Ibland kan jag tycka att det är förjäkligt att ens förmåga att uttrycka sig rätt påverkar FK:s beslut. Har idag skickat in en ansökan om fler timmar. Ganska säker på att den kommer gå igenom, bara för att jag vet väldigt väl hur de vill att man ska uttrycka sig. Vilka punkter man ska trycka på, vad man ska hänvisa till osv. Sjukt att det ska spela roll - men jag vet av erfarenhet att det gör det!
Hoppas för din skull att din ansökan går igenom. Det är ju inte lätt att få igenom det man vill ha. Själv kämpade jag i fem år för att få PA.
Så kommer det nog alltid vara. Det är en fördel att vara bra på att uttrycka sig och kanske även envis. Ibland har man dock tur och får en bra handläggare som inte försöker avslå ens ansökan.
Håller med dig. Borde inte va så. Har oxå skickat in i höst och hoppas jag valt rätt ord. Är inte lika erfaren. Väntar på besked inom den närmsta tiden . *hoppas hoppas*
Å jag som trodde att du hade dygnet runt-ass, Ninnie...?? Kan det finnas mera timmar på ett dygn än 24??
Har jourtimmar på natten som jag vill ha vakna... Sen har jag en del dubbel assistans också.
Kan det vara så att t ex om man låt säga har 11 timmar ass/dag, och så plötsligt behöver 2 assar jobbande samtidigt av någon anledning...dras det det dubbla av ass-timmarna då, så att man plötsligt har blivit av med 22 timmar istället för 11??
Jaa, så är det. Hur skulle det annars vara? Dubbla assistenten måste ju bekostas på nåt vis... Om man inte betalar genom omkostnadspotten men det blir ju vääääldigt dyrt.
och 1 timme jourtid räknas som en 1/4 vanlig timme
Eeeh...jag har dyskalkyli...eller nåt...
Till sidans topp
En något dum fråga kanske, när jag blev egen arbetsgivare var det för mig självklart att till höra KFO o kollektivavtalen, men nu har jag börjat fundera på vad händer om jag inte skulle ha ett kollektivavtal? (funderar på det för att jag har hört att om arbetstagaren jobbar i arbetsgivarens hem så gäller inte arbetsmiljölagen) stämmer detta? någon som kan göra mig klokare...??
Den informationen som har så gäller inte den atl egna arb giv DVS om du går ur kfo så gäller nog... inte den nya lagen Är inte 100 % säker men 99% säker
Jag tror oxå att det är en kortsiktig lösning att bli egen för att slippa den nya alt *tyvärr* Tror att denna lag kommer att gälla "egna" inom kort
1 § Denna lag är tillämplig på arbete som arbetstagare utför i arbetsgivarens hushåll. Lagen gäller dock inte om arbetstagaren är medlem av arbetsgivarens familj, utom i det fall arbetstagaren är personlig assistent enligt lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Skydd mot ohälsa m.m. 8 § Arbetsgivare är skyldiga att vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagare utsätts för ohälsa eller olycksfall i arbetet. I arbetet skall arbetstagare iaktta tillbörlig försiktighet och i övrigt medverka till att förebygga ohälsa och olycksfall. Lag (1995:1240). 11 § Avtal om anställning i husligt arbete skall upprättas skriftligen, om arbetsgivaren eller arbetstagaren begär det. Lag (1982:85). 12 § Anställningsavtalet gäller tills vidare, om inte annat har avtalats. Anställningsavtal som gäller tills vidare kan sägas upp av arbetsgivaren eller arbetstagaren för att upphöra efter en viss uppsägningstid. Uppsägning från arbetsgivarens sida skall vara skriftlig. För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Om en arbetstagare vid uppsägningstillfället har varit anställd hos arbetsgivaren minst fem år, har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid av två månader. Om en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren minst tio år, har arbetstagaren rätt till en uppsägningstid av tre månader. En arbetstagare, som byter anställning genom att övergå från en arbetsgivare till en annan, får i den senare anställningen tillgodoräkna sig också tiden i den förra, om arbetet kan anses utfört i ett och samma hushåll. Om det sker flera sådana byten av anställning, får arbetstagaren räkna samman anställningstiderna hos alla arbetsgivarna. Lag (1982:85). 12 a § En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare. Om vissa anställningsförmåner enligt lag utgår endast för arbetad tid, skall med sådan tid jämställas tid under vilken arbetstagaren uppbär förmåner enligt första stycket. Om arbetsgivaren har förklarat att arbetstagaren inte behöver stå till förfogande under uppsägningstiden eller en del därav, får arbetsgivaren från förmåner enligt första stycket avräkna inkomster som arbetstagaren under samma tid har förvärvat i annan anställning. Arbetsgivaren har också rätt att avräkna inkomster som arbetstagaren under denna tid uppenbarligen kunde ha förvärvat i annan godtagbar anställning. Aktivitetsstöd som utgår efter beslut av arbetsmarknadsmyndighet får avräknas i den mån bidraget avser samma tid som anställningsförmånerna och har beviljats arbetstagaren efter uppsägningen. Under uppsägningstiden har en uppsagd arbetstagare rätt till skälig ledighet från anställningen med bibehållna anställningsförmåner för att besöka arbetsförmedlingen eller på annat sätt söka arbete. Lag (2000:1361). 12 b § En arbetstagare får med omedelbar verkan frånträda sin anställning, om arbetsgivaren eller någon medlem av dennes hushåll i väsentlig mån har åsidosatt sina åligganden mot arbetstagaren. En arbetsgivare får genom avskedande avbryta anställningen med omedelbar verkan, om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. Som grund för en anställnings upphörande enligt första eller andra stycket får inte åberopas enbart omständigheter som har varit kända mer än en vecka innan anställningen frånträddes eller avskedandet ägde rum. Avskedande skall vara skriftligt. Arbetsgivaren är skyldig att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som åberopas som grund för avskedandet. Uppgiften skall vara skriftlig, om arbetstagaren begär det. Lag (1982:85). Detta står att finna på rikslex.riksdagen.se och avser Lag om arbetstid m.m i husligt arbete (1979:943) omarbetad version från (1944:461) Redigerat 2006-10-19 11:14
"Katastrof väntar när övertid inte längre blir tillåtet" http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=578847&previousRenderType=2 Antar att den nya lagen påverkar oss med PA också.
det är det minsta man kan säga...katastrof alltså... Jag har löst det hyfsat men för många blir det mer eller mindre pannkaka...
Har också fått kalla kårar när jag hört att man måste arbeta igen all extra tid vid första arbetstillfälle. Det lät ohållbart och orealistiskt, då så många är deltidsarbetslösa och ingen vill gå in och jobba en timme. Men nu har jag fått förklarat för mig att det är bara när man överskrider det nya ATL. Man kan alltså fortfarande jobba både extra timmar och övertidstimmar, bara man inte överskrider gränsen i ATL. Skillnaden mot idag verkar vara 11-timmars nattvila och 48 timmars veckoarbetstid, utslaget på 4 veckor. Jämfört med dagens 8-timmars nattvila och 52 timmars veckoarbetstid på 4 veckor. Det är väl illa nog, men inte så illa som jag först trodde. Att man inte kan jobba extra eller övertid alls, för man måste ta ut allt i ledig tid. Det är ju det som framgår av artikeln, men så illa är det alltså inte, vad jag förstår? Eftersom man kan jobba en hel del övertid och extra med viss planering. Precis som idag, men lite färre timmar. Det blir väl värst för dem som har schemalagt väldigt precist.
Säg att du jobbar 70 % Då kallas det som du jobbar "över" mertid o det får endast vara 200 tim / år Man får inte jobba mertid+övertid Detta innebär att det blir inte lätt att hoppa in för sjukdom för andra pa för det är ju bara i snitt mertid 17/tim mån Har du en tjänst på 100 % så får du jobba 200 tim o då kallas det övertid Lönen är den samma om... det inte är beodrat P-möen, utb etc.... kommer oxå att ingå i mertid/övertid potten
Men då ÄR det ju katastrof!! Min chef har inte förklarat det så för mig, men hon har inte gått kursen än. Tidigare har man sagt 200 timmar övertid och 200 timmar mertid per år. Kommunens jurister har kommentarerna till lagarna och de har då förklarat att lagen menat "mertid" som sådana timmar när man inte vikarierar för någon. T.ex. en kontorist som ständigt måste jobba över, ska ha en högre tjänst, inte jobba över. Vikariat räknades inte som mertid, enligt dem, i det gamla ATL i alla fall. Kan det finnas en sån förklaring till denna idioti? Annars bör verkligen arbetsförmedling och Fk protestera, för det kan ju leda till att en halvtidare inte kan jobba upp till heltid ens en gång!
Nej precis, en halvtidare för blir en halvtidare om.... man inte kan ändra tj göringsgraden typ om ngn blir långt sjukskriven Men att bara hoppa in ngn gång så där så är det 200 tim mertid som är taket
Det där tror jag är fel... vem säger det?
Var på kurs med IFA, vi ska sätta tj grader nu på våra pa Så har man ex 50 % så får man inte jobba mer än 200 tim mertid / år
Så man får nu gör så här när man ska täcka för sjukdom De som bara går på timmar får ta resten när dina på tj göringsgrad har jobbat sina mer timmar Detta betyder att man man får ha några på tjänstgöringsgrader o fler som "springer"
Ifa hade ju bl a fel med dygnspassen, och hur man räknar nattarbete. Som de lärde ut på den kursen... så... jag skulle inte ta sååå allvarligt på det. Ring runt lite, KFO och arb.miljöverket t ex och bilda dig en egen uppfattning.
Ok, hur.... räknar man ut natt arb om det inte.. är som ifa säger? Ska bli så skönt när detta med den nya lagen är spikat till hundra % o ALLA vet hur den ska följas
Det tar nog några år och kräver nog lite domar både i Sverige och EU innan man egentligen vet. Nåja... IFA påstod ju till en början att man i snittberäkningen av natt bara skulle räkna med de pass man jobbar. Därför skulle det vara omöjligt att jobba mer än 8h natt. Men nu har de ändrat sig (till det bla jag hela tiden hävdat) och säger att snittet ska räknas på 6 dar i vecka. I ett info-blad står det följande: För en tid sedan deltog ni på ett regionalt rådsmöte där vi diskuterade den nya arbetstidslagen (ATL). En av de konsekvenser som jag berättade om var att den som är nattarbetande endast får arbeta 8 timmar i genomsnitt per 24-timmarsperiod. Vi hade tolkat det som att genomsnittet beräknas såsom (antal arbetade timmar under hela schemaperioden)/(antal arbetspass med en viss dygnsfördelning). Denna tolkning skulle bl a innebära att det är omöjligt för en personlig assistent att endast arbeta 24-timmarspass. Vi har nu fått ny information som gjort att vi har omtolkat den paragrafen i ATL. Istället för den beräkning jag redogjorde för under mötet ska den göras så här: (Antal arbetade timmar under hela schemaperioden)/(antal veckor x 6). Den här tolkningen öppnar upp för att även nattarbetare kan ha långa pass.
Är det bara jag som inte känner mig så orolig...?
Hej Jessma! JAg känner mig inte heller speciellt orolig men jag tycker att frågan ska lyftas och att man ska jämföra arbetstidslagen mot LSS/LASS. Vi kommer inte att kunna leva på lika villkor speciellt inte de som har dygnet runt assistans, jour, mm. Många måste skaffa fler assistenter för att scheman ska fungera efter lagen vilket blir dyrare för kommun och stat, hur kommer våra pengar att räcka när vi får fler assistenter och fortfarande samma timersättning från staten. Vem vill arbeta under förhållanden där jour räknas som arbetstid och därmed ger en timlön på ca 30-40kr? Kommer kommunerna att följa lagen eller väljer de att ta ev böter som troligtvis blir billigare än att nyanställa? Ska bli mycket intressant att se hur detta kommer att utvecklas men en sak vet jag med säkerhet att vill vi funktionshindrade inte ha det så som komma skall MÅSTE vi agera utåt nu. Ska vi inte få våra liv ännu mer inskränkta, kunna resa på en veckas semester osv bör vi alla göra något. Kontakta din lokala tidning och be dem göra ett reportage kring det hela. EU bestämmer men Sverige är det land som har personlig assistans, vad jag förstått inga andra länder (kan ha fel här men...). Jag menar snus och surströmming gick bra varför inte ett undantag för yrkesgruppen personlig assistans??????
Jag tycker det är fel att reglera arbetstiden ännu mer. Många vill ju ha möjlighet att jobba över eller ha långa pass för att få mer i plånboken. Sverige borde rata detta EU-direktiv som är det sämsta hitills. Låter som det blir ännu jobbigare för de som bor själva och har PA dygnet runt.
Sitter på jobbet o svär ve o förbannelse över den arbetstidslagen, o har svårt att tro att jag är ensam om att göra det i dessa tider. Nu till min fråga, hur ser ni andra på det hela, har ni tänkte agera på något sätt eller tänker vi gilla läget? Här uppe i sundsvall har vi fått nog av att sitta o titta på, så på STILs initiativ har vi bestämt oss att agera, vi har kontaktat de andra assistansbolagen som verkar i kommunen o fått positiv respons. Tanken är att dra ihop så många assistansberättigade samt deras assistenter som möjligt för att sen kontakta kommunal för ett möte, där våra assistenter i första hand skall få uttrycka sitt missnöje över lagen. Vi kommer i samband med detta att kontakta pressen för att ytterligare lyfta fram problematiken, Jag har kontaktat några politiker här i stan som även de ogillar lagen. Har nån funderat på nått liknande, om vi gör påtryckningar på fler ställen i landet kanske vi lättare kan få gensvar på vårt missnöje..
Lagen kommer ju till stora delar att vara dispositiv, dvs det går att förhandla kring lagen i stor utsträckning. Problemet just nu är ju att Kommunal i alla fall hittills inte alls varit villiga till sådana förhandlingar eftersom de ser chansen till nyanställningar istället. Sådana här initiativ är ju ett jättebra sätt att visa Kommunal att medlemmarna faktiskt vill ha det som det är nu och inte som det kommer att bli efter nyår. En annan stor grupp som lyder under Kommunal är brandmännen, och de har väl också långa pass vad jag vet, så en tanke vore kanske att blanda in dem också för att få bredd i missnöjet? Redigerat 2006-10-10 10:33
Ja... mycket är dispositivt, men t ex dygnvilan får inte innebära sämre villkor än EUs direktiv. Så eg måste man ha koll på den också.
Jag som brukare sliter mitt hår!! Är mkt orolig över detta men har ett scheman färdigt from 1 jan, hoppas bara nu att man inom nästa kollektivavtal förhandlar till ngt bättre Att resa som brukare sen kommer ju att vara i stort sett omöjligt om tidr ska stämma med lagen
Senaste nytt som jag har hört är: att kfo tycker att vi har för bråttom att göra om scheman för våra pa from 1 jan 07, de har tydligen börjat att förhandla med kommunal nu i allafall kanske vem vet... det kan blir ngn lättnad för som det är nu är det ju katastrof undra om ngn har kolla ny atl gentemot våra rättigheter i lss, vi kommer ju inte att kunna leva likt utan vårt funktionshinder med dessa begränsningar som jag anser de (men jag är ju inte jurist) bara människa o lss berättigad
Vi får verkligen hoppas att så många undantag som möjligt kommer att förhandlas Är så trött på detta nu, nu kör jag som "vanligt" tills dess att ngn vet m 100% säkerhet vad som egentligen gäller Har ju ett koop bakom mig o de har ju koll på läget
Hur fungerar det med matuppehåll/rast för assarna? Om de arbetar 8 timmar? Eller längre pass på 12 timmar eller mer?
Tror att det finns nån regel/riktlinje om minst 30min rast/uppehåll när passet är över 7tim. 12tim... där skulle iaf jag ge 2x30min.
Så här står det i min assistentpärm efter kooperativets regler . Det ligger inga raster schemalagda men man har rätt till måltidsuppehåll . Måltidsuppehåll innebär chans att sitta ner och äta efter 5 timmars arbete, då max 30 minuter. Assistenten ska dock vara beredd att gå ifrån om det behövs. Måltidsuppehåll ger inget löneavdrag och ska därför ske så smidigt som möjligt. Assistenten får inte komma hungrig till jobbet. Kaffe får man ta vid passande tillfälle, förutsatt att så mycket tid finns efteråt att kaffebryggaren hinner svalna och ställas undan samt diskas. Redigerat 2006-10-05 17:43
Rast ska man ha efter 5 timmars arbete. Om det inte går, (ofta inom pers. ass.) kan fack och arb.giv. avtala om måltidsuppehåll, vilket innebär att man ska få tillfälle att äta "nångång, en stund". Det får ske vid möjlighet och inom rimlig tid och man ska vara beredd att arbeta om det blir nödvändigt. En del kanske avtalar generellt att måltidsuppehåll är det som gäller för pa, men egentligen är det bara om det inte går att lösa med rast. Man kan ha rast avtalat, men om brukaren är upptagen med något just den dan, så kan rasten ersättas med måltidsuppehåll, då lön betalas ut. (Är h*n alltid upptagen med saker, så avtalar man bort rasten, tror jag)
Inom KFO-Skaf gäller måltidsuppehåll rakt av, är inskrivet i avtalen.
Hanna Åkesson på socialdepartementet har sagt att kommittens betänkande ligger hos departementet. Planeringen var att förslagen skulle träda ikraft den 1.7.07. Med tanke på en ny regering så tror hon att det är mer realistiskt att förslagen träder i kraft 1.1.08. Förslagen i korthet är; 1. Tillstånd och tillsyn av enskilda assistansanordnare skall ligga på Länsstyrelsen. 2. Fördelningen av assersättningen där ca 85% ska gå till lön och lönebikostnader
Undrar hur många olika datum jag har när det gäller den här frågan Det enda jag hoppas på är att lagstiftningen blir klar, precis och tydlig. Den får gärna klubbas igenom ett tag innan ikraftträdandet så att alla egna arbetsgivare hinner sätta sig in i de nya reglerna, och göra ett avvägande om det är värt att ta den extra arbetsbördan eller bättre lämna över till assistansanordnare samt eventuellt bereda sina assistenter på detta. För det finns ju trots allt en gräns för hur mycket arbete man kan/vill lägga ned på sin egen assistans...
Jag funderar över vad arbetstidslagen säger nu när det blir ändringar?
I korta drag: i stort sett är det omöjligt att ha dyngs assistans jouren ska räknas som arb tid man får ha i snitt 8 tim nattarbete man ska 36 tim veckovila o 11 tim dygns vila ett dygn behöver inte vara typ 00-00 eller veckan behöver inte vara mån - mån så där man man mixtra lite
Kolla lite på IFAs sida, under schemakoll: http://www.intressegruppen.info Tillägas bör att tom experter har svårt att tolka lagen. Det tar nog några år innan domstolarna sagt sitt och man "vet".
Jag var med min brukare på info möte i måndags, där FK och kommunens handläggare, samt våra chefer var med. Fk har beslutat att LSS ska tolkas annorlunda. På korttidsboende ska inte pa följa med, i alla fall inte bekostat av FK. Så här skulle man ha tolkat det från början, är deras försvar och informerade kommunerna i maj i år!! De menar att det är kommunernas ansvar hädanefter att se till att LSS följs när en person är på korttids. Kommunförbunden är inte överens med FK om tolkningen och tänker väl strida, men FK har redan fattat beslutet och det ska börja träda i kraft 1/4 - 07. Kommunförbunden håller alltså inte med och skjuter inte till medel för ändamålet!! Vad göra?! Jo, det man tycker att man ska göra är att brukarna ska överklaga beslutet till FK! De från FK, som var med på mötet sa att de håller med om att behoven finns, men det ska inte bekostas av dem. Så varför överklaga, undrar jag? Jag försökte ställa frågan om man överklagade, om det kunde leda till att man ändå fick behålla pa, men det var inte FK:s sak att bekosta, fick jag till svar. Kommunerna har inte budgeterat detta och har inte ekonomiska medel att göra det för nästa år heller. Pengarna måste ju tas nånstans ifrån. Det som händer, enligt kommunens handläggare, är att kortispersonalen ska täcka upp för behoven. Kvalitén kommer att sjunka, sa hon vänligt och det är svårt när man vant sig vid en viss kvalité. VA??!! Jag höll på att bli besvärlig, för jag fick inte vettiga svar på konkreta frågor. Man har RÄTT enligt LAG till att leva som andra, så långt det är möjligt? Man kommer alltså inte att följa lagen, sa jag, men hon svarade bara igen att de grundläggande behoven skulle tillgodoses, men kvalitén skulle sjunka. Man skulle inte ha en person där hela tiden, vilket i hennes mun lät som lyx lyx. Därefter hänvisade hon till att vi fick överklaga till FK. (som ju inte skulle leda till något, vilket de skickligt undvek att säga) Den ena myndigheten släpper alltså ansvaret och ingen annan tar på sig det och det är den ENSKILDES problem att överklaga och se till att lagarna följs??!! sa jag, men det var som att prata med en vägg. Och det är ju klart, det är ju redan beslutat högt över deras huvuden och de kan inget göra. Ingen idé att bli arg på dem insåg jag, och de satt själva där och var högst oeniga, men ville inte visa det för oss andra. De skulle bara informera. Det sken igenom ändå. Detta skulle vara katasrof för min brukare, som inte enbart vill och behöver fylla sitt liv med något meningsfullt, utan också har väldigt stort grundläggande behov av att ha någon där hela tiden, eftersom funktionshindret är komplicerat. Sätta honom / henne på en stol i två timmar och titta till honom / henne en gång var 20:e minut, det skulle inte fungera!! Eller be honom / henne vänta 10 min medan man hjälper nån annan. H*n kan inte hjälpa eller påverka när behovet uppstår och kan inte vänta på hjälpen. Nu säger mak*n att blir det så här så kan inte brukaren bo på korttids. Och hur ska familjesitutationen klara det? Det finns ju en orsak till att h*n bor på korttids?! Nu har "vi" en ebarmlig tur, för under mötets gång kom det fram att min brukare fyllt 65 och då omprövas inte beslutet. H*n kan inte få fler timmar, men de försvinner inte heller. Kan ni fatta? H*n kommer att få fortsätta som förut, med pa på korttids, vilket jag tycker låter för bra för att vara sant, men FK tog reda på det och återkom med bekräftelse! Min brukare med familj kan alltså torka svetten ur pannan och luta sig tillbaka, men jag kan inte bara lägga ner ilskan ändå. Får det gå till så här? Det är lagöverträdelser och de menar att om myndigheterna inte kommer överens om vem som ska ansvara för att lagen följs, så ska de enskilda personerna driva frågan - om de orkar... Där var personer med på mötet, som också verkade desperata, eftersom deras anhöriga verkligen behövde pa på korttids. Panik och resignation blandades vid tanken på att stå utan och att alternativet var att försöka slåss mot dessa, som redan bestämt sig. De var trötta och slitna redan - hur skulle de orka? frågade de. Jag satt med där som pers. ass. och skulle alltså vara tyst egentligen, men jag vet att brukarens familj gärna ville ha stöd i frågan och ärligt talat hade jag väldigt svårt att hålla tyst. Så jag hade stöd från dem att tala, men vad min chef, hennes chef, handläggaren och FK tyckte om alla mina ifrågasättanden, det får jag gå lyckligt ovetande om.
Jo, det är en ny regel, liksom att man inte får ta med assistenter till rehabkliniker, vilket i praktiken innebär att man ska klara sig själv under ca 19 av dygnets timmar eftersom man inte brukar ha träning mer än ca 5 tim. Övrig tid ska man klara sig med den vanliga personalen, hur nu det ska gå till.
det är väl om man är inlagd det gäller? jag har iallafall rätt att ha PA även vid instutions vistelse (läkarintyg).
Japp, om man är inlagd, annars drar de bara de timmar man vistas där.
Jag har fått höra att det ändå kan beviljas om det finns särskilda skäl. Ett sådant skäl kan tex vara kommunikationssvårigheter.
Ja, och man ska alltid begära att få ha kvar sin assistans för det ska bedömmas från brukare till brukare och kan handla om annat än just kommunikationssvårigheter. Vårt kooperativ har dessutom en solidaritetsfond som gör så att alla får ha kvar sina assistenter under sjukhusvistelser även om FK och kommun säger nej. Är så tryggt och skönt. Det är vad vi använder adm, överskottspengar till.
Det var en bra fond det! När det gäller korttidsvistelse så är det ju ofta ganska mycket tid det rör sig om, jämfört med sjukhus och rehab. Det medför ju alltså att man går tillbaka till "skälig" levnadsnivå kanske hälften av ens tillvaro och "god" levnadsnivå den andra hälften. Jag tycker inte att det är att följa LSS? Vem som betalar är ju egentligen oviktigt för oss, bara myndigheterna följer lagarna? Är det inte en fråga för JO att se över? Jag är på hugget nu men eftersom min brukare tack och lov inte verkar bli berörd i slutändan, så kan jag bara gå här och vara arg för mig själv! Bara tänker på vilken katastrof det höll på att bli för min brukare. Och att mak*n inte skulle låtit det ske, utan då tagit bort korttidsvistelsen och alltså offrat sin egen hälsa riktigt ordentligt... Det är kärlek!
Den 20 sep ska jag på info ang den nya arb tidslagen med mitt kooperativ, iFA kommer att vara där o informera Jag undrar om ngn här vet/tror att det finns ngn chans att vi får fortsätta ett tag till på det "gamla", dvs slippa 11 dyngsvilan + att jourtid inte... ska räknas in i tj graden? Har hört lite nu att man börjar tänka på att söka dispenser o dispenser tar väl tid? SÅ därför hoppas.... jag att vi får fortsätta på det gamla ett tag till men jag kanske är väl optimitisk????
Vad jag hört nu senast så är det inga dispanser som gäller. Däremot ska jourtid räknas in i arbetstiden men inte i tjänsgöringstiden, om någon nu förstod det?? Dvs. jour 8 tim per natt gör att man under det passet bara får arbeta 3 timmar till men det räknas inte mer än som 2 arbetstimmar under månaden. Man förlorar alltså inte lön utan man får lägga om schema så det inte blir pass över 26 timmar inkl. jour. Hemst invecklat alltihop. Jag har förstått hur det ska vara men kan inte förklara. Vi ska ta ner Anita Fink Knudsen till oss, en em på kanslit och en kväll till medlemmar och assistenter.
Ngt positivt ang jouren i allfall........
Japp. Efter typ 100 samtal om schemaläggning för ca 500 assistenter som vill jobba långa pass. Vissa t.o.m. veckopass. SUCK. Alla på jobb är snart involverade i schemaläggning fast en del av oss inte har ett dugg med det att göra. En del knäppa assistenter ringer jämt och skäller och fattar inte att det är en lag utan tror att det är något kanslit hittat på. Men enl. Anita så är jouren en sak i arbetstidslagens sätt att se och en annan i själva arbetet. Är så knäppt så.
Jag måste ha missat något. Vad händer med assistensersättningen efter den 1/4-07? Det har nämnts något men jag har nog inte förstått vad det är frågan om. Är det någon som vet?
http://www.assida.se/index.php?ID=155
Hmmm... det var inte så smidigt att läsa lagförslaget... någon som har läst, begripit och vill sammanfatta på rikssvenska? Vad har förslaget för konkreta förslag på förändringar?
man kommer att kolla upp anordnare mer o de måste söka tillstånd hos länsstyrlesen man kommer att kolla så att minst 85% går till ass lön har du redan ett bolag som är seriöst så är det inga bekymmer för din del
Så här skrev en som var inloggad på personligassistent.com: "Där har återigen ett bolag lyckats med att skrämma dig med Nuder & Co. Du kan inte åka på en skattesmäll för dessa pengar -punkt- Däremot efter den 1/4 - 07 så kommer det hela att förändras. Vad du har gjort är att skänkt bort en massa pengar till ditt nya assistansbolag. För de visar väl inte upp exakt hur din ek. ser ut för att bedriva din assistans. Ditt nya bolagsnamn börjar väl inte på J?" Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag fattar fortfarande inte vad som kommer att hända efter den 1/4 -07?
man kan ju hoppas på att det borde bli bättre iallafall. annars vore det helt åt skogen...
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh