Hur löser ni andra problemet med rökande assistenter? En av mina assistenter springer ut och in ur huset säkert minst en gång i timmen. Några minuter här, några där. Får det gå till så, är det ok, hur har ni det?
Nej, om det hindrar dom att utföra ett arbete tillfredsställande så får dom inte röka på arbetstid, inte ens om brukaren själv röker.
Jag föredrar kanske rökfria ass, men har 4 st som röker. Det stör mig egentligen inte särskilt mycket, men är van sedan barn med passiv rökning. Faktum är att jag ibland tänker åt dem, typ "Vi sätter oss där så kan du röka". De är alla bra assistenter, och de har rätt mycket dötid. Och de anpassar ju sin rökning efter mig. Jag vet också ungefär när varje ass är röksugen, t ex efter maten.
Du kan även erbjuda ekonomiskt stöd till rökavvänjning. Har jag gjort, även om det inte lyckades för henne den gången (undrar om det nånsin gör det...)
man har väl i den mån det är möjligt, rätt till 5 min/tim till uppehåll? är jag rent fel på det? jag har inga problem med rökande assistenter. just nu jobbar här en som röker. hon skulle aldrig gå ifrån arbetet för att röka & det finns heller ingen möjlighet till det. hon röker om hon har lust vid tillfälle som ges efter att gett mig en vink först. på verandan & i farstun finns askkopp för alla behövande, i farstun sitter du under tak om du vill. den som röker tömmer, assistent som vän, men jag kan göra det själv om jag tycker att det behövs.
Mina PA måste vara helt rökfria pga av min astma Tycker inte att du ska tillåta att de springer in o ut för många ggr . Ta upp det o sätt regler typ i din arb beskrivning vad som gäller när man ska ut o röka
Jag anser inte rökning som något problem Jag är själv uppvuxen med 2 föräldrar som båda röker, och när jag var liten rökte dom både också inne, vilket gjort mig till passiv rökare från den dagen jag föddes. I nuläget har jag 8 assistenter, varav 2 röker. Detta anser jag inte som något problem, i och med att det inte går ut över jobbat de är anställd för att göra. Min mamma brukade ofta låta mig få vänta med bland annat toabesök tills hon hade rökt klart, detta gör inte mina assistenter! - så jag ser som sagt inte rökandet som något problem. Ibland är det även så att jag säger till dom när det är dags för en liten cigg, jag känner dom så väl nu Om jag skulle märka att rökandet går ut över jobbet, så skulle jag säga till på en gång, för det skulle jag INTE acceptera. Redigerat 2006-09-17 14:14
Har en assistent som är rökare och vi har kommit överens om att hon inte ska röka på arbetstid. Däremot snusar hon litegrann istället, men det gör inte mig någonting. Ibland när vi är utomhus brukar jag säga lite ironiskt att "du har varit så snäll idag så du kan få ta en cigg om du vill", men då är det ju på mina villkor. Det är mycket viktigt att klargöra från början att man inte vill att de ska röka på arbetstid.
Även min ena är rökare, hon får gå ut och röka när hon vill fast hon ska fråga mig om det är ok först. Eftersom jag varit rökare så vet jag ju vilket hevete det är att inte få röka så jag ser det inte som ett problem.
Jag har inskrivet i arbetsbeskrivning/förhållningssätt att jag tillåter rökning max 10 minuter per timme utomhus, när arbetet så tillåter. Har inte haft nåt problem än med det, men skulle jag få det så är det lika bra att ta upp det på en gång istället för att reta sig på det en längre tid utan att säga nåt.
Till sidans topp
Jag har försökt läsa i FK:s Vägledning om personlig assistans för att se om det finns några särskilda regler om jag som ass. berättigad förvärvsarbetar, men det enda jag hittar gäller daglig verksamhet. Är det jag som missat någor eller finns det inget skrivet? Måste man anmäla ändrade förhållanden om man ska börja arbeta? Redigerat 2006-07-28 19:52
Jag förvärvsarbetar, och har personlig assistans. Du måste noginte, såvida det inte gör att du behöver utökad assistans, men å andra sidan, så skadar det nog inte. Jag har mycket svårt att tänka mig att ett arbete är grund för att de ska dra ner på antaet timmar
Helt sant; har det inte inverkan på assistansen så har de inte med det att göra, men jag kan anta att börja jobba eller plugga eller nåt liknande faktiskt kommer att inverka på assistansen...troligen tänker väl FK i liknande banor...
Nedan gäller inte PA utan hemtjänst. Då jag inte har PA. Dagens måltid dvs matlagning ev inköp Disk Tvättupphänging Duscha Toa Kläder Sopor Öppna kartonger med mediciner och katetrar, flytta innehållet till badrummet Snabbstäda toastolen Smörja min kropp med lotion Idag blev det 2 h 13 minuter. Och det var inga pauser... Kommer att sitta som en zombi till imorgon. Redigerat 2006-07-22 17:01
Helt sjukt ju! Jag blir upprörd verkligen! Så där kan du ju inte ha det, du måste ta kontakt med något assistansföretag. Själv har jag assistansia och de har jättebra jurister som hjäloer till med just sådant här! Lider med dig! Kram Kattis
Så länge jag inte få läkare att skriva intyg så kan ingen jurist lösa det. Dessutom kan ingen göra något medan överklagningarna både kommunen och fk ligger hos länsrätten... *segt* Varken kommun eller fk drar igång ny utredning innan gamla är klar genom diverse rätter. Vilket tar år... Och den tiden har man ibland rätt till hemhjälp enligt SoL... Och då får man i bästa fall själv styra lite, så som jag har det. Eller i värsta fall vet man inte hur dags hjälpen kommer alls, man vet inte om de stannar länge nog för något etc. Jag måste lära mig planera tiden när hjälpen är här bättre. För att få det jag är beviljad... För dom får ju inte övertid och sånt... Företaget får betalt för vissa timmar som ska räcka till insatserna...
men du ligger väl på dom så de sätter lite fart.. Eller prata med någon tidnig det brukar ge eld i baken om något.. men om timmarna: lägg upp ett vecko-schema med vad du skall göra olika dagar.. dela upp det som inte behöver göras varje dag. ex. handla en dag o städa nästa dag.
Detta är ett LSS beslut. I beslutet står att jag får goda levnadvillkor genom SoL Hemhjälp. ett mål mat per dag och så lite annat...
låter helt sjukt med dina beslut. hur svårt kan de vara o bara öka några timmar.. hoppas verkligen du får det överklagat snart Vem hinner göra allt på 2 tim.. de går ju inte Redigerat 2006-07-25 02:12
Var inne och kikade på IfA"s hemsida. Hittade lite böcker, bland annat "handbok för brukarstyrd personlig assistans". http://www.intressegruppen.info/?page=html-material-bocker Någon som har läst denna bok? Vad tyckte ni? Funderar på att beställa, men känns trist att lägga över 200 spänn om det är en bok som saknar djup. (som tyvärr är vanligt inom personlig assistansgenren)
Jag har den! Tycker den är bra, den ligger i ass rummet då jag tycker att det är bra bok även för ass
super, ska beställa direkt...jag hade nämligen tänkt ha en hylla i assrummet med böcker som jag vågar sätta i händerna på assistenterna...(alltså inte handbok för personliga assistenter där assistenterna uppmanas att ta över brukarnas liv) Nån som har fler tips på bra böcker?
Det handlar om andra brukare. Vi som har både utvecklingsstörda och hjärnskadade brukare inom kooperativet tycker den är bra för just den gruppen assistenter som arbetar hos dessa brukare. Men där handlar det ju om hur man ska få assistenterna till att förstå och tolka vad dessa personer vill och hur de ska kunna styra och strukturera upp deras tillvara utan att kränka deras integritet. Jag tycker att det är en helt annan sorts assistans, inte samma sort som vi med fysiskt funktionshinder behöver.
Karin, jag fattar att den kan vara bra för rätt målgrupp. Men man har marknadsfört den som en allmän bok om assistans...
Och det är det absolut inte, men en bok för assistenter som arbetar mycket mer med ren omsorg än vad våra gör.
Jag har en sjukdom men jag är inte sjuk Den tycker jag verkar jättebra. en kompis är med i den och jag oxå. (på ett hörn i hans del). men har inte läst hela.. måste göra det nån dag
Inte om snöätarboken!
Ninnie - jag har inte läst boken Utan dig kan jag inte smaka på snön och har ingen aning om vad den innehåller, men jag kan ändå inte låta bli att fråga: Varför inte?
Absolut, det kan man... Men det skulle behövas något som visar assistans i den form det är tänkt i reformen.
Jag har inte den, än. Men jag har valt att köpa några böcker om smärta. Som kan vara bra stöd även för andra. Och några om depression. Några av dom kommer jag att vilja att PA läser / bläddrar i.
Jag ska skriva omdöme/intyg åt en som jobbar här. Jag ska byta företag. Och han som jobbar nu lär få skulden för att jag byter. Och det är fel, det är pga företaget inte lyckats hitta personal som fungerar hos mig på 4 år. Mina krav anses för stora. Klara vara doft och rökfria. Komma när jag är hemma, lite lättare att jobba då. Och sen klara svenska. Har försökt länge med att klura. Men jag har inte ork. Anledningen till att jag ska skriva intyg till killen som jobbar nu är att det intyg han kommer att få från företag inte kommer att vara positivt. Dom skriver inte bra intyg, utan krisar det så ljuger dom. Han som jobbar nu är bra. Men har fel chef. Jag behöver lite tips på vad jag ska ta med. Jag ska kort beskriva i intyget varför jag skriver det.
Tja, du kan ju skriva om hans lämplighet för ett liknande eller samma yrke. Om han är punktlig, plikttrogen, lyhörd, snabb att lära sig nya saker, har känsla för personlig integritet, fattar instruktioner lätt och korrekt osv....
... och ta med honom till det nya företaget...
Kanske nåt i stil med: "XX har jobbat hos mig si och så länge och motivering till varför det har fungerat så bra. Hans arbetsgivare nonchalerar (eller väljer att inte se) hans arbetsinsatser och lämplighet för yrket, med hänvisning till ... (fängelse eller vad det nu är) men jag kan varmt rekommendera honom. Själv lämnar jag samma företag, eftersom de skött uppdraget under all kritik och kan bara beklaga att jag inte kan be XX följa med till nästa uppdragsgivare." Bara som förslag... Dina krav verkar verkar ju svåra att leva upp till!! *ironi*
Min kladd: Betyg för M (personnr) har jobbat hos mig 30/4-30/8 2004 och 22/4 till 23/7 2006 Hans arbetsgivare dessa gånger har varit xxxxxxx & xxxx AB (organisationsnr: xxxxxx-xxxx.) Han har jobbat som hemtjänst/hemhjälp. Jag har varit kund i företaget i nästan 4 år. Han sköter jobbet mycket bra. Han är flexibel. Han lär sig snabbt vad han ska göra och kan ta egna initiativ. Passar tider och är snabb att meddela om han blir försenad p.g.a. yttre faktorer (SL) Jag är mycket nöjd med hans arbetsinsats. Han har tidigare gått 3-årig hotell-restaurang på gymnasiet. Själv lämnar jag företaget eftersom de skött uppdraget under all kritik, deras personal har till exempel 7 dagars arbetsvecka, ska kunna komma till oss kunder när vi larmar oavsett klockslag. Få i personalen förstår tillräcklig svenska för att kunna arbeta. Dessutom saknas arbetsmiljötänkande. Som exempel under nästan 4 år som kund har företaget inte intresserat sig för vad för hjälpmedel jag har i hemmet och hur deras personal ska sköta dom. Jag skriver detta betyg/intyg just för jag anser att M är lämplig för liknande arbetsuppgifter.
Den kladden var väl inte så dum. Riktigt bra faktiskt, och så framgår det tydligt att det är företaget och inte individen det är "fel" på.
Kanske du ska lägga till att M faktisk var en av de som förstår svenska?
Tänkte skriva något i stil med M förstå vad jag säger och vad jag skrivit han ska göra. M lär sig snabbt ooch tar egna initiativ när så är lämpligt M har bott i Sv. i ca 20 år och all sin skolgång är i Sv. Han är född 1980
Betyg för M (80xxxx-xxxx) har jobbat hos mig 30/4-30/8 2004 och 22/4 till 23/7 2006 Hans arbetsgivare dessa gånger har varit xxxxxxxx & xxxx AB (organisationsnr: xxxxxx-xxxx). Han har jobbat som hemtjänst/hemhjälp. Jag har varit kund i företaget i nästan 4 år. Han sköter jobbet mycket bra. Han är flexibel. Han förstå vad jag säger och vad jag skrivit han ska göra. M lär sig snabbt och tar egna initiativ när så är lämpligt. Passar tider och är snabb att meddela om han blir försenad p.g.a. yttre faktorer (SL) Jag är mycket nöjd med hans arbetsinsats. Han har tidigare gått 3 år hotell-restaurangprogram på gymnasiet. Själv lämnar jag företaget eftersom de skött uppdraget som hemtjänst/hemhjälpsutförare i mitt fall mycket dåligt. Deras personal har till exempel 7 dagars arbetsvecka, ska kunna komma till oss kunder när vi larmar oavsett klockslag. Ingen människa orkar leva med ett sånt arbete. Få i personalen förstår tillräcklig svenska för att kunna arbeta (M är en av dom få som klarar förstå och bli förstådd). Dessutom saknas arbetsmiljötänkande. Som exempel under nästan 4 år som kund har företaget inte intresserat sig för vad för hjälpmedel jag har i hemmet och hur deras personal ska sköta dom. Jag skriver detta betyg/intyg just för jag anser att M är lämplig för liknande arbetsuppgifter.
Tror att chefen kommer att få högt blocktryck om hon får se det... M"s syster jobbar på kontoret... Och hon lär få se det...
Hur fungerar det för alla med vikarier (vid korttidssjukdom)? Har ni egna? Finns det en fungerande pool? Litar ni på anhöriga? Är det nån som aldrig har problem att hitta en vikare?
Öhhh, nä. Det finns en pool men om den funkar vet jag inte än, efter som jag nyss bytt företag. Litar absolut inte på anhöriga. Tror inte det
Hur gör du då? Klarar du dig om en ass skulle ringa sig sjuk?
Jag kan bara ringa assistansföretaget och hoppas att dom kan kalla in nån, om inte nån av dom som brukade jobba här kan hoppa in extra. Eller om den andra av 2 ordinarie kan fylla upp för den som gått och blivit sjuk.
Har egna timmisar jag kan ringa in, 5 st. Om ingen kan ringer jag kooperativet och de beordra in någon. Sedan litar jag på mina anhöriga, fast det vill jag inte behöva, för jag vill kunna klara mig utan att de ska behöva ställa upp. Har bara haft det en gång och då jobbade sambon och han fick ett akut migränanfall.
Min man är ju PA så det blir ju ofta han som får rycka in. Men försöker alltid att hitta ngn annan i första hand
När Roger inte var pa utan jobbade som truckförare så blev det mer eller mindre panik när ngn pa sjukskrev sig typ en timme innan pa skulle komma Men nu är jag i o för sig med i ett kooperativ o de kan ju hjälpa till om jag vill
Det är verkligen helt sjukt att hela assistansen bygger på att man har anhöriga som kan ställa upp. Och synd att inbeordning inte gäller för alla. Jag skulle hata att behöva göra det, men... det gäller ju att överleva liksom. Men... nu har ju inte jag den möjligheten så...
Hade jag inte haft Roger så hade jag behövt en vik pool. Då hade mitt koop fått sköta det
Jag undrar om man kan riskera att bli av med timmar om assistanssamordnaren eller F-kassan upptäcker att man inte använder alla?? Assistenterna fyller ju i ett papper (i alla fall hos oss) mellan vilka tider de har jobbat, och det skickas ju till assistansbolaget sedan. Grejen är den, att vad ska man göra när man är så less på assistenten (i det här fallet mest vikarier faktiskt) och den personen bara sitter och halvsover i soffan när hon inte behövs? Det har hänt ett antal gånger på sistone. Vi ska ju inte behöva aktivera vederbörande! Kan man skicka hem vederbörande och tala om att "jag behöver inte mer hjälp idag"? Som assistansanvändare behöver man ju faktiskt även få vara ensam då och då... Assistentvikarien kanske "skvallrar" för assistansbolaget, eller så upptäcks det förr eller senare ändå... Jag vet att min sambo inte har "vågat" skicka hem dem för tidigt, med risk för att det sedan syns på pappret...
Finns det möjlighet att avsetta ett rum eller del av ett rum för "assistansförvaring"? En bra fåtölj och ett litet bord? Vet att ni inte har så stort. Men att PA sover i soffan under pauserna är jobbigt. PA kanske kan gå en runda. Med mobilen. Igår "glömde" jag väcka hemhjälpen M... Han skulle vila lite (han har blodtrycksfall + denna värme) efter 1:a passet. Men jag väckte han först lagom i tid för 2a... Jaja... så kan det gå när man sover på jobbet... Det är inte mitt jobb att roa, sysselsätta, underhålla... Eller väcka! Redigerat 2006-07-04 17:03
Men det här rör sig om vikarier (som vi inte valt själva), inte fasta som vi har valt själva...
Om man är i behov av sina timmar för att gå på toa eller dricka vatten eller vad det nu kan gälla så tar inte FK tillbaka din sambos timmar för att ni inte aktiverar assistenten hela tiden, då ska ju assistenten bara vara beredd när h-n behövs. (Min sitter och solar just nu) Ingen människa är väl igång 24 timmar per dygn, inte ens vi funktionshindrade. Säg åt människan att när hon inte är aktiv vill ni att hon sitter i köket med en bok eller något annat så ni får ha ert vardagsrum ifred. Man får spara sina timmar 6 månader, har man inte använt alla då går de tillbaka till FK. Att skicka hem henne är ingen bra idé, då måste ni ändå betala lön och då ska den tas från omkostnadsdelen eftersom man måste meddela schemaförändringar 14 dagar i förväg.
Jag har aldrig tidigare krävt utdrag ur brottsregistret. Med facit i hand borde jag nog ha gjort det en gång för länge sen. Nåja. Nyanställer 3 på schema och några springvikarier. Flyttar hemifrån till annan stad och kommer vara i en "utsatt sits", dvs. det krävs att jag kan lita på mina assistenter. Nu tror jag naturligtvis bara gott om de jag tänkt anställa...men känslan i magen finns ändå kvar. Har ni begärt utdrag ur brottsregistret? Hur har era anställda reagerat? Jag tycker inte att det är så konstigt om jag vore ass och inte haft något att dölja men jag känner mig ändå aningen paranoid....
Jag har aldrig gjort det, men som jag är uppfostrad och med det "förtroende" jag har för människor utan funktionshindrade borde jag göra det ofta. Det skulle görabåde mig och minaanhöriga mycket lugnare. Både vid ansökan om olika LSS-insatser, skulle bredda utbudet både av bekanta och eventuella flickvänner. Framför allt i det sista fallet är utdrag ur brottsregistret en förutsättning.
Tyvärr är det så och eftersom jag är fostradatt alltid sätta min personligasäkerhet först så avstår jag helt från sexuellatankar kring icke funktionshindrade.
Din personliga säkerhet?? Menar du att du ser alla icke funktionshindrade kvinnor som livsfarliga gangstrar och alla funktionshindrade kvinnor som ärliga änglar? Hur skulle det vara om du tog ett litet försiktigt kliv ut i verkligheten, där finns snälla och elaka, ärliga och oärliga människor men inte har det med om de är funktionshindrade att göra.
Jag har aldrig gjort det, litar på magkänslan. Har fått snits på det där eftersom det är jag som anställer till alla våra 45 medlemmar och varje gång jag tänkt -Det här kommer att gå åt skogen, nu har de valt fel, så har det blivit problem efter ett tag.
Japp, såvida jag inte är ledig. De väljer vem de vill ha som assistent och sen får de komma till mig och bli upplärda om vad assistans innebär, om vårt kooperativ och allt annat, men ibland märkar man att de inte hör på för femöre utan gör som de vill i alla fall.
Nej, jag har aldrig gjort det. Och kommer troligen aldrig göra det. Litar på magkänslan. Även om jag hört skräckhistorier. Vad en människa gjort tidigare i sitt liv... vad har jag med det att göra? Så länge de sköter sitt jobb... men kanske är jag naiv?
Min erfarenhet är att tillfället gör tjuven. Råkat ut för det ett par gånger. Människor som aldrig gjort något olagligt innan vad jag vet. Fått mitt förtroende att ta ut pengar men som tog till egen ficka också upptäckte det tidigt. Tror att det kvittar om tittar i brottsregister. Jag tror man måste lita på sina assistenter men inte ge dom för stort ansvar särskilt då det gäller pengar. Blivit mycket kontrollerande vad gäller pengar.
Tycker du ska kolla så du känner dig trygg, du ska inte ha sämre dåligt samvete för det än vad en "vanlig" arb giv skulle haft Säg bara att du alltid kommer att göra detta då nya anställs, då är det ju lika för alla
Jag frågar alltid på intervjun av ny assistent om vederbörande har några medicinska problem av nån art, utan undantag så har dom sagt nej. Den nya nu, som jobbade sin första dag idag, är trevlig , men nu kläcker hon ur sej att hon är gravid!!! Vad gör man?
Hon misstänkte antagligen att hon var det, eftersom hon hade en läkartid efter hon hade varit här på intervjun, men ändå jag blir så trött
just formuleringen "medicinska problem" är kanske lite svår i det fallet? att vara gravid är väl inte det? förhoppningsvis inget "problem" alls? men det behövs en ärlighet att säga att man är det om man "är tvungen att" söka jobb om man vet/misstänker/planerar en graviditet. har man en aning om vad assistans innebär för den som behöver det borde man inte göra så.
Hur ska vi ha det? Ska vi rata de som söker jobb och är gravida, eller ska vi ringa "Uppdrag granskning" och klaga över att gravida blir särbehandlade vid arbetsintervju? Det brukar ju bli et j***a liv då de gravida inte får något jobb bara för att de är med barn. Hur ska vi ha det?
Men med assistans är det ju lite skillnad, det förekommer ju tunga lyft och så...även om det finns liftgrejer till hands. Så då kanske man måste rata de som redan är gravida vid anställningsintervjun, om det nu inte har framkommit redan i ansökningsbrevet eller så...hur "taskigt" det än må vara! Jag vet, jag har också hört att gravida har blivit ratade på jobbansökningar, och jag tycker det är urdåligt, men...som gravid/blivande gravid måste man ju tänka på vad det är för jobb man söker....kanske...
Det första hon frågade var om jag hade nån assistans-parkering??? Nej, jag betalar redan för en parkering, dvs min parkering. Jag har inte råd att betala för 2 stycken, plus att det är lite svårt att få p-plats här i området. Samt att hon påstod att en tidigare brukare minsann visst hade pengar från assbolaget för att bekosta en extra parkering???? I går så hade hon inte pengar till att betala sin lunch, jag sa att du kan få låna dom kronor som fattas, så löser vi det nästa gång vi träffas. Genast så kände hon sej tvungen att upplysa mej om att brukaren har rätt att få ut pengar om assen inte har.... några... för maten. Nej, jag tar av ass ersättningen vid dom tillfällen då det inte kan förväntas att assistenten kan värma enkel lunch mat där vi råkar befinna oss, men det är endast vid dom tillfällena, inte som hon tror varenda gång dom skulle få sitta och vänta när jag är på läkar undersökningar eller liknande.
Det verkar som om din assistent har fått för sig en väldans massa. Det är nog dags att lära assistenten hur det funkar med assistanspengarna, och din goda vilja, när det gäller lunchpengar. Redigerat 2006-07-02 13:25
Sjävklart skall sånt förmånsbeskattas, men jag tror att detta är ett sätt för somliga assistenter att skaffa sej förmåner på ett mycket fult sätt genom att lura sina brukare, åtmintonde så är det det dom försöker göra. Jag skall prata med samordnaren på måndag så får dom prata henne till rätta, vem vet hur många hon har fått att betala det ena efter det andra tidigare? Hon behöver inte ta bilen till jobbet här, jag har egen bil. Redigerat 2006-07-02 15:29
Du bör nog ta henne i "örat" Låter lite som hon ska ta ut saker hon inte har rätt till Vem har gratis mat på jobbet ex???
I detta fallet går det nog inte att cykla...Den ass som nyligen blivit anställd bor på andra sidan länsgränsen, i Bålsta. Och ofta är det så att de vikarier som ev kommer till oss bor en bra bit bort...
Jag som funktionshindrad arbetande på ett kooperativ fick frågan om jag ville ha parkeringsplats på jobb, självfallet skulle jag själv få betala den, liksom mina gående kollegor, dock behövdes det inte eftersom jag för enkelhetens skull åker ft till jobb varje dag, men självfallet får man inte gratis parkeringsplatser, det är i så fall en löneförmån och betyder att det beskattas.
Vilken otur och så trist! Jag brukar rent regelvidrigt fråga om de är gravida eller planerar att bli inom det närmaste året och förklarar min tanke med kontinuitet och problematik att arbeta som ass vid graviditet. Hade en ass vid intervjun varit intresserad av massa förmåner eller ens frågat om omkostnadspengarna, hade hon inte kommit på fråga när det gäller anställning. Sitter du med människan nu, gör v ä l d i g t klart för henne att du inte diskuterar detta med henne. Jag bjuder assar på fika och lunch ibland men börjar de fråga efter det - då är det stopp. för det är en förmån, ingenting annat.
Vi som sitter i rulle ska vara söta, snälla, tysta och tacksamma vet du väl?
Från måndag morgon 8:00 till tisdag 06:30 den tillfälliga hemhjälpen A Tisdag 06:30 till 17:00 Ledsagan L Tisdag 17:00 till 20:00 den vanliga hemhjälpen mr M Tisdag kommer tillfälliga A tillbaka 20:00 till onsdag 06:30 eller när hon orkar sticka... min gästsäng är skön... Första gången jag har någon som kan hjälpa när jag behöver. Det är ovant. Men oj vad smidigt. Skulle helt klart kunna hitta en lösning för att det ska fungera. Om kommunen håller med. A: Smidig. Undersköterska, hemtjänstvan... en fördel på vissa sätt med tanke på uppdraget, hon var inte rädd för lite kladd. Men nackdel att hon inte bara kunde finnas. Men det blev städat... Hon blev nr 101 M: Dunderkille. Lärd på kåken. Fungerar lite assistent för mig. Tvyärr sjukt företag (kan sammanfatta en piggare dag!) L: i mitt liv för första gången. *heja* Men hon fungerade smidigt. Vet inte så mycket mer än hennes förnamn. Men det är så det fungerar. nr 102 av dom jag har i alla fall förnamn på sen jag började skriva för 3 år sen! Summa: Känns tryggt och konstigt. Skönt att M. Kom hit på sitt vanliga pass idag. Han kan min mat, och var mina toahjälpmedel är och sånt där. Jag kan sitta här och leva en stund. Skrivit i min dagbok om tiden... Inte för känsliga. Alltså på riktigt. Det är inte för att locka dit personer som mår dåligt av sjukhusdetaljer.
102+ olika på 3 år låter jobbigt. Jag skulle inte orka att ständigt få nytt folk jag inte själv valt. Det gör under för integriteten att veta vem som kommer varje. Visst har man fått ta in vikarier ibland, men de flesta har varit bra. Redigerat 2006-06-30 23:17
jag har börjat räkna mina - är uppe i 5 olika på lika många gånger.
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh