Vi skall på ett möte i en grannstad. Mötet är klockan 13 och PA slutar jobbet klockan 15. Normalt hämtar PA unge på dagis 2 minuter bilväg från brukarens bostad. Kan nu PA kräva att vara på dagis 15:02? Eller slutar PA jobbet med brukaren klockan 15 oberoende äv var brukaren befinner sig? I detta fallet kommer hon till dagis ungefär 30 minuter senare än annars.
Hennes arbetstid slutar kl.15.00, hon får ju lön till dess, eller hur. Hon får helt enkelt säga till på dagis att hon kommer senare, och vara tacksam över att inte hennes arbetsledare är 20 mil från hemmet.
Svår fråga. Karin valde den enklaste lösningen- brukaren bestämmer och PA gör som brukaren vill. Det får man ju matat här på forumet flera gånger, att när människa ställs mot människa är brukaren mest värd. Men för att återgå till din frågeställning, på förskolan jag arbetar på (kommunen) skriver föräldrarna kontrakt på den tid deras barn visstas där. Dessa kan ändras med en månads varsel. Om din PA har riktig otur kan hon förlora sin förskoleplats - och vad händer då? Jo, då kan hon inte arbeta hos dig alls eller hur?
Vi har stressat hem andra gånger för att hinna för att annan PA skall hämta barn. Men denna PA ställer inte upp på NÅGOT extra, typ att jobba när annan PA är sjuk. Jag var bara intresserad att veta vad som gäller och det verkar inte vara någon tvekan, att det sedan är lite omänskligt är en annan sak. Tack för svaret.
En timmes resväg, om man säger ifrån dagen innan, är det mer får mn ju sjävklart planera det i förväg. Af anser att det är helt ok att man har 2 timmars resväg till o från arbete, är det mindre får man inte neka pga. restiden. Är det 30 min över deras normal restid får mina restidsersättning.
halloj Ninie, det du sa är någon jag försöker få i några av mina anställda också. Det är inte adressen där kunden befinner sig som är arbetaplatsen, utan det är personen som behöver hjälp som är "arbetsplatsen". Ha en bra dag. Wolf
Man kan ringa o säga att man blivit sen för jag har själv haft barnomsorg o det är den schemalagda tiden som är noga o den man betalar för o alltså inte bör ändra men att andra kommuner sklulle vara så benhårda tycker jag låter märkligt!!! Men rent generellt så borde inte en ass kunna kräva att den hinner till dagis för alla som arbetar kan råka ut för något som gör att man blir sen o ass ska ju arbeta till den slutar sitt pass OAVSETT OM DET ÄR ETT KVARTER LÄNGRE BORT men har haft samma problem när min ass har tagit bilen hit för är vi sen på stan fick hon för sig att hon skulle sluya 20min tidigare så att hon hann gå o hämta bilen men se det fick hon inte!!!
Mådde du bra efteråt? Kändes det skönt att utöva en sådan makt över någon annan? Jag bara undrar. Det är ofta jag läser trådar om hur samhället ser ner på funktionshindrade genom att inte erbjuda samma erfarenheter, tex. genom att anpassa lokaler etc. Samtidigt verkar det helt ok att trycka ner assistenter, för de är ju tydligen inte värdiga en bra arbetsplats. Det närmaste jag kan komma på här är uttrycket: våld föder våld. Jag menar att bara för att man själv anser sig förfördelad ger väl ingen rätten att ta ut detta på någon annan. Assistenten hade säkert goda skäl till sitt handlande. (Man brukar ju inte berätta allt för sin arbetsgivare, eller hur?)
Men kära värld - ska det här vara ett problem? Vilken fantastisk brukare som tar så mycket hänsyn till assarna... Eftersom jag är assistent och i arbetsbeskrivningen fått information om att jag arbetar där brukaren befinner sig kan det hända ibland att jag slutar för dagen många mil hemifrån. Det är ju upp till mig att ordna mina privata förhållanden (dagis bl.a.)så att det går ihop med mitt jobb - jag kan verkligen inte förvänta att jobbet går att ställa om som jag vill. Då har jag missat själva poängen med att vara personlig assistent. Sen är det klart att allt underlättar med kommunikation. Om det är möjligt uppskattar jag att få information om det innan jag börjar mitt pass så att jag t.ex. kan ordna med att någon annan hämtar på dagis. Jag tycker dina assar borde uppskatta att du tänker så mycket på dem!
Igår talade jag om för PA hur det skulle bli på fredag. Hon blev rejält sur och sade att hon måste hem till 15. Hon visste inte vilka regler som gäller och skule kolla upp. Idag på morgonen anmälde hon frånvaro för vård av barn... *hmmmm* *hyperventilerar*
Och visa henne avtalet där det står att arbetet är där du befinner dig. Om man normalt har två minuters väg till sitt dagis kanske man ska vara rädd om sitt jobb, det hade jag varit och inte sabbat det för att jag en enda gång fick längre resväg. Min ena assistent har barn på dagis, slutar här 10 på morgonen och eftersom vi bor på landet går det inte bussar stup i kvarten, hon missade bussen en gång och kom därför inte till dagis förren 1,5 timmar senare, det var inget problem. Och det var inte mitt fel att hon missade bussen, så ingen behöver hänga mig för det.
INLÄGGET HAR RADERATS AV ADMINISTRATIONEN!
Enligt skatteverket är ju en radie på fem mil, från ordinarie arbetsställe och sitt eget hem, ej att betrakta som tjänsteresa (berättigar inte till skattefritt traktemente). Så... detta kan man ju också ta till om nu inte två-timmarsregeln inte räcker. Sedan vill jag fråga den anonyme, hur ser du på arbeten som taxi- och lastbilschaufförer? Eller andra ambulerande yrken. Ska dessa också alltid sluta exakt i tid på exakt samma plats varje dag? Hur ska det gå till, får man bara åka taxi inom samma stadsdel? Måste man sluta exakt samma tid varje dag på exakt samma plats... ja, då hade ju jag inte valt PA som jobb, utan snarare receptionist.
Men... förtjänar inte taxichaufförer ett privatliv då? De har väl också barn på dagis? Varför ska PA behandlas annorlunda?? Hmm... Örebro ligger iofs mer än 5 mil från Stockholm...
Ja självklart förtjänar en PA privatliv - liksom assistansanvändaren! Varför göra det till en antingen - eller-fråga? Du verkar ha oerhört traumatiska erfarenheter av PA-yrket och det är i så fall bara att beklaga! Men akta dig noga för att dra oss alla över en kant! Vi är OERHÖRT MÅNGA som månar om vår assistans OCH våra assistenter!!(De två sakerna går inte stick i stäv vet du!) Men eftersom du "ville lyfta frågan"; Har du nåt KONKRET exempel på när en assistent har blivit "dumpad" mitt i Knäckebo-hult och tvingats gå hem? Om inte, så skulle jag tona ner den aggressiva tonen en aning, om jag vore du.
Jag håller helt med dig - varför måste man ställa assistenterna MOT brukare och vice versa? Jag har vänner som har assistans och så vitt jag vet så funkar det väldigt bra för dem att samarbeta MED assistenterna (med några få undantag). Alla är vi ju människor, och människovärdet är orubbligt
Har en brukare meddelat sin ass några dagar i förväg om ett planerat möte kan ass faktiskt själv meddela dagis att just den dagen blir det lite senare hämtning. Om det är ett möte som blixtinkallas, det är sällsynt men förekommer, borde ass förstå själv att ringa dagis och meddela den uppkomna förseningen. Dem flesta daghem vet om att någon enstaka gång blir det på ovanstående sätt.
Till sidans topp
Min fråga: Har mitt nuvarande assistansbolag någon rätt att eventuellt prata om mig med det nya bolaget om jag skulle byta bolag och på så sätt påverka deras inställning till mig. Finns det någon tillsynsinstans att vända sig till och få svar? Redigerat 2007-09-21 16:07
Såvitt jag vet är det Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet...lite osäker på det dock. Hursomhelst så gäller tystnadsplikten ALLTID! Såvida du inte gett ditt tillstånd att överföra information om dig från det ena stället till det andra.
Om det är en privat anordnare så har Länsstyrelsen inte rätt att kolla, däremot FK och kommun, som man kan vända sig till. Man kan även anmäla dem för brott mot tystnadsplikten, de får inte berätta något om dig. Det var på tal i assistansutredningen att Länsstyrelsen skylle bli tillsynsmyndighet över alla men det blev aldrig något av det, får se om det kommer med i nya utredningen.
Är det någon som vet hur det går med assistansutredningen och alla tilläggsdirektiv de ska ta ställning till, när kan det tänkas bli några beslut och var kan man läsa om de nya besluten?
Ska vara klart 31 oktober. Ända jag hört är att de inte ska ha med 85% regeln, men att det ska bli straffbart att "muta" dvs. köpa brukare med pengar. Troligen kommer FK eller någon annan myndighet att få rätt att kontrollera alla kvitto så man kan se att pengarna går till assistans. Men märk väl att detta är bara vad som folk som varit med på möten hört så jag kan inte garantera att det är sant eller att det blir så här när utredningen är klar.
http://www.sou.gov.se/assistans/ Här kan du läsa mer om vad det är som händer med utredningen.
Jag var lite nyfiken på hur det går med Assistans-utredningen och gick in på nätet och läste om delbetänkandet som presenterades den 28 september. I delbetänkandet lämnas bl.a. dessa förslag: - Den ersättningsberättigade måste använda hela assistansersättningen för att köpa personlig assistans eller själv vara arbetsgivare för sina personliga assistenter. - Den som köper personlig assistans ska inte få ta emot några ersättningar eller andra ekonomiska förmåner av assistansanordnaren annat än om det finns vissa särskilda skäl för det. Assistansanordnare ska inte heller få betala ut ersättningar och ekonomiska förmåner utan särskilda skäl. - Den ersättningsberättigade ska kunna redovisa hur den utbetalda assistansersättningen har använts. I vissa fall ska överskott av assistansersättningen betalas tillbaka till Försäkringskassan - Försäkringskassan får kontrollera hur den enskilde använt assistansersättningen. Försäkringskassan ska också, efter samråd med den ersättningsberättigade, få besluta att assistansersättningen betalas ut till annan assistansanordnare än denne valt. - Staten ska ta ett större ansvar för att alla berörda får en samlad information om vilka regler som gäller i samband med personlig assistans. Vad f*n betyder det att "i vissa fall ska överskott av assistansersättningen betalas tillbaka till Försäkringskassan?! Vad är vissa fall skulle jag ju i alla fall bra gärna vilja veta!
Tja... om den används till ett ändamål som de inte godkänner? Frågan är vad de godkänner...
Jag tycker som om det verkar att det blir svårt att få nån utgift godkänd.
Har ett par frågor om sjuklöner och sjukskrivning. 1. Karens Jag har 24 timmars pass och använder 8 timmars karensdag. Vet att vissa företag använder sig av karensdag som pågår fram till klockan 24:00. Skulle vilja använda sig av det istället. Är detta lagligt? 2. Jour Mina PA har jour under natten. Då de är sjuka får de ju sjuklön för dessa timmar (80% av jourtidsersättningen). Vissa av företag utbetar ju ingen sjuklön för jouren. Vilket är rätt? 3. Friskanmälan Går det att kräva att PA ska friskanmäla sig minst 24 timmar före det pass de avser att arbeta? En PA har kommit på ett pass utan att ha friskanmäla sig. 4. Återinsjuknanderegeln En PA sjukanmäler sig 07-08-24, h*n friskanmäler sig 07-08-30. H*n sjukanmäler sig 07-09-01. Jag vet att jag inte ska ta ut någon ny karensdag igen men skall h*n komma in med ett läkarintyg. Det är ju mer en 7 dagar sen den första sjukanmälan. Om jag skulle vilja ändra rutinerna som beskrivs i punkt 1. - till 3. måste jag förhandla med PA om det eller är det bara att informera dem? Redigerat 2007-09-02 19:15 Redigerat 2007-09-02 19:16
Ifall det inte var olika sjukskrivningsorsaker. För då är det väl separata sjukskrivningar? Man kan väl inte kräva samma sjukintyg för två olika hälsotillstånd?
Svar från KFO 1.I dagsläget kan en karensdag omfatta hela arbetspasset oavsett antal timmar men det finns förstås inget som hindrar att du själv gör ett kortare karensavdrag. Kolla dock upp att kommunen täcker dina kostander då. Fr om 1 oktober kommer frågan om karensdag att regleras i kollektivavtal. Information skickas ut under nästa vecka. 2. Sjuklön skall beräknas även för jour. Det kommer att förtydligas i det nya avtalet som gäller från 1 oktober. 3. Ja, det går att kräva på så sätt att det av tjänstreglemente e dyl kan framgå att friskanmälan normalt skall göras på detta sätt. Om assistenten inte gör det blir det en form av misskötsamhet som, om den upprepas, kan leda till bl a erinran mm. 4. Du kan kräva läkarintyg. 5. Punkt 1 ch 2 kommer som sagt att regleras i kollektivavtal fro m 1 okober varför möjligheter till annan tillämpning är begränsad. Om du vill tydliggöra vad som gäller enligt punkt 3 på så sätt att du vill införa en regel som du inte tidigare har haft, skall du påkalla förhandling med Kommunal och berätta vad du vill göra och varför. Du behöver inte prata eller få godkännande av assistenterna men kan inte tillämpa bestämmelsen förrän du förhandlat klart med Kommunal.
jaha, hur räknas det där igentligen. Vet att det är nått lurigt med det! Vi har iaf 10 timmars nätter, så hittils har det inte vart några problem, då vi jobbar så mcyekt annat. Men nu har vi en tjej som bara jobbar nätter, när hamnar hon i riskzonene? Kan man bara jobba nätter om det är 10 timmars nätter? Borde inte alltid genomsnittet hamna över? Hjälp tack!
Snittet ska vara över en beräkningsperiod på 4 månader. För varje vecka räknar du bort en dag. Säg att det är 120 dagar på 4 mån. De består av nästan 18 hela veckor. Då tar du 120-18=102. Dessa 102 multiplicerar du med 8 för att få högsta antalet timmar man kan arbeta natt totalt under dessa 4 månader. Dvs 816 timmar. Detta är mer än heltid, så det är rätt svårt att hamna över snittet. Alla timmar under ett pass räknas som natt om man arbetar minst tre av timmarna mellan kl 22 och 06. Vilket gör att för mig med dygnspass är varje pass 24 timmar natt...
Jobbigt. men om jag täkner rätt... 816 timmar på fyra månader ger 204 timmar per månad. Det finns ingen här som snittar det, så då kan vi ju inte jobba över...
Hej! Hoppas med hjälp att kunna reda ut en fråga. En nära släkting har beviljats dubbel assistans dygnet runt pga svår sjukdom. När vi anhöriga ringer och frågar om läget, så är det påfallande ofta så att assistenterna inte har en aning och det förklarar de med att de inte har jobbat på flera dagar. Assistenterna har en ansvarig som skriver schema och nu har vi kommit på att många assistenter jobbar 24-timmarspass och de är sedan lediga i flera dagar. Är det lagligt att jobba så här? Vi skall naturligtvis ta tag i problemet, extra viktigt eftersom vår anhöriga inte kan kommunicera själv. Assistensen kommer från ett privat bolag och en fråga är om vi kan kräva att de lägger om schemat? Hälsningar Lise
Ja, det är lagligt att arbeta 26 timmar sträck, har man vaket dygnet runt är det väl inte så bra, men trots det lagligt. Många brukare och assistenter föredrar det eftersom assistenterna får färre pass, fler fridagar och mindre arbetsresor och för brukaren blir det ofta men kontinuitet, man slipper byten som är jobbiga flera gånger per dag. Jag personligen har ju jour 7 timmar på natten så mina jobbar dygn, skulle de vara vakna hade jag inte haft det så. Hos brukare med svåra hjärnskador eller där arbetet är väldigt tungt fysiskt eller psykiskt är det bättre att dela passen på två. Självfallet ska du prata med anordnaren, om din släkting inte kan bestämma och arbetsleda själv bör h-n ha en företrädare eller god man som hjälper till så assistansen blir utifrån din släktings önskan och behov.
Jo... jag har 24h-pass. Tycker väldigt bra om det. Dels slipper jag massa byten, och det blir variation med assistenter. Jag ser dem bara 1-2 ggr i veckan på sin höjd, vilket gör att det är mindre risk att jag tröttnar på dem. Kan er släkting inte kommunicera själv? Finns det en hjärnskada i botten. I såna fall kanske assistenterna kan föra en typ av dagbok över relevanta saker. Om inte så tycker jag att det är väldigt bra att de inte vet så mycket, det betyder att tystnadsplikten hålls och att din släkting har kvar lite integritet.
Tack för svaren! Problemen i det här fallet är en neurologisk sjukdom som bla har gjort att hon tappat förmågan att tala. Även kommunikation på annat sätt är svårt för henne så assistenternas viktigaste jobb i det här fallet är att vara hennes språkrör. Tyvärr har hon inte långt kvar, kanske några månader och det tillstöter hela tiden komplikationer som hemsjukvård och akutsjukvård behöver informeras om. Assarna är trots tillsägelser skitdåliga på att anteckna vad som hänt och att rapportera över till varandra. När sedan en ass som varit borta ett antal dagar tar över, så vet hon ingenting och det är så oerhört frustrerande. Frågar vi tex om hur mycket vätska som hon har fått i sig under dagen, så kan man sällan svara på det osv..... Men som sagt vi skall nog lösa situationen. Stort tack igen för svar!
Om det handlar om det rent medicinska så kräv att hemsjukvården eller distriktssköterska går in och lär upp assistenterna. Om hon dessutom är så sjuk kanske assistenterna behöver handledning för att orka och för att kunna göra ett bra jobb utan att må dåligt personligen, det är så lätt att inte våga känna utan bara stänga av om man arbetar med mycket sjuka människor. Detta är ju en rätt ovanlig situation för assistenter och de kan behöva mycket hjälp. Skulle förorda en kurs i "att arbeta med människor i livets slutskede" både för din släktings skull och för assistenterna. Det krävs så mycket mer än bara vanlig assistans i det här läget och för att din släkting ska kunna vara trygg in i det sista med assistenterna krävs att de är medvetna och trygga i sina uppgifter. Tänker på er i er svåra tid
Om man har ett funktionshinder som ändrar sig, dvs. går i skov så man under en viss tid behöver mycket hjälp men när skovet går tillbaka kanske inte behöver lika många timmar, hur räknar man då? För det går ju inte att veta hur långt ett skov är eller när det går tillbaka eller hur man påverkas? Måste man söka om fler timmar eller hur gör man? Som jag är nu så har jag när jag har ordenliga skov svårt att laga mat, gå på toa och sånt, men det har tack och lov bara varat några veckor. Så jag kan klara mig med sambons hjälp, men ska det fortsätta så resten av livet så fungerar det inte. När jag inte har skov så klarar jag mig mer eller mindre själv än så länge.
Hej! Jag undrar om någon vet om det blir 85% av schablonbeloppet som ska gå till löner eller det är inte än fast beslutat?Om man har cirka 600 timmar hur mycket det blir kvar efter det 85% om de godkänner? Tack på förhand!
Ej beslutat. Schablon x timmar x 0,15
Kommer det att vara 85% eller mindre?15%tycker jag är för lite att det blir kvar.
Nej, 85% ska gå till löneomkostnader.
När företag tar sin del vad blir det då?Det är bra om man är egen arbetsgivare.
Ett billigare ftg? Betala högst 10000..
Ska de stoppa direkta utbetalningar (omkostnadspengar) från assistans företag till sina kunder?
KÄNNS REDAN JOBBIGT!!!!Hoppas verkligen att det ska inte hända.
Och du är??
Vilka fuskare menar du?
Om dom ska få en lön som är godtagbar så lär ju 85% BEHÖVAS FÖR DET ÄR JU TILL ALLT DET SKA RÄCKA LÖN+ARBGIVARAVG+OB-TILLÄGG+FÖRSÄKRINGAR OSV
Hade igår ett otrevligt samtal med min brukare som också är min arbetsgivare. Han begränsade mina raster till 2 per pass. Han hänvisade till kollektivavtalet där raster är utbytta mot måltidsuppehåll. Har han rätt att göra så? Jag tog rast ungefär varje timma 5 till 10 minuter. Trodde jag har rätt till det.
Att vara PA är ju inte riktigt som andra jobb. Det är ju inte så att din brukare hastigt och lustigt tappar sitt funktionshinder bara för att du tar rast. Rast heter det om man har rätt att gå ifrån sin arbetsplats. Då får man heller inte betalt för tiden. Mindre uppehåll på 5 minuter per timme brukar finnas på de flesta arbetsplatser. Dessa får man ju lön för, och kallas ej rast, men de är till för att man ska kunna gå på toa, äta en frukt, ta en kopp kaffe, eller en cigg. På kontor drar de ju ofta ihop det till en förmiddags- och en eftermiddagsfika. Som PA får man ta det när det passar. Måltidsuppehåll står i kollektivavtalet, helt riktigt. Och får användas om man som anställd inte har möjlighet att lämna arbetet. Du får då betalt, kan äta din mat, men måste vara beredd på att arbeta om det är något din brukare behöver. Frågan är vad du menar med rast. Tar du en paus varje timme bara för att eller för att du behöver det (för att göra det ovanstående, eller bara vila fötterna)? Och arbetar du aktivt varenda sekund när du är på arbetet annars?
I arbetstidslagen står följande: 15 § Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället. Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger. Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena. 16 § Raster får bytas ut mot måltidsuppehåll vid arbetsplatsen, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till sjukdomsfall eller annan händelse som inte har kunnat förutses av arbetsgivaren. Sådana måltidsuppehåll räknas in i arbetstiden. 17 § Arbetsgivaren skall ordna arbetet så att arbetstagarna kan ta de pauser som behövs utöver rasterna. Om arbetsförhållandena kräver det, får i stället särskilda arbetspauser läggas ut. Arbetsgivaren skall i så fall på förhand ange arbetspausernas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger. Pauser räknas in i arbetstiden. Du kan prata med arbetsmiljöverket om du vill veta mer. Men... det låter ju som att det är just ditt rökande din arb.givare stör sig på. Övriga pauser får du ju som det verkar. Då kanske han ska skylla sig själv som anställde en rökare...
Rökpauser är en stor stöld av arbetstid som liksom bara accepteras för att .... det alltid har varit så. Det tar omkring 7 miunuter att suga i sig en cigarett och då räknas inte gåtiden fram och tillbaka in. Det blir 10-12 minuter som försvinner varje gång du vill röka. Dessutom luktar en person förfärligt när han/hon rökt och hostan få mig att må lite illa när jag hör på den - det sista är en personlig reflektion. Jag löser det med att inte anställa rökare.
Rast kan man inte ha som assisent då rast innebär att man kan lämna arb platsen, men självklart har man möjlighet att gå på toa/röka Men som sagt det heter måltiduppehåll när du ska äta
Men, märk väl att arbetsledaren kan och har rätt att kräva att man inte röker på arbetstid. Sen kan man ju tycka att man är rätt dum om man anställer en rökare om man inte accepterar det, men lagligt är det så.
Ja, arbetsgivaren har rätt att göra så. i och med detta beslut äter du på betald arbetstid. Din arbetsgivare har ingen rätt att inte ge dig tid att äta, dock kan han avbryta dig mitt i måltiden, eftersom du skall vara tillgänglig under måltidsuppehåll. Arbetsgivaren måste dock se till till så att du kan få mat i dig etc iaf, annars är det ju slaveri... Dina "pauser" (i lagen räknat 5 min per timme) har du fortfarande rätt till, självklart! Som de flesta icke-rökare (jag) vet man ju att man hellre har en glad assistent än en sur röksugen en...
Jag har nu ett schema på 4 externa assistenter + min man Sitter o klurar på ett nytt schema för 3 externa assistenter + make Har jag rätt att säga upp personalen på det gamla schemat o erb endast 3 st ny anst? Jag undrar oxå måste jag ta dem som jobbar fast eller kan jag ta 2 fasta o en vikarie (vik kommer då att bli fast vill säga) De har så ass uppdraget varar m varierande scheman, tycker det är för mkt 4 pers
Du har ingen rätt att säga upp dem på de grunder du beskriver här och nu. Är det så att du fått minskade timmar och därför måste se om assistansbeståndet, så faller det under "så länge uppdraget varar" men annars kan jag inte se att du kan säga upp dem-däremot så kan du ju ändra schema det har du rätt till, men det råder delade meningar här på forumet om man får minska ner tid för assistenter när man har dem på varierande arbetstid. Jag hävdar att man får det eftersom man inte förbundit sig att erbjuda en viss arbetstid, men enligt andra här så har man genom kontinuerligt schema förbundit sig att anställa med viss tjänstgöringsgrad. Kontakta KFO är mitt tips.
Man får enl Kfo enbart ändra tiden vid ny schemaläggning med ca 10% utan att ta upp det med facket. Men eftersom vi är i en konstig bransch har du ju rätt att säga upp en tjänst med motiveringen att ditt liv inte fungerar under nuvarande promisser. Och då kommer utan tvekan assistenten som blir utan tjänst att gå till facket så ditt koop kommer säkerligen att få förhandla med facket. Men enl. LSS har du rätt att avgöra vem och när assistansen ska ges så det bör räcka som motivering. Arbetsgivaren ska då göra en omplaceringsutredning (vilket ofta innebär att personalansvarig måste fråga andra inom koop som söker nya om de kan tänka sig att intervjua just den assen), sen skriver man till AF och facket om att det gick eller att man inte hittat någon). Men det ska ditt koop kunna så prata med dem om hur du ska lösa det, det viktiga är att tyngden ligger på att ditt liv inte fungerar med det schemat som är nu eller att du inte fungerar med en assistent.
© Copyright 1999-2026 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh