Jag funderar lite på det här med vara funktionshindrad och i det stadiet i livet ni vet mittimellan RBU och DHR... Vilken förening ska man vara med i när man är i det läget? Nån som har förslag? Jag menar det borde finnas nån förening som är för oss halvgamla om ni förstår vad jag menar..
Okej tack för tipset! Har glömt.. vad står NHR för?
Återväxten inom DHR är det ju bara vi själva som kan stå för. Från mitt perspektiv är det den enda logiska föreningen att långsiktigt jobba, men alla är vi olika.....
Jag vet inte om det bara är min lokala sektion det är så i men DHR i Kungälv känns som en pensionärsförening.. .
Jag är med i NHR och har varit aktiv inom DUNS, NHR:s ungdomssektion.
Okej! Själv har jag bara varit med i RBU... var o hälsade på hos DHR men i min lokala förening var det mest pensionärer.. så gammal är jag inte än...
Till sidans topp
Jag är beviljad vård i annat landsting och då får man själv stå för resekostnaderna dit. Jag har aktivitetsersättning från FK och har ingen färdtjänst. Har jag rätt/möjlighet att få resekostnaderna betalade av FK? Redigerat 2008-12-12 15:26
Ingen som vet? Ingen som har fått vård i annat landsting?
Jag har faktiskt sökt vård i två andra landsting än mitt eget, men jag har fått betala resorna själv. Första gången var det till en privat vårdgivare i ett annat landsting. (eftersom det var en privat vårdgivare kanske jag ändå inte hade beviljats vårdresor även om jag bott i landstinget, jag vet inte) Andra gången var det för att gå på dagvårdbehandling på ett sjukhus som låg närmare, men i ett annat landsting (inte samma landsting som det första). Eftersom jag passerade länsgränsen fick jag ingen ersättning får sjukresor. (det låg närmare, och jag skulle åka 3 ggr/veckan tyckte jag att det var bättre även om jag fick betala själv) Gå in på ditt landstings webbplats och kolla vad som gäller! Jag tror dock att principen är fritt vårdsökande, men man får betala sjukresorna själv. Vilket i och för sig inte är så konstigt, eftersom ditt landsting får betala för att du söker vård någon annanstans och då är väl detta med sjukresorna ett sätt att styra invånarna till att söka vård inomläns... Ganska basic samhällsekonomi! // A E
Jag vet inte riktigt vart detta inlägg hör hemma så jag lägger det här. Jag och familjen kom hem från en utlandssemester i söndags. Sönerna blev upplockade på Arlanda av sin mamma och jag och maken skulle ta oss hem för egen maskin, med manuell rullstol och en del packning. Jag ringde färdtjänst och fick veta att det var minst 4 timmars väntan på en buss. Vi gick då ut utanför utrikesterminalen på Arlanda och hade tur så där stod en 020-bil, modell större, med rullstolsramp. Vi hoppade in och tog den. På rutan i bilen står att läsa "Arlanda-Stockholms city 490:- Vi bor i Sundbyberg, alltså kortare sträcka än in till stan. När vi hoppade av var jag trött och förvirrad, ville få med allt bagage och tänkte därför inte på vad jag skrev under på på kvittot. När chauffören redan hade dragit såg jag att han debiterat oss på 896 spänn!! På måndag morgon ringde jag kundservice på Taxi 020. Tjejen jag pratade med blev lika bestört som jag att vi fått betala dubbelt pris för resan. Hon lovade kolla upp det och återkomma. När jag ännu inte hört nåt på tisdagen så ringde jag igen och fick prata med samma kvinna. Hon sa sig då ha kollat upp det och att det stämde! En bil med rullstolsramp som man plockar upp sådär på Arlanda har en STARTAVGIFT på 480 kronor, som sträcker sig 1 mil - efter det betalar man 16 kr PER KILOMETER! Är inte detta oerhört diskriminerande?! Vanliga passagerare får betala 490 kronor för en längre resa än den jag gjorde, men jag blir debiterad dubbelt??!!!! Kvinnan på 020 beklagade men visste inte vart jag skulle vända mig eller vem som gjort upp regeln som gör detta ok. Är det nån här som vet?
Ko käre vän Ko. (personlige skulle jag ta ett samtal med taxibolagets ägare och massmediabilden av det som gör så, taxibolagen numer är ofta föreningar och de skulle jag slå mot kommunen och de rekommendationer de givit, en startavgift på 480 är horribelt bara för att de för annan skull har ramper i bilen. Ungefär som en snickare har en hammare i bilen bara för att han är på semester och befinner sig 50 mil hemifrån skulle få debitera restid för ett par spikar) Nix på med martyrmanteln och jobba på. Jorm
I fortsättningen kanske du läser summan innan du skriver på kortköpet. Jag brukar nog slarva med det också, hittills har jag inte blivit blåst. Vad dekalen med priset verkligen på bilen i fråga? I så fall skall det väl gälla. Meh har man betalat så har man ju accepterat. Det finns väl tyvärr inget allmänt förbud mot diskriminering av funktionshindrade?
Det var inte fel. Men ett "specialfordon" kostar mycket både i inköp och drift och prissättningen är fri. Om man jämför med en hyrbil så kan man knappast räkna med att en bil för 110000 har samma hyreskostnad som en för 400000, bara för att man behöver den pga sitt funktionshinder. Däremot skall ju dekalen med priset gälla. Men om man har ett specialpris till "City" gäller det automatiskt även till Sundbyberg även om avståndet är kortare? Inte så säkert... Det har ju varit uppe i forumet på "Fritidstips" att det är dyrt utomlands med transfer till hotell med specialfordon. Det är ju typ samma sak, en osubventionerad taxiresa i specialfordon. Redigerat 2008-12-11 19:23
Man skulle lika gärna kunna anmäla färdtjänsten. Varför skall fh vänta 4 timmar på en bil när andra kan ta bussen som går X antal per timme? Dessutom fanns det ju uppenbarligen en ledig bil som stod på Arlande och väntade, varför kunde inte färdtjänsten boka den?
Jag vill dra en parallell till färdtjänsten, i alla fall här i Uppsala: varför måste det vara högre egenavgift för rullstolsbuss än för vanlig färdtjänst? Diskriminerande...
Hallå där! Jag har en fundering angående försäkringar på handikappbilar. När försäkringspremier beräknas så spelar ägarens ålder ofta mycket stor roll. (Yngre förare sägs visst köra mer vårdslöst...) Men inte sällan så äger ju funktionshindrade personer bilar som de inte själva kan köra. Sedan så gör ju funktionshindret dessutom att man då absolut inte klarar av att åka omkring som en buse på stan med en assistent vid ratten. Jag sitter och jämför försäkringskostnaden för olika personer och finner det smått absurt att bara för att person X är 10 år yngre än person Y så måste person X betala 15 000 kr mer i försäkringspremie trots att det alltid kommer att vara person Y som kör bilen! Är det någon som nånsin tagit ett snack med ett försäkringsbolag om detta absurda faktum? Har ni lyckats sänka premien? Tacksam för era kommentarer. /G-man (Nej, det går inte att skriva över bilen på person Y eftersom bilstödet är kopplat till person X....)
Hej G-man! Äger själv en golvsänkt chevy uplander -07 som jag kör med joystick. Försäkringen är hutlöst dyr. Jag betalar nästan 30 tusen om året vid en självrisk på 6 tusen. Läs min tidigare tråd i ämnet om du vill. http://www.funktionshinder.se/forum.php?Z3J1cHA9bSZrdGc9MyZyMT01NTImdGJ4PUwyWnZjblZ0TG5Cb2NEOWFNMG94WTBoQk9XSlRXbkprUjJNNVRYbGFNRmd6VG5CYVIwVTVUV2M5UFE9PQ== Mvh Micke
Vi har försökt prata med diverse försäkringsbolag. Jag står som ägare men min man kör alltid bilen. De hävdar att det står mig fritt att ta körkort, vilket iofs är sant. Dock aningen mer komplicerat än de tror....
Försäkringsbolagen går efter bilägarens x antal skadefria år. Har denna haft assistenter förut som varit vållande till krockar, då höjs premien för bilägaren. Ty försäkringsbolagen struntar i vem som ska köra fordonet. Några saker till avgör: vart man bor och om fordonet klassas som extra stöldbegärligt, ex. har turbomotor.
Men sälj halva bilen då! Samägande innom äktenskapet. Jag har en Toyota Yaris Verso inte direkt/privatimport (det gör försäkringen dyrare) Inget special i utförandet(utom lull lull) Handikappbil och det o sånt men ingen dyrare variant av fordon. Försäking 4300 per år (gensidige) Folksam 3500 per år skall byta vid årsskiftet. Premier på bilar från andra världsdelar är högre om den inte tas in via generalagentur utan importeras privat, speciellt vissa modeller råkar mycket illa ut(antagligen de med lågt tillverkningstal) Att anpassningsfirmor hjälper till att importera specialfordon som gör att man kommer upp i sådana premietal tycker jag är lite märkligt, men det är min åsikt. J
Så det blir en Opel nästa gång då förstår jag. Själv funderar jag på Mercedes men det är lite dyrt sedan Opel/Renault, jag är inte överdrivet förtjust i amerikanare(kört Ramvans och Chrystlers i ca ett halvår, trött bensinslukande skit) fastän en Hummel på handikapparkeringen vore kul, åtminstone för att köra över den som står(otillåtet) där med.
En gång i mitt liv har jag börjat gapskratta vid en bensinpump. Det var när jag såg hur mycket opeln jag tankade hade dragit. Långt under hälften av en Chrysler! Det var nästan roligt att betala opelns bensinnota. (Tyvärr är det dock bökigt att få in permobiler o.dy. i en opel ... )
Samma här så det blev Toyota (en sann riskokare)och Invacares strom 3(den tyske ingenjörens hämnd) Och de är lika illa de fast lite billigare. Synd bara om ungdomarna att de skall behöva betala extra för att de är unga(förutom för specialimport och dyrt bilval)
Det min vän är bara sant om bara ungdomar kör bilen, eller hur? Under förutsättning att han inte äger bilen själv! Det är såhär Ungdomar tror försäkringsbolagen; super och kör slarvigt, det händer mer på landsbygden men what shit vi fortsätter; Ungdomar gör detta till en viss ålder, sedan har de lärt sig; Fan trot. Sälj bilen till en familjemedlem som är mer anpassad i ålder och nästa gång välj en bil som är billigare i rep o underhåll, vill du sedan ha en amerikanare så ta en gammal fin jänkare med antikvärde! Om jag sedan gör det lite billigare genom att köpa en generalagenturimporterad bil och vanlig typ så blir det billigare, högfärd före fall kallades det när jag var i din ålder. Inte alla får allt på samma gång Vi måste alla forma vår värld, eller hur. Nu är det din tur och lycka till Jorm
Jag valde en lite mindre bil och mindre hjälpmedel. Allt för att hålla ner kostnaderna. hittade ett roligt hjälpmedel som heter Segway. Den lastar jag lätt i bagaget på min Skoda Roomster. /Daniel
Tills vidare är Segways förbjudna att använda utanför inhängat område. Detta kommer troligen att förändras då de juridiskt ska komma att klassas som en cykel (precis som en permobil) men något sådant beslut har ännu inte antagits. Att idag köra med Segways på allmän väg kan alltså leda till problem med farbror blå... http://sv.wikipedia.org/wiki/Segway Ifall det finns lust att diskutera detta vidare så föreslår jag att det görs i en "segway"-tråd.
Jo, men fr.o.m. när kommer det där segway-beslutet att gälla? Gäller det redan? Jag går in på "Transportstyrelsens" nya hemsida för att försöka hitta svaret och kan konstatera att deras nya stora hemsida tycks sakna söktjänst! http://www.transportstyrelsen.se/
Dante har fått dispens också för att få köra segway på allmäna vägar. Så några problem med farbror blå får han inte. Sen är det pågång att bli lagligt för alla om förslaget går igenom. men det var massa OT.
JESSMA dra oss i öronen! Klipp ur den här segway-diskussionen eftersom vi spårat ur igen!
Du gör mitt jobb lätt G-man. Tyvärr kan jag inte klippa och klistra, bara flytta till klotterplanket. Så, sluta diskutera Segway här, och prata istället försäkringar på bilar. Det finns en tråd om Segway någonstans, eller starta en ny.
Adress till Segway-tråden: http://funktionshinder.se/index.php?Zm9yY2Vfc2lkYT1abTl5ZFcwdWNHaHdQMW96U2pGalNFRTVZbE5hZVUxVU1IcE9hbGx0WVROU2JsQlVUVDA9 Klippa och klistra kan tyvärr ingen i admin göra.
Sorry att jag la in Segway här!! Det jag menar är varför ska man ha en stor bil med hög försäkringspremie när man kan använda små smidiga hjälpmedel som får plats i vilken liten småbil som helst. Nu är det bara upp till regeringen att ta ett beslut om man ska följa Vägverket linje om cykel klass 2. och det kan nog gå rätt så fort. /Daniel
Därför att det är svårt att få in en permobil i en Volkswagen Golf ...
... å det är förbaskat kallt å åka segway upp till fjällen! Är det nån med funktionshinder som lyckats förhandla fram en rimlig försäkringspremie som beaktar funtionshindret och som inte jämför bilföraren med "ofunkisar".
Där har du lite fel Karin. Du behöver inte ha balans det har Segwayen. Jag brukar säga att kan man kliva upp 1 trappsteg och hålla sig i räcket så kan man köra Segway. Sen så finns det en del olika sitsar så man kan även köra sittande. Min XT lastar jag lätt in i bilen och med den kan jag köra på stranden skogen på gallerier istort sätt överallt det är bara bredden som sätter gränsen och då byter jag hjul då blir den bara 50cm bred. /Daniel http://dante9.blogspot.com/
Men faktum kvarstår, det är mååånga som inte klarar ett trappsteg. Vi får glatt pröjsa både mycket för bilen och driften.
hoppar väck genast visste inte att alla satt fast i rullstolen . jag ville bara upplysa att det finns små hjälpmedel som går att använda utan ha för dyr försäkring på bilen. hoppar till Segway tråden och håller mig där /Daniel
Det förstår jag också trillar man när står upp så går det inte att köra Segway.Kan man det och flytta tungdpunkten framåt och bakåt så går det bra. Jag är jättenöjd att jag hittat ett hjälpmedel som funkar för mig. Jag kan gå med krycka ca:50meter sen måste jag vila nu så kliver jag upp och kan förflytta mig precis som alla andra. Man bör prova en Segway innan man förstår hur den funkar. /Daniel
Segway diskuteras i Segway-tråden!
Men snälla nån ... Ni är ju nästan värre än vad jag är! Segway diskuteras i segway-tråden. http://funktionshinder.se/index.php?Zm9yY2Vfc2lkYT1abTl5ZFcwdWNHaHdQMW96U2pGalNFRTVZbE5hZVUxVU1IcE9hbGx0WVROU2JsQlVUVDA9 Ingen som förhandlat om försäkringspremien på sin handikappbil? Ifall nån undrar så kan jag informera om att det går att förhandla om försäkringspremier. Jag halverade en av mina fordonsförsäkringar för ett par veckor sedan bara genom att ifrågasätta hur tusan försäkringsbolaget egentligen resonerat när de beräknat min premie. (De kunde inte medge annat än att premien var absurd under rådande situation.) Jag undrar bara om nån gjort något liknande för dyra handikappanpassade bilar som aldrig kommer att kunna framföras av en 20-årig funktionshindrad ägare på samma sätt som om den ägts av en fullt frisk 20-åring? (Eftersom den funktionshindrade ej kan köra själv och ej fysiskt klarar av att vara "kartläsare" i de folkrace som friska 20-åringar ofta sysslar med.) Redigerat 2009-01-12 13:09
PS. Moon. Låt mig ge dig ett litet användartips ifall du har svårt att hålla isär trådarna. Läs rubriken på tråden. Den ena tråden heter SEGWAY och den andra heter ABSURD FÖRSÄKRINGSPREMIE Det faktum att man i den ena tråden ett flertal gånger dessutom påtalat det faktum att en viss SEGWAY-diskussion är off topic kan också fungera som vägledning.
Tackar Gurra! Mycket intressant läsning! Kan du säga något om vilka argument du använde dig av och vilket bolag det handlar om? Redigerat 2009-01-30 14:50
Company tries to get gun classed as medical device. http://www.newscientist.com/article/dn16207 En så otroligt onödig forskning, viss behövs utvecklig av hjälpmedel, men ett handeldsvapen??? Tror inte det. Hoppas att engelskan inte är ett problem.
Med den klassningen av dagligt hjälpmedel så undrar jag vart jag skall vända mig för att få ett eget flygande tefat
Nu är engelskan ett problem för min del.Hänger inte alls med i texten.' Men hajar så mycket för att tycka det är onödig forskning
Jag förstår inte er upprördhet...skall man inte ta fram anpassade produkter innom alla områden? Alla inovationer som kan elliminera besvären med ett funktionshinder är väl bra?
Fritidshjälpmedel kanske, eller för personlig säkerhet. I landet på andra sidan pölen, USA altså så är det ju vanligt med vapen för att skydda sig själv. Jag har många vänner där som när de åker i vissa områden inte ger sig iväg utan att vara beväpnade. Fruktansvärt att det ska behöva vara så och jag tror inte det är rätt lösning för att skapa en trygg miljö men det är en helt annan diskussion. Men som skydd mot rån osv.
Jag har sysslat med skytte som fritidsysselsättning och det är för mig en toppenhobby. Nu vill jag hitta en anpassning till symaskinen, det är en hobby, det med. Företaget har själv utvecklat produkten, det är ju svårt att styra ett företags produktutveckling. Dessutom kanske handtaget kan användas till andra saker.
Finns det någon bland er läsare som insjuknat i cushings syndrom?Ville gärna höra och dela era erfarenheter.
Vi har nyligen köpt en beg Pontiac Montana SV6 import från Canada av Permobil. Jag blev lite fundersam när jag inte lyckades få in de radiostationer som jag är van vid. Det visade sig att radion söker i steg om 0,2MHz, bara udda decimaler kommer fram. Jag kan alltså exempelvis få in P4 på 102,1 men inte P3 på 99,0 och inte Rix FM på 107,2. Jag var på GM-verkstaden i ett annat ärende och enligt dem är det "kört" det beror på att systemet för radio är olika i Canada och här. Har någon annat samma fenomen? Går det verkligen inte att fixa?
Fick min Volvo felaktigt levererad med amerikansk radio så det var bara att byta...gick på garantin eftersom det var fel från fabriken.
Jag kom på det i går på väg till verkstaden. Jag skall prata med Permobil på måndag. Vi har ju alltså köpt den begagnad redan anpassad. Annan radio är nog inte så lätt, det skall nog vara en originalradio i så fall. Jag hittade detta: http://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcasting "The frequency of an FM broadcast station (more strictly its assigned nominal centre frequency) is usually an exact multiple of 100 kHz. In most of the Americas and the Caribbean, only odd multiples are used." Redigerat 2008-11-29 17:31
Nu har jag talat med Permobil. Det är så med radion på de importerade bilarna, det går inte att ändra. Det går att få tag på en ram som gör att en standard bilstereo passar, någon har tydligen bytt ut radion. Otur att de båda Kommerciella musikkanalenrna här på landsbygden hos oss sänder på jämna frekvenser... Vi får väl köra CD tills vidare, lite snopet känns det.
Finns det någon ingång för extern spelare av något slag? På modellerna ifrån slutet på 90-talet fanns det enbart kasettbandspelare, inte CD. Det är då enkelt att köpa en omvandlare från en lös CD-spelarens hörlursuttag som kopplas till en adapterkassett som låg i kasettdäcket. Riktigt bra ljudkvalitet faktiskt. Det är mycket möjligt att ni har en lös kabel/separat ingång på baksidan av radion som kan kopplas ihop med andra ljudkällor. T.ex. CD-växlare. En sådan kan troligen även kopplas till en lös radio/MP3-spelare/mobiltelefon etc. etc.
Kan du kolla modell? Typ? Märke? Tillverkare? Kanske fabriken har nått knep hur att ändra.. dom kanske inte bara har Canada som marknad..
Jag hittade en likadan radio på Ebay. Den är tillverkad av Siemens VDO i Mexico. Samma radio sitter säkert även i europeiska bilar, den är nog bara programmerad olika här. Jag har inte plockat ut den för att kolla, det kanske finns någon bygel att flytta... Jag vet inte om den långa länken funkar. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/07-Pontiac-Montana-SV6-Radio-CD-Single-Disc-15862755_W0QQcmdZViewItemQQ_trkparmsZ72Q3a1205Q7c66Q3a2Q7c65Q3a12Q7c39Q3a1Q7c240Q3a1318QQ_trksidZp3286Q2ec0Q2em14QQhashZitem190268998826QQitemZ190268998826QQptZCarQ5fAudioQ5fVideo
Hej Micke! Återkom gärna och tala om hur det gick. Vi kanske skall göra något liknande. Det hände något märkligt idag, jag kan få in jämna frekvenser. Jag hittade en förprogrammerad kanal som låg på jämn frekvens och jag kan "utgå" från den och hitta andra kanaler på jämn frekvens, egendomligt...
Har en importerad Pontiac Monana 2003, bytte stereon det första jag gjorde efterson jag visste om radio kanals problemet. Och de flesta stereo i amerikanska bilar är av såkallad "2DIN" modell. "Vanliga" stereo enheter är av modell "1DIN". Så vill du byta behöver du antingen en adapter, vilket jag skaffade på BRL. Annars kan du köpa en 2DIN stereo på tex MDS.se. De kostar ju en slant dock. Fast du kanske är lite audio-freak som jag Kan säga att det är en grym bil o bygga ljud i Har pyntat ca 20lök för ljudet i min bil, så nu funkar det hyffsat Ha det!
Tack för info! Nej, vi är inga audio-freaks. Vi tycker att ljudet är OK för våra krav och det funkar att spela CD-R med MP3, då får man ju mycket musik utan att byta skiva hela tiden. Jag tror att vi nöjer oss med detta.
Trötthet är ett verkligt handikapp tycker jag. jag har fått prova modiodal och har blivit mycket piggare och orkar tänka som är mitt största problem egentligen att jag inte orkar hålla fokus och vara med. Vore intressant och prata med någon annan som använder denna medicin då den inte är så vanligt om jag har förstått det rätt. Zanna
Finns det någon som skulle vara intresserade av att dansa lindance med rullstol och andra funtionshinder? isf kan jag förmedla kontakten. Kram Lakriz
Är det någon som vet vad det är för ngt? Zanna
Hjärnsjukdom enligt Medicinsk miniordbok av Bengt I Lindskog Olika varianter finns. En del uppkommer i samband med att ex-vis leverna sviktar. Myalgisk Encefalomyelit eller Myalgisk Encefalopati (ME) (eng. Myalgic Encephalomyelitis eller Myalgic Encephalopathy), i dagligt tal ofta kroniskt trötthetssyndrom, är en neurologisk sjukdom, som kännetecknas av en långvarig utmattning efter aktivitet, samt en rad andra symptom http://sv.wikipedia.org/wiki/Kronisk_tr%C3%B6tthet
© Copyright 1999-2024 Funktionshinder.se Läs Fh:s regler | Kontakta Administratörerna för Fh | Om cookies på Fh