Jag har en kompis på ett annat forum som har fått en begagnad permo för ca 6 månader sedan, hon tycker att hon inte sitter bra alls i den och att den int fungerar för henne. Nu har hon fåt beviljat bilstöd men har inte råd att köpa typ chrysler utan vill köpa någon lite mindre bil. Men då går inte permon in alls. Sen orkar hon inte fälla ner ryggstöd och så själv. Så nu undrar hon om hon kan ha rätt att byta till en annan permo som dem kan få in i bilen? Visst bara att hon inte sitter bra och så är ju ett skäl att byta, tror att det är hennes första permo så på utprovningen så visste hon inte rikigt vad hon skulle tänka på. Men kan man få byta pga. att den är för stor? Permon var begagnad så, inget specialbeställt. Någon som vet?
va e de för permo? de flesta permobiler går ju in i en Kangoo som är mindre och billigare På http://www.autoadapt.se/ har dom en lista flera mindre golvsänkta modeller. Där står oxå mått på takhöjd, längd och bredd för rullstolsplatsen Woodstar har en kangoo där rullstol kommer ända fram till förarplatsen http://www.woodstar.se/kangoo_priser~78.php
Det är en Chairman 2s, och har en Corpus II sits med nackstöd. Har tittat lite och mellan en chariman 2 och en C400 Corups skiljer det 4.5cm i sitshöjd. Det gör ju en hel del ändå. Det som hon har problem med är bla. att nackstödet inte går att ställa in ordentligt som hon önskar och armstöden inte når upp tillräckligt långt. Jag kollade lite snabbt i Permobils tillbehörslista och tror jag såg att man kan ha förlängning på armstöden så dem kommer högre upp. Någon som kan bekräfta? Vadstöden når inte fram till vaderna utan det är en luftspalt mellan benen och stöden, och sen upplever hon att stolen är väldigt instabil för svängar. Speciellt i fördtjänstbussen så märks detta, och på plan mark så kan hon gunga fram och tillbaka så hela stolen gungar i sidled. Den permo jag har pillat på har inte varit så instabila, kanske kan det ha att göra med att det är en lite högre variant än dem nya? Ska säga till henne att trycka på sitsproblemen istället för att få en ny för att få in den i bilen. Tack för tipsen
självklart, hon ska träffa den vikarierande at på tisdag... så jag ska hjälpa henne med att ha lite förslag, kanske nappar dem på något. Brukar ju vara så, får folk säga nej tillräckligt många gånger så kommer ett ja sen
Ehm.. hon har inte försökt skruva lite på inställningsskruvarna..? Armstöden är väldigt flexibla att ställa in på permobil-stolar. Under armstöden sitter 2 grå stag med en svart kula på änden, stagen kan justeras i höjd. de styr armstödeds höjd och vinkel. Om det behöver ännu högre kan man justera armen som armstöden sitter på. Då ändrar man läget på en stoppgrej där den armen sitter fast bakom ryggstödet. Det skall en arbetsterapeut veta anser jag.. Annars bör hjälpmedelskonsulenten på HMC veta det Chairman 2s modellen är ganska ny och det finns små bilar de får plats i Redigerat 2007-02-02 00:10
En Chairman 2 går lätt in i en kangoo eller liknande. Som jag förstår är corpus-sitsen oförändrad på permobils nya C-serie.
Kommer en ny C400 om 2mån med ståfunktion som är endast 47cm till botten på sitsen där dynan börjar.
Sådär då har ho varit hos ATn... Det gick inget bra alls. För varje problem som hon tog upp så hade AT:n n kompromisslösnig som inte dög enligt henne själv. Att hon tycker att stolen är instabil skulle hon vara glad över för att det inte blir så stumt i gupp och ojämnheter. Och att hon sitter högt jämfört med andra i färdtjänst och tycker det är ostabilt sa AT:n att hon då kunde flytta över till ett vanligt säte När hon väl framförde det att hon inte kan få in den i bilen, men om hon kan byta till en annan som är lägre och som hon faktiskt provat att fälla ryggen på och klarar själv så ansåg AT:n att hon inte ska räkna med att få en ny och att det änsdå inte gör någon skillnad. Jag blir så förbannad, varför blir man bemött av en sur person när man försöker få hjälp. Den Stolen hon har nu är den första hon har haft, så självklart så kan man väl inte kärva att hon ska veta vad hon har behov av. För at:n verkade ju inte ha koll på det. Ok att man inte ska få ny permo hur som hellst. Men om man nu känner att man sitter dålig och inte känner sig säker så får dem ju ta och lyssna.
Be att få tala med ATs överhuvud, de har inte all makt, man ska ju ha en elrulle länge så det är viktigt att det fungerar.
Till sidans topp
Hej! Jag bor i malmö och sitter i rullstol.Finns det nån trafikskola som erbjuder körkortubildning för personer med rörelsehinder i Malmö eller i närheten så att man slipper åka till Hedemora?Jag fick också information om att övningskörning kan även göras i en bil som man har beviljats bilstöd för. Då görs ett undantag från regeln att man måste ha körkort för att beviljas bilstöd.Har någon utnytjat detta regel och hur går man till väga? Mvh Elma&Sanel
Har de slutat att med körkortsutbildning i Furulund? Det liger ju strax intill Kävlinge och är nära både Lund och Malmö.
Det vet jag inte.Men jag har hört men är inte säkert att de har slutat med det.Vet du nån adress eller nån annan som man kan fråga?
Men .... du har ju uppenbarligen tillgång till en dator och nätet. knappa in furulund på google eller körkort för handikappade eller ngt så måste du ju få träffar som du kan följa upp. Du bor ju i södra Sverige och kan söka i telefonkatalogen, pappersvarianten eller på eniro på nätet. Sedan kan du ju ringa 118 118 och fråga efter körkortsutbildning och furulund. Jag tycker själv att nätet har gett mig fantastiska möjligheter att hitta och söka på allehanda grejer runt om i landet och i världen. Får man bara ett uppslag är det ju lätt att gå vidare.
Tror att denna utb som fanns i furulund nu ligger i kävlinge istället men är inte helt säker..
Furulund ligger på gångavstånd från Kävlinge. Det är troligtvis samma utbildningsställe. När jag tog körkort var det på ett stort AMU center. Det har väl bytt namn numera men körbanorna måste ju vara desamma.
Furulund: Lernia AB Postadress Karl Johans väg 25 244 32 KÄVLINGE Besöksadress Märkesvägen 2 FURULUND Telefon 046-72 22 51 Telefon 046-72 22 14 Lite oklart om de har kvar h-k utb. Ring och hör efter.
Jag sökte på handreglage och str och hittade denna sidan med skolor som erbjuder utbildning på bilar med handreglage: http://skolor.str.se/soklista.asp
Länken går tydligen fel. Gör såhär så hittar du: 1. Återgå 2. Fritext sök 3. Specialanpassad bil 4. Handreglage så hamnar du på sidan som jag försökte länka till.
Affe kan kanske erbjuda dig utbildning: http://www.affes.se/
Jag tackar er alla fäör svar,jag kommer att övningsköra med den bilen som vi köper.
Jag vill ha en bil (min egen färdtjänst ) och funderar på hur jag skall lösa det enklast. Har aktivitetsersättning men ingen fast daglig aktivitet än. Så bilstöd blir lite svårt just nu. Ni som har bilar med permobilanpassning.. hur är det med bil-ekonomin när man har aktivitetsersättning och om man för tillfället inte har någon skola/praktik eller jobb? är det någon skillnad om bilen är nyköpt eller begagnad? Stor eller liten bil? tex: Renault Kangoo har halva driftkostaden gämfört med Chrysler Voyager Hur funkar handikapbidraget för egen bil? "resor i det dagliga livet kan du få ersättning med 5 procent av prisbasbeloppet det vill säga 2 015 kronor"
Man ska bekosta bilens inköp själv (samt den ska vara något år gammal max och hålla i 9år). Kangoo ~150.000kr för en -06 Voyager Ltd (värsta) ~220.000kr för en -06 (import ifrån USA alltså ingen moms o tull) Försäkring beror mycket på hur dina försökringar ser ut i övrigt villa, båt, stuga, ålder osv. Kangoo: kanske 6000kr Voyager: 7200kr Driftkostander. Allt det får man ta med som extra utgifter på HK-ers. dock gör FK en del avdrag för en normal bil. T.ex. Volvo V40 för 130.000kr med försäkring på 5000kr samt om du fått 60000kr i anskaffningsbidrag Så om man köper en Voyager är det inte mycket som går att ta med och ännu mindre när det är en Kangoo. Kango: 150000kr - 130000kr - 60000kr = -40000kr inget man kan ta med för det hör till "normal" utgift för en bil som man har i din ålder. Försäkringen där blir det 1000kr man kan ta med på HK-ers. Voyager: 220000 - 130000 - 60000 = 30000kr sen tar dom ett visst antal procent av de 30000kr tror det är 15% så då är det 4500kr man ka ta med på HK-ers. Försäkringen blir det 2200kr. Så här har de sagt och gjort för mig, kan säkert se olika ut i andra län. Redigerat 2007-01-30 20:29
Tack för infon! Men om man tar begagnad bil utan bilstöd. hur kan det se ut då? Med tanke på Hk-ers. är det effektivare med Chrysler 3,3 V6 för att man får högre hk-ers?
Glömde att du även kan ta med skatt på HK-ers. men med avdrag för en "normalbil". Voyager -06 skatt 3350kr Kangoo -06 skatt ???? Normalbil kanske 2200kr Det blir mer utgifter med Voyager men det blir mer att ta med på HK-ers. Även mer utgifter gällande bensin som inte går att ta med på HK-ers. Hk-ers. får inte vara ett måste för att kunna ha kvar bilen tycker jag för hur ska det gå om den försvinner.
att vänta en månad på en el rulle som finns i förådet på HMC, känns lite omotiverat på något sätt. dom kollar i listerna att "min" rulle finnes, så det vet dom, men endast torsdag ser utväljningen vilken just jag ska ha, sedan ska den rekondas o det görsoxå bara vissa dagar, och sedan körs den ut bara vissa dagar... mmmmm åh vad jag längtar efter min nya elrulle
Sån är så kasst. Fick vänta från maj till mitten av juli på min då min förra hade pajjat. 3 månaders sängliggande gav fina ärr både på själen o kroppen.
Hej Alla! Jag och min projektgrupp från KTH i Södertälje har fått som uppgift att lösa vissa av problemen som finns för funktionshindrade i Sverige idag. Vårt projekt handlar om "Värdig entré", vilket betyder att alla tillexempel ska kunna komma in i en butik och genom olika sorters entréer som finns. För att våra/vårt lösningsförslag skall bli så bra som möjligt ber jag er nu om hjälp. Vad är det som är mest krångligt för er och vad kan vi göra för att underlätta er vardag, med åtanke på "Värdig entré". Jag har själv en syster i rullstol och har därav en hel del funderingar men tänkte att det alltid kan vara bra med fler röster. Vore väldigt tacksam om ni vill svara till mig. Antingen här på forumet eller till min mailadreas jskarp@kth.se mvh Johanna
"vi" skall kunna använda huvudéntreerna som alla andra, vi skall inte behöve gå omvägar som ofta är otillgängliga för att ta oss in vart det nu är vi skall.
jättebra. tack. Det förstår jag verkligen, det är så det är tänkt också. Vi ska göra om entréer som finns för att alla ska kunna använda dem, vare sig man sitter i rullstol eller ej. Är det något specifikt som gör att det skulle bli lättare för dig.. Förstår att det givetvis är beroende på ingång, men något som vi kan ha i åtanke
förstår precis vad du menar med omvägar. vet att när jag och min syster ska in på tillexempel stadium eller lindex så måste man in på lagret, och runt där i en halvtimme. och när man äntligen är nere så hade dem inte det man letade efter iaf.. förhoppningsvis blir det ändring på det. en del till anledningen av vårt projekt är det att riksdagen har sagt att 2010 skall sverige vara anpassat för alla människor. vilket betyder att dem har väldigt mkt att göra tills dess..
tack så mkt Helna. Jo det som är det mest krångliga är ju att man inte får ändra så mkt i infrastrukturen och alla K-märka hus och så vidare. Skriv gärna mail eller fler inlägg om du kommer på ngt annat.
hehe åk till gamla stan
Helna skrev: Till exempel har många problem med själva dörröppningarna antingen är det en högkant in eller så är det för trång dörröppning. Hörde från det ena till det andra talas om fiffig lösning, på problemet som de hade i Nynäshamn. Där höjde de upp asfalten på en hel gata så det blev tillgängligt till samtliga butiker och ställen Det har Halmstad också tagit beslut om. Redigerat 2007-01-23 23:02 Redigerat 2007-01-24 11:07 Redigerat 2007-01-24 11:08
De höjde trottoaren till en butik här, men inte till Åhlens som ligger typ bredvid. Ok, kanten är inte jätthög, men helt tvär och man måste ta ordentlig sats med permon för att klara den. Dessvärre bryter jag nacken då, så det blir med rampen... Dumt, när de hade chansen...
Vart? Stadsdelsnämnden?
Att inte åhlens har bättre entre låter ovanligt.. Om en privatägd affär har lite för hög tröskel (men det går att komma in) kan jag acceptera. Men en stor kedja som Åhlens.. Det är inte bra! Här kan du anmäla brister på allmänna platser och lokaler till byggnadsnämnden http://www.dhr.se/start.asp?sida=3425
Alla dörrar har inte dörröppnare, men ur kostnadssynpunkt kommer det nog alltid vara så. Vad som däremot går över mitt förstånd är att man väljer att ha en dör som går inåt. Det blir då helt omöjligt för PA att hålla upp dörren och skjuta på rullstolen, speciellt om det är en liten kant man ska ta sig över också.
Lite kul, jag blir vansinnig på dörrar som går utåt, det går inte att ta tag i den, backa och sen komma upp på kanten igen för att ta sig in genom dörren, så för att alla ska fixa det är det nog viktigt med dörröppnare. Annars vettiga ramper vid alla små kanter, är aldrig arg eller irriterad om det finns en trappa med 5 trappsteg, det förstår man ju att det är jobbigt och dyrt att fixa till men när det handlar om ett eller två små trappsteg är det oförskämt att utestänga folk. Som så många andra säger, ingen ska behöva gå in bakvägen någonstans. Jag bojkottar t.ex. konsertkuset i Helsingborg av det skälet.
Det låter ju helt sjukt...egentligen...att banker får dispens för att göra sina entréer "rånskyddade" och kanske därmed också otillgängliga... Men samtidigt förstår jag det ju också... *kluvet*
De bankerna skulle ju kunna ha automatiska dörrar istället, sådana som går i sidled ni vet, men som "segar" lite. Det kanske också skulle ha avskräckande effekt mot eventuella tilltänkta rånare...? Och vid brandlarm eller annan fara skulle de per automatik gå upp mycket fortare, samarbeta med larmet liksom.... *Jenny i tänkartagen*
En tanke som slår mig vad gäller entréer: Ibland när det är kraftigare nivåskillnad och det finns en ramp ditsatt, är den ofta så kort att den blir väldigt brant. Därför hjälper den inte alls, snarare stjälper. Sedan, som sagts tidigare ovan, dörröppnare till alla offentliga lokaler vore något att tänka på, alternativt dörrar som öppnas när man kommer nära.
Ett stort problem som jag ofta upplever utöver trappsteg och avsaknad av ledstänger, det är att dörrarna ofta är väldigt tunga och nästan omöjliga att få upp ibland. Automatiska dörröppnare och dörrar som går att öppna utåt känns viktigt. Bra ramper som inte blir glashala är ett måste om det inte går att ta bort ev trappsteg.
Det där med om dörrarna ska öppnas utåt eller inåt, det verkar vara olika för alla. Själv föredrar jag inåt, för då kan jag putta upp dörren med fötterna, sedan när jag väl är inne i butiken kan jag alltid be någon om hjälp ut. Med vänlig hälsning Esmeralda
Jag har läst alla inlägg och kan bara hålla med. Fast vad hjälper det om det är en värdig entré om butiken man ska in i sedan inte är tillgänglig. Entrén är förståss en bra början
Hej! Jag och mina vänner håller på med ett skolprojekt där vi försöker kartlägga alla negativa och positiva saker kring de ramper som används vid antreer till butiker och lägenheter t.ex. Så om du skulle vilja dela med dig svara gärna. Redigerat 2007-01-21 19:58
För mig som använder rullstol är ramper en förutsättning för att ta mig in i en affär med nivåskillnad. Rampen måste då vara i rätt lutning, för är den för brant funkar det ändå inte. Är det en lång ramp så är det bra om det är en plattå på mitten.
Jag tycker att det är bättre att ha hela ramper än dem med två rännor eftersom de hela passar för alla rullstolar oavsett bredd mellan hjulen. De måste vara hållbara och ifall de inte är permanenta bör de även ligga still. Helst 1:20 lutning osv ur HI´s bok"Bygg ikapp handikapp"
En sak som är ett minus med hela ramper är att det är svårare att som "påputtare" få fäste vid regn, snö, slask osv. men i allmänhet är de säkra även då, så länge man är beredd på halkrisken vill säga.
Absolut! En permanent ramp som har två rännor är inte mycket att ha och som tur är stöter man inte så ofta på två delade. De två delade ser jag mer som tillfällig ramp, avsedd för en persons rullstol.
Tack för alla era tips och råd kring de problem som finns, samt var det finns bra fakta Projektet är nu avslutat och era synpunkter har varit till stor nytta vid utformandet av projektgruppens lösningförslag.
den 26 ska jag få prova ut ny elrulle tänkte be er andra rulleproffs om hjälp då jag e nybörjarrullare.. vad ska jag be om för typ av modeller o vad ska jag tacka vänligt men bestämt nej tack till?? Så här ser minlivsstil ut i korta drag: Jag e 179.5 ck lång o lite väl bred om baken ( fnissar generat det e intelätt från att råspringa 5 km dagligen till att bli stilla sittande) Jag bor i en förort till STH ute typ lite lantligt med mycket grusvägar, stora ängar mm Jag använder elrullem mest för att vara ute o röra på mig med odjuren jag har, oftast blir kvälls promisen ca 9 km lång, i raskt tempo. Jag använder oxå rullen till att träna lydnad med och behöver då kunna smidigt svänga till höger o vänster samt kunna göra en rundpall lite ärtigt. När jag shoppar så kör jag oftast manuell med "PA-POWER" fast visst kan det vara skönt o storhandla o PA bara behöver dra på vagnen o inte mej o då e dej ju smidigt att använda elrulle. vidare så använder jag rullen när jag tränar sök o spår i terrängen. idag har jag en invacare Mover 95, och den suuuger på grusväg den kasar o kanar o e lite svårstyrd. guppiga övergångställen är ingen hit, ¨så en promis över gärdet går men e lite plågsam. Jag skulle bli jätte taxsam om någon ville dela med sig av sina erfarenheter så jag kan komma väl förberädd till utprovningen vänligen Annie
Jag vet vad jag vill ha för "funktioner" på min nya permobil, frågan är bara hur man ska lägga fram anledningarna till att jag just vill ha det ena med det tredje?? T ex ståfunktion vet jag att jag kommer att få prova ut, det är en av anledningarna till att jag ska få en ny permobil. Men om jag vill ha en av de nyare i röd metallic och inte de tråkiga grafitgråa eller vad det heter, och om jag vill ha en permobil som kan komma upp i 10 km/h och inte bara 7 km/h...vad kan jag ge för anledning till denna "förbättring"? Att jag fryser extremt mycket så här års och bör åka inomhus så fort som möjligt och tvärt om på sommarhalvåret...eller?? Då kanske jag bara får höra "jamen det finns ju färdtjänst".... Jag vet, det är dumt att måla f-n på väggen innan jag har varit där, men jag vill bara få lite tips eller så.... *ler*
Vette tusan hur du ska motivera färgen, men snabbheten sa väl jag nåt om att färdtjänst funkar dåligt och jag bor ju i stan och då kan jag ta mig runt till "fots" mycket snabbare....
Jag tror jag sa nåt om att jag ville kunna följa med min sambo när han joggar/cyklar.
Eftersom det ska utgå från dina behov så prova med att din personlighet är sådan att du vill "gå" fort. Bara för att man sitter i rulle behöver väl inte betyda att man lever livet långsamt. Ibland är det bråttom för alla, och det bör ju vara kostnadsbesparande för alla om du hellre kan gå hem i rask takt än att du åker färdtjänst. Min gamla börjar med bli skröpplig och jag hoppas med på att få en snabbare så småningom.
Kan man åka tunnelbana med de nya permobilerna? Hur många av er gör detta? Kan ni kliva av/på vid alla stationer? Jag har en antik Super 90 servo som funkar överallt och jag vill inte bli mer låst med en ny permobil. Med vänlig hälsning Esmeralda
Jag åker tunnelbana med min 10-åriga Chairman ibland. Jag har "fuskramp" med mig...just in case liksom! Jag bor efter blå tunnelbanelinje, och de flesta stationer på den (om inte alla...) är väldigt tillgängliga, åtminstone så det räcker för mig. Så på "min" linje behövs inte rampen, utan det är när/om jag byter till röd eller grön linje, framför allt i innerstan. I alla fall så har jag satt det som "krav" att jag ska kunna åka tunnelbana med min kommande, vill inte behöva vara beroende av färd"tjänsten" mer än nödvändigt, dit inte tunnelbanan går...
Som du vet åker jag tunnelbana med min 2S. Använder dock rampen vid vissa stationer, T-centralen grön linje tex.
Hört ryktas att HMC ej ger ut Permobil längre. De har blivit för dyra... Men... är man bra på att bråka och motivera så...
Har ingen aning vilka märken. Misstänker Invacare t ex...
Ja, Invacare. Eftersom de kostar en tredjedel av Permo.
Hmm... sen att Permobil är lite hållbarare och billigare på lång sikt tänker de inte på?
näe, det gör ju ingen som jobbar med sånt. Nu har jag bara erfarenhet av permobil, men synd om dem tar bort hjälpmedel som är bra och funkar och ersätter med billigare saker som kanske inte är lika bra. När ska dem fatta att "sitta bra" i stolar, permos osv. gör att man sparar in massa pengar i sjukvården istället för att få folk som suttit snett och fått skador.
Min invacare stol har varit på lagning 11 gånger på 2 månader, tror dom bytt allt på stolen, men den är fortfarande mycket krasslig
Har tyvärr hört att HjälpmedelsC i södra Stockholm numera har invacare som första val och permobil först som alternativ 4. En kompis till sonen ville ha bort ståfunktionen i sin permo men det gör de inte. Utan då skulle han få byta till en invacare stol, gissa vad en tonåring tycker om det? Sonen son fick ny stol förra året är nu ändå gladare åt sin nya lägre och snabbare permo. Hur ska man klara sig om det är så mycket fel på elstolen?
Va!! det var de mest idiotiska jag hört på länge! jag bytte sitsen på min förra permo av samma skäl som sonens kompis. hur tänker dom? helt ny stol i stället för att byta sitsen.. ska dom spara o ge hans permo till någon annan som ska ha ståfunktion. För att sedan prova ut en ny invacare med allt vad det innebär Jag skulle aldrig acceptera en invacare stol av den anledningen
Sen skulle de hålla ännu bättre med regelbunden service som på bilverkstäder.. vet inte hur många gånger som något går sönder av utslitning.. av någon anledning oftast mitt i semestern.. Har till och med råkat ut för att växellådan rasat men då var det lyckligtvis inte semester
Weeee! Var äntligen på utprovning igår. Kommer få det jag vill ha, förutom färgen. Jag får blå metallic, men det gör inget, den är minst lika snygg (för mig är färg och form viktigt). Jag hade önskat röd metallic, men "vi har bestämt att vi bara ska köpa in blåa"...hm, jaja... Jag får en C500 S, den som kan gå i 10 km/h i alla fall. Och precis nu i februari/mars ska de uppdatera "min" modell vad gäller ståfunktionen till det bättre, så jag kommer få vänta lite extra för att jag ska få den nyare permobilen! Det nya var något med själva sittytan, som på de gamla "ståpermobilerna" är fast i ett och samma läge om man t ex vill tilta sitsen, så hänger inte sittytan med (hoppas ni hajar *ler*). Det kommer den att göra på nya permobilen. Dessutom är det så, att på de äldre permobilerna, om man vill ha ståfunktion, så tar den motorn eller vad det heter så mycket plats under sitsen, att sitsen blir höjd, vilket gör att jag (som inte har någon hjälp) inte kan ta mig i och ur permobilen själv. Det ska också bli förbättring på nya! *längtar ihjäl mig*
Va bra att du får som du ville! Men att de alltid ska tjöta om färgen. det finns absolut ingen anledning till att bara köpa in blåa. fattar inte varför de gör så!!? Skulle vara kul o begränsa de som beslutar att de bara får ha vita bilar o gråa jackor o skor. Då skulle de nog ändra sig!!
Grattis. De tidigare modellerna duger ju, men C500 verkar vara förbättrad på alla punkter. En sån vill jag lätt ha nästa gång (när det nu blir). Bra att de har gjort sitthöjden lägre. Jag fick "sänka" min i efterhand. Att sitsen hänger med när man tiltar fattar jag inte riktigt .
Såå... HMC norr ger alltså fortfarande ut permobil, till skillnad från syd?
Den nya ska man kunna justera ben och rygg oberoende av varandra. Som det är nu följer fötter med upp om man lutar ryggstödet bakåt. En fotplatta som går att fälla upp. Möjlighet till att köra stående. Lägre sitshöjd, 47cm. Gäller det här både C400 och C500? Nya C300 har en ny motor med 16poler som gör att upplösningen blir mycket bättre, vilket resulterar i att den blir mer exakt i sin körning. Kommer den här motorn på C400 och C500 sen? Sen sista frågan till er som väljer mellan C400 och C500. Hur upplever ni skillnaden i storlek på stolarna? Är det värt de extra centimeterna för att den ska gå snabbare (10km/h)? Står själv i valet mellan dessa modeller.
Jag skulle ta den snabbare C500. Men jag e lite race och bil tokig oxå.. C300 och C400 verkar ha lite sämre stötdämpning och små bakdäck
Jag har föregångaren chairman 2 med ståfunktion. "Combireglering" av fotplatta och ryggstöd är ett tillval. På min nästa permo vill jag ha separat reglering. Uppfällbar fotplatta har jag haft 1,5 år och det är närmast ett måste. Tror man kan få både C400 och C500 med lägre sitshöjd. Nya motorn vet jag inget om. Tror det skiljer ca 5 cm i längd. Det kan vara avgörande i trånga utrymmen. Läste iofs på deras usa-sajt att man kan få kortare bakvagn på C500. Ta C500 med s-paket om den får plats hemma etc. Den går som sagt i 10 km/h och är starkare och roligare. Redigerat 2007-02-03 18:39 Redigerat 2007-02-04 11:32
Jag har själv C400 tex som när jag inte orkar köra bilen själv är det kanon att kunna köra in på passagerarsidan utan at behöva köra fram och tillbaka med C400 kan jag köra in direkt det tycker jag är en fördel sen att den går lite saktare har inte så stor betydelse tycker jag man kommer ju fram ändå, sen tycker jag också att den är smidig inne i huset jag kan köra överallt utan att behöva tänka på om jag kan eller inte, fotplattorna reglerar jag för sig själv
När jag fick ny permo för sisådär 7 år sen nu gick det inte att få separat styrning av rygg och fotplatta som jag hade innan. Anledningen var då att ståfunktionen hindrade dem från att vara frånskiljda. Det verkar ju kanon om de har hittat en lösning på detta. För det saknar jag något enormt. Jag hade det på den före den nuvarande men då utan ståfunktion
Grejen är ju Permobil faktiskt kan fixa mycket, men HMC ofta inte vill betala för så mkt extra. Jag har t ex elektriskt höj och sänkbara armstöd... det har jag inte sett nån annan ha...
I precis i steget att börja använda en el-rullstol men vet inte vad man ska välja. Jag vill gärna ha en så smidig stol som möjligt alltså fram- eller centrumdrift, cirka 62cm bred och inte allt för lång. Så stilren som möjligt och jag sitter bra i ett vanligt säte. Ska kunna komma under vanligt förekommande bord. Funktioner som att kunna ligga eller stå prioriterar jag mindre än att den ska vara smidig. Kommer enbart använde den för tillfället utomhus, bil, stan osv. Vad är min. hastighet enligt erat tycke? Har kollat på Invacare Typhoon och Permobil C300 CS (ser stilren och smidig ut!). Vilka tips/råd kan ni ge om ovan nämda stolar samt andra modeller?
Hej jag har en C400 Corpus den är jätte smidig jag har den både ute och inne och i bilen permobil har ett jättebra stolslås till den i bilen Peet
välja tänk om manfick det jag har bråkat iflera månader för att byta min Mover 95 mot en dugligare trax. men det e ju inte det lättaste... Annie
Traxen hade jag i somras funkade bra till en tur i skogen och högtgräs m.m
Hej. Jag skriver för fyra studerande som håller på att arbeta med att utveckla en ramp till permobiler, som ett projekt på vårt gymnasium. Vi skulle dock behöva göra en undersökning om det finns behov. Det skulle vara snällt om ni kunde göra den här snabba undersökningen på Websurvey. Tack på förhand. Hälsningar, Sebastian https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=17636
Vad ska rampen användas till?
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh