Funktionshinder.se logotyp.
Klicka för att komma till startsidan!
Anpassa utseendet på Funktionshinder.se. Fråga Fh:s panel. Se de senast publicerade texterna indelade i olika kategorier. Till forumet. Se de senaste medlemstexterna och information från administratörerna. Klottra på planket. Sök på Funktionshinder.se efter texter, medlemmar, länkar eller foruminlägg. Länkarkiv - Sök efter länkar till andra sajter.
Sponsra Funktionshinder.se. Kontakta oss som driver Funktionshinder.se. Hjälp / Vanliga frågor. Prylshoppen. utfyllnadsbild
 
fh sponsorer Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) Besök Atlas Assistans AB Besök Livihop ledig sponsorplats
 
Assistans
Anordnare - Egen regi (800 inlägg)

Hoppa till första nya inlägget!

Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[1] 2008-10-25 Kl 14:15
huvudinlägg

Hej!
Idag har jag en assistansanordnare för minna assistenter men har tänkt att starta eget aktiebolag så att min fru kan försätta jobba med mig.Detta företag som vi har nu tar cirka 16000kr i administrations kostnader men som jag tänkte att man kan lägga de pengarna på assistenternas löner istället.Går det så?Dessutom har jag en omkostnads konto som är cirka 7000kr. Ge mig några tips som jag måste göra eller fundera på innan jag startar eget.
Tack!

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[2] 2008-10-25 Kl 19:52
 

Att starta eget AB är inte så komplicerat som många vill göra antydan till. Men att man som brukare och ägare av bolaget måste vara beredd att ta hand om alla ev. problem som de anställda kan orsaka eller om man får samarbetsproblem. Alltså allt som har med sin assistans att göra.
I dagsläget är det många som jag vet har en anordnare som profilerar sig som assistansanordnare men egentligen inte gör mer än att ta hand om redovisningen och lösa diverse problem med personalen som uppsägning osv. för den lilla summan på allt runt 10.000kr/mån.
Det jobb som brukaren själv gör eller ska vi kalla han arbetsledaren är det tidödande och egentligen tunga arbetet som ofta värderas till 0kr. Men är smidigast för alla parter och egentligen många väljer att utför för att slippa diktator fasoner från andra nivåer.

Så är man på det klara med att kunna utför allt utom redovisningen för ett AB ska det inte ta mer tid än att anlita en anordnare.

De kostnader för att starta eget AB är:
Köp av ett lagerbolag: ca 8.000kr

Kostnader månadsvis:
Bokföring cirka 2.000-3.000kr (600kr/h)

Kostander per år:
Bokslut/revision 15.000-20.000kr

Alla siffror exkl. moms

Ett redovisnings företag kan även sköta lönehanteringen och det brukar ligga på 150-200kr/lönebesked.

Så för att sköta bokföring och bokslut/revision (inkl. deklaration) kostar det 60.000-70.000kr inkl. moms för ett singel assistans bolag. Cirka 5000-6000kr/månad, ta det i jämförelse med din nuvarande kostnad.

Då sköter de allt som berör bolagslagen och ser till att du får en rapport om hur företaget går.

Det som du själv sen får se till att det funkar är
- alla inbetalningar av skatter
- premier för försäkringar FORA osv.
- upprätta anställningsavtal
- samarbetsavtal mellan brukare och bolaget
- lägga schema som följer lagar
- rekrytering
- redovisning mot FK
- utbildning av nya
- betala ut löner

För att betala ut löner och få inbetalningen av ersättningen fbehövs ett företagskonto hos en bank de har ofta bra bas-paket för 600kr/år där man får plusgiro, bankgiro, bankkonto, mastercard (smidigt att användas för betalning av omkostnader).

Företagsförsäkring med rättskydd och mot ekonomiskbrottslighet (ifrån assar) kan vara bra att ha också.

Du kan börja med en del beräkningar på vad det kommer kosta för dig och se vad som blir över efter att löner är utbetalda. Starta excel och börja kalkylera...
Rekommendation är 85-87% för lönekostnader.


Du kommer säkert stöta på en hel del domedags profeter, som jr juristen, jr ekonom, jr allvetare, som gärna målar upp hemska scenarier om hur du inte kommer klara det och hur svårt det är.
Men jag tycker istället att du ska behålla tanken och läsa så mycket du kan på div. forum, företagssidor (nutek, skattemasen, osv.), FK's riktlinjer för LSS/LASS och självklart Lagen om LSS/LASS, om hur det funkar då kan du säkert bilda en uppfattning om det är något för dig samt om du har tiden med det. Samt att du är mogen att ta konflikter som kan uppstå mellan dig och assistenter.
När du är ganska redo och vill få en insikt vad en redovisningsbyrå kan hjälpa dig med kontakta en byrå i din stad för ett gratis förutsättningslöst möte på 1h för att se vad de kan göra för dig.

Förmåner hos skatteverket:
http://www.skatteverket.se/skatter/samlingsmenyer/
formaner.4.3a2a542410ab40a421c80001009.html


IFA:
https://www.intressegruppen.info/?page=php-startsi
dan


Nutek:
http://www.nutek.se/sb/d/885

KFO (om man är lagd åt det hållet förståss):
http://www.kfo.se/

Har lite information om allt möjligt hos Passis:
http://www.finfint.com/passistans/



Vill utnyttja den här tråden till att ställa en fråga då jag förstått att om du startar ett bolag kommer äga det och bolaget blir arbetsgivare med din adress som vistelse.
Gäller då ATL om han inte går med i KFO?
Eller är det lagen om husligt arbete?
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700943.HTM

Redigerat 2008-10-25 19:58

Redigerat 2008-10-25 20:01

Redigerat 2008-10-25 20:03


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: G-man 2008-10-25 Kl 20:18
 

Informativ kommentar. Glad smiley


Bifogar en länk till Ekobrottmyndighetens Råd och regler vid köp av Lagerbolag.

http://www.ekobrottsmyndigheten.se/upload/broschyr
er/Lagerbolagrev_Sida_1.jpg.pdf


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[2] 2008-10-25 Kl 21:18
 

Bra information men vänder man sig till seriösa aktörer som Pricewatercoopers och Ernst&Young kan jag garantera att du inte åker in i finkan...

Redigerat 2008-10-25 21:19


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: CHBL 2008-11-17 Kl 08:17
 

Har själv startat ett AB och jag får säga att det är mycket enklare och framför allt inte så kostsamt som det beskrivs här.
Kan inte rå för men misstanken dyker upp att beskrivningen är skriven av en assistansanordnare som är rädd att tappa kunder och därför vill skrämma brukare från att starta egna AB.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[2] 2008-11-22 Kl 23:17
 

Du har rätt är assistansanordnare nu eftersom jag har ett bolag för mig själv. Men jag vill nog mer se mig som brukare... skrämmer inte folk utan skriver mina erfarenheter hittills.
Beskriv gärna vad jag skrivit som är överdrivet eller fel?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[3] 2008-11-26 Kl 20:36
 

Anonym skrev:
De kostnader för att starta eget AB är:
Köp av ett lagerbolag: ca 8.000kr



Det räcker inte med att köpa ett lagerbolag för 8 000 kr.
Man behöver även minst 100 000 kr för aktiekapitalet.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Izis 2008-11-27 Kl 16:21
 

Anonym[2
Var snäll och PM mig, jag skulle vilja ha lite mer information kring detta.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Zymi 2008-10-28 Kl 22:29
 

jag skulle råda dig att inte Köpa bolag, det är licka mycket jobba att registrera hellet nytt. Det enda fördelen med att köpa "färdig" bolag är att du kan börja jobba två veckor tidigare.

Bytt assis. anordnare om du vill inte starta eget.
Rekomandera Jeta Jon AB,

Redigerat 2008-10-28 22:31


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[4] 2008-10-28 Kl 23:06
 

Zymi skrev:
jag skulle råda dig att inte Köpa bolag, det är licka mycket jobba att registrera hellet nytt. Det enda fördelen med att köpa "färdig" bolag är att du kan börja jobba två veckor tidigare.

Bytt assis. anordnare om du vill inte starta eget.
Rekomandera Jeta Jon AB,

Redigerat 2008-10-28 22:31


Tyvärr hittar jag ingen info om det företaget på
http://www.independentliving.org/assistanskoll/
http://www.personligassistent.com/forum/forumdispl
ay.php?f=258

http://funktionshinder.se/assistans/at_start.php?b
WVyPWph

svårt att veta om det företaget är seriöst eller det är "reklam" från en som har intresse i företaget


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[1] 2008-11-25 Kl 12:29
 

Vilka kurser ni skulle kunna rekommendera om hur man driver ett företag?Jag har sett att det finns på komvux företagsekonomi och administration och har läst lite om starta eget kursen.Vad tycker ni?Jag har en fråga också angående Ifas Vägledningspärmen.Räcker den pärmen om man vill läsa om alla regler LSS och LASS,innehåller den pärmen allt som man behöver eller finns det annat info som man måste läsa och lära sig om assistansersättning?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[1] 2009-02-28 Kl 23:24
 

Hej igen!
Kan ni bara beskriva skillnaden mellan revisor och redovisningsbyrå/redovisningskonsult vad en kan göra/hjälpa i ett företag och inte det andra?Som jag förstod så måste jag ha en revisor i ett AB men eftersom jag vill ha hjälp med de administrativa det mesta i alla fall så måste man anlita en redovisningsbyrå eftersom de är billigare eller kan en revisor sköta allt?Hur mycket är det rimligt att man betalar för såna tjänster,utgår de hur många kunder man har i sitt företag eller hur många assistenter eller har de ett fast pris?Jag vill fråga om IfA vägledningspärm,saka man beställa en sån och ska man vara medlem i https://www.intressegruppen.info/?page=php-startsi
dan
?Vad kan de hjälpa med?Jag hoppas att jag är inte till nån besvär.
Tack!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Foa 2009-03-12 Kl 22:12
 

Kan det verkligen vara sant?
Jag har fått kännedom om att ifall man startar A/B så får man inte stämpla?
Då menar jag att man redan har ett jobb på en firma.. sedan blir man arbetslös och har ett A/B på sidan om.
Tydligen ska man i A/B se till att man har inkomst och därör inte får stämpla..
Drömmer jag eller nyp mig i armen...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Vejron 2009-03-13 Kl 10:36
 

Du drömmer inte.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[5] 2009-03-14 Kl 20:12
 

Du drömmer inte. Men tyvärr är det här samhällets mardröm- hit går pengarna för privatassistans av dom som inte vill söka jobb någon annanstans, alltså anhöriga som vill mjölka ur de sista slantarna och brukarna som tycker att det är ok.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Foa 2009-03-14 Kl 21:22
 

Anonym skrev:
Du drömmer inte. Men tyvärr är det här samhällets mardröm- hit går pengarna för privatassistans av dom som inte vill söka jobb någon annanstans, alltså anhöriga som vill mjölka ur de sista slantarna och brukarna som tycker att det är ok.


Vart går slantarna ifall det inte mjölkas som du beskriver? Jag anser att det isåfall mjölkas hur än det görs.. UTOM ifall brukaren är egen


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[4] 2009-03-14 Kl 21:45
 

Om man vill stämpla som egen företagare för att man inte har råd att ta lön längre eller för att man inte får in tillräckligt med pengar
Sen ska man uppfylla diverse villkor hos A-kassan enligt konstens alla regler, så får man lägga ner företaget eller göra det passivt (lite jobbigt när det gäller ett assistansföretag)

För att få stämpla ska man stå till arbetsmarknadens förfogande. Kunna ta vilket jobb som helst. Och nästan var som helst.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[1] 2009-04-30 Kl 20:01
 

????????

Redigerat 2009-10-20 19:26


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[1] 2009-08-26 Kl 22:30
 

Stämmer de uppifrån siffrorna?
Sen undrar jag hur det fungerar det med att FK sätter in pengarna på företagets konto,är det tex att man får pengarna för augusti månad i september eller man får pengarna för varje månad?Annars blir det glapp och man måste ordna pengarna på annat sätt tills man får de från FK.Jag ska bli egen från och med november och måste veta om man får pengarna i november månad för november eller det är för oktober?
Tackar!

Redigerat 2009-08-27 12:56


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: KarinSch 2009-08-27 Kl 16:11
 

Anonym skrev:
Stämmer de uppifrån siffrorna?
Sen undrar jag hur det fungerar det med att FK sätter in pengarna på företagets konto,är det tex att man får pengarna för augusti månad i september eller man får pengarna för varje månad?Annars blir det glapp och man måste ordna pengarna på annat sätt tills man får de från FK.Jag ska bli egen från och med november och måste veta om man får pengarna i november månad för november eller det är för oktober?
Tackar!

Redigerat 2009-08-27 12:56


Pengarna för november betalas ut i november men de flesta betalar ju ut lön för nov. i december så du får ju i princip pengarna en månad i förväg, undantaget omkostnaderna då.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta eget aktiebolag!
Av: Anonym[1] 2009-08-27 Kl 19:20
 

Då blir det inget glapp när pengarna betalas ut så från FK.Redovisningskonsult sa att hon tror när jag träffade henne att man får pengarna från FK i november för tex oktober månad och att man måste använda företagets pengar AB tills man får pengarna från FK.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: nära anhörig
Av: Annie 2008-08-17 Kl 18:25
huvudinlägg

Vi har en vuxen son som har assistansersättning. Om han är egen arbetsgivare kan han köpa assistans av sina föräldrarr som har ett handelsbolag trots att vi bor i samma hushåll?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: nära anhörig
Av: Anonym[1] 2008-08-18 Kl 14:49
 

Utdrag ut vägledning vgl0306.pdf sida 119

Om den ersättningsberättigade är egen arbetsgivare till sina personliga assistenter
ska Försäkringskassan kontrollera att assistenten inte lever i hushållsgemenskap
med den ersättningsberättigade. Om så är fallet måste den
assistent som delar hushåll med den ersättningsberättigade vara anställd av
annan. (10 § LASS)
Handelsbolag, aktiebolag och en ekonomisk förening är exempel på fristående
organ. Bolagsformerna är egna juridiska personer. Därför är det möjligt
för en person som bor i samma hushåll som den ersättningsberättigade
att både arbeta som assistent åt den ersättningsberättigade och att äga bolaget.

Exempel
Vera har assistansersättning. Hennes make har ett aktiebolag som
Vera vill ska vara anordnare för hennes assistans. Avsikten är att maken
själv och makarnas dotter ska vara assistenter. Vera begär att assistansersättningen
ska betalas ut till aktiebolaget.
Bolaget ses som självständigt i förhållande till de inblandade hushållsmedlemmarna.
Förutsättningarna för att bolaget ska kunna lämna
assistans till Vera är därför uppfyllda.


Mitt svar skulle vara - JA.

Redigerat 2008-08-18 14:49


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Sysselsättningsgrader
Av: Honeysolros 2008-08-12 Kl 18:11
huvudinlägg

Hej!

Jag har ett problem som är rätt stort för mig just nu.

Jag har, pga min graviditet blivit väldigt dålig (kan ej vara uppe mer en ca 2 h per dag utan att få yrsel och nästan svimma). Detta gör att jag inte kan vara hemma själv med min dotter (har assistans, men det är inte rätt mot varken henne eller mig att de ska ta hand om henne, det är inte deras uppgift) och därför behöver min man vara hemma mer än förrut. Det är inte bara att ta hand om dottern som är "problemet", det får man ju lösa precis som alla föräldrar när ena parten blir dålig, utan det är det att mina svimmningar och yrsel gör att han behöver hjälpa mig mer. Jag känner mig så otrygg med bara assistenten (mina assar är relativt nya allihop) och skulle önska att min man kunde ta lite flera timmar för att kunna vara hos mig sista månaderna innan förlossningen.

Nu till saken: Jag undrar om det finns omständigheter som gör att det är ok att minska på en assistents sysselsättningsgrad under en begränsad tid? Jag är egen arbetsgivare och mina assistenter är anställda med "varierande sysselsättningsgrad enligt särskillt arbetstisdschema", så det har ingen fast %.

När jag tog upp problemet med dem sa de sig förstå min situation och två av dem sa genast att det var ok att gå ner i tid under 2 mån. De två andra sa att de inte kunde ställa upp på det (det handlar endast om ca 8 h i månaden per ass).

Har jag rätt att ändra deras syssgrader utifrån dessa omständigheter? Har pratat med samtliga och frågat hur de tycker att det faktum att jag är så dålig påverkar deras arbetsmiljö (vilket det ju gör, de blir stressade av att veta att jag rätt som det är tuppar av) och alla tycker att det är en trygghet för dem att min man stannar hemma. Vi har funderat på att han skulle kunna vara sjukskriven för att hjälpa mig, men det går inte, för han har arbetspass nattetid som ingen annan ass kan ta (eller vill för den delen). Vet inte hur jag ska göra....

Till saken hör också en annan grej: Jag har utrymme för tre assistenter + min man i "verksamheten". Nu är det dock så att en av de tre jag anställt, blev gravid och långtidssjukskriven efter att endast ha jobbat i 2 veckor, vilket gjorde att jag fick ta in en till omgående. Denna ass ska också jobba under barnledigheten. Hon som blev gravid hade endast provanställning under 2 mån, men det var meningen att hon skulle få förlängt efter det. När hon sen blev sjukskriven hade hon ju inte rätt till vare sig sjukpenning eller föräldrapenning pga den korta anställningstiden. Inte mina problem visserligen, men jag ville hjälpa och gav henne förlängt så att hon skulle kunna vara sjukskriven, men var från början tydlig med att hon bara skulle få jobba lite när hon kom tillbaka från sjukskrivingen eftersom jag ville introducera den nya (blir ju väldigt hattigt om den gravida kommer in och jobbar 2 mån och sedan är borta igen. Hon gick med på att jobba mindre.

Var jag dum som förlängde hennes anställning? Vad skulle ni ha gjort? Är så ledsen för att jag hela tiden, ända sedan jag sa upp kommunen, har hamnat i en massa svåra situationer...

Tacksam för råd!

Redigerat 2008-08-12 18:14

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Sysselsättningsgrader
Av: Batsheba 2008-08-13 Kl 16:16
 

Hej, du har rätt att ändra schemat för dina assar vare sig de vill eller ej. De kanske inte blir glada men jag tycker att din anledning till det är något de borde förstå o respektera. Tycker dessutom att 8 tim/mån inte är speciellt mycket. Blinkande smiley

Följande har jag klippt från ett annat forum från "annan sida för assistans";

Ändrade arbetstider.
Information om arbetstider ska lämnas senast 14 dagar innan arbetet till månadsanställda.
Vid ändrat schema gäller samma regler för tim- och månadsanställda. Inom kommunen ska ersättning för förskjuten arbetstid betalas, om man blir informerad om schemaändringen 10 dagar innan arbetspasset eller senare, även om det inte finns någon kolumn för det i de timanställdas tidrapport. Skriv en notis istället.
Privata arbetsgivare ger ingen ersättning för ändrad arbetstid, men information senast 14 dagar innan gäller ändå. Vid synnerliga skäl får arbetsgivaren flytta tiden senare än så.
Undantagna är assistansberättigade, som själva är arbetsgivare för sina assistenter och som saknar kollektivavtal.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Sysselsättningsgrader
Av: Honeysolros 2008-08-13 Kl 17:04
 

Tack då vet jag. Detta var ungefär vad jag tänkte också. Ska ha möte angående detta o då ska jag ta fram det du klippt in här.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Assistanshelvetet
Av: MissMupp 2008-08-12 Kl 15:21
huvudinlägg

Just nu sitter jag i assistanshelvetet! Jag kom precis hem från Ågrenska (korttidsvistelse) och upptäcker att tre av fyra assistenter kommer försvinna inom närmaste månaden. Två av dom visste jag skulle sluta men nu är det riktigt jobbigt för en tredje skall börja plugga heltid och kommer då inte hinna jobba så mycket.

Så nu har jag bara en av mina gamla assistenter kvar som kommer stanna och henne trivs jag inte ens med! Vi hade tänkt säga upp henne för att det inte funkar men nu kommer jag väl inte kunna göra det eftersom vi kommer behöva henne! Suck! Jag är så trött på nya assistenter.. Jag behöver så mycket hjälp också att jag aldrig kan vara utan dom vilket gör det hela ännu jobbigare! Har ni några råd till mig så jag ska orka leva? Eller är jag bara gnällig?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Assistanshelvetet
Av: Lotta 2008-08-12 Kl 15:25
 

Du är inte gnällig, ass problem är så.. stressande, själv kan jag få svårt att sova o dyl. Funkar inte assistansen så funkar ju inte våra liv o det blir naturligtvis katastrof

Mitt sätt att hantera min stress är att få prata av mig med människor som är i samma situation, att veta att man inte är ensam om detta, och då är ju detta forum perfekt


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistanshelvetet
Av: KarinSch 2008-08-12 Kl 15:59
 

Inte är du gnällig, det är precis så jobbigt det är med assistans.
Som Lotta sa, prata med oss och andra i din närhet som vet hur det är.
Har du någon anordnare som du kan prata med och som kan stötta dig?
Funker det inte med dn assistenten som du har kvar är det kanske lika bra att börja om på helt ny kula, lär upp ett nytt gäng, ha en skitjobbig månad med 4 nya men då slipper du ju göra om det sen med den som du har kvar nu och som inte fungerar.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistanshelvetet
Av: MissMupp 2008-08-12 Kl 16:08
 

Jo kanske är det bäst, men ärligt talat så vet jag inte om jag pallar det rent psykiskt! och vem skall lära upp alla de nya om alla de gamla slutar? Det går ju faktiskt inte att ha hur många nya som helst! Tänk om det händer något och så finns det ingen gammal som är van.. min mamma och jag är assistansanordnare själva och visst kan jag prata med mamma men hon vet inte så mycket mer än jag. Tack för stöd och råd!


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Assistanshelvetet
Av: Jenny 2008-08-12 Kl 16:43
 

Men guuud vad jobbigt, allt på en gång liksom!Ros De två du visste skulle sluta, har du fått in folk för dem än, eller är det så att du får endast den kvar som du inte ens vill ha kvar...?

När jag läste ditt inlägg tänkte jag: "Men får assistenter (och andra) göra så här med så kort varsel, har man inte 3 månaders uppsägningstid eller så...?"

...och nej, som de andra har skrivit här, du är inte gnällig! Det är ditt liv det gäller ju! Bara du kan leva det, med hjälp av dina assistenter...Blinkande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Assistanshelvetet
Av: Jessma 2008-08-12 Kl 17:33
 

I vissa kollektivavtal är uppsägningstiden så kort som 1 dag... Nej-smiley, med tummen ner


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Assistanshelvetet
Av: Moon 2008-08-12 Kl 17:13
 

Du är inte gnälligt - sådant här är jättejobbigt! Men jag undrar också hur du gjort vid andtällningen? Man får ju inga garantier men jag brukar vara mkt nog med att ta reda på deras närmaste planer för framtiden: flytt, utbildning, killens planer (tjejen följer troligtvis med honom), längre resor, giftemålsplaner (troligtvis i barntankar). Dessutom är jag mkt nog med att förklara att jag vill att de stannar minst xx tid.

Detta funkar faktiskt ganska bra och de flesta slutar inte innan den tid som vi har satt som minimi tid. Sedan kan ju samarbetet gå åt skogen och de slutar för att de inte trivs men då är det ju ganska skönt för mig med och det är inte vanligt att det händer. Försök tänk på något sådant när du anställer de nya.

Sedan - och detta är ju lite trist kanske - väljer man lite äldre tjejer som inte är på gång i livet med utbuildning och så kan de säkert stanna länge än de unga som studerar och flyttar, rester och har sig.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Assistanshelvetet
Av: Jessma 2008-08-12 Kl 17:31
 

Ja du... den där situationen är lätt att hamna i, och jag kan inte annat än hålla med de övriga. Prata och älta det med andra i samma situation. Det hjälper...

Sitter med något liknande nu, när jag från att ha haft för mycket assistenter plötsligt har för lite... well, det löser sig... det gör det alltid. Även för dig!

Kramar till dig. Ros


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: 1juli redovisning till FK/egen HB
Av: Anonym[1] 2008-07-22 Kl 17:36
huvudinlägg

har fram till nu varit egen arbetsgivare för vår funktionshindrade minderårige son. dels har han två externa assistenter, dels min fru som via ett assitansbolag är anställd.

Nu med tanke på de nya reglerna har jag börjat fundera lite på att blåsa liv i det inaktiva en som vi en gång i tiden startade för just att hantera assitensen för sonen.

Vad jag kan se på tidigare trådar så är detta något som rekommenderas nu efter de nya reglerna.

Jag har därmed några frågor, vilket jag uppskattar om ni experter kan svara på:

a) det pratas överallt endast om AB eller ekonomisk förening i samband med start av assistensbolag, men inget om Handelsbolag. Är det någonting jag har missat?

b)kan jag i Handelsbolaget ta emot utbetalningen från FK, betala assistenternas löner och alla utgifter mm SAMTIDIGT som jag i redovisningen endast kryssar i att jag har köpt assitans och inte erhållit pengar på kontot. (alternativt erhållit pengar på kontot men fakturerats för hela summan från assistensbolaget).

Med andra ord kan jag sitta på dubbla stolar på ena sidan fakturera och på andra sidan som förälder/förmyndare skriva på sonens avräkningar till FK.


Vore oerhört tacksam för lite input. Är det något jag gör fel? Kan frun vara anställd i bolaget som assistent? Fas det i sig är inte problemet, utan snarare att jag ska slippa i detalj redovisa allt för FK. fast är inte säker på just det med dubbla stolarna...:???:

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: 1juli redovisning till FK/egen HB
Av: Anonym[1] 2008-07-22 Kl 17:57
 

...en sak till. Har bolaget exakt samma redovisningsskyldighet som när är egen arbetsgivare? (Dvs blir det så att jag skjuter problemet till bolaget, men att redovisningsproblematiken kvarstår där man måste visa kvitton till FK..

..är enda vinsten med eget företag att man kan periodisera beloppet över en längre tid än 6 månader?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: 1juli redovisning till FK/egen HB
Av: KarinSch 2008-07-22 Kl 19:47
 

Svar på sista frågan är Ja.
Du behöver heller inte redovsa till FK såvida ditt barn inte har förhöjd ersttning, däremot måste allt redovisas och det måste finnas kvitto. De pengar som finns i företaget i slutet av året ska man skatta för som i andra brancher men det som är kvar efter skatt går att använda som omkostnader.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: 1juli redovisning till FK/egen HB
Av: Anonym[2] 2008-07-25 Kl 01:36
 

Vad jag vet så ska även överskott skickas tillbaka till FK efter periodens slut oftast 6mån om man har ett bolag.
AB, Ekon Förening och Handelsbolag är Okej. Du kan även ha din fru anställd i det bolaget om du är ägaren av bolaget.
Bolaget kan även ta ut en adminavg. för att sköta assistansen det blir sen en vinst i bolaget. Men som vilket bolag som helst kan bolaget ha andra bisysslor som denna vinst kan användas till, inköp av allt möjligt kopplat till bolagets verksamhet.

Redigerat 2008-07-25 01:36

Redigerat 2008-07-25 01:37


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Starta Aktiebolag med 50.000
Av: Sm2aye 2008-05-13 Kl 19:41
huvudinlägg

Hörde goda nyheter att det är på förslag att kunna starta Aktiebolag med 50.000 istället för 100.000
Det ljusnar tydligen...
Ja-smiley, med tummen upp

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Starta Aktiebolag med 50.000
Av: G-man 2008-05-13 Kl 19:49
 

Sm2aye skrev:
Hörde goda nyheter att det är på förslag att kunna starta Aktiebolag med 50.000 istället för 100.000
Det ljusnar tydligen...
Ja-smiley, med tummen upp


Återgång till det gamla systemet tydligen... Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta Aktiebolag med 50.000
Av: Anonym[1] 2008-05-20 Kl 23:06
 

När ska de bestämma om det blir eller inte?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Starta Aktiebolag med 50.000
Av: Anonym[2] 2008-05-20 Kl 23:12
 

Kan man få låna till det?
Eller tar man det från LASS? Och vad säger isåfall FK om det?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta Aktiebolag med 50.000
Av: G-man 2008-05-21 Kl 01:17
 

Anonym skrev:
Kan man få låna till det?
Eller tar man det från LASS? Och vad säger isåfall FK om det?


Att starta ett Aktiebolag har ingenting (!) med LASS och göra.

Vill du starta ett bolag (vilket som helst) så kan du alltid försöka låna pengar till det. Sen är det upp till banken om de tror på dig/din idé.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Starta Aktiebolag med 50.000
Av: Roffe68 2008-08-31 Kl 16:22
 

om inte allt ändrats de senaste åren behöver du inte ha 50000 innan bokslut så öppna ett bolag idag begär att få första bokslut 200912 så ska du redovisa 50000 för din revisor då.. förr gick allt att sätta i inventariers värde men det tror jag de ändrat på.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: blev det nån ny lagändring?
Av: Zymi 2008-04-25 Kl 10:45
huvudinlägg

Jag har inte hör nåt om hur det blev me assistans ersättningen.
Jag undrar om det blev nån förändring igår?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: blev det nån ny lagändring?
Av: Vejron 2008-04-25 Kl 12:11
 

Zymi skrev:
Jag har inte hör nåt om hur det blev me assistans ersättningen.
Jag undrar om det blev nån förändring igår?


Lagändringen har gått igenom, ja, och de nya reglerna träder i kraft 1 juli. Hörde dessutom igår på ett möte jag var på, att Arbetstidslagen, som många egna arbetsgivare kunnat komma runt genom Lagen om husligt arbete(den heter nog inte exakt så men typ), från 2009 även kommer att gälla egna arbetsgivare.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: blev det nån ny lagändring?
Av: G-man 2008-04-25 Kl 14:03
 

Vejron skrev:
Lagändringen har gått igenom, ja, och de nya reglerna träder i kraft 1 juli. Hörde dessutom igår på ett möte jag var på, att Arbetstidslagen, som många egna arbetsgivare kunnat komma runt genom Lagen om husligt arbete(den heter nog inte exakt så men typ), från 2009 även kommer att gälla egna arbetsgivare.



Lag (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete

Inledande bestämmelser

1 § Denna lag är tillämplig på arbete som arbetstagare utför i arbetsgivarens hushåll. Lagen gäller dock inte om arbetstagaren är medlem av arbetsgivarens familj, utom i det fall arbetstagaren är personlig assistent enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.


http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700943.HTM


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: blev det nån ny lagändring?
Av: Vejron 2008-04-25 Kl 17:52
 

G-man skrev:
Lag (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete

Inledande bestämmelser

1 § Denna lag är tillämplig på arbete som arbetstagare utför i arbetsgivarens hushåll. Lagen gäller dock inte om arbetstagaren är medlem av arbetsgivarens familj, utom i det fall arbetstagaren är personlig assistent enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade.


http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700943.HTM


Tack G-man. Det är just den lagen som ska försvinna från 2009 om det jag har hört stämmer.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: blev det nån ny lagändring?
Av: CHBL 2008-07-22 Kl 08:11
 

Vejron skrev:
Tack G-man. Det är just den lagen som ska försvinna från 2009 om det jag har hört stämmer.


Frågande smiley Och vad ersätts den med?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: blev det nån ny lagändring?
Av: Vejron 2008-07-22 Kl 10:41
 

CHBL skrev:
Frågande smiley Och vad ersätts den med?


Arbetstidlagen, skulle jag förmoda.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: blev det nån ny lagändring?
Av: G-man 2008-07-22 Kl 11:33
 

Vejron skrev:
Arbetstidlagen, skulle jag förmoda.


Lag om arbetstid m.m. i husligt arbete kommer inte att försvinna fr.o.m. 1 januari 2009. Den kommer dock att förändras. Arbetsmiljölögen kommer t.ex. att gälla även för de som arbetar under denna lag.

Arbetstidslagen kommer dock inte att gälla för dessa personer.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: blev det nån ny lagändring?
Av: Vejron 2008-07-22 Kl 11:42
 

G-man skrev:
Lag om arbetstid m.m. i husligt arbete kommer inte att försvinna fr.o.m. 1 januari 2009. Den kommer dock att förändras. Arbetsmiljölögen kommer t.ex. att gälla även för de som arbetar under denna lag.

Arbetstidslagen kommer dock inte att gälla för dessa personer.


Tack för klargörandet! Ja-smiley, med tummen upp


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Ingen ass. ers.!!!!
Av: KarinSch 2008-04-21 Kl 14:29
huvudinlägg

I fredags undrade jag varför min assistans ersättning inte kommit in på mitt konto, mailade min handläggare som för ovanlighetens skull svarade omgående.
Jo, de har ¨så mycket att göra på FK i nordväst skåne så Malmö hjälper dem med en massa saker. Jag hade varit på sjukhus i två dagar så därför var jag inte ett rutinärende och fick därför inte handläggas av Malmö utan enbart av min handläggare (precis som om jag luras med att ligga på sjukhus, jag ska dessutom ha med assistans så det är typ inte krångligt eller något.
Hon vet att jag är egen och skyndar därför på. säger hon. Vidare att hon skickat det till Östersund för en manuell betalning som ska komma om några dagar.
Så långt ok, men idag kommer ett nytt mail att jag inte kan räkna med pengarna förren den 28de!! dvs. två dagar efter löneutbetalning.
Nu har jag sparade medel och det blir därför inget problem för mina assistenter, men om detta händer efter juli blir det onekligen problem och hur ska man då lösa det och får de overhuvudtaget ta hur lång tid som helst på sig när de gjort fel?
Någon som varit med om liknande.
En fråga till, om FK inte ens klarar rutinarbete nu hur ska de kunna ta på sig mer, som att kolla alla våra fikakvitto och på hur mycket toapapper vi köper till assistenterna.

Är något irriterad kan jag säga. Nej-smiley, med tummen ner Arg smiley

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Ingen ass. ers.!!!!
Av: Jessma 2008-04-21 Kl 16:22
 

Tycker du ska nämna detta för politikerna... gärna med kopior på brev. Som ytterligare exempel...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: handelsbolag
Av: Anonym[1] 2008-04-18 Kl 09:59
huvudinlägg

Är det någon som kan tala om för mig om det är möjligt att någon med assistansersättning kan vara delägare i det handelsbolaget som sköter assistansen åt en själv?
Den berättigade är inte aktiv i hb men delar ev vinst.
Är det ekonomiskt försvarbart eller har det någon betydelse i någon annan instans? Jag tror att man inte kan stämpla om man är deägae i ett hb, men jag är inte säker, någon som vet?

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: handelsbolag
Av: Jessma 2008-04-18 Kl 11:56
 

Du kan vara delägare. Det du ska tänka på är att ev vinst räknas som inkomst, vilket gör att ev bostadsbidrag etc kan förändras.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp



Skriv ut denna trådSkriv ut denna tråd   Tipsa en vän om denna trådTipsa en vän om denna tråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Zymi 2008-04-13 Kl 23:07
huvudinlägg

Jag ondrar om vi är många som tänker starta AB bolag, om den nya lagen går gänom.
Jag personligen går aldrig till en ass. anordnare.

det fins ingen hand som kan klia mig bättre en min hand.

Så jag kommer att starta egen ab bolag.
Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra som funderar göra samma sak.
på så sätt att vi kan bytta erfarenhet med arannan.
Nytta ömsesidigt.

 
Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: KarinSch 2008-04-13 Kl 23:22
 

Inte AB, men troligen ett HB, har kollat och det fungerar om det är någon mer än jag själv, men fasen så mycket onödigt jobb för det här.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Zymi 2008-04-13 Kl 23:32
 

visst det är mycket jobb, men jag känner mig tvyngen att göra det bara för att inte be en ass. anordnare ordna mig ass.

HB vet inte så mycket om det.
Men med AB är bra att man kan spara kvar pengar till nästa år och beskatta de bara 24%, sedan man kan använda dem vid behov så som till resa när ass ersättningen kommer inte att räka.

jo varför HB?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Morticia 2008-04-13 Kl 23:53
 

Hittade denna listan för ett tag sen.
Jämförelse mellan olika svenska verksamhetsformer

http://www.ab.se/mainframe/startanytt/skillnader_b
olagsformer.htm


Redigerat 2008-04-13 23:53


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Vejron 2008-04-14 Kl 09:00
 

Zymi skrev:
visst det är mycket jobb, men jag känner mig tvyngen att göra det bara för att inte be en ass. anordnare ordna mig ass.

HB vet inte så mycket om det.
Men med AB är bra att man kan spara kvar pengar till nästa år och beskatta de bara 24%, sedan man kan använda dem vid behov så som till resa när ass ersättningen kommer inte att räka.

jo varför HB?


AB kostar ju 100.00 PLUS skatt att starta för det första.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: KarinSch 2008-04-14 Kl 10:50
 

Zymi skrev:

HB vet inte så mycket om det.
Men med AB är bra att man kan spara kvar pengar till nästa år och beskatta de bara 24%, sedan man kan använda dem vid behov så som till resa när ass ersättningen kommer inte att räka.

jo varför HB?


Handelsbolag kräver inte ågon kontantinsats som Aktiebolag gör, det räcker med två delägare och är i princip en enklare bolagsform. Läs på skateverkets hemsida om olika former, alla utom egen företagare fungerar i assistanssammanhang för att kunna spara pengar, man måste dock betala skatt på "vinsten" dvs. de sparade pengarna så man kan inte räkna med nettoöverskottet som vinst, vilket man måste tänka på om man sparar till någon större utgift som rehabresa eller långsemester där man behöver många assistenter med sig.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Vejron 2008-04-14 Kl 12:09
 

KarinSch skrev:
Handelsbolag kräver inte ågon kontantinsats som Aktiebolag gör, det räcker med två delägare och är i princip en enklare bolagsform. Läs på skateverkets hemsida om olika former, alla utom egen företagare fungerar i assistanssammanhang för att kunna spara pengar, man måste dock betala skatt på "vinsten" dvs. de sparade pengarna så man kan inte räkna med nettoöverskottet som vinst, vilket man måste tänka på om man sparar till någon större utgift som rehabresa eller långsemester där man behöver många assistenter med sig.


Som jag har förstått det så krävs tre personer för HB, men det kan vara personer i samma familj, så tekniskt sett så skull jag själv som assistansberättigad, tillsammans med min make och hans 18-årige son, kunna bilda HB så kör jag i "egen låda" i alla fall.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Sengangaren 2008-04-14 Kl 12:45
 

Vejron skrev:
Som jag har förstått det så krävs tre personer för HB, men det kan vara personer i samma familj, så tekniskt sett så skull jag själv som assistansberättigad, tillsammans med min make och hans 18-årige son, kunna bilda HB så kör jag i "egen låda" i alla fall.


Från Bolagsverket:

Handelsbolag och kommanditbolag drivs av två eller flera delägare (bolagsmän). Bolagsmännen kan vara fysiska eller juridiska personer. I ett handelsbolag är bolagsmännen personligen ansvariga för företagets avtal och skulder. Ett kommanditbolag är en särskild form av handelsbolag. I ett kommanditbolag ska det finnas minst en bolagsman med ett begränsat ansvar (kommanditdelägare) och minst en med ett obegränsat ansvar (komplementär.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Ninnie 2008-04-14 Kl 12:49
 

Vejron skrev:
Som jag har förstått det så krävs tre personer för HB,


Två räcker. Jag och Steff har ett HB. Ja-smiley, med tummen upp


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Jessma 2008-04-14 Kl 16:32
 

28 % är väl bolagsskatten?

Det man också bör tänka på att HB så är alla delägare ekonomiskt ansvariga, precis som i en enskild firma eller kommanditbolag. Det är alltså din privatekonomi som ryker ifall det går dåligt. I en ekonomisk förening eller aktiebolag kan man bara förlora sin insats.

Jag skulle nog personligen alltså satsa på ek.för. eller AB. Man vet ju aldrig liksom...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: G-man 2008-04-14 Kl 16:46
 

Som vanligt instämmer jag i Jessmas kommentar.

Att ha ett personligt ansvar för ekonomin i ett företag med åtskilliga anställda och kanske miljoner i årlig omsättning är ett ekonomiskt sett mycket riskabelt agerande.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: KarinSch 2008-04-14 Kl 17:09
 

Jessma skrev:
28 % är väl bolagsskatten?

Jag skulle nog personligen alltså satsa på ek.för. eller AB. Man vet ju aldrig liksom...


Håller med dig, men det är nog inte så många med assistans som kan pumpa in 100 000 på ett bräde.
Vet inte så mycket om ekonomisk förening mer än att Gil pga. några skattetekniska skäl gick over till handelsbolag. Usch, varför måste vi som funktionshindrade ha så mycket mer arbete för att få vår vardag att flyta än vad andra behöver. Vill faktiskt byta liv just nu, till politiker t.ex. eller inte, varför göra sig dummare än vad man är...


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Vejron 2008-04-14 Kl 21:59
 

Ninnie skrev:
Två räcker. Jag och Steff har ett HB. Ja-smiley, med tummen upp


Man lär sig nåt nytt varenda dag Blinkande smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Jessma 2008-04-16 Kl 14:03
 

KarinSch skrev:
Håller med dig, men det är nog inte så många med assistans som kan pumpa in 100 000 på ett bräde.
Vet inte så mycket om ekonomisk förening mer än att Gil pga. några skattetekniska skäl gick over till handelsbolag. Usch, varför måste vi som funktionshindrade ha så mycket mer arbete för att få vår vardag att flyta än vad andra behöver. Vill faktiskt byta liv just nu, till politiker t.ex. eller inte, varför göra sig dummare än vad man är...


Jag har tyvärr inte läst skatterätt, men jag har hittat en skillnad rent skattemässigt mellan ek.för. och HB än så länge. I ett HB får du lägga 30% av vinsten i en periodiseringsfond istället för 25% i en ek.för. eller AB.

Men... det rör sig om en skattelättnad av 1400 kr om du gör en vinst på 100 000 kr. Så... jag tycker inte det är värt det.

Dessa hjälper folk som vill starta en ek.för: http://www.coompanion.se/

Skulle gissa att du kan ha vilka medlemmar du vill förutom dig själv i den. Det behöver inte vara andra ass.berättigade. Beror helt hur du skriver stadgarna. Och då skulle jag definitivt välja ek.för. framför HB.

Sen... så kan man ju alltid starta AB i ett annat land, t ex storbrittanien. Där kostar ett AB 1000 kr.

Redigerat 2008-04-16 14:04


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Mika 2008-04-18 Kl 21:34
 

Är inte alla personligt ansvariga i HB? Om det bli ekonomiskt trubbel så drabbar det alla delägare. Som egen firma. I AB-form förlorar man bara företaget?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Jessma 2008-04-18 Kl 21:54
 

Mika skrev:
Är inte alla personligt ansvariga i HB? Om det bli ekonomiskt trubbel så drabbar det alla delägare. Som egen firma. I AB-form förlorar man bara företaget?


Det stämmer. Ek.för. liknar AB i det hänseendet. Men, man behöver inte 100 000 för att starta, dock tre personer.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på huvudinlägg
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Sengangaren 2008-04-14 Kl 00:18
 

Nutek är ett bra ställe att börja:
<http://www.nutek.se/sb/d/333>

Sedan är bolagsverket ett bra ställe för kunskapsinhämtning:
<http://www.bolagsverket.se>

Sedan är det alltid bra att gå en starta eget kurs Glad smiley


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Anonym[1] 2008-04-14 Kl 09:28
 

Du kan väll starta en ek-förening.


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


Svar på undertråd
Ämne: Om den nya lagen går genom
Av: Emisaki 2008-04-16 Kl 21:40
 

Jag har funderat länge om att starta eget företag men nu får jag vänta för att se hur det ska gå me de nya reglerna,vad man kan göra och vad man inte får göra?Problemet kan också vara hur m in fru ska bli anställd går det bra att anställa i ett Aktiebolag i mitt fall min fru eller det finns andra lösningar?


Svara

 

Klicka här för att anmäla detta inläggBlankstegRapportera detta inlägg


 

Till sidans topp

Till sida nr: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9
Visa trådindex

Forumkategorier, rubriklogo

fh sponsorer Besök Livihop Besök Atlas Assistans AB Besök Intressegruppen för Assistansberättigade (IfA) ledig sponsorplats
 

© Copyright 1999-2022 Funktionshinder.se
Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh