


Tack för du nämnde det för det hade jag glömt av.
Detta är sant och VÄLDIGT viktigt.
Så antingen om denna person startar så den har flera brukare så han/hon kan jobba med detta på heltid.
Eller så har han/hon det vid sidan av en vanlig anställning.
Och glöm då inte att han/hon ska ta ut en % av ass ersättningen för sitt jobb så han/hon möjligen kan ersättas för den tiden som avsätts istället för det vanliga jobbet.

Kan tänka mig att någon går ner i 75% tjänst eller högre och tar assbolaget som sidogrej.

Detta beror som sagt helt på familjebilden, behov och möjligheter som finns.

Som man säger på latin:
si vis, potes - om man vill så kan man!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[4] 2009-02-02 Kl 23:41
 

Nilskarlsson skrev:
Absolut bästa företagsformen är faktist enskild firma

Men just av den anledningen att brukare blir då som person även företaget så passar inte det att brukaren blir det tror jag.
Bäst är dock om någon nära inpå som brukaren, anhöriga kan lita på och som det fungerar att man kan ha den arbetsrelationen (det är väldigt viktigt att den privata relationen klarar av det. vi vill ju inte att familjen ska skära sig :/.).

Men enskild firma startad av en anhörig är ganska bra.
Enskild firma är en mycket enklare företagsform som skapar mycket mindre krångel med papper, bokföring och SKATTEVERKET framförallt.

Så det är ett hett tips. Enskild firma startad av en anhörig.



Jag förstår inte hur du kan rekommendera enskild firma.
Med tanke på det personliga ansvar som följer.
Går det dåligt för firman så drabbar det den enskilde ägaren mycket hårt ekonomiskt.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Morticia 2009-02-02 Kl 23:44
 

Anonym skrev:
Jag förstår inte hur du kan rekommendera enskild firma.
Med tanke på det personliga ansvar som följer.
Går det dåligt för firman så drabbar det den enskilde ägaren mycket hårt ekonomiskt.


Dessutom så kan man inte spara omkostnadsdelen till större kostnader mer än 6 månader.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Nilskarlsson 2009-02-03 Kl 00:01
 

Anonym skrev:
Jag förstår inte hur du kan rekommendera enskild firma.
Med tanke på det personliga ansvar som följer.
Går det dåligt för firman så drabbar det den enskilde ägaren mycket hårt ekonomiskt.


Jag skrev varför enskild firma är en bra form.
Det är för det är enklare och flexiblare oftast.

Men som du säger är det då även ett ekonomiskt ansvar om det går dåligt för firman.
Men å andra sidan så om du går dåligt i AB så kommer skattemyndigheterna och andra myndigheter sätta dig som personligt ansvarig ändå.
De kan göra det o det gör de gärna.

Men tanken är väl att det ska gå runt..
Och nu pratar vi om folk som ska starta eget och ofta så har man inte erfarenhet av att driva företag.
Och då är enskild firma enklare och blir en mindre belastning.

Men ja helt klart. man får en annan ekonomisk skyldighet.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Morticia 2009-02-03 Kl 00:14
 

Nilskarlsson skrev:
Jag skrev varför enskild firma är en bra form.
Det är för det är enklare och flexiblare oftast.

Men som du säger är det då även ett ekonomiskt ansvar om det går dåligt för firman.
Men å andra sidan så om du går dåligt i AB så kommer skattemyndigheterna och andra myndigheter sätta dig som personligt ansvarig ändå.
De kan göra det o det gör de gärna.

Men tanken är väl att det ska gå runt..
Och nu pratar vi om folk som ska starta eget och ofta så har man inte erfarenhet av att driva företag.
Och då är enskild firma enklare och blir en mindre belastning.

Men ja helt klart. man får en annan ekonomisk skyldighet.


Att på 6 mån få ihop tillräckligt med ass-omkost till en rehabresa är nästan omöjligt. Landstinget betalar för ex vis mig. Sen ska LASS betala resa, uppehälle, etc för medföljande assistenter. 80 000 - 120 000 kr beroende på hur många man behöver ta med...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Nilskarlsson 2009-02-03 Kl 00:22
 

att man inte fick spara pengar längre än 6 månader i enskild firma var nyhet för mig.
Gäller detta enskild firma som brukaren själv har eller som någon utomstående har?
Eller alla enskilda firmor oberoende av vem som driver dem och oberoende av hur många brukare de har?

För som sagt den biten var en nyhet för mig.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Morticia 2009-02-03 Kl 00:24
 

Nilskarlsson skrev:
att man inte fick spara pengar längre än 6 månader i enskild firma var nyhet för mig.
Gäller detta enskild firma som brukaren själv har eller som någon utomstående har?
Eller alla enskilda firmor oberoende av vem som driver dem och oberoende av hur många brukare de har?

För som sagt den biten var en nyhet för mig.


Det gäller sen 1/7-08
Vet att det gäller när man är egen arbetsgivare. Resten kan jag inte svara på. Men någon som kan juridiken kanske svarar


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Nilskarlsson 2009-02-03 Kl 00:31
 

Morticia skrev:
Det gäller sen 1/7-08
Vet att det gäller när man är egen arbetsgivare. Resten kan jag inte svara på. Men någon som kan juridiken kanske svarar


Egen arbetsgivare som i brukare som startar eget.

Detta var dock något jag rådde ifrån.
Eller ville iallafall.
Det jag gav råd om var att någon utomstående startade enskild firma.
Någon som inte är assistent och som inte bor hos brukaren osv.

Möjligen så är det 2 olika saker vi tänker på nu.

Vilket fall som så är det viktigt att man utbildar sig själv med så mycket information som möjligt innan man kör igång något.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: KarinSch 2009-02-03 Kl 16:46
 

Om man som brukare har sin assistans i enskild firma gäller samma regler som om man "bara" är reggad som egen arbetsgivare, och man får inte spara pengarna över 6 månaders perioden.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Martina 2009-05-24 Kl 18:51
 

KarinSch skrev:
Om man som brukare har sin assistans i enskild firma gäller samma regler som om man "bara" är reggad som egen arbetsgivare, och man får inte spara pengarna över 6 månaders perioden.


Men det får man om man inte själv är brukare, då kan man spara pengarna längre i enskild firma.
Men TS verkar vara inne på att starta själv och då är AB eller ekonomisk förening bra och du kan ta ut lön för ditt arbete.
Startar man enskild firma eller bara är egen arbetsgivare som ass.berättigad så kan man lika gärna leja bort admin.jobbet för man får betala nån annan för det, men inte ta betalt själv.
Tycker man att det är väldigt roligt eller vill ha kontrollen, så kan man givetvis göra det själv, gratis!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: KarinSch 2009-05-24 Kl 22:11
 

Martina skrev:
Men det får man om man inte själv är brukare, då kan man spara pengarna längre i enskild firma.
Men TS verkar vara inne på att starta själv och då är AB eller ekonomisk förening bra och du kan ta ut lön för ditt arbete.
Startar man enskild firma eller bara är egen arbetsgivare som ass.berättigad så kan man lika gärna leja bort admin.jobbet för man får betala nån annan för det, men inte ta betalt själv.
Tycker man att det är väldigt roligt eller vill ha kontrollen, så kan man givetvis göra det själv, gratis!


Inte om det är brukaren som har egen firma, om någon annan har det så köper man ju assistans därifrån och det var inte det som frågan gällde. Om man driver det i egen firma så får man inte spara över 6 månaders perioden eftersom man då räknas som egen arbetsgivare. Har frågat eftersom jag tyckte det var enklare än att starta en ek. förening eller ett AB men för de med egen firma gäller samma regler som för de som bara är egna arbetsgivare.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[5] 2009-05-25 Kl 11:55
 

KarinSch skrev:
Inte om det är brukaren som har egen firma, om någon annan har det så köper man ju assistans därifrån och det var inte det som frågan gällde. Om man driver det i egen firma så får man inte spara över 6 månaders perioden eftersom man då räknas som egen arbetsgivare. Har frågat eftersom jag tyckte det var enklare än att starta en ek. förening eller ett AB men för de med egen firma gäller samma regler som för de som bara är egna arbetsgivare.


Jag är brukare och ska starta eget företag Aktiebolag det ska vara.Menar du att jag nu som ska bli egen arbetsgivare och ska driva AB att jag inte får spara pengar över 6 månaders period fast det är AB?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: KarinSch 2009-05-25 Kl 12:28
 

Anonym skrev:
Jag är brukare och ska starta eget företag Aktiebolag det ska vara.Menar du att jag nu som ska bli egen arbetsgivare och ska driva AB att jag inte får spara pengar över 6 månaders period fast det är AB?


Jo, då går det utmärkt, då "köper" du din assistans av ett bolag, det är bara om du har enskild firma eller är egen arbetsgivare som du inte kan spara över 6 månadersperioden.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget
Av: Anonym[5] 2009-05-25 Kl 13:36
 

Tackar så mycket för svaret.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Anhöriga med A/B
Av: Foa 2008-12-15 Kl 12:19
huvudinlägg

Jag söker anhöriga som startat A/B
PM:a mig ifall du läser detta.
Orsaken är att jag vill starta en e-mail lista för oss anhöriga med eget A/B eller som har tänkt starta, där vi kan tipsa och stötta varandra runt företagandet.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Kontakt Egen AB
Av: Izis 2008-11-29 Kl 17:02
huvudinlägg

Söker kontakt med de som har AB för sig själv.
PM mig tack.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Kontakt Egen AB
Av: Zymi 2008-11-29 Kl 23:51
 

Hej!
Jag äger AB men inte bara för mig själv.
Om det är enstaka gånger du vill ha hjälp eller så skriv till mig, Det går bra.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Fördelar/nackdelar
Av: Anonym[1] 2008-11-25 Kl 06:51
huvudinlägg

Jag skulle vilja veta både fördelar och nackdelar med att vara egen arbetsgivare.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Bolagsformer
Av: Anonym[1] 2008-11-15 Kl 16:15
huvudinlägg

Hej
Kan någon förklara de olika alternativ man har som egen arbetsgivare, vad är de exakta skildnaderna mellan
Aktiebolag
Enskild firma
Handelsbolag
Ekonomiskt förening
Fler?

I de fall pengar kan gå tillbaka in i bolaget, vad får de s a s användas till? Jag menar finns det särskilda regler pga att detta handlar om assistans.
Obs jag menar har om man är egen för endast sig själv, inte åt andra ass.ber.

Tack på förhand.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Bolagsformer
Av: Jessma 2008-11-15 Kl 19:16
 

Du kan läsa på http://www.nutek.se. Där finns också länkar till andra sidor som förklarar det.

Annars kan ju sägas att enskild firma är samma som att vara egen arbetsgivare, dvs du måste betala tillbaka överblivna pengar varje sexmån-period.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Bolagsformer
Av: Jen 2008-11-17 Kl 13:24
 

Jag vill komma i kontakt med andra ass.ber i egen regi. Tacksam för hjälp, kontaktips m.m

Undra även hur många det fnns som har AB för endast sig själv alltså?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Bolagsformer
Av: Anonym[2] 2008-11-22 Kl 23:13
 

Har AB för mig själv och sköter löner själv men skickar allt underlag för bokföringen till min revisor. Revisorn kostar totalt med revision, bokslut, deklaration och löpande bokföringen cirka 55.000kr inkl. moms per år. Vilket hos mig utgör cirka 4.5% av den totala omsättningen hos mig.
Skickar varje månad in kvitton och redovisningen från löneprogrammet till revisorn. Sen får man ju såklart vara insatt i en hel del, men är man driftig och pluggar några månader märker man om det är något för en.
Du kan även kontakta en revisor, de större bolagen har ofta 1h förutsättningslöst samtal om vad man vill göra, så kan de ge lite råd gällande det som de är bra på.

Finns mycket info i andra trådar här, med en del exempel osv.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Bolagsformer
Av: Anonym[1] 2008-11-24 Kl 14:14
 

Som jag nu har fått höra så kan jag själv inte ta något arvode för det jobb jag gör om jag har AB. Stämmer det?
Jag tycker att det är inte mer än rätt att kunna få lite ersättning som andra får för ett arbete.
Om detta stämeer, i vilken bolagsform Får jag ta ersättning - varför?

Vilka redovisningsbyråer rekommenteras?

Är det några regler som skiljer sig i AB med assistans, mot ett annat AB?

Vem kan jag PM för mer privat hjälp? Finns budgetmallar någonstans?

Återigen detta gäller bara för mig själv, och tanken är inte att bolaget ska ha flera ass.ber.

Tack på förhand.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Bolagsformer
Av: Jessma 2008-11-24 Kl 16:57
 

Visst kan du ta en ersättning, dvs lön, men du måste skatta för det och föra upp det som inkomst. Det gör att andra bidrag, om du har några, kan minska.

Inte så mycket andra regler än i andra branscher förutom de regler fk sätter upp.

Fundera dock över detta:

Som egen arb.givare måste du betala tillbaka överbliven ersättning efter 6 mån.
Som företag får du inte ersättning för uppsägningslöner vid sjukhusvistelse eller dödsfall.

Du måste väga dessa saker mot varandra. Är du ofta på sjukhus, var egen arbetsgivare. Måste du spara pengar längre än sex månader, starta bolag. Bara att välja mellan pest eller kolera.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Bolagsformer
Av: Anonym[2] 2008-11-24 Kl 22:41
 

Jag har haft detta igång en tid men vill först bygga upp en bra buffert som kan täcka ev. sjuklöner och sjukhusvistelse.
Har inget behov av att ta ut en lön för det arbetet jag göra, men om det läget förändras har jag inget som hindrar mig att ta ut en lön. FK kan inte gå in och ställa krav på ett aktiebolag på den punkten bara du inte tar timmar till din egenlön men det vore ju en aning dumt! Utan det som blir kvar är vinst som kan delas ut. Sen kan man göra så här också... du har ditt bolag BOLAGETAssistans AB sen har du ett moderbolag till det som är ditt assistansbolag vinsten puttas upp till moderbolaget BOLAGET AB som sen kan göra en utdelning av vinsten.

Frösundas VD tjänar runt 24miljoner/år har jag läst på forumet här och vad har FK mot det?? inte ett skit... bra att företag går med vinst och skapar arbetstillfällen är det som LSS-kommitén tycker om saken.
Ska vi ställa hans lön i relation till antalet anställda (1980st) vore ett skäligt arvode ligga på cirka 75.000kr/år om du har 6 anställda PA (på 3 heltidstjänster). Vilket inte är orimligt för ett privat AB.

Skulle ställa upp en budget för bolaget och en lönemall i Excel. För att få en insikt i vad som är rimligt vad gäller omkostander, löner till PA osv.

Kollektivavtal eller inte? KFO föredrar många då du kan bli av med en PA på 2v om det är så att det skär TOTALT! Låter grymt att "bli av med" men så kan det kännas ibland...
Försäkringar för anställda kan man skaffa genom FORA om man inte är kollektivt bunden.
Själv gillar jag inte kollektivavtal, men skulle jag ha en verksamhet med flera brukare vore det enda vägen att gå med i KFO.

Har du assistans nu skulle jag köra demo några månader för att simulera hur det kan vara. OCH läs på internet nutek, fh, samt massa andra företagsidor.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Bolagsformer
Av: Izis 2008-11-27 Kl 16:25
 

Anonym[2
Var snäll och PM mig, jag skulle vilja ha lite mer information kring detta.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Egen arbetsgivare
Av: Ronja06 2008-11-08 Kl 08:49
huvudinlägg

Hej!
Är egen arbetsgivare, Har LSS genom kommunen.
Har inte någon enskild firma, är reg som egen hos Skatteverket. Är det någon som har erfarenhet av vilket som är bäst? Att bara vara reg. som egen arb.giv eller reg en enskild firma?
Ha en bra helg alla!!!
Glad smiley

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Egen arbetsgivare
Av: KarinSch 2008-11-08 Kl 09:52
 

Jag är med egen arbetsgivare, tycker det är enkelt och bra. Man slipper bokföring och sådant, bara redovisa till FK. Nackdelen med båda formerna är att man ska betala tillbaka överblivna pengar när perioden är slut och då kan man inte lägga undan till resor eller dyra utbildningar.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Egen och hyra lokal
Av: Anonym[1] 2008-11-06 Kl 16:02
huvudinlägg

Kan man som "egen" hyra en mindre lokal/rum för att kunna ex ha en del pappersarbete och sköta tillhörande arbete än i sitt hem?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Egen och hyra lokal
Av: KarinSch 2009-02-03 Kl 16:43
 

Anonym skrev:
Kan man som "egen" hyra en mindre lokal/rum för att kunna ex ha en del pappersarbete och sköta tillhörande arbete än i sitt hem?


För att??
Du behöver en pärm, eller möjligen två, en kassabok och en hylla att ställa prylarna samt info om försäkringar och annat på. En dator och en skrivare är med bra att ha och ett hålslag, det behövs inga extrarum till det.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Egen och hyra lokal
Av: Morticia 2009-02-03 Kl 17:10
 

KarinSch skrev:
För att??
Du behöver en pärm, eller möjligen två, en kassabok och en hylla att ställa prylarna samt info om försäkringar och annat på. En dator och en skrivare är med bra att ha och ett hålslag, det behövs inga extrarum till det.


Jag har en gammal plåtrullvagn med hyllplan. Överst är dator, sen pappkartong med blandat
Längst ner ligger två pärmar...
Sen har jag en arkivbox som det gamla ska sorteras ner i. Den ska bo i en garderob.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp

Till sida nr: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9
Visa trådindex

Forumkategorier, rubriklogo

fh sponsorer Besök Atlas Assistans AB Besök Livihop Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) ledig sponsorplats
 

© Copyright 1999-2022 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh