Hej! Idag har jag en assistansanordnare för minna assistenter men har tänkt att starta eget aktiebolag så att min fru kan försätta jobba med mig.Detta företag som vi har nu tar cirka 16000kr i administrations kostnader men som jag tänkte att man kan lägga de pengarna på assistenternas löner istället.Går det så?Dessutom har jag en omkostnads konto som är cirka 7000kr. Ge mig några tips som jag måste göra eller fundera på innan jag startar eget. Tack!
Att starta eget AB är inte så komplicerat som många vill göra antydan till. Men att man som brukare och ägare av bolaget måste vara beredd att ta hand om alla ev. problem som de anställda kan orsaka eller om man får samarbetsproblem. Alltså allt som har med sin assistans att göra. I dagsläget är det många som jag vet har en anordnare som profilerar sig som assistansanordnare men egentligen inte gör mer än att ta hand om redovisningen och lösa diverse problem med personalen som uppsägning osv. för den lilla summan på allt runt 10.000kr/mån. Det jobb som brukaren själv gör eller ska vi kalla han arbetsledaren är det tidödande och egentligen tunga arbetet som ofta värderas till 0kr. Men är smidigast för alla parter och egentligen många väljer att utför för att slippa diktator fasoner från andra nivåer. Så är man på det klara med att kunna utför allt utom redovisningen för ett AB ska det inte ta mer tid än att anlita en anordnare. De kostnader för att starta eget AB är: Köp av ett lagerbolag: ca 8.000kr Kostnader månadsvis: Bokföring cirka 2.000-3.000kr (600kr/h) Kostander per år: Bokslut/revision 15.000-20.000kr Alla siffror exkl. moms Ett redovisnings företag kan även sköta lönehanteringen och det brukar ligga på 150-200kr/lönebesked. Så för att sköta bokföring och bokslut/revision (inkl. deklaration) kostar det 60.000-70.000kr inkl. moms för ett singel assistans bolag. Cirka 5000-6000kr/månad, ta det i jämförelse med din nuvarande kostnad. Då sköter de allt som berör bolagslagen och ser till att du får en rapport om hur företaget går. Det som du själv sen får se till att det funkar är - alla inbetalningar av skatter - premier för försäkringar FORA osv. - upprätta anställningsavtal - samarbetsavtal mellan brukare och bolaget - lägga schema som följer lagar - rekrytering - redovisning mot FK - utbildning av nya - betala ut löner För att betala ut löner och få inbetalningen av ersättningen fbehövs ett företagskonto hos en bank de har ofta bra bas-paket för 600kr/år där man får plusgiro, bankgiro, bankkonto, mastercard (smidigt att användas för betalning av omkostnader). Företagsförsäkring med rättskydd och mot ekonomiskbrottslighet (ifrån assar) kan vara bra att ha också. Du kan börja med en del beräkningar på vad det kommer kosta för dig och se vad som blir över efter att löner är utbetalda. Starta excel och börja kalkylera... Rekommendation är 85-87% för lönekostnader. Du kommer säkert stöta på en hel del domedags profeter, som jr juristen, jr ekonom, jr allvetare, som gärna målar upp hemska scenarier om hur du inte kommer klara det och hur svårt det är. Men jag tycker istället att du ska behålla tanken och läsa så mycket du kan på div. forum, företagssidor (nutek, skattemasen, osv.), FK's riktlinjer för LSS/LASS och självklart Lagen om LSS/LASS, om hur det funkar då kan du säkert bilda en uppfattning om det är något för dig samt om du har tiden med det. Samt att du är mogen att ta konflikter som kan uppstå mellan dig och assistenter. När du är ganska redo och vill få en insikt vad en redovisningsbyrå kan hjälpa dig med kontakta en byrå i din stad för ett gratis förutsättningslöst möte på 1h för att se vad de kan göra för dig. Förmåner hos skatteverket: http://www.skatteverket.se/skatter/samlingsmenyer/formaner.4.3a2a542410ab40a421c80001009.html IFA: https://www.intressegruppen.info/?page=php-startsidan Nutek: http://www.nutek.se/sb/d/885 KFO (om man är lagd åt det hållet förståss): http://www.kfo.se/ Har lite information om allt möjligt hos Passis: http://www.finfint.com/passistans/ Vill utnyttja den här tråden till att ställa en fråga då jag förstått att om du startar ett bolag kommer äga det och bolaget blir arbetsgivare med din adress som vistelse. Gäller då ATL om han inte går med i KFO? Eller är det lagen om husligt arbete? http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700943.HTM Redigerat 2008-10-25 19:58 Redigerat 2008-10-25 20:01 Redigerat 2008-10-25 20:03
Informativ kommentar. Bifogar en länk till Ekobrottmyndighetens Råd och regler vid köp av Lagerbolag. http://www.ekobrottsmyndigheten.se/upload/broschyrer/Lagerbolagrev_Sida_1.jpg.pdf
Bra information men vänder man sig till seriösa aktörer som Pricewatercoopers och Ernst&Young kan jag garantera att du inte åker in i finkan... Redigerat 2008-10-25 21:19
Har själv startat ett AB och jag får säga att det är mycket enklare och framför allt inte så kostsamt som det beskrivs här. Kan inte rå för men misstanken dyker upp att beskrivningen är skriven av en assistansanordnare som är rädd att tappa kunder och därför vill skrämma brukare från att starta egna AB.
Du har rätt är assistansanordnare nu eftersom jag har ett bolag för mig själv. Men jag vill nog mer se mig som brukare... skrämmer inte folk utan skriver mina erfarenheter hittills. Beskriv gärna vad jag skrivit som är överdrivet eller fel?
Anonym[2 Var snäll och PM mig, jag skulle vilja ha lite mer information kring detta.
jag skulle råda dig att inte Köpa bolag, det är licka mycket jobba att registrera hellet nytt. Det enda fördelen med att köpa "färdig" bolag är att du kan börja jobba två veckor tidigare. Bytt assis. anordnare om du vill inte starta eget. Rekomandera Jeta Jon AB, Redigerat 2008-10-28 22:31
Vilka kurser ni skulle kunna rekommendera om hur man driver ett företag?Jag har sett att det finns på komvux företagsekonomi och administration och har läst lite om starta eget kursen.Vad tycker ni?Jag har en fråga också angående Ifas Vägledningspärmen.Räcker den pärmen om man vill läsa om alla regler LSS och LASS,innehåller den pärmen allt som man behöver eller finns det annat info som man måste läsa och lära sig om assistansersättning?
Hej igen! Kan ni bara beskriva skillnaden mellan revisor och redovisningsbyrå/redovisningskonsult vad en kan göra/hjälpa i ett företag och inte det andra?Som jag förstod så måste jag ha en revisor i ett AB men eftersom jag vill ha hjälp med de administrativa det mesta i alla fall så måste man anlita en redovisningsbyrå eftersom de är billigare eller kan en revisor sköta allt?Hur mycket är det rimligt att man betalar för såna tjänster,utgår de hur många kunder man har i sitt företag eller hur många assistenter eller har de ett fast pris?Jag vill fråga om IfA vägledningspärm,saka man beställa en sån och ska man vara medlem i https://www.intressegruppen.info/?page=php-startsidan ?Vad kan de hjälpa med?Jag hoppas att jag är inte till nån besvär. Tack!
Kan det verkligen vara sant? Jag har fått kännedom om att ifall man startar A/B så får man inte stämpla? Då menar jag att man redan har ett jobb på en firma.. sedan blir man arbetslös och har ett A/B på sidan om. Tydligen ska man i A/B se till att man har inkomst och därör inte får stämpla.. Drömmer jag eller nyp mig i armen...
Du drömmer inte.
Du drömmer inte. Men tyvärr är det här samhällets mardröm- hit går pengarna för privatassistans av dom som inte vill söka jobb någon annanstans, alltså anhöriga som vill mjölka ur de sista slantarna och brukarna som tycker att det är ok.
Om man vill stämpla som egen företagare för att man inte har råd att ta lön längre eller för att man inte får in tillräckligt med pengar Sen ska man uppfylla diverse villkor hos A-kassan enligt konstens alla regler, så får man lägga ner företaget eller göra det passivt (lite jobbigt när det gäller ett assistansföretag) För att få stämpla ska man stå till arbetsmarknadens förfogande. Kunna ta vilket jobb som helst. Och nästan var som helst.
???????? Redigerat 2009-10-20 19:26
Stämmer de uppifrån siffrorna? Sen undrar jag hur det fungerar det med att FK sätter in pengarna på företagets konto,är det tex att man får pengarna för augusti månad i september eller man får pengarna för varje månad?Annars blir det glapp och man måste ordna pengarna på annat sätt tills man får de från FK.Jag ska bli egen från och med november och måste veta om man får pengarna i november månad för november eller det är för oktober? Tackar! Redigerat 2009-08-27 12:56
Då blir det inget glapp när pengarna betalas ut så från FK.Redovisningskonsult sa att hon tror när jag träffade henne att man får pengarna från FK i november för tex oktober månad och att man måste använda företagets pengar AB tills man får pengarna från FK.
Till sidans topp
Vi har en vuxen son som har assistansersättning. Om han är egen arbetsgivare kan han köpa assistans av sina föräldrarr som har ett handelsbolag trots att vi bor i samma hushåll?
Utdrag ut vägledning vgl0306.pdf sida 119 Om den ersättningsberättigade är egen arbetsgivare till sina personliga assistenter ska Försäkringskassan kontrollera att assistenten inte lever i hushållsgemenskap med den ersättningsberättigade. Om så är fallet måste den assistent som delar hushåll med den ersättningsberättigade vara anställd av annan. (10 § LASS) Handelsbolag, aktiebolag och en ekonomisk förening är exempel på fristående organ. Bolagsformerna är egna juridiska personer. Därför är det möjligt för en person som bor i samma hushåll som den ersättningsberättigade att både arbeta som assistent åt den ersättningsberättigade och att äga bolaget. Exempel Vera har assistansersättning. Hennes make har ett aktiebolag som Vera vill ska vara anordnare för hennes assistans. Avsikten är att maken själv och makarnas dotter ska vara assistenter. Vera begär att assistansersättningen ska betalas ut till aktiebolaget. Bolaget ses som självständigt i förhållande till de inblandade hushållsmedlemmarna. Förutsättningarna för att bolaget ska kunna lämna assistans till Vera är därför uppfyllda. Mitt svar skulle vara - JA. Redigerat 2008-08-18 14:49
Hej! Jag har ett problem som är rätt stort för mig just nu. Jag har, pga min graviditet blivit väldigt dålig (kan ej vara uppe mer en ca 2 h per dag utan att få yrsel och nästan svimma). Detta gör att jag inte kan vara hemma själv med min dotter (har assistans, men det är inte rätt mot varken henne eller mig att de ska ta hand om henne, det är inte deras uppgift) och därför behöver min man vara hemma mer än förrut. Det är inte bara att ta hand om dottern som är "problemet", det får man ju lösa precis som alla föräldrar när ena parten blir dålig, utan det är det att mina svimmningar och yrsel gör att han behöver hjälpa mig mer. Jag känner mig så otrygg med bara assistenten (mina assar är relativt nya allihop) och skulle önska att min man kunde ta lite flera timmar för att kunna vara hos mig sista månaderna innan förlossningen. Nu till saken: Jag undrar om det finns omständigheter som gör att det är ok att minska på en assistents sysselsättningsgrad under en begränsad tid? Jag är egen arbetsgivare och mina assistenter är anställda med "varierande sysselsättningsgrad enligt särskillt arbetstisdschema", så det har ingen fast %. När jag tog upp problemet med dem sa de sig förstå min situation och två av dem sa genast att det var ok att gå ner i tid under 2 mån. De två andra sa att de inte kunde ställa upp på det (det handlar endast om ca 8 h i månaden per ass). Har jag rätt att ändra deras syssgrader utifrån dessa omständigheter? Har pratat med samtliga och frågat hur de tycker att det faktum att jag är så dålig påverkar deras arbetsmiljö (vilket det ju gör, de blir stressade av att veta att jag rätt som det är tuppar av) och alla tycker att det är en trygghet för dem att min man stannar hemma. Vi har funderat på att han skulle kunna vara sjukskriven för att hjälpa mig, men det går inte, för han har arbetspass nattetid som ingen annan ass kan ta (eller vill för den delen). Vet inte hur jag ska göra.... Till saken hör också en annan grej: Jag har utrymme för tre assistenter + min man i "verksamheten". Nu är det dock så att en av de tre jag anställt, blev gravid och långtidssjukskriven efter att endast ha jobbat i 2 veckor, vilket gjorde att jag fick ta in en till omgående. Denna ass ska också jobba under barnledigheten. Hon som blev gravid hade endast provanställning under 2 mån, men det var meningen att hon skulle få förlängt efter det. När hon sen blev sjukskriven hade hon ju inte rätt till vare sig sjukpenning eller föräldrapenning pga den korta anställningstiden. Inte mina problem visserligen, men jag ville hjälpa och gav henne förlängt så att hon skulle kunna vara sjukskriven, men var från början tydlig med att hon bara skulle få jobba lite när hon kom tillbaka från sjukskrivingen eftersom jag ville introducera den nya (blir ju väldigt hattigt om den gravida kommer in och jobbar 2 mån och sedan är borta igen. Hon gick med på att jobba mindre. Var jag dum som förlängde hennes anställning? Vad skulle ni ha gjort? Är så ledsen för att jag hela tiden, ända sedan jag sa upp kommunen, har hamnat i en massa svåra situationer... Tacksam för råd! Redigerat 2008-08-12 18:14
Hej, du har rätt att ändra schemat för dina assar vare sig de vill eller ej. De kanske inte blir glada men jag tycker att din anledning till det är något de borde förstå o respektera. Tycker dessutom att 8 tim/mån inte är speciellt mycket. Följande har jag klippt från ett annat forum från "annan sida för assistans"; Ändrade arbetstider. Information om arbetstider ska lämnas senast 14 dagar innan arbetet till månadsanställda. Vid ändrat schema gäller samma regler för tim- och månadsanställda. Inom kommunen ska ersättning för förskjuten arbetstid betalas, om man blir informerad om schemaändringen 10 dagar innan arbetspasset eller senare, även om det inte finns någon kolumn för det i de timanställdas tidrapport. Skriv en notis istället. Privata arbetsgivare ger ingen ersättning för ändrad arbetstid, men information senast 14 dagar innan gäller ändå. Vid synnerliga skäl får arbetsgivaren flytta tiden senare än så. Undantagna är assistansberättigade, som själva är arbetsgivare för sina assistenter och som saknar kollektivavtal.
Tack då vet jag. Detta var ungefär vad jag tänkte också. Ska ha möte angående detta o då ska jag ta fram det du klippt in här.
Just nu sitter jag i assistanshelvetet! Jag kom precis hem från Ågrenska (korttidsvistelse) och upptäcker att tre av fyra assistenter kommer försvinna inom närmaste månaden. Två av dom visste jag skulle sluta men nu är det riktigt jobbigt för en tredje skall börja plugga heltid och kommer då inte hinna jobba så mycket. Så nu har jag bara en av mina gamla assistenter kvar som kommer stanna och henne trivs jag inte ens med! Vi hade tänkt säga upp henne för att det inte funkar men nu kommer jag väl inte kunna göra det eftersom vi kommer behöva henne! Suck! Jag är så trött på nya assistenter.. Jag behöver så mycket hjälp också att jag aldrig kan vara utan dom vilket gör det hela ännu jobbigare! Har ni några råd till mig så jag ska orka leva? Eller är jag bara gnällig?
Du är inte gnällig, ass problem är så.. stressande, själv kan jag få svårt att sova o dyl. Funkar inte assistansen så funkar ju inte våra liv o det blir naturligtvis katastrof Mitt sätt att hantera min stress är att få prata av mig med människor som är i samma situation, att veta att man inte är ensam om detta, och då är ju detta forum perfekt
Inte är du gnällig, det är precis så jobbigt det är med assistans. Som Lotta sa, prata med oss och andra i din närhet som vet hur det är. Har du någon anordnare som du kan prata med och som kan stötta dig? Funker det inte med dn assistenten som du har kvar är det kanske lika bra att börja om på helt ny kula, lär upp ett nytt gäng, ha en skitjobbig månad med 4 nya men då slipper du ju göra om det sen med den som du har kvar nu och som inte fungerar.
Jo kanske är det bäst, men ärligt talat så vet jag inte om jag pallar det rent psykiskt! och vem skall lära upp alla de nya om alla de gamla slutar? Det går ju faktiskt inte att ha hur många nya som helst! Tänk om det händer något och så finns det ingen gammal som är van.. min mamma och jag är assistansanordnare själva och visst kan jag prata med mamma men hon vet inte så mycket mer än jag. Tack för stöd och råd!
Men guuud vad jobbigt, allt på en gång liksom! De två du visste skulle sluta, har du fått in folk för dem än, eller är det så att du får endast den kvar som du inte ens vill ha kvar...? När jag läste ditt inlägg tänkte jag: "Men får assistenter (och andra) göra så här med så kort varsel, har man inte 3 månaders uppsägningstid eller så...?" ...och nej, som de andra har skrivit här, du är inte gnällig! Det är ditt liv det gäller ju! Bara du kan leva det, med hjälp av dina assistenter...
I vissa kollektivavtal är uppsägningstiden så kort som 1 dag...
Du är inte gnälligt - sådant här är jättejobbigt! Men jag undrar också hur du gjort vid andtällningen? Man får ju inga garantier men jag brukar vara mkt nog med att ta reda på deras närmaste planer för framtiden: flytt, utbildning, killens planer (tjejen följer troligtvis med honom), längre resor, giftemålsplaner (troligtvis i barntankar). Dessutom är jag mkt nog med att förklara att jag vill att de stannar minst xx tid. Detta funkar faktiskt ganska bra och de flesta slutar inte innan den tid som vi har satt som minimi tid. Sedan kan ju samarbetet gå åt skogen och de slutar för att de inte trivs men då är det ju ganska skönt för mig med och det är inte vanligt att det händer. Försök tänk på något sådant när du anställer de nya. Sedan - och detta är ju lite trist kanske - väljer man lite äldre tjejer som inte är på gång i livet med utbuildning och så kan de säkert stanna länge än de unga som studerar och flyttar, rester och har sig.
Ja du... den där situationen är lätt att hamna i, och jag kan inte annat än hålla med de övriga. Prata och älta det med andra i samma situation. Det hjälper... Sitter med något liknande nu, när jag från att ha haft för mycket assistenter plötsligt har för lite... well, det löser sig... det gör det alltid. Även för dig! Kramar till dig.
har fram till nu varit egen arbetsgivare för vår funktionshindrade minderårige son. dels har han två externa assistenter, dels min fru som via ett assitansbolag är anställd. Nu med tanke på de nya reglerna har jag börjat fundera lite på att blåsa liv i det inaktiva en som vi en gång i tiden startade för just att hantera assitensen för sonen. Vad jag kan se på tidigare trådar så är detta något som rekommenderas nu efter de nya reglerna. Jag har därmed några frågor, vilket jag uppskattar om ni experter kan svara på: a) det pratas överallt endast om AB eller ekonomisk förening i samband med start av assistensbolag, men inget om Handelsbolag. Är det någonting jag har missat? b)kan jag i Handelsbolaget ta emot utbetalningen från FK, betala assistenternas löner och alla utgifter mm SAMTIDIGT som jag i redovisningen endast kryssar i att jag har köpt assitans och inte erhållit pengar på kontot. (alternativt erhållit pengar på kontot men fakturerats för hela summan från assistensbolaget). Med andra ord kan jag sitta på dubbla stolar på ena sidan fakturera och på andra sidan som förälder/förmyndare skriva på sonens avräkningar till FK. Vore oerhört tacksam för lite input. Är det något jag gör fel? Kan frun vara anställd i bolaget som assistent? Fas det i sig är inte problemet, utan snarare att jag ska slippa i detalj redovisa allt för FK. fast är inte säker på just det med dubbla stolarna...:???:
...en sak till. Har bolaget exakt samma redovisningsskyldighet som när är egen arbetsgivare? (Dvs blir det så att jag skjuter problemet till bolaget, men att redovisningsproblematiken kvarstår där man måste visa kvitton till FK.. ..är enda vinsten med eget företag att man kan periodisera beloppet över en längre tid än 6 månader?
Svar på sista frågan är Ja. Du behöver heller inte redovsa till FK såvida ditt barn inte har förhöjd ersttning, däremot måste allt redovisas och det måste finnas kvitto. De pengar som finns i företaget i slutet av året ska man skatta för som i andra brancher men det som är kvar efter skatt går att använda som omkostnader.
Vad jag vet så ska även överskott skickas tillbaka till FK efter periodens slut oftast 6mån om man har ett bolag. AB, Ekon Förening och Handelsbolag är Okej. Du kan även ha din fru anställd i det bolaget om du är ägaren av bolaget. Bolaget kan även ta ut en adminavg. för att sköta assistansen det blir sen en vinst i bolaget. Men som vilket bolag som helst kan bolaget ha andra bisysslor som denna vinst kan användas till, inköp av allt möjligt kopplat till bolagets verksamhet. Redigerat 2008-07-25 01:36 Redigerat 2008-07-25 01:37
Hörde goda nyheter att det är på förslag att kunna starta Aktiebolag med 50.000 istället för 100.000 Det ljusnar tydligen...
När ska de bestämma om det blir eller inte?
Kan man få låna till det? Eller tar man det från LASS? Och vad säger isåfall FK om det?
om inte allt ändrats de senaste åren behöver du inte ha 50000 innan bokslut så öppna ett bolag idag begär att få första bokslut 200912 så ska du redovisa 50000 för din revisor då.. förr gick allt att sätta i inventariers värde men det tror jag de ändrat på.
Jag har inte hör nåt om hur det blev me assistans ersättningen. Jag undrar om det blev nån förändring igår?
I fredags undrade jag varför min assistans ersättning inte kommit in på mitt konto, mailade min handläggare som för ovanlighetens skull svarade omgående. Jo, de har ¨så mycket att göra på FK i nordväst skåne så Malmö hjälper dem med en massa saker. Jag hade varit på sjukhus i två dagar så därför var jag inte ett rutinärende och fick därför inte handläggas av Malmö utan enbart av min handläggare (precis som om jag luras med att ligga på sjukhus, jag ska dessutom ha med assistans så det är typ inte krångligt eller något. Hon vet att jag är egen och skyndar därför på. säger hon. Vidare att hon skickat det till Östersund för en manuell betalning som ska komma om några dagar. Så långt ok, men idag kommer ett nytt mail att jag inte kan räkna med pengarna förren den 28de!! dvs. två dagar efter löneutbetalning. Nu har jag sparade medel och det blir därför inget problem för mina assistenter, men om detta händer efter juli blir det onekligen problem och hur ska man då lösa det och får de overhuvudtaget ta hur lång tid som helst på sig när de gjort fel? Någon som varit med om liknande. En fråga till, om FK inte ens klarar rutinarbete nu hur ska de kunna ta på sig mer, som att kolla alla våra fikakvitto och på hur mycket toapapper vi köper till assistenterna. Är något irriterad kan jag säga.
Tycker du ska nämna detta för politikerna... gärna med kopior på brev. Som ytterligare exempel...
Är det någon som kan tala om för mig om det är möjligt att någon med assistansersättning kan vara delägare i det handelsbolaget som sköter assistansen åt en själv? Den berättigade är inte aktiv i hb men delar ev vinst. Är det ekonomiskt försvarbart eller har det någon betydelse i någon annan instans? Jag tror att man inte kan stämpla om man är deägae i ett hb, men jag är inte säker, någon som vet?
Du kan vara delägare. Det du ska tänka på är att ev vinst räknas som inkomst, vilket gör att ev bostadsbidrag etc kan förändras.
Jag ondrar om vi är många som tänker starta AB bolag, om den nya lagen går gänom. Jag personligen går aldrig till en ass. anordnare. det fins ingen hand som kan klia mig bättre en min hand. Så jag kommer att starta egen ab bolag. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med andra som funderar göra samma sak. på så sätt att vi kan bytta erfarenhet med arannan. Nytta ömsesidigt.
Inte AB, men troligen ett HB, har kollat och det fungerar om det är någon mer än jag själv, men fasen så mycket onödigt jobb för det här.
visst det är mycket jobb, men jag känner mig tvyngen att göra det bara för att inte be en ass. anordnare ordna mig ass. HB vet inte så mycket om det. Men med AB är bra att man kan spara kvar pengar till nästa år och beskatta de bara 24%, sedan man kan använda dem vid behov så som till resa när ass ersättningen kommer inte att räka. jo varför HB?
Hittade denna listan för ett tag sen. Jämförelse mellan olika svenska verksamhetsformer http://www.ab.se/mainframe/startanytt/skillnader_bolagsformer.htm Redigerat 2008-04-13 23:53
28 % är väl bolagsskatten? Det man också bör tänka på att HB så är alla delägare ekonomiskt ansvariga, precis som i en enskild firma eller kommanditbolag. Det är alltså din privatekonomi som ryker ifall det går dåligt. I en ekonomisk förening eller aktiebolag kan man bara förlora sin insats. Jag skulle nog personligen alltså satsa på ek.för. eller AB. Man vet ju aldrig liksom...
Som vanligt instämmer jag i Jessmas kommentar. Att ha ett personligt ansvar för ekonomin i ett företag med åtskilliga anställda och kanske miljoner i årlig omsättning är ett ekonomiskt sett mycket riskabelt agerande.
Är inte alla personligt ansvariga i HB? Om det bli ekonomiskt trubbel så drabbar det alla delägare. Som egen firma. I AB-form förlorar man bara företaget?
Nutek är ett bra ställe att börja: <http://www.nutek.se/sb/d/333> Sedan är bolagsverket ett bra ställe för kunskapsinhämtning: <http://www.bolagsverket.se> Sedan är det alltid bra att gå en starta eget kurs
Du kan väll starta en ek-förening.
Jag har funderat länge om att starta eget företag men nu får jag vänta för att se hur det ska gå me de nya reglerna,vad man kan göra och vad man inte får göra?Problemet kan också vara hur m in fru ska bli anställd går det bra att anställa i ett Aktiebolag i mitt fall min fru eller det finns andra lösningar?
© Copyright 1999-2024 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh