Jag undrar vad får en brukare göra tillsammans med sina personliga assistenter? Om jag vill möblera om kan jag ta mina assistenter till hjälp då? Om jag vill måla om ett rum kan jag ta mina assistenter till hjälp då? Om jag vill bygga någonting, typ en garderob kan jag ta mina assistenter till hjälp då? Om jag vill klippa gräset och plantera kan jag ta mina assistenter till hjälp då? Under förutsättning att jag är med och hjälper till i den mån jag kan. Om frågan kommer upp vill jag veta vad som gäller.
Jag tror det? Skulle jag svara på alla frågor utan att kunna lagar och regler. Men kanske måste assistenten vara med på det?
TS nämnde inget om sex med assistenten, Det var det du som drog upp. Det här är inte Thailand så alla i servicebranschen ger inte happy ending som i Pattaya. Men Jag tror att det är fritt fram om den vill det "Pro bono"
Jag nämnde inget om att personliga assistenter ska ha sex med brukare. Utan jag ställde konkreta frågor som ex.
Till sidans topp
Jag undrar över hur ni gör i följande saker? 1. Ni som har personliga assistenter som äter hos er och med er. Använder dom era husgeråd? Såsom ex kastruller, stekpannor mm. Samt bakplåtspapper, fryspåsar mm? Vem står för slitagekostnaderna och vem står för inköpen av bakplåtspapper/fryspåsar till era personliga assistenter? Givetvis så ska man som brukare stå för sitt egna. 2. Om era personliga assistenter dricker läsk på sin arbetsplats, dvs hos er. Brukar dom då lämna kvar panten så att ni kan panta den och använda panten eller brukar var och en ta med sej panten hem eller brukar dom samla ihop panten som blir och göra något gemensamt av den tillsammans? 3. Ni som har parkeringsplats till era personliga assistenter. Vem betalar den? 4. Ni som har assistansrum till era personliga assistenter. Vem betar detta? 5. Finns det någon tariff vad assistansbolaget är skyldig att betala åt dom personliga assistenter? Ex: Toalettpapper till assistans toa, blommor till assistansrummet osv. 6. Finns det bollplank i varje län för assistansberättigade, där varje assistansberättigade kan prata med varandra om både positiva och negativa saker med varandra?
1. Ja självklart! Jag får en schablonersättning varje månad för att betala förbrukningsvaror som tvål, plastpåsar, toapapper o dyl. Hur stor den ersättningen skall vara måste förhandlas med bolaget beroende på hur många assar man har hemma mm. 2. Det varierar, oftast hamnar de i min pantpåse, men ibland tar assen med panten hem. 3. Parkeringsplats som arbetsgivaren betalar för är en skattepliktig förmån och den måste assen i så fall skatta för. Det normala är att assen själv betalar sin parkering. 4. Inredningen till assrummet står assbolaget för, men observera att assbolaget äger varenda grej som de betalat för. I övrigt kan man ansöka för extra kostnader via handikappersättningen. 5. Allt är väl mer eller mindre en förhandlingsfråga, men allt som har med assistansen som plasthandskar, förkläden osv ska bolaget stå för. Vissa företag vill ha kvitton på allt, andra betalar schablonbelopp. Blommor till asserummet har jag aldrig hört att företaget betalar, dock. 6. Brukare har rätt till fullkomlig sekretess, dvs fk, kommunen och din anordnare vet att just du har assistans men ingen annan. Vissa assebolag bjuder in sina brukare till gemensamma träffar, men långt ifrån alla. Bästa stället att byta erfarenheter är anonymt på nätet, googla personlig assistent så hittar du sida med just den inriktningen. Kan dessutom tillägga att det för de flesta brukare är svårt att träffas fysiskt om deras assistenter inte är med, och då faller ju hela idéen. Det skulle kännas extremt märkligt att sitta och diskutera mina erfarenheter som brukare med assistenten bredvid! Nej tack, då föredrar jag anonymiteten på nätet! Redigerat 2014-06-21 23:23
Finns det någon exakt mall på vad assistansbolaget ska bekosta till brukaren för dennes utlägg för personlig assistans? Kan vara lättare att visa upp för assistansföretaget.
Det beror på vad för behov brukaren har. En brukare som har katetrar, stomi e dyl kräver mer hygienartiklar än en utan, bara för att ta ett exempel. Det finns andra sidor på nätet som handlar bara om assistans, där kan du troligen hitta betydligt mer information i ämnet och dessutom fler exempel! Jour/väntetid får man bara ha om det står i beslutet så det styrs helt av fks tidsberäkning. Assistentrum är ett önskemål, men inget som går att kräva. Men assistenten har rätt till en bra lite enskild sovplats om den ska sova/vila hemma hos brukaren. Man kan tex dela av ett hörn av ett annat rum med en skärm och ha en bra bäddsoffa el liknande där assistenten sover/vilar.
Enligt min "anordnare" är det inte längre OK med schablonbelopp. Det skall finnas kvitto på allt. När det gäller assistentrum så är det väl så att det måste finnas "jour" i beslutet, annars kan man inte få ersättning för det. Jag vet att det inte längre heter "jour"
Det går tydligen, men då är det ett shablonbelopp som ska delas ut tex per fikatillfälle, OCH SIGNERAS AV ASSISTENTEN, VARJE GÅNG. Vi har X kr per fikatillfälle och maximalt ett fikatillfälle per arbetspass. Varje gång assistenten har fikat ska hen signera en lista. När månaden är slut räknas antalet fikatillfällen som är signerade ihop och därefter betalas fikakassan ut. Detta ska tydligen fortfarande vara ok, men vi kan inte säga att vi fikar för exempelvis 300:- i månaden och så får vi det beloppet varje månad. Varje brukare har sitt shablonbelopp uträknat på grund av tidigare kvittoredovisning så att det ska matcha det verkliga beloppet. Ibland blir jag ombedd att redovisa kvitton. Det här sättet sägs vara ok, då det motsvarar verkliga kostnader och då assistenterna också har signerat att de har fikat.
Har fått avslag på mina 20 timmar som jag har haft sedan 1997. Först av kommunen och nu förvaltningsrätten. De här 20 timmarna behöver jag verkligen så nu vet jag inte hur jag ska klara mig. Behöver bl.a. hjälp med min medicinering. Hur fasen ska jag klara mig nu? Beslutet tar slut den sista maj.
Kan du äta själv? Kan du det så faller en stor del av assistansen, jag har hört att om du kan äta själv så är inte ditt assistansbehov lika stort. De bryr sig tydligen inte om du kan laga maten eller andra saker. Du får sätta dig ner med FK och din assistansanordnare och kanske deras jurist om det är ett bra bolag och ha en ordentlig genomgång. Är det kommunen som är din anordnare så vill väl de spara så mycket pengar som möjligt i stället för att hjälpa dig. Kolla upp allt väldigt ordentligt och se om du kan få tillbaka timmarna.
Du har alltid möjlighet att överklaga vidare! Ta hjälp av en jurist. Det låter som om du måste bråka med kommunen, börja med att snabbt som attan hitta hjälp och kontakta sedan kommunen och be om ett planeringsmöte. Fråga hur de har tänkt att hjälpa dig om du blir utan assistans! Om du har kommunen som anordnare måste du själv fixa en jurist kolla om något Handikappförbund kan hjälpa till, det är väl värt medlemsavgiften! Kom ihåg att kommunen alltid har ansvar för sina innevånare! Jag har lyckats få igenom assistans trots att jag till största delen äter själv, så det går! Lycka till!
Jag glömde att handikappförbunden har ju också jurister, vet inte hur jag tänkte... tack. Det är bra att du lyckats få behålla assistansen!!
Jag undrar får personliga assistenter prata med varandra utanför sin arbetstid om mej som brukare? (Telefon och när de träffas, nu menar inte jag personalmöten). Många av mina personliga assistenter använder engångs handskar så fort dom ska ta i mej, vilket gör att jag känner att jag äcklar dom. Jag har sagt det till dom men det hjälper inte. Jag kan förstå om dom använder dessa handskar på toaletten och omläggning av sår, men inte för att assistera mej upp ur sängen och ta på kläder som är rena mm. Är det jag som tänker helt fel? Jag menar på att det finns ju tvål och vatten samt handsprit. Hur har ni som har personliga assistenter löst utrymmet för era personliga assistenter med deras torrvaror, kylvaror och frysvaror?
Det låter väldigt kränkande. Huruvida de får tala om dej utanför arbetstid vet jag inte? men de får inte göra det med utomstående, Och inte på ett sånt aätt att du kan bli identifierad av utomstående. Vad jag förstått om tystnadsplikten
Min sambos arbetsledare var på kurs hos arbetsgivaren och där fick hon veta att om man ska hårddra det hela så är tystnadsplikten (som alla ska ha skrivit på) så stark så att två assistenter som möts i dörren hos kunden får inte prata om kunden och om vad som hänt eller något annat. Och definitivt inte på sin fritid, det är ett stort tabu. Det är väl till och med så att om en assistent och du är ute på stan och denne träffar någon bekant så får denne inte berätta vem du är, att denne jobbar för dig eller något, egentligen, men där får man väl kanske använda lite sunt förnuft. Nu är vi inte så hårda men prat om kunden utanför på fritiden ser vi hårdare på om det skulle komma fram. Sedan beror det nog lite på vem som är anordnare och hur strikta de är med regler och lagar och hur kunniga de är. Brott mot tystnadsplikten ger väl fängelse eller böter har jag för mig. Att dina assistenter använder engångshandskar på toa och vid omläggning är väl nästan självklart men annars tycker jag det låter kränkande i allra högsta grad. Jag skulle ju i alla fall undra om jag har en smittsam sjukdom eller något annat och om det inte hjälper att säga till dem får du kanske ta det ett steg högre upp, de har väl en chef som förhoppningsvis bryr sig. Hos oss har assistenterna ett hörn i kylskåpet där de kan ställa sin mat för dagen och även ha lite mjölk och ketchup t ex, i frysen kan de också lägga någon enstaka sak och de torra varorna har de i ett överskåp till kylskåpet där vi skaffade plastbackar (3 st) med lock ca 40x25x15 cm från Ikea. ( "SAMLA" ) Det viktiga i kyl och frys är att de märker på varorna så alla vet vems det är, på lådorna är det namnskyltar så de ordinarie har varsin. Stå på dig, annars gör någon annan det... Redigerat 2014-03-21 22:59
Se här, ibland vet jag inte riktigt vad man ska säga. http://www.ka.se/assistent-ritade-snopp-pa-brukare http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18427775.ab
Ja det är uppenbart att det finns människor som väljer assistansyrket av en helt annan anledning än den det borde vara. Det har jag sett olika indikationer på men detta är nog bland det värsta jag sett...
När trivdes du på jobbet senast? Har gruppintervju imorrn, så läs mer + anmäl dig nu: http://www.cederholm.net/jobb-personlig-assistent-stockholm.htm Välkommen
extremt ful sida med massa rörig text som man ej orkar läsa... gör om och gör rätt och lycka till att hitta folk.
Jag kan hålla med om att sidan behöver snyggas till lite för att bli mer lättläst och intressant. Jag hade problem med vissa länkar också.
Haha oj vilken sida! Kunde känna din personlighet lite där Mycket vilja och energi! Hoppas assistentjakten gick bra!
Bengt Elmén och slår ett slag för att använda humorn som ett medel i funktionshinderkampen. Se hans vassa videosar: http://goteborg.ungarorelsehindrade.se/2013/12/04/bengt-och-cp-assistenten/
UNDERBART!!!!!!!!!! Tack!!
*Något sarkastiskt*
Typ!
hej, är det någon här som själv är intresserad av att arbeta som assistent eller som känner någon som vill? jag behöver extra personal ett par gånger i veckan brukar det bli, dag som kväll. jag bor i Åkersberga. du som söker ska vara mellan 30-40 års ålder. hör av er till mig. Patric
Vilket är det bästa sättet att anordna sin assistans? Vill höra era åsikter och erfarenheter.
Viktoria och Kristina berättar om hur viktig deras personliga assistans är och hur den för deras liv att fungera: http://goteborg.ungarorelsehindrade.se/2013/10/06/att-fa-livet-att-fungera/
Vad mer exakt menar du? Val av firma, hur man hittar bra assistenter? konflikthantering? Schema?
Du inser att det vore att skriva en hel tjock manual, eller .... och vem orkar skriva ner det. Det är bättre att du bryter upp frågeställningen i delar för att få till en diskussion där du förhoppningsvis kan hitta bra-att-ha grejer.
Följa FK:s regler för utlandsvistelse.
Jag försökte googla dem, fick upp en massa träffar men tvivlar på att någonav dem var de rätta? Har du någon direktlänk till detta Blommé? Redigerat 2013-10-07 16:36
http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/0b6dde62-69f5-4609-8984-9e522f74829f/fragor_och_svar_29_aug_2013.pdf?MOD=AJPERES 5. Jag hade tänkt åka till Thailand igen i sommar och anlita personliga assistenter på plats. Vad ska jag göra nu? Huvudregeln från och med den 1 juli 2013 är att Försäkringskassan inte betalar assistansersättning om assistansen har utförts av någon som är bosatt utanför EES-området. Men om assistenten var anställd före den 1 juli 2013 så gäller inte de nya reglerna. Försäkringskassan kan betala assistansersättning om det finns särskilda skäl. Särskilda skäl kan till exempel vara när den ordinarie assistenten blir akut sjuk vid vistelse utomlands den som har assistans är under 18 år och besöker en förälder som är bosatt utanför EES-området och föräldern ska arbeta som assistent vid umgänge med barnet den som har assistans ska vistas utomlands en längre tid i syfte att studera eller arbeta. Du har precis som tidigare möjlighet att ta med din ordinarie assistent. Reglerna för hur länge du kan vistas utomlands och fortfarande anses bosatt i Sverige och därmed ha rätt till assistansersättning förändras inte genom de nya reglerna.
Knuten är ju att "Försäkringskassan inte betalar assistansersättning om assistansen har utförts av någon som är bosatt utanför EES-området. "
Brukar vara där man under året huvudsakligen tillbringar sin dygnsvila.
Alltså kan du inte anlita thailändska dansflickor som assistenter och betala dem med svensk assistanspeng med den definitionen. sorry (Om du inte tar med dig thailändskor ifrån Sverige förstås) Redigerat 2013-10-08 17:43
Hmmm Du får fila på idén lite kanske kan du komma på ett kryphål? Eller testa och se vad myndigheterna säger?
Kanske om jag formulerar om det och kallar de något annat än "thailändska dansflickor".
HA HA HA HA HA .......................
"Thailändska pojkar"?
Ja ja har man den läggningen så ...
Thailändska assistenter eller behandlings assistenter kanske? om man ska vara lite seriös en stund.
För en riktig man att erkänna att man behöver hjälp är inte lätt.
Och det skulle vara lättare för andra då?
Om man följer stereotyperna så...
Hej! Jag har varit (är undersköterska), kvinna och jag har alltid indentifierat mig som en vårdmänniska och jag kämpar fortf. efter 10 år med att ta emot hjälp/handräckning osv. assistans. Speciellt i duschen är det svårt och jag gör oftasst mer än jag klarar. Så jag tror inte det är lättare för kvinnor. Det har nog mer att göra med vad man är för person och individ samt att jag tror det är svårare om man blivit funktionshindrad som vuxen där man har haft ett oberoende liv.Det är inte lätt att vara mamma, storasyster, kvinna och ta emot assistans alla gånger heller. En mamma ska ju ta hand om familjen typ, även om man hjälps åt så är ju en mamma alltid en mamma, så man kan alltid se det från olika håll. Jag har ingen erfarenhet av att vara man så jag kan bara se till mig själv liksom du gör.
Sant de är nog oavhängigt av kön? har man som du skriver levt väldigt självständigt och alltid klarat sig själv är det nog väldigt svårt att "plötsligt " acceptera assistansefter tex en olycka, stroke etc eller som för min gamla farmor som behövde hemhjälp men vägrade att ta emot den "För att det var pinsamt"eller " de kommer stjäla ifrån mig". Så nej jag ror nog inte det är specifikt maskulint att vägra/ avstå hjälp?
© Copyright 1999-2025 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh