Köp ett registrerat körkort, pass, ID-kort [quickdoccuments@gmail.com] (WhatsApp +237673581889) Garanterat pass 24 timmar, medborgarskap, identitetskort, förare licens, examensbevis, examina, certifikatservice tillgänglig. Turist- och visumtjänster tillgängliga för invånarna av de 50 staterna och alla nationaliteter över hela världen. BESTÄLL ALLA UNIVERSALT DOKUMENT DU BEHÖVER -PASSPORTS -Id-kort -Körkort -Socialt säkerhetskort -Kanadakort -United States Cards - Studentkort - Internationella kort KONTAKTA OSS Allmänt stöd: ==================> quickdoccuments@gmail.com Kontakta e-post: ==================> quickdoccuments@yahoo.com WhatsApp-kontakt: ___________________________ (WhatsApp +237673581889) Vi erbjuder även förfalskade fakturor av hög kvalitet för följande mynt; EUR - Euro USD - USD GBP - Brittiska pundet etc Vi använder utrustning och material av hög kvalitet för att producera autentiska dokument Alla hemliga egenskaper hos riktiga pass duplicera noggrant för våra registrerade och oregistrerade dokument. Vi är unika kvalitetsproducenter falska och riktiga dokument. Vi erbjuder endast originalprodukter Kvalitet Registrerade och oregistrerade pass, förare licenser, ID-kort, frimärken, Visa, skolbevis och Andra produkter för olika länder som: USA UU., Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Italien, Finland, Frankrike, Tyskland, Israel, Mexiko, Nederländerna, Syd Afrika, Spanien, Storbritannien. Köp USA registrerade och oregistrerade (USA) pass, Köp registrerade och oregistrerade australiska pass, Köp belgiska pass registrerade och oregistrerade, Köp brasiliansk registrerad och oregistrerad (Brasilien) pass, Köp Kanada registrerat och oregistrerat (Kanada) pass, Köp finskregistrerade och oregistrerade (Finland) pass, Köp franska pass (Frankrike) registrerade och oregistrerade, Köp tyska registrerade och oregistrerade (Tyskland) pass, Köp holländska registrerade och oregistrerade (Nederländerna / Holland) pass, Köp pass från Israel registrerade och oregistrerade, Köp Storbritannien registrerat och oregistrerat (Storbritannien) pass, licenser, etc. KONTAKTA OSS Kontakta e-post: ====================> quickdoccuments@gmail.com Kontakta e-post: =====================> quickdoccuments@yahoo.com WhatsApp-kontakt: ________________________________ (WhatsApp +237673581889)
Till sidans topp
Hej! Har någon av er någon er någon erfarenhet av assistans omkostnader. Jag vet att vissa bolag kan betala en form av hyra som ska stå för assistenternas förbrukning av Vatten, el, sopor m.m För det är väl inte meningen att den assistans berättigade ska betala för detta eller om assistansen utförs i hus som ägs av tredje part? Tacksam för svar..
Ingår inte sånt i hyran som brukaren betalar för sin lägenhet/Hus?
Nej det ingår inte..
Om jag minns rätt så fick vi 1 krona per arbetad assistanstimme som skulle täcka den typen av kostnader. Efter åtstramningen, jag tror det var 2007, så går det inte längre, det måste finnas kvitto på allt.
DET beror på vilken hyresvärd du har! Förr ingick vatten hos de flesta i min kommun men sen kom sparivern och karlstad kommuns största bolag insåg att dom kunde tjäna pengar om varje hyresgäst betalade själv för varje droppe dom gjorde av med (på sätt o vis rättvist då de som slösar får betala det själva utan hjälp från andra hyresgäster som kanske INTE slösar) Hyran sänktes med några kronor innan dom ändrade.
Ja en del bolag ersätter sånt o en del inte! Har själv haft bägge varianterna och enl FK skulle detta kunna vara ok att ge ers för (bara utgiften går till kostnader för assistans) MEN i det här fallet med vatten så är det Skatteverket som har åsikter om riktigheten eftersim dom inte anser att det är ok. Joo det är ok om brukaren KAN PÅVISA att just den delen av vattenkostnaden har använts av assistenterna. ex för toalettspolningar så bör det alltså installeras två olika ,mätare så rätt kostnad bokförs på PA eller brukare. I slutänden tjänarb man alltså inget på det då mätarinstallation blir dyrare än de kronor du kan få i ersättning. Men visst kan du hitta bolag som inte bryr sig om skatteverkets regler o tolkar det som om du bör få ersättning
Joodå det kan gå under omkostnader MEN inte till nån större glädje eftersom allt måste bevisas, en del skyller på skatteverket o då måste det finnas separat mätare för att visa vilken spolning i toaletten som är gjord av assistent vs brukare o då koster det mer än vad du får för vattenförbrukning.... moment22 kan man säga! Det finns däremot företag som struntat i det o bara betalat ut en rimlig ersättning men då KAN det ju i slutändan bli problem om skatteverket vill ha bevis för vilka droppar vatten som assistenterna förbrukade..
Argumentet/kravet för att få dra av för en sån sak är att man är i behov av ett speciellt o eget assistentrum, tex om man har dygnet-runt assistans och ass ska sova där... om inte så får ass bara va där hen kan va
Jag är i grunden egen arbetsgivare. Anställer själv assistenter på ca 340 timmar i månaden. Köper även en nattjänst i 20 minuter varje natt för att kunna lägga mig av ett större bolag (patrullbil). FK har under året ändrat sina regler så att assistansberättigade som anlitar externa bolag får sin assistansersättning utbetald i eftersott istället för i förskott, som det varit hittills. Detta innebär att jag och säkert andra med liknande assistanslösning hamnar på två stolar samtidigt och får de negativa effekterna från båda. Dels är jag egen arbetsgivare, får inte ha vinst och kommer att efter avräkningen i januari ha 0:- på kontot. Dels anlitar jag ett större bolag (som får ha vinst och kan spara pengar) i 20 minuter varje natt och därför får utbetalningen en månad efter. Det blir alltså ett glapp på 1 månad då jag inte får ersättning alls! Men jag har samma hjälpbehov, måste fortfarande betala löner, skatt mm. FK har inget svar och är nonchalanta. Jag kan ju inte vara den enda i hela Sverige med denna lösning. Hur gör ni andra? Tips? Vad ska man göra?
Bilda bolag
Egna arbetsgivare ska vara undantagna efterskottsbetalning och fortfarande få i förskott. Det är den infon som jag har fått. Om du har fått assistansersättning i förskott och betalar lön månaden efter borde du ha en månad innestående assistansersättning kvar på ditt konto.
Hej, Vi har haft otur och hamnat i ett assistansföretag som inte rekryterade personer. P g a det inte funnits tillräckligt med assistenter har en del omkostnadspeng samlats. Nu har vi sagt upp kontraktet med dem och gått över till ett annat företag. Omkostnadspengen behövdes/behövs överhuvudtaget till resor, men företaget som vi avslutade kontraktet med vägrar att betala ut dem. Finns det en lösning? FÖRSTÅS, FY PÅ DET FÖRETAGET SOM SMUTSAR SITT NAMN FÖR C:A 10.000 KR!!!
Den här sajten där det kretsar så mycket runt assistans och olika assistansföretag, Borde ha en svart lsta med dåliga företag man ska undvika..... Eller är det tabu att göra så?
Med rätta kanske? Hur som helst hoppas jag att listan med "Dåliga" assistansföretag eller med anmärkningar, Blir kortare än den med bra företag utan anmärkningar..
Tyvärr Agek, så fort pengarna trillat in på assbolagets konto är de deras. Om ni redan har bytt bolag är det inget att göra, är ni fortfarande kvar, hitta på ett sätt att bränna så mycket pengar som möjligt!!
Hur tillvida får assistans ersättningen användas till middag för dom personliga assistenter nå vid en middag. Då samtliga personliga assistenter går ut o äter tillsammans utan att brukaren de jobbar för får vara med. Brukaren bor i eget boende kan tänka obehindrat o tala obehindrat med hjälp av munnen assistenter tolkning o hjälpmedel.
I det bolag min närmaste har sin assistans så finns det ett belopp avsatt för det för en eller två gånger per år att assistenterna går ut och äter, spelar bowling eller annat. Det enda som är förbjudet att prata om är jobbet, men det vet vi ju inget om om de gör eller inte...
Vissa assistenter har ett assistent konto som skall användas vid behov när de jobbar. Det ska täcka kostnader så som biobiljetter. Konsertbiljetter eller dyrligt. Om brukaren äter ute på restaurang ska assistenterna även använda detta konto. Sen kan det användas till så kallad pedagogisk middag. Att man lagar och äter med sin brukare. Då ska assistentkontot betala via procent av maten. Hur det går till när man bara går ut och äter alla assistenter utan brukare är jag lite osäker på. Möjligen är det bolaget som då betalar?
Paprika 12, om man inte har pedagogisk måltid är det numera problem att äta ute m assistent. Betalar assbolaget mat för assen så ska hen förmånsbeskattas för detta... Jag har aldrig varit med om att hela assgruppen går ut och äter utan mig så de reglerna kan jag tyvärr inte. Däremot har det hänt vid något tillfälle att assbolaget har bjudit några av assarna på mat i samband med ett möte o liknande. Problemet med förmånsbeskattning uppkommer tydligen när assen äter ute med mig i sitt ordinarie jobb. Sen är jag väldigt kluven till att assarna träffas organiserat utan mig. Det är toppen att de känner varandra och på det sättet har arbetskamrater. Jag bor i en liten by, så att alla har koll på alla, men att hela eller större delen av gänget skulle träffas utan mig? Nja... Det lär förr eller senare resultera i skvaller...
Detta med förmånsbeskattning är något jag aldrig hört talas om. Att assistenterna kan/får äta på Ass kontot när du äter ute är just för att det är svårt för dom att ta med matlåda och äta på vissa ställen m.m Om det blir någon form av förmånsbeskattning går nog lätt att kolla upp med Ass bolaget. Jag har jobbat som Assistent i 11 år och aldrig behövt betala någon extra skatt för detta. Att anta att det pratas jobb när assistenter träffas privat är något som man bara kan spekulera i. Tyvärr tror jag inte att det går att förbjuda en sådan sak. Eller på annat sätt hindra dessa "kolegor " att träffas så som det ofta görs även inom andra yrken. Visst kan det skapas oro hos brukaren men det enda denna kan göra är att förlita sig på den sekretess som Assistenter har.
Handlar det om ifall måltiden ska förmånsbeskattas eller ej så läs på skatteverkets hemsida då skatteverkets regler styr ass.bolagen.
Om assistenten äter måltid ute på restaurang så skall det förmånsbeskattas. Fika däremot är skattefri.
Har aldrig varit tal om att förbjuda assarna att träffas. Det jag inte behöver uppmuntra är organiserade träffar där jag inte är med. I övrigt så umgås mina assar relativt flitigt med varandra och gärna för mig. Men att samla hela gänget med mig som enda anledning att ses, utan att jag är med, luktar problem. Eftersom jag bor på en mindre by känner de flesta varandra. När dessutom halva gänget är släkt med varandra så blir det så att mina assar träffas utan mig. Vi träffas ett par gånger per år, (utanför jobb/persmöten) grillar/lagar mat och umgås allihop. Assarna är kompisar på fb/messar varandra/ses och gärna det. Att vara asse är ett ensamt yrke därför behöver det varandra. Det jag försöker att belysa är att vissa situationer kan skapa onödiga problem, som lätt kan undvikas. Vad assarna gör på sin fritid är deras ensak!
bra skrivet. Jag håller med. Och om assarna känner ett behov att hålla enskilda möten utan brukaren så är ju uppenbart brukaren ett allvarligt problem och ett personalbyte nära förestående?
Hur vanligt är det att man gör en budget med sitt assistansbolag över assistansersättningen? Hur ser dessa i så fall ut? Får man någon uppföljning på budgeten?
självklart ska du ha en budget över din assistansersättning!! Den ska omfatta alla kostnader runt assistansen, inklusive socialaavgifter, utbildning, administration mm. Du ska även se till att specifiera exakt VAD assistansbolaget ska utföra vad det gäller administration, löner, rekrytering mm. Endast oseriösa bolag som inte kan specificera sina omkostnader!!
Skulle aldrig anlita ett bolag som inte gör budget tillsammans med den som anlitar dem. Och skulle också kräva att ekonomisk redovisning mot budget sker varje månad.
Hej på er. . Har en liten fråga. . Jag har jobbat på samma ställe i 11 år och är väl vad man kallar "fast anställd" Men nu för tiden heter det ju "Timanställd på chema" Det där med fast anställning tycker dom inom assistansen är bökigt för då blir det väl för mycket ansvar Nå väl. . En kollega till mig har gjort som så att hon har VABatt tex de dagar hon skulle ha jobbat extra för en kollega. Men nu anser Försäkringskassan att så får man inte göra. Vi får bara VABA de dagar vi skulle jobbat enligt Chema fast än vi är Timanställd. . Vet någon av er hur det egentligen är? Har själv hört från några att man ska få ta VAB även de extra passen men blev ju fundersam nu. .
Du är laglös som timanställd, Det är en del i att det är"lättare att ha det så" du har inga rättigheter om chefen inte vill
Det kanske de är? Men dina timmisar har inga rättigheter och sitter i skiten om du ballar ur
Ja... det finns inga rättigheter bara skyldigheter ibland Myndigheter och andra instanser kan va riktigt jävlig att ha å göra med.
Det är mest när man är timanställd eller vikarie för då är man inte anställd "på riktigt" och kan bli sparkad på mer eller mindre stående fot om chefen inte är nöjd. Du är fredlös helt enkelt visst har du varit på samma ställe i flera år är du kanske i lite bättre sits? men det hindrar inte att LAS inte gäller dej om det blir någon form av tvist.
Jo visst är det knasigt i bland. Men nu var ju ämnet mera riktat till VAB på försäkringskassan. . Ingen som vet hur det är när man har en timanställning? Får man VABa alla pass eller bara de på chema?
Jag tror f-kassan har rätt. Man får ju inte VAB:a då man är ledig enligt schemat och passet hon skulle ha vickat är ju inte hennes.
Är du med i facket? De kan ge råd om de olika anställningsformerna.
Man kan inte vara timanställd och ligga på schema, om det finns kollektivavtal. Det är olagligt.
Jag tror hon syftar på att man har timlön till skillnad från månadslön. Somliga på f-kassan brukar ha poblrem med det också
Kan vara just så jag syftar på
Jo det är ju skillnad på timlön och timanställning. jag har också haft timlön på ett ställe trots att jag arbetade heltid. Men det var till min fördel då det var väldigt mycket övertid jag inte fått betalt för om jag varit fastanställd med månadslön. Men det var i slutet på 90-talet. man får kanske inte göra så längre?
Jag har lite dålig koll på sånt. . Men då har du ju gått miste om Övertidsersättnig däremot.. Nå sånt har vi inte på mitt jobb tyvärr. . Vi kan få en Utbeordran som mest. . Lite synd
Hittade bara massa gamla inlägg om detta så frågar därför så det blir aktuella siffror. Mitt assbolag säger att när det är jour/vila (eller vad det nu heter) så får assistenten bara betalt 20kr/h (eller om det var 25kr, men tror 20). Är det verkligen rimligt? Hur får man någon att vilja jobba det? Känns som det är rätt svårt att faktiskt få igenom. Är tom så pass att min jurist frågade om det verkligen var lönt att överklaga beslutet om att jag inte fick nattetid just för att det tydligen är i det närmaste omöjligt att få personal till det. Tacksam för svar
Väntetid som det kallas, betalas med en kvarts timme.
Undrar hur i hela fridens namn man ska få folk som vill jobba det bara. Redigerat 2015-06-30 00:39
Problemet är att då ryker de assistenter jag har idag som funkar toppen. Ingen av dem är intresserade av natt pga betalningen.
Min fru har dygnetruntassistans och vi har fått ihop ett rätt bra schema som assistenterna tycker fungerar. En jobbar vardagar 08-16, andra jobbar 16-23, 16-08, 23-08, 08-21 på helger och så skiftar det lite så alla blir nöjda i slutänden. Då de jobbar natt (23-08) är det fyra timmar aktiv tid och fem timmar väntetid så de får ju inte bara väntetid. Tror att om du ordnar ett t ex fyraveckorsschema med lagom fördelning av tiderna så kan du nog få alla nöjda. Förhoppningsvis... Redigerat 2015-07-01 23:41
Då kommer vi till nästa problem Dels, ingen av de jag har är intresserade av natt just pga betalningen. Kommer bara vara jour de timmarna hos mig då jag "bara" är beviljad 14/dag. De tycker inte det är värt det för de pengarna. Även om det blir med ob så är det ju inte speciellt mkt. Hade nog inte själv heller gjort det Och problem nr 2 att jag behöver lite stabilitet i detta med personalen både för mitt mående, men även för att jag inte vill känna mig begränsad i saker att hitta på för att man måste vara hemma till skiftbyte. Som det är nu jobbar en person sina pass för veckan innan det går vidare till nästa som kör sina pass så det inte blir så hattigt liksom Mitt mående varierar väldigt från dag till dag och därför är det svårt att planera saker utan man får mer spontant hitta på grejer så går inte heller att planera lite så man löser det i tid eller så.
Lägger du schema själv eller får du hjälp med detta?
Jag jobbade dygn på ett ställe. Det var smidigt. Lönen var mellan 07.00-02.00 Sen var jouren 02.00-07.00 Låter ju lite orättvist om någon som jobbar eftermiddag/natt tjänar lika mycket som dagen. Det är ju trots allt obekväm arbetstid. Hoppas det löser sig för dig!
Är det okej att köpa in en soffa som assistent omkostnad om man skulle ha sovande jour på natten?
Vad jag förstår så ja absolut, om det är något som behövs så köp det, men mitt assbolag sa att det är bäst att prata med assbolaget om större omkostnader så de godkänns innan.
Jag har vänner som har personlig assistans åt deras barn. De använder ett stort assistansbolag och har gjort i mååånga år. Nu fråga de mig häromdagen om hjälp. Det är så att under årens lopp har de blivit överskott av pengar nästan varje månad som har samlats i en slags "pott". De vet inte hur de ska använda pengarna för de vill lägga det på löner eller bonusar till assistenterna men det kom inte på frågan enligt assistansbolaget. Hur ska de använda pengarna? De är uppe i flera hundra tusen! Får det gå till så verkligen? Vem kan man ringa och fråga? De är missnöjda med bolaget och skulle vilja byta med självklart inte skänka de flera hundra tusen. Tacksam för svar! Mvh, Kajsa
Rent juridiskt så är alla pengar assistansbolagets, och de kan själva bestämma hur pengarna får användas. I mina öron låter det sunt att vilja ge pengarna som extralöner - så att pengarna går till assistenterna snarare än bolaget (som säkert redan har tagit vad de ska ha). Summa summarum är dock att bolaget bestämmer.
Ja det ville de gärna göra, ge högre löner eller bonus men det fick de absolut inte göra enligt bolaget. Vilket är synd för bolaget betalar så usla löner. Tips på vad annars man kan använda pengarna till? Resa fungerar inte då familjen är total 5 personer så det har de inte råd med. Jag föreslog utbildning men det va också svårt. De har bara tre assistenter! Alla förslag uppskattas
Svårt. För att köpa "saker" är meningslöst om de tänker byta bolag eftersom sakerna juridiskt tillhör bolaget...
Funderat på just det Ninnie att möblerna blir bolagets. Assistansersättningen är ju mina pengar som de förvaltar åt mig typ, och om jag köper saker till assistenterna så är det ju ett behov som behövde fyllas för assistenterna och inte pga bolaget, så egentligen är det helt befängt att det ska bli deras möbler och att jag ska behöva köpa nya varje gång man byter bolag. Att man inte får med sig potten kan jag förstå, men att sakerna som MIN ersättning bekostat till MINA assistenter ska gå till bolaget är rätt knas tycker jag. Förstår inte riktigt hur det kan vara lagligt heller faktiskt eftersom det då plötsligt blir att assistansersättningen går till att möblera assbolaget ochndet är ju inte det ersättningen är till för.
Det är just det som är grejen... Det är inte så att de förvaltar dina pengar. Varje krona är bolagets. I juridisk mening...
Ja det är väl bäst! Va synd med alla bolag som är så dåliga och då är det här det största bolaget som finns och folk tror säkert att de är bra för att de är så stora!
De stora har oftast riskkapitalbolag bakom sig och då är det den ekonomiska avkastningen som är det intressanta. Brukaren kommer då i sista hand. Men att som litet bolag få "kunder" och driva en verksamhet för brukarens bästa är inte lätt.
Hej Vi har ett liknande problem. Vi som assistansföretag har som målsättning att ge vår personal så hög lön som vi kan. Men FK begränsar oss till att maximalt ge 87% av assistansersättningen i lön. Kan det vara så att deras nuvarande anordnare har samma problem?
Hade det inte funnits möjlighet till att åka iväg på semester? Och kanske något som vintersol där man är borta 3-4 veckor, och har personalfest tex.
Inte helt insatt i asstistansekonomi... Men skulle det gå att använda pengarna till någon slags utbildning för assistenterna? Något som både ger kunskap i nåt ämne som kan vara relevant och kanske ordnas på så sätt att det är nåt roligt att göra tillsammans för dom?
Kanonidé tycker jag med utbildningen. Här ska tex en av assistenterna gå kurs i taktil massage.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh