Nu är jag på jakt efter en barngrind att ha i öppningen till köket. Vi har ingen dörr alls där och i förra lägenheten hade vi en dörr men det kändes så instängt att ha den stängd. Det vi är ute efter är en grind man kan sätta upp som inte kräver att man måste göra märken i dörrkarmen. Jag har hittat en modell som man kan klämma fast men den hade en jättehög kant att ta sig över. Det får gärna vara så man kan rulla över med rullstolen utan att behöva hoppa över. Någon som har tips? Eller är det omöjligt att hitta. Vet inte hurvida vi kan borra fast en grind för hyresvärden, får fråga annars. Just nu är det mest för kaninernas skull men sen även för bebis.
Ingen aning, såg att de hade och ska nog dit i helgen så jag tänkte kolla. Den ena verkar vara en sån man inte behöver borra för att sätta upp, annars får jag ta och prata med hyresvärden. Det kanske är ok om man gör det snyggt. När bebis kommit så vill jag hellst kunna ha grind så den inte krälar in i köket och att kaninerna inte skuttar ut till bebisen. Inte för att jag tror att de skulle skada den men ändå. Sen när bebis börjar krypa så är det ju skönt att kunna begränsa området den rör sig i.
Titta efter en grind som är rejält stabil, för bebisar har en tendens att vilja använda grindar som uppresningsstöd ibland redan vid 7-8 månaders ålder.
De hade lite olika varianter i babyaffären, men de som gick att skruva fast var jättesmala så det verkar bli svårt att fixa en sån lösning. Hittade en i trä som man kunde såga av till rätt längd, men då måste man skruva i dörrkarmen. Får kolla upp det, för den skulle funka även med djuren, för jag funderade på att sätta en spånskiva eller liknande för gallret så de inte kommer igenom. Den grinden hade låsning som går att hantera lätt också, stora klossar som ska lyftas på istället för små knappar som är helt omöjliga att trycka in.
Till sidans topp
Finns det någon sorts toalettinsats, liknande svan care med spolfunktion som t.ex går att ta med på resor? Det vore ju jättebra om man bara kunde fästa slangen i kranen vid handfatet. Någon tork behövs inte.
Det finns, men jag har bara sett det på en engelsk sida. http://www.sanicare.com/Sanicare-Travel-Bidet-Portable-Bidet-s/61.htm
Pröva med Busck & co AB 031-870900 de har en hel del.
Jag har en fjärrkontroll till min Chevrolet Uplander (har haft bilen i en månad) som gör att sidodörren öppnas/stängs och att rampen åker upp/ner m m. Den har tydligen Permobil tillverkat (det står i alla fall deras logga på den). Högst upp på fjärrkontrollen sitter en grön och en röd lysdiod. Den röda ska börja lysa med fast sken när man trycker på knappen "Shift", och den gröna ska börja lysa med fast sken direkt efter så fort man trycker på någon av siffrorna 1-7. Men nu har den gröna lampan börjat blinka istället, och den automatiska dörren + rampen reagerar inte alls. Igår öppnade jag baksidan på fjärrkontrollen för att se om det var vanliga batterier i den som skulle gå att byta, men nej. Är det någon av er "storbilsägare" som har en sådan fjärrkontroll och vet vad detta blinkande betyder och vad man gör åt det?? Jag har letat järnet på Google för att hitta en bild på den, men det går inte att hitta... Typiskt att sånt här händer under en helg!
Finns det inget produktnummer eller nått på den, eller i den? Eller varför inte ringa permobil?
Det är så enkelt att Permobil (Autotech) inte har öppet på helger.... Produktnummer? Hur hittar man sånt?
Produktnummer eller liknande kan stå nånstans på den eller i den. Du får väl ringa dom på måndag.
Hej. Jag söker kryckor med trähandtag. Ergonomiskt utformade. Man kunde få dom från sjukvården förut. Men nu har dom tydligen slutat upp med den modellen. Nu så verkar det som att man endast kan få tag i dom kryckor som har plast/gummerade handtag. O dom funkar inte för mig. Är det någon som vet om vart man kan få tag i sådana. Dom här kryckorna är solida och man får kapa av dom i rätt längd. Så man slipper glappen och dom är betydligt stadigare. Kan det vara någon som har sådana kryckor ligandes som inte använder dom av någon anledning? Alla svar är välkomna. Mvh Förtvivlad Fredrik med krokiga kryckor
Jag hittade detta. http://www.hjalpmedelsbutiken.se/?cat_id=102 Kanske hittar du nått mer här? http://www.google.com/search?q=kryckor+med+tr%C3%A4handtag&hl=es
Tack så innerligt mycke. Jag har bara fått till svar att dom inte går att köpa längre. Tack ännu en gång
Hejsan, Jag och min servicegarant i samråd med min brukare är på jakt efter en Terrängrullstol, vi har letat och letat och vad vi kommit underfund med är att det inte verkar finnas några i Sverige, det vi har funnit är följande: http://www.mamut.net/wwwaktivhjelpemidlerno/subdet154.htm Och den verkar vara exakt vad vi söker efter, MEN den tillverkas i norge och bara tillverkning + frakt uppgår ju till ENORMA summor pengar, pengar som vi inte kan få hjälp med eftersom detta klassas som "fritidsutrustning" enligt hjälpmedelscentralen. Och någon sådan får man ingen finansiering för i Sverige. Jag (vi) undrar därför om det finns någon därute som vet någon återförsäljare eller har några kontakter som kanske kan hjälpa till, eventuellt om ni känner till om det finns några fonder man kan ansöka om för att få loss finansiering till en sådanhär stol. Min brukar vill inget hellre än att få bege sig ut i naturen och filma, fotografera och njuta av naturen, något som inte är möjligt med en vanlig rullstol. Tackar på förhand för eventuella kommentarer och hjälp! MvH Niklas
Lite beroende på hur gammal den du jobbar åt är så kan ni höra med Lions och Stiftelsen Första Majblomman.
Vår dröm är också den terängrullstol som ni är intresserade av. Den skulle vi vilja ha till vår tonåriga son. Efter diverse diskussioner med hjälpmedelscentralen och ett antal värdelösa elrullstolar med noll framkomlighet så har vi bestämt oss för att på egen hand köpa en Hippocampe för att använda i skogsterräng. Jag undrar hur mycket den tål. Vi har varit i kontakt med återförsäljare på minicrosser. Med alla tillbehör som vi behöver kommer den att kosta drygt 43000. Det är mycket pengar. Vi har sökt flera fonder men inte fått svar från så många ännu. Kolla med handikappföreningar, lokala fonder, låna Stora fondboken eller be ett företag hjälpa er att ta ut lämpliga fonder. Berätta gärna hur det går i fall ni får testa terrängrullstolen, eller om ni hittar något alternativ. http://www.minicrosser.se/ http://www.minicrosser.se/Files/Broschyrer/Hippocampe.pdf http://www.vipamat.fr/
Verkar suverän och är själv lite sugen måste jag säga... tänk att kunna bada igen...
Ja jo... men då är man å andra sidan bunden till det badet. Jag kanske vill ut i snön och i skogen också... På denna sida kostar allt runt 35 000 kr. Vad frakten blir är ju dock oklart. bike-on.com
Hej Vill gärna höra såväl positiva som negativa saker om de olika elektriska stödfunktioner som finns till manuell stol tänker på e-fix, e-motion mfl jag kör manuell oftast och elrullstol ute men känner att jag orkar mindre o mindre även inne men tycker elrullstolen blir för klumpig så mellantinget känns lokande. Jag har en muskeldystrofi dvs är muskelsvag o värre blir det Gunilla
Mer om samma ämne: http://www.funktionshinder.se/index.php?Zm9yY2Vfc2lkYT1abTl5ZFcwdWNHaHdQMW96U2pGalNFRTVZbE5hZVUxVU1ESk9lazF0WVROU2JsQlVUVDA9
Jag har en Panthera med batteri under sitsen och joystick. Det är helt otroligt så bra den är. Liten och nätt - ja mindre kan man väl inte få tror jag. Ville ha det lättaste som finns att få men fick jobba hårt för att få den. Men precis som jag trodde uppfyller den allt jag vill. Tar inte mer plats än en manuell rullstol. Var ute och reste och använde mig av den sååå bra. Den fungerar bra både inne och ute. Lätt och smidig.
Bara en fråga - Jag skulle ge vad som helst för en mindre stol än min permobil C500, MEN kan inte resa mig själv. Hur gör ni som har tex E-fix och Panthera med joystick?
Blir den manuella stolen bredare med E-fix hjul? Och i så fall hur många cm?
Tack alla för bra synpunkter. Pratade med min arbetsterapeut och det blir par e-motion så snart hjälpmedelscentralen hinner (nåja kan ibland gå fort). Önskade mig en ny dyna till stolen när jag ändå var på G. Panthera standard är för de med stålrumpa
Var på Hjultorget o provade e-motion och idag på hjälpmedelscentralen .... bestämde mig för att avvakta då det är självklart uppenbara fördelar men också en del nackdelar. Minus är tyngden, +20 kr vilket märks när man behöve rta sig över kanter. annars suvärnt enkelt att köra när man väl kom på tricket (dvs att inte köra som vanligt). Ska satsa krutet på att få byta min elrullis Typfon (Invacare) till en permobil C400 eller 500 så kanske den täcker behovet bättre Vilken djungel så svårt att veta vad som blir bäst
Jag har en Chrysler grand Voyager, årsmodell 2000, och har återkommande problem med dörren vid rampen där jag åker in/ut med min permobil. I själva spåret som dörren åker i bildas det lätt rost (pga vatten/snö som lätt åker ner där) så att det lilla hjulet som drar dörren lätt hoppar ur eller kärvar. Vad är det annars för fel som ni erfar, ni som har golvsänkta bilar och andra anpassningar? Och är det någon som får service på dessa anpassningar? Jag har haft problem med att FK inte vill betala sådant utan att de endast betalar när något först gått sönder (något märkligt då det säkert skulle vara billigare och för den delen tryggare att åtgärda innan). Redigerat 2010-04-21 16:10
Just det som du beskriver har vi haft problem med, annars inget särskilt. Men vi har en ganska ny bil...
Har en Chevrolet Uplander 2007. På vintern fryser skjutdörren lätt fast. Då får man använda värmepistol och varm vatten. Väldigt irriterande när man inte kan komma in i bilen.
Som chryslerägare kan jag bara informera om att problem med skjutdörren är ett vanligt fenomen på den bilmodellen tyvärr. Ni som har koll, vilka modeller brukar vara aktuella för anpassning? Mycket amerikaner vet jag att man ofta bygger om men de rostar ju så förbaskat pga av vägsaltet. Vad har ni för bilar? Mvh alex
Vi har en Chevrolet Uplander från Canada, och samma dörrproblem.
Men nu har det gått så långt att om det ska göras ordentligt (som det kanske borde) så föreslog verkstan att man byter ut hela den delen som hjulet går på. Det mindre checka är att man då måste lyfta bort hela golvet (!) för att komma åt att byta. De kunde inte räkna på ett eventuellt pris eftersom de inte vet hur lång tid det tar men jag misstänker att det blir en dyr historia. Hittills har de bara slipat bort rosten och smörjt med massa kladd.. som räcker kanske ett halvår-år innan det är torrt och skört ut igen. Känns lite tröttsamt.
Har exakt samma problem och hade hoppats på att det bara min ...
Hej Alex, det är inte själva hjulet som är det direkta problemet utan spåret som det går i. Och ja, det är nertill, under dörren. Har inte tagit ställning till hur jag skall göra än men håller med om det du säger, ska checka med andra verkstäder också.
Ha! Nä, kärvande sidodörrar är inte precis ovanligt... Min erfarenhet är dock inte att det kärvar nertill. Trots att det ser ut att vara rostigt nertill så ska det inte vara något problem enligt permobil. Bottenplattan ska tydligen vara rostfri så det ska bara vara smutsigt smältvatten som missfärgat den. Men det är väl i.o.f.s. möjligt att det finns olika konstruktioner. Den jag har erfarenhet av är en 99:a. Ytterplåten på dörrarna kring millenieskiftet måste dock ha varit gjort av sämsta möjliga plåt! Efter 4 år tog jag bort sidokjolen och då kunde jag sticka in handen rakt genom rosthålen i dörrplåten! Permobil skämdes dock tack o lov så mycket p.g.a. denna miss att de bytte till rostfritt gratis! Anledningen till att dörren kärvar ska istället vara ett dolt (plast?)hjul som vajern går runt. Denna mekanism sitter tydligen bakom själva dörren ovanför bakhjulet. Efter byte av detta hjul/denna mekanism så blev dörren som ny. Byte till rostfritt avgassystem är absolut att rekommendera på dessa bilar. Originalet rostade sönder på mindre än 2 år på den bil jag jäklats med... P-bromskonstruktionen är dessutom ett kapitel för sig. Suck! P-bromsen bör absolut motioneras med jämna mellanrum. Men använd den inte i onödan på platt mark. Då rostar delarna fast i det läget. Nu vet jag inte hur hjulmuttrarna ser ut på senare modeller men nån spånpuck på Chrysler tyckte i alla fall förr att det skulle vara en bra idé att använda vanliga muttrar för att dra fast hjulen. Problemet med detta är att då blir den utstickande gängan groteskt skitit och om man inte rengör gängan innan man försöker släppa på muttrarna så drar man in all skit i muttern varpå muttrarna blir minst sagt tröga att få bort... Köp istället nya hjulmuttrar som sitter som hylsor som täcker hela gängan. Tryck sen i lite kopparpasta (eller en droppe motorolja) i dessa muttrar så kommer ni aldrig att ha något problem med att lossa hjulen igen.
Hej Jenny! Låter ju utmärkt att de anpassade amerikanska bilarna kommer via Kanada och rostskyddas ordentligt. Den obehandlade via USA kan jag säga är en riktig kexfabrik Problemet med sidodörren borde ju gå att lösa så att grus och annat inte kan komma in där. Allt sådant sliter ju på spåren och risken är att dörren börjar glappa och jäklas om några år. Jag funderade på varför man inte har dörrar som öppnas som "vingar" dvs utåt/uppåt? Då skulle man slippa skjutdörrar och naturligtvis skulle dessa motoriseras som en del bakluckor och cabbar. Tror det skulle vara smidigare. Mvh Alex
citat>Alex holmsten skrev: Hej Jenny! Låter ju utmärkt att de anpassade amerikanska bilarna kommer via Kanada och rostskyddas ordentligt. Min bil är även tillverkad i Canada och inte i USA (vad jag vet) Jag funderade på varför man inte har dörrar som öppnas som "vingar" dvs utåt/uppåt? Då skulle man slippa skjutdörrar och naturligtvis skulle dessa motoriseras som en del bakluckor och cabbar. Tror det skulle vara smidigare. Att öppna en dörr utåt och/eller uppåt tar ju mer utrymme än en skjutdörr. Det räcker nog med att rampen tar stor plats i utfällt läge... Så tänker jag i alla fall.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Uplander Det verkar som den tillverkades bara i USA. Jag tror att bilarna i Kanada har kilometer i timmen på hastighetsmätarna i ställes för miles per hour som i USA. Det kan vara en anledning att ta dem därifrån. Är det inte så att golvsänkningen görs i Kanada?
Ejje skrev: http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Uplander Jag tror att bilarna i Kanada har kilometer i timmen på hastighetsmätarna i ställes för miles per hour som i USA. Det kan vara en anledning att ta dem därifrån. Just precis! Är det inte så att golvsänkningen görs i Kanada? Ja, de tillverkas så från början, så det är gjort när bilen kommer till Sverige. Redigerat 2010-04-29 16:12
Vi har inte en Amerikanare, utan en Citroén Berlingo. Efter två år fick vi lov att byta ut gångjärnen till rampen för att dom rostat sönder. Det fick vi betala själva. Jag hoppas att dom nya gångjärnen kommer att hålla bättre!
För jobbets räkning undrar jag om någon vet en eller flera tillverkare av trehjulig vuxencykel i eller nära Stockholm? Vi vill låna en till en grej, och det är smidigare om den finns nära. Kan ju i o f vara en återförsäljare också, allt är intressant! Hälsningar Linda
Kistamässan 2-3 juni 2010 Kistagången 1 / Vågögatan 1-3 http://www.kistamassan.com/ http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=AZOhvDVGI2nAkykBh96klQ%3d%3d T-bana: Blå linje mot Akalla. Gå av i Kista. Jag kan lägga upp beskrivning hur man tar sig från T-banan senare om ni vill. (genom Gallerian, en liten omväg? Clas Ohlsons ligger uppe vid biograferna!) FRITT INTRÄDE & KOSTNADSFRIA SEMINARIUM! Onsdag 2 juni kl 9-17 med trevligt mingel för besökare och utställare mellan 17-19 Torsdag 3 juni kl 9-16 http://www.hjultorget.nu Uppvisning av den flerfaldige Polske världsmästaren Piotr Iwanicki i rullstolsdans. (missa inte!)
Jag har tagit ledigt från jobbet båda dagarna och ska gå dit. Det blir en härlig promenad!
Jag var på Kistamässan igår och ….. Handikapparkering utan utmålade rutor vilket får som resultat att bilarna ställs så tätt att det blir omöjligt att komma emellan med rullstolen. Parkeringsavgift 25 kr/tim. och en biljettautomat med trottoarkant framför som gör den omöjlig / svår att nå. Från entréhallen till utställningshallen fanns en (1 st) hiss av modell mindre där förmodligen en elrullstol som inte är av modell mindre utan ex. en Trax inte får plats. Med den hissen så kan man i bästa fall räkna med 25 rullstolar i timmen. Kistamässan ... när det finns Älvsjö Redigerat 2010-04-23 07:52
Jo man kan tycka det men numer finns det massor med handikapptillstånd hos personer som aldrig varit i kontakt med en rullstol och som inte förstår att det krävs mer än 20 cm mellan bilarna.
Men...det där tyckte jag lät konstigt. Har också varit på Kistamässan några gånger och då var det bara att åka rakt in, utan hiss?!
Ville bara påminna om hjultorget som är på onsdag och torsdag denna vecka.
Någon som varit där? Var det en bra mässa, funderar på om jag ska åka eller inte. Är mest intresserad av att prata bilanpassning så det kanske är värt att åka iväg.
Jag och sambon kommer därifrån nu. Mycket bra ang bilanpassning. Personligen tyckte jag det var det bästa på hela mässan. Helt klart värt besöket
Toaletterna i sig var okej... Men antalet var skrattretande... Men det är ju inte "handikappmässor" så ofta. Och vi är väl inte så vanliga att vi vill delta i vanliga livet? Gå på IT, hem o hus mässa etc? *suck*
Precis, vi väntar ju så gärna också. Var tom. så dåligt med antalet att en från panthera som jag pratade med om en annan sak påpekade att hon hade sett att jag kunde gå och stå lite, vi möttes tydligen inne på toaletten innan. Hon sa att det måste varit skönt att faktiskt kunna det så jag slapp sitta i kön till handikapptoan. Självklart så tar jag den lite mer ansträngande sättet och släpar mig in på en vanlig än att ta upp en plats så de som behöver gå på handikapptoan måste vänta lite till. Gillade att golvet inte var en stor mjuk matta, för visst var det inte så? Om det var i gbg som det var en jobbig matta på golvet, den gången orkade jag inte rulla själv hela dagen men nu gick det bra.
Skrev precis ett mail till min AT med mina krav för en ny permo. Ska vi ha ett litet vad här hur mycket jag får igenom (rätt envis så jag kommer inte ge mig i första taget). Samt hur lång tid det kommer ta fr.o.m. nu (manuella tog 1,5 år). Måste vara jobbigt med sådana som jag som vägrar godta något halvdant... - Negativ tilt, minst 5 grader (den totala tilten 45 grader) - Rygglutning - Benstödsvinkling. - Enkelt sätt att justera höjden på fotplattorna så jag kan vara barfota likväl ha mina klackskor som är ca 10cm höga. - Isolerande material på fotplattorna, de blir iskalla. - Höj och sänkbara armstöd, höger måste gå högre upp än vänster. - Vinklingsbara armstöd ala RS-sitsen, men det får inte vara massa saker undertill som är i vägen för bord eller mina ben. Jag vill INTE ha dem som är nu. - Mindre joystickspanel och lättare joystick. Enkelt justerbar från höger sida till mitten (som väl iofs blir per automatik när armstöden är vinklingsbara). Eftersom jag kör med den över bordskanter MÅSTE den, och dess fäste, vara tunn. Har förstört alla bord här hemma nu. - Mindre sittdjup. - En annan rygg, typ den som är på manuella som är mycket bekvämare. Den ska nog vara mer mjuk och formbar. Och så klart inte högre än till mina axlar. - LOWRIDER!!! - Bålstöd, men i annan position än nu (höger lägre, vänster högre), vilket antagligen gör att de måste göras smidigare pga de höj och sänkbara armstöden. - IR-styrning. - Samma nackstöd som på den manuella. - Fäste för mobil. - Krokar för väskor. - Bälte, sånt där som drar ihop sig själv. - Punkteringsfria däck Som ni märker är det inte direkt standard...
Haha, ska bli spännande. Kan du beställa två?
Hehe... varför inte göra som alltid... Ninnie: "jo, jag har hört talas om en permo som..." AT: "Du vill ha samma som J alltså... jaja, får väl beställa en sån till dig med då..."
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh